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Conferencia C3 el 15 de septiembre 2010 1. Composición 1 y Evaluación 2. Examen 2 (C2 y C3) 3. Los acentos 4. Demonstrative Adjectives & Pronouns 5. Stem-changing.

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1 Conferencia C3 el 15 de septiembre Composición 1 y Evaluación 2. Examen 2 (C2 y C3) 3. Los acentos 4. Demonstrative Adjectives & Pronouns 5. Stem-changing verbs 6. Idioms with tener 7. Ir & the uses of Ir 8. Contractions: al/del 9. Mucho & Poco

2 El acento ortográfico C2 p. 65, C3 pp Written accents are based on the spoken stress in the word so you need to know how to pronounce the word. -If you don't know how to say a new word, written accents can help you figure out the spoken stress. -As in English, we divide words into syllables using the sounds to guide us. -Always count from the end of the word backwards.

3 Profesor/a: ¿Dónde está el énfasis? Estudiante: Está en la última sílaba. penúltima antepenúltima ABC mesauniversidadbolígrafo penúltimaúltimaantepenúltima

4 Stress= énfasis ABC mesauniversidadbolígrafo libroprofesorpagárselos nosotrosustedcomprándolo artelugarlápices consejeropapelcántala

5 I. n, s, vowel If a word ends in a vowel, -n, or -s, the spoken stress normally is on the next to the last syllable and no accent mark is needed. If any other syllable is stressed, use a written accent mark. 1. chi-co me-sa ha-blan 2. jó-ve-nes es-tán fran-cés

6 II. consonants If a word ends in a consonant other than –n or -s, the spoken stress normally is on the last syllable and no accent mark is needed. If any other syllable is stressed, use a written accent mark. 1. pa-pel ha-blar u-ni-ver-si-dad 2. Mar-tí-nez fá-cil di-fí-cil

7 III. Following the above rules, if the spoken stress is on the third-to-the last syllable (or fourth to the last), it requires a written accent mark. fá-ci-les mé-di-co com-prán-do-lo dár-se-las

8 IV. ¿ ? ¡ ! Interrogative and exclamation words use a written accent. ¿Cómo es? ¿Qué son? ¿Dónde? ¿Cuándo? ¿Quién? ¿Cuánto? ¿Cuál? ¿Por qué? ¡ Qué muchacho! ¡ Cuánto hablaron! Some questions are indirect or implied: No sé qué necesita. No me explica cuándo regresa.

9 V. Homonyms Homonyms are pronounced the same, but have different meanings. (p.106) Write the meaning in English: él _____ el _____ tú_____ tu _____ sí _____ si _____ mí_____ mi _____ ¿Por qué? _____ Porque…._____

10 We will learn more homonyms in the future. Some verb forms contrast with another word, study them as we learn the verbs. dé (command form: Ud. Give…!) de (preposition: from, of) sé (present tense: I know) se (impersonal form or reflexive pronoun)

11 VI. Diphthongs p. 31 Diphthongs weak = i or u strong= a, o, e A diphthong is 2 weak vowels or a strong and a weak that combine to make one syllable. Fran-cia (2 syllables) Eu-ge-nio (3 syllables) a, e, o combined with each other can NOT form a diphthong, they are 2 separate syllables. em-ple-o le-en

12 If 2 consecutive vowels do NOT form a diphthong, the vowel that receives the spoken stress has a written accent mark. dí-a Ra-úl tí-o rí-en ah-í (h is silent) Listen carefully to the contrast: A. Ma-rí-a dí-as bio-lo-gí-a vs. B. his-to-ria far-ma-cia

13 NOTAR 1.Write the accent over the vowel (not the consonant). 2. If you make a word plural, apply the rules again to the new word. inglés-inglesas 3. When there is a cognate with English, it is often stressed on a different syllable: elefante elephant Panamá Panama 4. Native speakers study accent marks using other terminology and may not understand this explanation, which is for non-native speakers.

14 a. Esta universidad está en Ithaca. b.Estas chicas son inteligentes. c. ¿Cómo estás hoy? d. A mí me gusta bailar. e. Es mi mochila. f. Ana bailó. g. No bailo bien. h. Si trabajo, te llamo. i. Sí, trabajo mucho. j. Buscamos el libro de texto. k. ¿Qué estudia él? Observa los contrastes

15 Ejercicio A. Escribe el acento. 1. El Peru 2. Chile 3. Cuba 4. Panama 5. La Argentina 6. Colombia 7. Guatemala 8. El Paraguay 9. El Uruguay 10. Venezuela 11. Ecuador 12. Mexico 13. La Republica Dominicana 14. El Salvador 15. Puerto Rico 16. Costa Rica 17. Nicaragua 18. Honduras 19. Bolivia 20. España

16 Ejercicio B. cla–sePe–reza-le-man sen–ti-men-talma-tri-cu-laa-le-man-es ha–bloli-bre-riae-xa-men ha-blo vi-sionte-le-fo-nos ha–ga-lo vi-sio-nesfa-mi-liar

17 Ejercicio C. 1. ¿En que paises se habla portugues? 2. A Mario le gusta mas el maiz que el helado. 3. Tu hermano y tu sois fantasticos. 4. Papa esta comiendo papas fritas. 5. ¿Cuantos dias hay en un año?

18 What is a demonstrative adjective? What is a possessive adjective? How are they different from a descriptive adjective?

19 Demonstrative Adjectives p. 68, 107 Pointing Out People and Things Demonstrative Adjectives p. 68, 107 Write the meaning in English. Singular Plural 1.__________3. _________ este libro esta mesaestos librosestas mesas 2. _________ 4. _________ ese libroesa mesaesos librosesas mesas aquel libroaquella mesa aquellos libros aquellas mesas 9

20 Is the word a pronoun or adjective? 1. Esa mujer es mi abuela y aquélla es mi Tía Eulalia. AB 2. Este es mi libro, ése es de Rafael, aquél es de José. A B C 3. Estas flores son para Ana, éstas son para Sara y A B ésas son para Monica. C

21 Demonstrative Adjectives & Pronouns 1. This hat is big but this one is little. Este sombrero es grande, pero éste es pequeño. 2.These books are new and those are old. __________________________________ 3. Is that student Maribel? __________________________________ 4.(referring to Maribel) No, not that one. That one over there. __________ ____________

22 Neuter demonstratives For: unidentified objects a whole idea concept or situation ¿Qué es esto? ¿Qué es eso? ¿Qué es aquello? ¡Esto es insoportable! Eso es todo. ¡Aquello es terrible!

23 Tener, venir, preferir, querer, and poder Expressing Actions and States Tener, venir, preferir, querer, and poder e-->ie o-->ue tenervenirpreferirquererpoder tengovengoprefieroquieropuedo tienesvienesprefieresquierespuedes tienevieneprefierequierepuede tenemosvenimospreferimosqueremospodemos tenéisveníspreferísqueréispodéis tienenvienenprefierenquierenpueden 10

24 Idioms=los modismos What is an idiom? What idioms do you already know in Spanish?

25 Idioms with tener 1. ¿Cuántos años tienes? 2. Tengo miedo de los perros grandes. 3. Tienen prisa porque hay un examen. 4. Pablo - 2+2=6 Alberto- No tienes razón. 5. ¿Por qué tienes sueño hoy?

26 Idioms with tener (with infinitives) 6. Tienen ganas de comer. 7. ¿No tenemos que leer ese libro?

27 Expressing Destination and Future Actions: ir ir (to go) voyvamos vasvais vavan 11

28 A. Los usos de ir 1. Voy al cine. 2. ¿Vais a la cafetería? 3. ¿Quién va a la fiesta? 4. ¿Quiénes van a la biblioteca?

29 B. Los usos de ir 1. Vamos a clase. Lets go! 2. Vamos a hablar con Juan. Lets talk!

30 C. Los usos de ir Ir+a+infinitive= actions, events in the near future 1. ¿Dónde van a comer? ____________________________ 2. ¿Quiénes van a estudiar? ____________________________

31 IV. Contractions A. de+el = ____ 1. El libro es del Doctor Ramírez. 2. El cuaderno es de la Profesora Alba. 3. ¿Regresáis del trabajo a las 6:00? 4. Regresan de la biblioteca.

32 Contractions B. a+el = ____ 1. Regresan al parque a las 2: Jacinta regresa a la residencia. 3. Van al centro comercial.

33 mucho-poco What is an adjective? What is an adverb?

34 Is the underlined word an adjective or adverb? 1. Guillermo works a lot. 2. He has little patience. 3. He has a lot of money. 4. He has many problems. 5. He talks very little. 6. He has many friends from Ecuador. 7. He has few books.

35 mucho A. El abuelo tiene mucho dinero. muchos zapatos. mucha paciencia. muchas corbatas. B. En una fiesta familiar el abuelo baila mucho y come mucho pero no bebe mucho.

36 poco A. La abuelita tiene poco café. pocos abrigos. pocas carteras. poca familia. B. La abuelita compra poco, habla poco por teléfono y escribe poco.


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