La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Repaso de EspaÑol I Sra. Peterson ~ OtoÑo 2015.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Repaso de EspaÑol I Sra. Peterson ~ OtoÑo 2015."— Transcripción de la presentación:

1 Repaso de EspaÑol I Sra. Peterson ~ OtoÑo 2015

2 Hola, SeÑorita. ¿CÓmo te Llamas?
Greetings and Introductions

3 Asking and Telling Names
Vocabulario Saying Hello Hola Buenos días Buenas tardes Buenas noches Nice to Meet You Mucho gusto El gusto es mío Encantado/a Getting to Know You ¿De dónde eres? Soy de… ¿Cuántos años tienes? Tengo _____ años. Asking and Telling Names ¿Cómo te llamas?(familiar) ¿Cómo se llama? (formal) Me llamo _______. How Are You Today? ¿Cómo estás? (familiar) ¿Cómo está usted? (formal) Estoy… …bien. …muy bien. …mal. (otro adjetivo) Saying Goodbye Adiós Hasta pronto Hasta luego Hasta mañana Nos vemos ¡Te toca a ti! Walk around the room and introduce yourself to as many people as you can before time is called. Be sure to: 1) say hello; 2) ask for your partner’s name and tell your name; 3) ask how your partner is doing today and say how you are doing; 4) ask at least one additional question; and 5) say goodbye! ¡No hables inglés!

4 Have students

5 B: ¡Hola. ¿Cómo ______________. K: ¡Hola. Me llamo Ken. ¿______
B: ¡Hola! ¿Cómo ______________? K: ¡Hola! Me llamo Ken. ¿______? B: Me llamo Barbie. Y, ¿__________ años tienes? K: Tengo veinticinco años. ¿Y tú? B: Yo tengo diecinueve años. K: ¿De dónde ________? B: ___________Savannah. ¿Y tú? ¿De dónde eres? K: Soy de Guatemala. Y, Barbie, ¿cómo estás hoy? B: ________ bien. ¿Y tú? ¿Cómo estás? K: Estoy bien, gracias. B: Ken, _______ gusto. Nos vemos después. Hasta ________. K: Adiós, Barbie. Adiós. Mucho gusto. Adiós.

6 B: ¡Hola. ¿Cómo te llamas. K: ¡Hola. Me llamo Ken. ¿Y tú
B: ¡Hola! ¿Cómo te llamas? K: ¡Hola! Me llamo Ken. ¿Y tú? B: Me llamo Barbie. Y, ¿cuántos años tienes? K: Tengo veinticinco años. ¿Y tú? B: Yo tengo diecinueve años. K: ¿De dónde eres? B: Soy de Savannah. ¿Y tú? ¿De dónde eres? K: Soy de Guatemala. Y, Barbie, ¿cómo estás hoy? B: Estoy bien. ¿Y tú? ¿Cómo estás? K: Estoy bien, gracias. B: Ken, mucho gusto. Nos vemos después. Hasta luego. K: Adiós, Barbie. Adiós. Mucho gusto. Adiós. home

7 Language Building Blocks: Nouns, Adjectives, and Verbs
Vivo en la casa rojA Language Building Blocks: Nouns, Adjectives, and Verbs

8 SUStANTIVOS (Nouns) ¡Recuerda!: Nouns (person, place, thing) in Spanish have GENDER Por ejemplo… la casa, la escuela, la biblioteca, la hamburguesa are FEMININE el libro, el cuaderno, el cuarto, el edificio are MASCULINE **Most nouns that end in –a are feminine, and most nouns that end in –o are masculine, but there are exceptions… el mapa, el tema, la mano, la radio Discuss patterns: -tud, -sion, -cion, -dad, -tad, -umbre are feminine; -ma is masculine Tip: learn the article along with the noun when you are practicing vocabulary

9 Some nouns can change gender without changing meaning:
SUStANTIVOS (Nouns) Some nouns can change gender without changing meaning: And some can’t: FEMININO MASCULINO la profesora el profesor la gata el gato la doctora el doctor Discuss patterns: -tud, -sion, -cion, -dad, -tad, -umbre are feminine; -ma is masculine Tip: learn the article along with the noun when you are practicing vocabulary

10 SUStANTIVOS (Nouns) Nouns in Spanish also have NUMBER, meaning they can be SINGULAR or PLURAL Por ejemplo… el cuarto, la clase, la puerta, el país are SINGULAR los perros, las bebidas, los padres, las matemáticas are PLURAL **To make nouns plural** If the noun ends in a vowel, add –s el libro, los libros If it ends in a consonant, and –es el doctor, los doctores Discuss patterns: -tud, -sion, -cion, -dad, -tad, -umbre are feminine; -ma is masculine Tip: learn the article along with the noun when you are practicing vocabulary

11 Definite vs. Indefinite Articles
definite articles = specific thing(s) indefinite articles = nonspecific thing(s) masculine feminine masculine feminine singular el la los las singular un una unos unas plural plural “a, an” “some, a few” “the” Tengo el libro de español. vs. Tengo unos libros.

12 Adjetivos (Adjectives)
¡Recuerda!: Adjectives are words that DESCRIBE or MODIFY nouns. In Spanish, adjectives generally come AFTER the noun they modify/describe. ex. la casa roja the red house article noun adjective article adjective noun Adjectives that end in –o or –a agree with the noun in GENDER and NUMBER: el chico alto (masculine, singular) la chaqueta morada (feminine, singular) los libros aburridos (masculine, plural) las papas fritas (singular, plural) Adjectives that end in –e or a consonant agree with the noun in NUMBER: el chico inteligente (singular) la chaqueta azul (singular) los libros interesantes (plural) las chanclas cafés (plural) SER Note: if a word ends in a vowel, add –s to make it plural. If it ends in a consonant, add –es.

13 SUBJECT PRONOUNS I yo we nosotros nosotras
you tú (informal) usted (formal) y’all vosotros/as (España) ustedes he él she ella they ellos ellas The plural forms nosotros, vosotros, and ellos have a masculine and a feminine form (nosotras, vosotras, ellas). Use the masculine form for groups of boys Use the feminine form for groups of girls Use the masculine form in a mixed group (boys and girls)

14 Verbs are action words (run, dance, sing, jump, talk, think, do!)
The most basic form of a verb is called an infinitive In English: to talk In Spanish: hablar There are three types of Spanish infinitives: -AR, -ER, -IR

15 Watch Conjugation Style video on YouTube
A verb is CONJUGATED when its ending is changed to match its subject. A conjugated verb will tell you who is doing an action. Watch Conjugation Style video on YouTube

16 -AR Verb Endings -O -AMOS -AS -ÁIS -A -AN yo Nosotros/as tú
Vosotros/as él ella Ud. ellos ellas Uds. -O -AMOS -AS -ÁIS -A -AN **Note that in the verb chart, usted moves into the box with él and ella. **Note that in the verb chart, ustedes moves into the box with ellos and ellas.

17 Conjugating an –AR verb
I want to say “You talk on the phone.” Using my vocabulary and subject pronouns, I write the Spanish sentence… Tú hablar por teléfono. Conjugate your verb!

18 1. Find the subject pronoun
Tú hablar por teléfono. Tú hablar por teléfono.

19 2. Find the infinitive (verb)
Tú hablar por teléfono. Tú hablar por teléfono.

20 3. Split the infinitive into two parts
tú hablar tú habl -ar stem ending

21 4. Get rid of the ending; keep the stem
tú habl -ar tú habl

22 5. Find the ending that matches your subject pronoun; add it to the stem
tú habl + as = tú hablas

23 Done! Rewrite your sentence.
Tú hablas por teléfono. = You talk on the phone.

24 él dibuja yo canto Altogether now… él dibujar yo cantar
él dibuj yo cant él dibuj + a yo cant + o él dibuja yo canto he draws I sing

25 -ER Verb Endings -O -EMOS -ES -ÉIS -E -EN yo Nosotros/as tú
Vosotros/as él ella Ud. ellos ellas Uds. -O -EMOS -ES -ÉIS -E -EN

26 -IR Verb Endings -O -IMOS -ES -ÍS -E -EN yo Nosotros/as tú Vosotros/as
él ella Ud. ellos ellas Uds. -O -IMOS -ES -ÍS -E -EN

27 ¡Practicamos! 1. Yo bailar 2. Juan comer 3. Nosotras dibujar 4. Marco y usted compartir 5. Ana y Miguel escribir 6. Tú practicar 7. Mi abuela cantar 8. Usted correr 9. Mis amigos y yo aprender 10. Sofía y tú entender(España)

28 ¡Practicamos! 1. Yo bailo 2. Juan come 3. Nosotras dibujamos 4. Marco y usted comparten 5. Ana y Miguel escriben 6. Tú practicas 7. Mi abuela canta 8. Usted corre 9. Mis amigos y yo aprendemos 10. Sofía y tú entendéis (España)

29 SER – to be soy somos eres sois es son yo Nosotros/as tú Vosotros/as
él ella Ud. ellos ellas Uds. soy somos eres sois es son adjetivos

30 For how you feel and where you are, always use the verb ESTAR!
estar – to be yo Nosotros/as Vosotros/as él ella Ud. ellos ellas Uds. estoy estamos estás estáis está están For how you feel and where you are, always use the verb ESTAR!

31 Watch Ser vs. Estar Video on YouTube

32

33 ¡Practicamos! -- SER vs. estar
1. Mi madre es/está de Nueva York. 2. Sra. Peterson y Sra. Thomas son/están maestras. 3. Siempre soy/estoy en la cafetería antes de mi primera clase. 4. Tú eres/estás enfermo hoy. 5. Mi amigos y yo somos/estamos simpáticos. 6. Son/Están las cinco y media de la tarde. 7. Peter es/está enojado. Sara es/está la novia de Paul. Vosotros sois/estáis altos. Ustedes son/están mirando una película. Choose the correct verb to complete each sentence above and list WHY you chose that verb (ex. Condition? Location? Time? Profession?)

34 ¡Practicamos! -- SER vs. estar
1. Mi madre es de Nueva York. (origin - SER) 2. Sra. Peterson y Sra. Thomas son maestras. (profession - SER) 3. Siempre estoy en la cafetería antes de mi primera clase. (location - ESTAR) 4. Tú estás enfermo hoy. (condition - ESTAR) 5. Mi amigos y yo somos simpáticos. (characteristic - SER) 6. Son las cinco y media de la tarde. (time - SER) 7. Peter está enojado. (emotion – ESTAR) Sara es la novia de Paul. (relationship – SER) Vosotros sois altos. (description – SER) Ustedes están mirando la tele. ([present progressive] action – ESTAR)


Descargar ppt "Repaso de EspaÑol I Sra. Peterson ~ OtoÑo 2015."

Presentaciones similares


Anuncios Google