Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porVenceslás Guitron Modificado hace 9 años
2
El Greco – Domenikos Theotokopoulos Puedo identificar las pinturas y describir los símbolos, temas y elementos artísticos de El Greco
3
El Greco – Domenikos Theotokopoulos Born in Candia, Crete in 1541 Studied in Italy under Titian Influenced by Rafael, Titian(Tiziano), y Michelangelo ( Miguel Ángel) Was very critical of Michelangelo – extended offer to Pope to repaint the Sistine Chapel Is known as the most religious painter of the Spanish artists Moved to Spain – Toledo was the religious capital at the time (Why Spain? What was happening?) Was hoping to paint for the king and win his favor by doing some paintings for Felipe II for El Escorial – a new monastery
4
El Greco – Domenikos Theotokopoulos Was commissioned to paint for the Church of Santo Domingo el Antiguo – El Espolio, and Trinity and Assumption of the Virgin (Chicago Art Institute), Painted 2 for the king: Allegory of the Holy League and Maryrdom of St. Maurice and the king didn’t like them, so he didn’t contract him to paint, possibly for mixing living people in religious paintings Was NOT a court painter for the King of Spain Spent the majority of his life in Toledo, painting portraits for money, paintings for the church, sculpture, and architecture, and surrounded himself with intellectuals of the time. Never married, but had 1 son, Jorge with Jerónima de las Cuevas Died in 1614 He lived well but wasn’t rich Obra Maestra – “El Entierro del Conde Orgáz” and “Asunción de la Virgen” He was considered Spanish for his mixed Greek, Italian, and Spanish style, and his dedication to religion
5
El Greco – Domenikos Theotokopoulos His Style 3 themes: portraits, landscapes, and religious scenes from the Bible Spiritual, religious, mystical Rich in bright, brilliant and contrasting dark colors Independent in organization of space Elongation of figures and bodies, eerie Idealist painting, not realist Horror Vacue: fear of unused space, but did leave some unworked, portraits Supernatural 2-3 levels in paintings Cold and pale figures Preferred color over form, Picasso called his form cubist Interweaves time and space, uses figures to join heaven and earth Light in paintings comes from unseen sources, not natural Was not really appreciated until early 1900’s
6
Vocabulario importante para comentar el arte en general y las obras específicas de El Greco. PERSPECTIVA Primer plano Fondo Detalle Tamaño COLOR Tonos Claro Oscuro OTROS Luz Retrato Paisaje Símbolo Escorzo – perspective(in art) Pincelada
7
El Expolio (1577-79) El Greco es maestro del color, religión y misticismo… Se nota el uso de un sólo color con diferentes tonos de este color. rojo claro y rojo oscuro amarillo claro y amarillo oscuro Azul distinto Verde distinto
8
Mt. Sinai - 1568
9
Last Supper - 1568
10
The Entombment of Christ – late 1560’s
11
La Anunciación 1570-1575
12
Purification of the Temple 1571-1576
13
La Trinidad 1577
14
San Sebastian 1577-1578
15
Expolio 1577-1579
16
Asunción de la Virgen 1577-1579
17
The Adoration of the Name of Jesus 1578-1579
18
El Hombre con la Mano en el Pecho 1580
19
The Martyrdom of St. Maurice. 1580-82
20
El Entierro de Conde Orgaz 1586-1588
21
Conde de Orgaz: Detalle 1
22
Conde de Orgaz: Detalle 2
23
Conde de Orgaz: Detalle 3
24
Conde de Orgáz: Detalle 4
25
Cristo con la Cruz 1580s
26
Julián Romero de las Azanas and his Patron Saint 1585-1590
27
La Sagrada Familia 1590
28
St. Peter and St. Paul 1587-1592
29
The Resurrection - 1584-1594
30
Christ Carrying the Cross 1590-1595
31
Retrato de un Hombre Desconocido 1595
32
The Agony in the Garden 1595
33
St. Andrew and St. Francis 1590-1595
34
La Vista de Toledo - 1597
35
St. Joseph and the Christ Child 1597-1599
36
St. Martin and the Beggar 1597-1599
37
Crucifixion 1596-1600
38
Purificación del Templo - 1600
39
Hombre Viejo - 1600
40
St. John the Baptist 1600
41
Pentecoste - 1600
42
Portrait of a Cardinal 1600
43
San Juan Evangelista 1598-1604
44
St. John the Evangelist and St. Francis 1600’s
45
St. Bernardino 1603-1604
46
St. Ildefonso 1600-1605
47
The Repentant Peter 1605
48
St. Jerome as Cardinal 1600-1610
49
View and Plan of Toledo - 1610
50
Laöcoon - 1610
51
San Pedro 1610-1613
52
El Salvador 1610-1614
53
Fifth Seal of the Apocalypse - Vision of St. John 1608- 1614
54
Adoration of the Shepherds - 1614
56
Comenta esta obra… Tema Símbolos Color Influencias???
57
¡Practiquemos! Analiza la obra… Piensa en estos apectos importantes… color tema luz influencia
58
¿Cómo es la luz en esta obra? ¿natural o artificial? La fuente de luz en esta obra es el bebé Jesús. No hay una fuente natural de luz como el sol, un fuego, una vela, etc.
59
¿Hay perspectiva en estas obras, o sea, la ilusión de tres dimensiones en una obra de dos dimensiones?
60
El Greco pinta perspectiva en sus primeras obras. En sus obras posteriores se nota que El Greco no se preocupa o no le interesa la perspectiva. En esta obra, El Greco pinta perspectiva usando detalle, tamaño y lineas que convergen a un punto en el fondo.
61
Detalle Perspectiva…
62
Tamaño Detalle
63
Perspectiva… lineas que convergen
64
Aquí también se nota que El Greco no se preocupa por el fondo en la obra. Pinta un fondo de nubes. El artista no se preocupa por la perspectiva.
65
En esta obra El Greco no le importa el fondo, sólo la figura principal y el tema. Así que no pinta un fondo. ¿Hay un error en la obra?
66
Esta obra destaca una de las característas muy típicas de El Greco. ¿Qué es? Generalmente, pinta las manos así con dos dedos juntos en una postura que no es natural.
67
Otro detalle interesante de las obras de El Greco es donde el artista firma la obra. ¿Puedes identificar donde El Greco firmó estas dos obras?
68
Vocabulario importante para comentar el arte en general y las obras específicas de El Greco. PERSPECTIVA Primer plano Fondo Detalle Tamaño COLOR Tonos Claro Oscuro OTROS Luz Retrato Paisaje Símbolo Escorzo – perspective(in art) Pincelada
69
Comenta la obra…
70
La Expulsión de los cambistas del templo (1570 – 72)
71
La Trinidad (1577-79)
72
El bautismo de Cristo (1597-1600)
74
El Martirio de San Mauricio (1580-82)
75
El Entierro del Conde Orgaz (1586-88)
76
Virgen y niño antes De Santa Martina y Santa Agnes (1597-99)
77
Retrato del Cardenal Niño de Guevara (1596-1600)
78
La coronación de la Virgen (1590-96)
79
La asunción (1577-79)
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.