Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Día número 97—español 1 El 29 de enero
"If you could see the potential within you it would amaze you to see all that you are capable of being." Catherine Pulsifer Being Yourself |
2
LEER EL BOLETÍN
3
Meta (Goal) de Hoy es: REPASAR ¿Qué es el PRETÉRITO? ¿Cómo se conjugan los verbos REGULARES en el Pretérito? ¿Cómo se conjugan los verbos IRREGULARES en LA FORMA DE “yo” en el Pretérito? EMPEZAR (start) a aprender de los IOPs (Indirect Object Prons) Es una de dos formas del pasado. Esta forma se usa para actividades completadas/terminadas. La otra forma se llama el IMPERFECTO. El IMPERFECTO se usa para las actividad repetidas o contínuas. AR preterit is: é, aste, ó, amos, asteis, aron ER/IR forms are: í, iste, ió, imos, isteis, ieron Fui, fui… La Tarea MEMORIZE Notes on the Preterit AND IOPs (Indirect Object Prons)
4
PER 1 Voluntarios Paola F Marlene V Adrian A Nishita D Alex Vite
ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 1 Voluntarios Paola F Marlene V Adrian A Nishita D Alex Vite Vivian G Erick S Christopher O VanessaB Sebastian C PER 1 Alisa M Kayla C Ameya P Joseph A Abby W Adrian R Micah T Lindsay L Scarlet M Derek J PER 1 Sabrina R Elizabeth F Dylan T Isaiah M Sydnie Strycula Emily T Jacob I Lilian H Samuel O PER 1 David Q Dibyesh S Vanessa N Omar F Maya B Kyra G Sarah J-STILL OUT
5
“Title of your scene” por (names)
Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful! You don’t say! Really? Wow! Whew! Wow/Darn! I’m sorry! How cool! How + adj I don’t care! Poor baby! What a shame!
6
PER 2 Voluntarios Scott H Luis D Odalis G Dayanara A Claudia F
ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 2 Voluntarios Scott H Luis D Odalis G Dayanara A Claudia F Margarita F Roberto S Melody N Alex A Daniel T PER 2 Emily Yu Christopher C Savanna C Sam G Hannah O Caleb W Aisyah S Liam H Ella E PER 2 Gabriel M Cassie S Nia G Mitchell J Joshua M Nathaniel R-LATE Derrick C Kate R Gia Davila PER 2 Chris Ayala Emily R David M Ryan S Jared R Anais A Matt H Hailey M
7
“Title of your scene” por (names)
Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful! You don’t say! Really? Wow! Whew! Wow/Darn! I’m sorry! How cool! How + adj I don’t care! Poor baby! What a shame!
8
PER 3 Voluntarios Edward A José S Abel T Francesca P Jarat A Angela Ch
ORDER of presentations, not necessarily by days. BE READY every day REPASA unos minutes antes de empezar (start) las presentaciones. “Title of your scene” por Names PER 3 Voluntarios Edward A José S Abel T Francesca P Jarat A Angela Ch James L Kaitlin P 10. Mickee Aguirre PER 3 Oscar C Raphael S Fátima B Zack B Jena O-LATE Cameron B Amanda K Isabella C Lauren W-LATE 20. Matthew E PER 3 Isabella O Qays J Sophia O Isabelle F--late Vincent S Mailynn F Brianna R Elisa G Josh Estrada Olivia S Kayla D Alexis M Alicia S Paul T Jaycee B Kiaria N Isaiah H Jeremías R
9
“Title of your scene” por (names)
Oye, ____, ¿por qué estás tan (emotion)? Pues, no vas a creer esto… ACT OUT the scene and your partner will react with 3 interjections. end with ¡EL FIN! How awful! You don’t say! Really? Wow! Whew! Wow/Darn! I’m sorry! How cool! How + adj I don’t care! Poor baby! What a shame!
10
¿De verdad? ¿De veras? ¿En serio? ¡Guau! ¡Menos mal! ¡Ay caramba!
El 17 de enero ADD NEW WORDS TO YOUR NOTES APUNTES #3: Spanish interjections: How awful! You don’t say! Really? Wow! Whew! Wow/Darn! I’m sorry! How cool! How + adj I don’t care! What a shame! Poor baby! ¡Qué barbaridad! ¡No me digas! ¿De verdad? ¿De veras? ¿En serio? ¡Guau! ¡Menos mal! ¡Ay caramba! ¡Lo siento! ¡Qué padre ¡Qué chévere! ¡Qué suave!! ¡Qué interesante! ¡Qué bueno! ¡Me da igual! (w/choices) ¡No me importa! ¡Qué lástima! ¡Pobrecito/a!
11
are on ALL papers! Highlight Labels!
Fecha Actividad MAKE SURE YOUR NAME, PERIOD, TITLE & PG # are on ALL papers! Highlight Labels! Pg SECCIÓN A Cuaderno de espiral con APUNTES El 10 de enero APUNTES #1: ¿Qué hiciste durante las vacaciones de invierno? A El 16 de enero APUNTES #2: SOME HELPFUL VOCABULARY for the skit El 17 de enero APUNTES #3: Spanish Interjections El 18 de enero APUNTES #4: El pretérito regular A El 29 de enero APUNTES #5: Adverbs of time used with the preterit tense APUNTES #6: Indirect object pronouns with the verb DAR=to give APUNTES # Indice para el cuaderno de 3 argollas = (This paper) SECCIÓN B PRÁCTICAS Práctica #1: B Práctica #2: Práctica #3: B SECCIÓN C INFORMACIÓN CULTURAL La Cultura #1: La independencia de México C SECCIÓN D INFORMACIÓN DE CONSULTA (Reference Material) Notebook/Binder Instructions (verde) D Syllabus: Procedimientos de la clase (Amarillo) el 14 de sept Los Números (blanco) Guía de Pronunciación Unused Pases de Tarea Old tests DO NOT include your current Crónica!
12
Yesterday ayer Last night Last week anoche Last month
El 29 de enero ADD NEW WORDS TO YOUR NOTES APUNTES #5: Adverbs of time used with the preterit tense: Yesterday Last night Last week Last month Last year This morning X time ago (as in 2 mins ago) (as in 3 days ago) ayer anoche la semana pasada el mes pasado el año pasado esta mañana Hace X Hace dos minutos… Hace tres días…
13
IOPs are used whenever an action is being done
El 29 de enero APUNTES #6: Indirect object pronouns (IOPs) with the verb DAR=to give IOPs are used whenever an action is being done TO / FOR someone or something. For example: I gave money to you. IOPs are Me Nos Te Os Le Les But this word order is WRONG! Di dinero te (a ti). Te di dinero (a ti). The IOP goes in FRONT of the conjugated verb. The IOP “a” phrase is optional.
14
Le (a él); a ella; a usted Nos (a nosotros/as)
El 29 de enero APUNTES #6: Indirect object pronouns (IOPs) with the verb DAR=to give “A” phrases are used to clarify or emphasize TO/FOR whom something is done. You try: 1. I gave money to him. Me (a mí) Te (a ti) Le (a él); a ella; a usted Nos (a nosotros/as) Os (a vosotros/as) SPAIN Les (a ellos); a ellas; a ustedes Le di dinero (a él). 2. I gave money to them. Les di dinero (a ellos). 3. I gave money to you guys. Les di dinero a ustedes. 4. I gave money to you. Te di dinero (a ti).
15
Traduje—al inglés/español!
Fui-Fui Song Fui, Fui Vi, Di, Vine Tuve, Hice, Puse, Estuve Quise, Pude, Supe, Dije Traje y Anduve Conduje Cupe Traduje—al inglés/español! I was a dead (muerto) doctor for Halloween. I went to the park. I saw a good movie yesterday. I gave (le di) money to my church. (iglesia) I came to school early. (temprano) I had a party. I did my HW. I put my backpack on the floor. (el piso) I was sick last week. (la semana pasada) I tried to go. (Don’t use tratar de for tried.) I wasn’t able to go. I found out that my “friend” lied (mintió) but I told the truth. SKIP TO PRACTICE
16
él cantó dormí yo ellos bailaron tú jugaste
Who is the verb conjugated for? Who did the action? él cantó dormí yo ellos bailaron tú jugaste
17
corrieron ellos patiné yo recibiste tú recibió él
Who is the verb conjugated for? Who did the action? ellos corrieron yo patiné recibiste tú recibió él
18
AR—ellos aron ER/IR—él ió AR—yo é ER/IR—ellos ieron
-AR or –ER/-IR verb? For what person? AR—ellos aron ER/IR—él ió AR—yo é ER/IR—ellos ieron
19
ER/IR—tú iste AR—nosotros amos aron AR—ellos AR—yo é
-AR or –ER/-IR verb? For what person? ER/IR—tú iste AR—nosotros amos aron AR—ellos AR—yo é
20
ER/IR—ellos ieron í ER/IR—yo ER/IR—él ió AR—yo é -AR or –ER/-IR verb?
For what person? ER/IR—ellos ieron í ER/IR—yo ER/IR—él ió AR—yo é
21
iste ER/IR—tú AR—él ó ER/IR—ellos ieron ER/IR—yo í
-AR or –ER/-IR verb? For what person? ER/IR—tú iste AR—él ó ER/IR—ellos ieron ER/IR—yo í
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.