Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porIago Silveira Lencastre Modificado hace 6 años
1
MODELS DIDÀCTICS d’aplicació de les TIC a l’aula
Jornada TIC i Educació Universitat de Girona Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM-UAB Departament de Pedagogia Aplicada
2
telemàtica multimèdia mass media QUÈ SÓN LES TIC? INFORMÀTICA
EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL ROBÒTICA BASES DE DADES telemàtica multimèdia TELEACTIVITATS TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS INTERNET WEB 2.0, XARXES TELECOMUNICACIONS SO - IMATGE mass media TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT VÍDEO RTV Pere Marquès (2010)
3
INFORMACIÓ saber tot / transparència PROCÉS DE DADES local / on-line
QUÈ ENS APORTEN LES TIC? valor afegit INFORMACIÓ saber tot / transparència RECURSOS INFINITS “al núvol” EMMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) SÍNCRONA: mòbils, xat, videoconferència ASÍNCRONA: , SMS, fòrums LLENGUATGE: hipermedia... PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube XARXES SOCIALS, EVA, web 2.0 TELEACTIVITATS: gestions, treball, oci COMUNICACIÓ / RELACIÓ món paral.lel = ciberespai PROCÉS DE DADES local / on-line PRODUCTIVITAT: rapidesa, fiable AUTOMATITZAR TREBALLS INTERACTIVITAT Pere Marquès (2010)
4
RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ
NECESSITATS: RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ buscar informació comunicar-nos fer coses la societat exigeix… PRODUCTIVITAT personal / grupal COMPETÈNCIES DIGITALS de l’alumnat INNOVACIÓ METODOLÒGICA 30% fracàs escolar cal una millor formació facilitar l’ensenyament i l’aprenentatge innovar ús intel.ligent amb criteri usar TIC… quan aportin VALOR AFEGIT Les TIC estan a tot arreu… com no van a estar a l’escola! Pere Marquès (2010)
5
ESTAREM FENT QUELCOM MALAMENT, OI?
Un 30% “crònic” (des de sempre) de fracàs escolar “reconegut” al final de l’ensenyament obligatori hauria de ser INACCEPTABLE per als docents, per als pedagogs, per als polítics, per a les famílies… Admetríem que els metges només curessin el 70% dels seus malalts? O que els mecànics només arreglessin el 70% dels cotxes del taller? “Si volem resultats diferents, fem coses diferents.” (Albert Einstein) “Les idees només tenen importància si serveixen per a resoldre els problemes.” (Jonh Dewey) "El futur no és un regal, és una conquesta." (Jonh F. Kenedy) Pere Marquès (2010)
6
L’ ACCIÓ DOCENT ABANS – SENSE TIC
CONTINGUTS i OBJECTIUS coneixements, competències, desenvolupament personal MATERIALS de suport als CONTINGUTS DIDÀCTICA específica professor-compromís ACTIVITATS ensenyament/ aprenentatge DIDÀCTICA ordre, activitats metodologies, tutoria. diversitat MATERIALS didàctics i altres recursos educatius (entorn) alumnes-motius INSTRUMENTS pissarra, llibreta, vídeo, retroprojector, laboratori poder + saber + voler = per a ensenyar i aprendre Pere Marquès (2010)
7
NOVES POSSIBILITATS DIDÀCTIQUES: ARA AMB TIC
noves COMPETÈNCIES TIC CONTINGUTS i OBJECTIUS coneixements, competències, desenvolupament personal MATERIALS de suport als CONTINGUTS DIDÀCTICA específica professor-compromís ACTIVITATS ensenyament/ aprenentatge DIDÀCTICA ordre, activitats metodologies, tutoria. diversitat MATERIALS didàctics i altres recursos educatius (entorn) noves ACTIVITATS amb suport TIC (didàctica digital) alumnes-motius nous MATERIALS i recursos TIC INSTRUMENTS pissarra, llibreta, vídeo, retroprojector, laboratori TIC Pere Marquès (2010)
8
CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)
9
QUÈ ENS APORTEN LES AULES 1X1?
PISSARRA DIGITAL + lector documents pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic accés des de CASA compartir INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets família suport permanent 1 ORDINADOR X alumne software + CONTINGUTS EPA, llibre universal llibreta-laboratori, web 2.0 plataforma de continguts, llibre digital recursos multimèdia, orientacions, activitats interactives autocorrectives, experimentar, elaborar Pere Marquès (2010)
10
QUÈ HAURIEN FET…? Què haurien fet Francisco Giner de los Ríos, Maria Montessori, John Dewey, Célestin Freinet... amb totes aquestes eines tecnològiques? / “…Es podria fer un ensenyament actiu formidable donant-los als nens dispositius amb els que puguin experimentar i descobrir per si mateixos un munt de coses... Guiats, per descomptat.” (Jean Piaget) “Les persones s’eduquen entre sí mediatitzades pel món.” (Paulo Freire) Pere Marquès (2010)
11
... avui i també fa 100 anys (Escola Nova)
QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional y aporten noves activitats… l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació Aspectes a considerar... aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) Pere Marquès (2010)
12
ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES
Noves possibilitats amb valor afegit correcció d’exercicis (PD, lector docs) blog de l’alumne portafol.li digital company tutor diari de classe wiki glossari alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor presentació de treballs grupals, webquest alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten exercicis autocorrectius simuladors Les haurien aplicat AVUI Freinet, Dewey...? Pere Marquès (2010)
13
ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS
Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes amb el PC, evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. 20% explicacions del professor amb PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb PC 20% treball individual/grup sense PC El primer any ús mínim del PC-alumne: 30% del temps de classes Cal més temps (preparar les classes, corregir). Repartir rols a l’alumnat: corregir, company-tutor, assessor-TIC, professor… Ús del PC: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD: compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Preveure plans B: avaries, virus, problemes a Internet… Pere Marquès (2010)
14
HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1
Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.
15
CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT fàcil útil i eficient amb valor afegit FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)
16
QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...
LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, moltes activitats no exigeixen dedicar més temps ni esforç. PD Pere Marquès (2008)
17
I així, amb noves eines, amb noves activitats millorarem l’ensenyament i els aprenentatges.
PD Pere Marquès (2008)
18
PERÒ... ELS ALUMNES APRENEN MÉS AMB TIC?
Les recerques acostumen a dir que SÍ (més del 90% dels professores i alumnes a les recerques DIM ). Però ells mateixos (50%) dubten de que millorin les notes. COM S’EXPLICA AQUESTA PARADOXA? S’aprèn més (especialment competències) però desprès els exàmens són memorístics (i amb les TIC s’incideix poc en la memòria, a no ser que es facin exercicis molt específics en cada cas) Per a aprovar aquests ex¡amens, com sempre, cal estudiar els dies anteriors… i tenir memòria. CAL AVUI EN DIA MEMORITZAR TANT? Caldria reconsiderar el currículum. AVUI: què és necessari saber fer?, què és necessari memoritzar?
19
CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA?
Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)
20
NO N’HI HA PROU EN APLICAR BÉ TECNOLOGIA...
Ens cal també elaborar un currículum adequat als nostres temps (no n’hi ha prou afegint les competències al vell currículum). Ens cal realitzar activitats d’aprenentatge (no memorístiques) amb consulta documental (apunts, llibres, Internet). I que un 50% dels exàmens també sigui així. “No necessito saber-ho tot; només necessito saber on trobar el que em faci falta, quan ho necessiti.“ (Albert Einstein) “Sóc el que he après. Seré el que sigui capaç d'aprendre” (Javier Martínez Aldanondo) Pere Marquès (2010)
21
Gràcies per la vostra atenció
Més informació: Veure el llibre digital TÉCNICAS DIDÁCTICAS CON TIC PD Pere Marquès (2008)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.