La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Proposta 10.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Proposta 10."— Transcripción de la presentación:

1 Proposta 10

2 1. Documentació

3 El Judici Final (Evangeli de sant Mateu)
“Llavors apareixerà l’estandart del fill de l’home en el cel i es lamentaran totes les tribus de la terra, i veuran venir el Fill de l’home sobre els núvols del cel amb gran poder i majestat. I enviarà els seus àngels fent so- nar les trompetes i reunirà als seus elegits des d’un extrem del cel a l’altre. Quan el fill de l’home vingui en la seva glòria i amb tots els àngels amb Ell, s’asseurà a sobre del seu tro de glòria i es reuniran en la seva presència totes les gents, i separarà uns dels altres, com el pastor separa les ovelles dels cabrits, i posarà les ovelles a la seva dreta i els cabrits a la seva esquerra. Llavors dirà el Rei als que estan a la seva dreta: -Veniu, beneits del meu pare, preneu possessió del regne preparat per a vosaltres des de la creació del món. Perquè vaig tenir fam, i em vau donar menjar; vaig tenir set, i en vau donar beure; vaig ser pelegrí, i em vau acollir; estava despullat, i em vau vestir; vaig estar malalt i pres, i em vau venir a veure... I dirà als de l’esquerra: -Aparteu-vos de mi, malaits, al foc etern, preparat per al diable i els seus àngels. Perquè vaig tenir fam, i no em vau donar menjar; vaig tenir set, i no em vau donar beure; vaig ser pelegrí, i no em vau acollir; estava despullat, i no em vau vestir; vaig estar malalt i pres, i no em vau visitar...”

4 Judici Final: Anàlisi dels temes iconogràfics
1. Disposició - Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.

5 -El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats

6 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.

7 2. Primer exemple didàctic

8 JUDICI FINAL 1.Analitza la disposició a partir de la fitxa
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge

9 JUDICI FINAL 1.Analitza l’emplaçament 2. Emplaçament
-Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura)

10 JUDICI FINAL 1.Analitza el tema a partir de la fitxa
3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic 1.Analitza el tema a partir de la fitxa -És un Crist apocalíptic o és un Crist evangèlic? Consulta la fitxa d’anàlisi i raona la resposta

11 JUDICI FINAL 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi -L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat.

12 JUDICI FINAL 1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa
3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: *els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel *els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són conduïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta 1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa

13 Quina part del Judici Final representen aquestes dues escenes?

14 Anàlisi d’una escultura
Volum a)És una figura b)És un grup escultòric -Tipus de representació -cos sencer -bust -tors -dret -sedent -orant -jacent -eqüestre Relleu -alt relleu -baix relleu Material -Pedra-fusta-fang-bronze Tècnica -Talla-modelat-fundició -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra Localització -En un edifici: fris-frontó capitell -Independient en una plaça ,en un jardí....

15 3. Segon exemple didàctic

16 Exercici 1. Identifica els elements i les escenes d’aquest Judici final. Utilitza la fitxa d’anàlisi

17 Judici Final: Anàlisi 1. Disposició
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.

18 -El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats

19 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.

20 Anàlisi d’una escultura
Volum a)És una figura b)És un grup escultòric -Tipus de representació -cos sencer -bust -tors -dret -sedent -orant -jacent -eqüestre Relleu -alt relleu -baix relleu Material -Pedra-fusta-fang-bronze Tècnica -Talla-modelat-fundició -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra Localització -En un edifici: fris-frontó capitell -Independient en una plaça ,en un jardí....

21 4. Tercer exemple didàctic

22 Identifica el contingut d’aquest triptic utilitzant cada un dels apartats de la fitxa d’anàlisi que hi ha a continuació.

23 Judici Final: Anàlisi 1. Disposició
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.

24 -El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats

25 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.

26

27

28 -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra
1. Anàlisi de l’obra Tècnica: fresc-temple-aquarel.la-oli-pastel-cera-gravat... Suport: sobre paret-sobre fusta-sobre tela -sobre paper... Línia: Existència o no de línies Modelat: Representació o no de volum S’aconseguiex la representació del volum: -mitjançant gradacions de color o de llum - mitjançant contrasts suaus (sfumato) - mitjançant contrasts violents -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra e) Llum: de tipus natural-artificial o d’ estudi f) Color: Gamma empleada -freda -càlida g) Perspectiva: Desinterès per la representació de l’espai i la profunditat Interés per la representació de l’espai i la profunditat h)Composició: Senzilla i clara Complexa i) Forma de expressió : -abstracta -figurativa

29 5. Quart exemple didàctic

30 Identifica elements i escenes
d’aquest Judici final

31

32 -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra
1. Anàlisi de l’obra Tècnica: fresc-temple-aquarel.la-oli-pastel-cera-gravat... Suport: sobre paret-sobre fusta-sobre tela -sobre paper... Línia: Existència o no de línies Modelat: Representació o no de volum S’aconseguiex la representació del volum: -mitjançant gradacions de color o de llum - mitjançant contrasts suaus (sfumato) - mitjançant contrasts violents -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra e) Llum: de tipus natural-artificial o d’ estudi f) Color: Gamma empleada -freda -càlida g) Perspectiva: Desinterès per la representació de l’espai i la profunditat Interés per la representació de l’espai i la profunditat h)Composició: Senzilla i clara Complexa i) Forma de expressió : -abstracta -figurativa

33 6. Exercicis complementàris

34 1. En què s’assemblen? 2. En què es diferencien?

35 1. En què s’assemblen? 2. En què es diferencien?


Descargar ppt "Proposta 10."

Presentaciones similares


Anuncios Google