Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Proposta 10
2
1. Documentació
3
El Judici Final (Evangeli de sant Mateu)
“Llavors apareixerà l’estandart del fill de l’home en el cel i es lamentaran totes les tribus de la terra, i veuran venir el Fill de l’home sobre els núvols del cel amb gran poder i majestat. I enviarà els seus àngels fent so- nar les trompetes i reunirà als seus elegits des d’un extrem del cel a l’altre. Quan el fill de l’home vingui en la seva glòria i amb tots els àngels amb Ell, s’asseurà a sobre del seu tro de glòria i es reuniran en la seva presència totes les gents, i separarà uns dels altres, com el pastor separa les ovelles dels cabrits, i posarà les ovelles a la seva dreta i els cabrits a la seva esquerra. Llavors dirà el Rei als que estan a la seva dreta: -Veniu, beneits del meu pare, preneu possessió del regne preparat per a vosaltres des de la creació del món. Perquè vaig tenir fam, i em vau donar menjar; vaig tenir set, i en vau donar beure; vaig ser pelegrí, i em vau acollir; estava despullat, i em vau vestir; vaig estar malalt i pres, i em vau venir a veure... I dirà als de l’esquerra: -Aparteu-vos de mi, malaits, al foc etern, preparat per al diable i els seus àngels. Perquè vaig tenir fam, i no em vau donar menjar; vaig tenir set, i no em vau donar beure; vaig ser pelegrí, i no em vau acollir; estava despullat, i no em vau vestir; vaig estar malalt i pres, i no em vau visitar...”
4
Judici Final: Anàlisi dels temes iconogràfics
1. Disposició - Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.
5
-El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats
6
3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.
7
2. Primer exemple didàctic
8
JUDICI FINAL 1.Analitza la disposició a partir de la fitxa
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge
9
JUDICI FINAL 1.Analitza l’emplaçament 2. Emplaçament
-Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura)
10
JUDICI FINAL 1.Analitza el tema a partir de la fitxa
3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic 1.Analitza el tema a partir de la fitxa -És un Crist apocalíptic o és un Crist evangèlic? Consulta la fitxa d’anàlisi i raona la resposta
11
JUDICI FINAL 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa 3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi -L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat.
12
JUDICI FINAL 1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa
3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: *els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel *els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són conduïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta 1.Analitza el pesatge de les ànimes a partir de la fitxa
13
Quina part del Judici Final representen aquestes dues escenes?
14
Anàlisi d’una escultura
Volum a)És una figura b)És un grup escultòric -Tipus de representació -cos sencer -bust -tors -dret -sedent -orant -jacent -eqüestre Relleu -alt relleu -baix relleu Material -Pedra-fusta-fang-bronze Tècnica -Talla-modelat-fundició -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra Localització -En un edifici: fris-frontó capitell -Independient en una plaça ,en un jardí....
15
3. Segon exemple didàctic
16
Exercici 1. Identifica els elements i les escenes d’aquest Judici final. Utilitza la fitxa d’anàlisi
17
Judici Final: Anàlisi 1. Disposició
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.
18
-El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats
19
3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.
20
Anàlisi d’una escultura
Volum a)És una figura b)És un grup escultòric -Tipus de representació -cos sencer -bust -tors -dret -sedent -orant -jacent -eqüestre Relleu -alt relleu -baix relleu Material -Pedra-fusta-fang-bronze Tècnica -Talla-modelat-fundició -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra Localització -En un edifici: fris-frontó capitell -Independient en una plaça ,en un jardí....
21
4. Tercer exemple didàctic
22
Identifica el contingut d’aquest triptic utilitzant cada un dels apartats de la fitxa d’anàlisi que hi ha a continuació.
23
Judici Final: Anàlisi 1. Disposició
- Ordenat horitzontalment en registres paral.lels -Solen ser tres els registres: a)A la part inferior, la resurrecció dels morts b)Al centre, el pesatge d’ànimes(psicostasi) i, com a consequència, la separació dels elegits i els reprovats c)Al part superior, el tribunal amb el Crist-Jutge 2. Emplaçament -Al timpà del portal central dels temples (escultura) -En tríptics (pintura) 3. Els temes 3.1 El tribunal celestial: Crist-Jutge, amb els seus assessors (24 ancians, la Verge Maria, sant Joan Baptista, els dotze apòstols) El Crist-Jutge pot aparéixer en dues versions: a) el Crist apocalíptic b) el Crist evangèlic -El Crist apocalíptic:- Pot tenir una espasa que li surt de la boca - Pot sortir un lliri en direcció a la dreta i una espasa en direcció a l’esquerra - Pot tenir els braços expresant el veredicte: el braç dret cap als elegits i en direcció a la part superior; i el braç esquerre cap als reprovats i en direcció a la part inferior -El poden acompanyar: Els quatre vivents (àngel, lleó, toro, àguila), vint-i-quatre ancians, dotze apòstols o la Verge Maria i sant Joan Baptista.
24
-El Crist evangèlic: -Es representa la imatge del Crist Redemptor
-Crist mostra las ferides de la crucifixió -Al voltant de Crist uns àngels porten els instruments de la passió * La columna de la flagelació * La corona d’espines * La creu * Els claus * La llança -Pel damunt de Crist, dos àngels porten la lluna i el sol 3.2 Els assessors -Els dotze apòstols poden aparéixer al timpà o repartits fora d’aquest espai 3.3 La resurrecció dels morts -Al toc de les trompetes els morts surten de les seves tombes. -Hi ha dues formes de representar la resurrecció: la progressiva i la instan- tània. -Els homes i les dones són joves, uns trenta anys. No hi ha vells i nens en els Judicis Finals -Els resucitats estan completament despullats
25
3.4 El pesatge de les ànimes o psicostasi
-L’arcàngel sant Miquel sosté la balança de la psicostasi. Hi ha algun exemple en que la balança es sostinguda per la mà de Déu. -Els diables amb garfis o amb les mans intenten inclinar el plat de la balança cap al seu costat. 3..5 Els elegits i els reprovats -Un cop pesades les ànimes se separen en dos grups, els elegits a la dreta i els reprovats a l’esquerra. -En alguns casos són ovelles i corders els que simbolitzen els elegits i cabres i cabrits els que simbolitzen els reprovats -Si la representació opta per la figura humana: -els elegits estan vestits i són conduïts cap al cel -els reprovats estan despullats, de vegades encadenats, i són con- duïts i empenyuts cap a la boca de l’infern -la boca de l’infern pot aparèixer representada com la figura d’un animal monstruós amb una gran boca oberta -alguns turments tenen una representació: *l’avarícia és una persona amb una bossa penjada al coll *la luxúria és una dona que amamanta serps i altres rèptils *els envejosos són enfonsats en un riu gelat *els golafres s’alimenten d’un riu brut i pudent -Al purgatori hi ha les matixes tortures que a l’infern però hi ha àngels per alleugerir el dolor de les ànimes.
28
-Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra
1. Anàlisi de l’obra Tècnica: fresc-temple-aquarel.la-oli-pastel-cera-gravat... Suport: sobre paret-sobre fusta-sobre tela -sobre paper... Línia: Existència o no de línies Modelat: Representació o no de volum S’aconseguiex la representació del volum: -mitjançant gradacions de color o de llum - mitjançant contrasts suaus (sfumato) - mitjançant contrasts violents -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra e) Llum: de tipus natural-artificial o d’ estudi f) Color: Gamma empleada -freda -càlida g) Perspectiva: Desinterès per la representació de l’espai i la profunditat Interés per la representació de l’espai i la profunditat h)Composició: Senzilla i clara Complexa i) Forma de expressió : -abstracta -figurativa
29
5. Quart exemple didàctic
30
Identifica elements i escenes
d’aquest Judici final
32
-Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra
1. Anàlisi de l’obra Tècnica: fresc-temple-aquarel.la-oli-pastel-cera-gravat... Suport: sobre paret-sobre fusta-sobre tela -sobre paper... Línia: Existència o no de línies Modelat: Representació o no de volum S’aconseguiex la representació del volum: -mitjançant gradacions de color o de llum - mitjançant contrasts suaus (sfumato) - mitjançant contrasts violents -Estil -Escola -Autor. -Etapa de producció -Títol de l’ obra e) Llum: de tipus natural-artificial o d’ estudi f) Color: Gamma empleada -freda -càlida g) Perspectiva: Desinterès per la representació de l’espai i la profunditat Interés per la representació de l’espai i la profunditat h)Composició: Senzilla i clara Complexa i) Forma de expressió : -abstracta -figurativa
33
6. Exercicis complementàris
34
1. En què s’assemblen? 2. En què es diferencien?
35
1. En què s’assemblen? 2. En què es diferencien?
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.