Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
LA MAISON CARRÉE. NIMES
2
ESQUEMA Context històric Estudi del monument Funció i Significat
Documentació Planta Alçat Altres Funció i Significat
3
LA MAISON CARRÉE. CONTEXT HISTÒRIC (I)
Art romà. Alt Imperi. Edifici religiós: temple. Segle I aC. Any 16 aC. Erigit per Agripa, gendre d’August, en honor a la família imperial Dedicat als númens de Roma i a Gai i Luci, néts d’August.
4
LA MAISON CARRÉE. CONTEXT HISTÒRIC (i II)
Emperador: cap únic de l’exèrcit; responsable de la vida religiosa oficial i intermediari entre l’Estat i els déus; presidia les cerimònies més importants del culte; s’encarregava de la construcció, restauració i cura dels santuaris. La victòria imperial es relacionava amb la voluntat divina i el mateix emperador era objecte de culte. Amb l’imperi s’estableixen nous òrgans de govern i d’administració centralitzada, mentre que també s’estructurava una administració regional i local. La Maison Carrée va ser construïda a la Gal·lia, una província molt romanitzada de l’imperi,. La Maison Carrée constitueix una mostra de la romanització sobre territori francès.
5
LA MAISON CARRÉE. DOCUMENTACIÓ
Nom: Maison Carrée Autor: Desconegut Cronologia: Any 16 aC. Segle I aC. Estil: Romà imperial Materials: Pedra calcària blanca Sistema constructiu: Arquitravat Localització: Nimes (Provença). In situ.
6
LA MAISON CARRÉE. PLANTA
Planta rectangular. Longitud= 2 amplada Estil corinti; Hexàstil; Pseudoperípter. Pòrtic profund cassetonat 6 columnes exemptes i 20 adossades als murs de la cel·la. Escala monumental d’accès Una única cel·la. No hi ha opistòdom.
8
S’aixeca sobre un pòdium
LA MAISON CARRÉE. ALÇAT S’aixeca sobre un pòdium Columnes corínties: base, fust acanalat, capitell amb decoració floral i vegetal. Entaulament: Arquitrau de tres platabandes. Fris (decoració vegetal. Hi havia una inscripció) i cornisa. Frontó i timpà. Sostre a dues aigües Acusada frontalitat
11
Ara queda al centre d’una plaça.
ALTRES La Maison Carrée va edificar-se al Fòrum de Nimes, el centre de la vida administrativa i religiosa d’aquesta vila fortament romanitzada. Ara queda al centre d’una plaça. Inspirat en temples de Roma (Mars Ultor, Apollon in circo), encara que les obres van ser dutes a terme per artesans locals. Va inspirar a Palladio (Renaixement) i a Vignon (neoclassicisme) (església de La Madeleine. París)
12
Temple de Mart Ultor. Roma
13
Temple d’Apolo in Circo o d’Apolo Sosiano. Roma.
15
LA MAISON CARRÉE. FUNCIÓ
Era un lloc de culte. El temple de Nimes va ser erigit en honor d’August, quan el culte a l’emperador començava a competir amb el culte als déus. La religió romana era politeista i va assimilar les influències de diverses cultures amb les quals va estar lligada. Del contacte amb el món grec en va adoptar la mitologia i les representacions de les divinitats. De la influència etrusca en va adoptar el culte privat als penates (protectors de les provisions), lares (dels camps i de les cases) i manes (morts familiars). Al llarg de l’etapa imperial es va generalitzar la divinització dels emperadors, als quals es venerava i a qui es dedicaven estàtues i retrats com a signe d’admiració. Tanmateix, una petita part de la població romana no reconeixia l’autoritat de cap déu i buscava respostes als seus interrogants existencials en tendències filosòfiques paganes d’influència grega.
16
LA MAISON CARRÉE. SIGNIFICAT
És una mostra de la influència de la cultura clàssica grega en l’època de l’Alt Imperi. Demostra la perfecció dels tallers provincials. · És una mostra de l’ús de l’arquitectura per expressar la grandesa de l’imperi en els territoris conquerits. La difusió i acceptació de la cultura romana als territoris dominats va exigir tot un procés de propaganda política, del qual les formes culturals en foren una part molt important.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.