Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Preterite or Imperfect?
You’ve probably realized that Spanish has lots of tricky “pairs”: Ser/estar Por/para Masculine/feminine Here’s another one: Preterite/imperfect
2
Preterite or Imperfect?
Spanish has two basic ways to talk about the past: Preterite Imperfect There are also others you would learn about in later Spanish courses. In this slide show, we’ll look at some the differences in how each tense in used.
3
Preterite Let’s review some of the main uses of the preterite. This verb tense is used when we talk about a past action that happened one time OR interrupted something already going on OR was the beginning of an event OR was the end of an event.
4
Past actions that happen once
Juan se levantó a las 6:00. Gloria llegó tarde a clase. Fui a España el verano pasado. ¿Hiciste la tarea?
5
Interruptions El teléfono sonó [rang] mientras [while] yo dormía.
6
The beginning of an event
Cristóbal Colón llegó a las Américas en 1492. La película empezó a las 3:00.
7
The end of an event Terminé el proyecto a la medianoche.
Los Osos de Chicago ganaron el campeonato de fútbol americano.
8
Imperfect Next let’s review some of the main uses of the imperfect. This verb tense is used when we talk about a past action that happened many times OR was in progress (“was …ing”) OR described a condition.
9
Repeated or habitual actions in the past
De bebé, yo comía puré de zanahorias. Cuando yo tenía 15 años, vivía en Miami.
10
Past action in progress
A las 3:00, los estudiantes escuchaban mientras la profesora hablaba. El teléfono sonó [rang] mientras [while] yo dormía. ¿Qué hacías ayer a las 4:00?
11
Description of a condition
Here’s an acronym to help you organize descriptions in the past: LADWEPT
12
LADWEPT L: location La chica acampaba en el bosque. Estaba allí dos semanas.
13
LADWEPT A: age Cuando yo tenía 15 años…
14
LADWEPT D: date, time Era el dos de marzo. Eran las cinco de la tarde.
15
LADWEPT W: weather Hacía muy mal tiempo durante mis vacaciones.
16
LADWEPT E: emotion Mi padre estaba muy contento.
17
LADWEPT P: physical description or characteristic
Marta era muy alta y tenía el pelo rojo.
18
LADWEPT T: thought process OR ongoing action Yo quería comer.
Nosotros estudiábamos mientras escuchábamos música.
19
Let’s practice! Choose the appropriate preterite or imperfect form.
Fueron/Eran las diez de la mañana y hizo/hacía buen tiempo.
20
Otro ejercicio, por favor.
Ella fue/era joven y bonita.
21
Un ejemplo más… Los niños jugaron/jugaban al fútbol en el parque. Su madre leía/leyó una novela debajo de un árbol. De pronto, uno de los niños se caía/se cayó [fell], se golpeaba/se golpeó [hit] la cabeza, y empezaba/empezó a llorar.
22
Y por fin… Dormía/dormí como un tronco [like a log] cuando sonaba/sonó el teléfono. Me levantaba/levanté, iba/fui a la sala de estar, y descolgaba/descolgué [picked up] el teléfono.
23
¡Eso es todo! Preterite Imperfect one-time past event OR
interruption OR the beginning or end of an event. Imperfect Repeated/habitual past action OR was in progress (“was …ing”) OR described a condition.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.