La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

ANTE TODO Se can be used to form constructions in which the person performing the action is not expressed or is de-emphasized.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "ANTE TODO Se can be used to form constructions in which the person performing the action is not expressed or is de-emphasized."— Transcripción de la presentación:

1 ANTE TODO Se can be used to form constructions in which the person performing the action is not expressed or is de-emphasized.

2 Impersonal constructions with se
In Spanish, verbs that are not reflexive can be used with se to form impersonal constructions. These are statements in which the person performing the action is not expressed or defined. In English, the passive voice or indefinite subjects (you, they, one) are used. Se habla español en Costa Rica. Spanish is spoken in Costa Rica. Se puede leer en la sala de espera. You can read in the waiting room. Se hacen operaciones aquí. They perform operations here. Se necesitan medicinas enseguida. They need medicine right away.

3 ¡ATENCIÓN! Note that the third person singular verb form is used with singular nouns and the third person plural form is used with plural nouns: Se vende ropa. Se venden camisas.

4 Impersonal constructions with se
You often see the impersonal se in signs, advertisements, and directions. Se prohíbe nadar. Se necesitan programadores. Se entra por la izquierda.

5 Se for unplanned events
Se is also used to form statements that describe accidental or unplanned events. In this construction, the person who performs the action is de-emphasized, so as to imply that the accident or unplanned event is not his or her direct responsibility. These statements are constructed using the following pattern. 

6 Se for unplanned events
se INDIRECT OBJECT VERB SUBJECT PRONOUN Se me cayó la pluma. In this type of construction, what functions as the subject determines whether the verb is singular or plural. The indirect object pronoun does not determine the verb’s number (singular or plural).

7 Se for unplanned events
I.O. PRONOUN VERB SUBJECT me, te, le, quedó la receta. nos, les cayó SINGULAR la taza. Se dañó la pierna. me, te, le, rompieron las botellas. nos, les olvidaron PLURAL las pastillas. perdieron las llaves.

8 ¡ATENCIÓN! While Spanish has a verb for to fall (caer), there is no direct translation for to drop. Dejar caer (let fall) is often used to mean to drop. El médico dejó caer la aspirina. The doctor dropped the aspirin.

9 Verbs commonly used with se
The following verbs are the ones most frequently used with se to describe unplanned events. caer to fall; to drop perder (e:ie) to lose dañar to damage; to break down quedar to be left behind olvidar to forget romper to break

10 Verbs commonly used with se
Se me perdió el teléfono de la farmacia. I lost the pharmacy’s phone number. Se nos olvidaron los pasajes. We forgot the tickets.

11 Al paciente se le perdió la receta.
To clarify or emphasize who the person involved in the action is, this construction commonly begins with the preposition a + [noun] or a + [prepositional pronoun]. Al paciente se le perdió la receta. The patient lost his prescription. A Diana se le olvidó ir al consultorio ayer. Diana forgot to go to the doctor’s office yesterday. A mí se me cayeron los cuadernos. I dropped the notebooks. A ustedes se les quedaron los libros en casa. You left the books at home.

12 ¡INTÉNTALO! Completa las frases de la columna A con se impersonal y los verbos correspondientes en presente. A 1. (enseñar) ______ cinco lenguas en esta universidad. 2. (comer) ______ muy bien en El Cráter. 3. (vender) ______ muchas camisetas allí. 4. (servir) ______ platos exquisitos cada noche. 5. (necesitar) ______ mucho dinero. 6. (buscar) ______ secretaria. 1 of 2

13 ¡INTÉNTALO! Completa las frases de la columna A con se impersonal y los verbos correspondientes en presente. A Respuestas: 1. (enseñar) Se enseñan cinco lenguas en esta universidad. 2. (comer) Se come muy bien en El Cráter. 3. (vender) Se venden muchas camisetas allí. 4. (servir) Se sirven platos exquisitos cada noche. 5. (necesitar) Se necesita mucho dinero. 6. (buscar) Se busca secretaria. 1 of 2

14 ¡INTÉNTALO! Completa las frases de la columna B con se
y los verbos en pretérito para expresar sucesos imprevistos. B 1. (I broke) ______ las gafas. 2. (You (fam.) dropped) ______ las pastillas. 3. (They lost) ______ la receta. 4. (You (form.) left) ______ aquí la radiografía. 5. (We forgot) ______ pagar la medicina. 6. (They left) ______ los antibióticos en la clínica. 2 of 2

15 ¡INTÉNTALO! Completa las frases de la columna B con se
y los verbos en pretérito para expresar sucesos imprevistos. B Respuestas: 1. (I broke) Se me rompieron (or quebraron) las gafas. 2. (You (fam.) dropped) Se te cayeron las pastillas. 3. (They lost) Se les perdió la receta. 4. (You (form.) left) Se le quedó aquí la radiografía. 5. (We forgot) Se nos olvidó pagar la medicina. 6. (They left) Se les quedaron los antibióticos en la clínica. 2 of 2


Descargar ppt "ANTE TODO Se can be used to form constructions in which the person performing the action is not expressed or is de-emphasized."

Presentaciones similares


Anuncios Google