Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porFernando Espejo de la Cruz Modificado hace 7 años
1
LA CLASE MAGICA: NEPOHUALTZITZIN ETHNOMATHEMATICS CLUB
THE ACADEMY FOR TEACHER EXCELLENCE COLLEGE OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT UNIVERSITY OF TEXAS AT SAN ANTONIO AN AFTERSCHOOL INFORMAL LEARNING PROGRAM
2
Time Activity TODAY’s AGENDA TASKS: Mentors: Students:
3:30-3:35PM Opening Activity- NEPO Promise & Law 3:35-3:50PM Whole Group Lesson- Subtraction- STRATEGY- Counting Up and/or STATEGY- Borrowing 3:52-4:12PM Small Group with Mentors- Subtraction OR CENTERS #1- Subtraction #2- Cultural Lesson #3- Review- Successive Addition (OPTIONAL) 4:14-4:25PM Culture Time Lesson, Game or Cultural Lesson Journal 4:25-4:30PM Wrap-Up You can have the agenda up and ready at the beginning of the club session so that mentors & students will know the day’s activities. You can also delegate tasks for mentors and/or students TASKS: Mentors: Take attendance Set-up Students: Grab your NEPO & Journal Practice Successive Addition through 10 (SPONSORS: ADAPT THE SCHEDULE TO FIT YOUR NEEDS)
5
Think, Pair, Share Pensar en Par y Compartir
Identify one word in the club Promise & Law and discuss and journal about it, i.e. gratitude, community, respect In one sentence describe… (INSERT PROMPT HERE) What does …? ¿Que significa …?
6
REVIEW / REPASO SUCCESSIVE ADDITION SUMA SUCESIVA English Spanish
NEPO Instructional Video (Successive Addition) English: Spanish: English Spanish
7
START with 1 Add the #’s 2 – 10 successively to each answer
+ 2 = 3 6 4 10 5 15 21 7 28 8 36 9 45 55 Demonstrate on Nepohualtzitzin / Demonstración en el Nepohualtzitzin Step One : I represent 1 – Move toward the separation bar one count from the ones place from the inferior bar ( value of 1 in its position ). (Here I represent one unit) Step Primer Paso: Represento 1 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte inferior de las unidades. (Aquí represento 1 unidad) Segundo Paso: Añado 2 – Ahorra muevo hacia la barra de separación dos cuentas de la parte inferior de las unidades. (Aquí represento 3 unidades) 3 Unidades Tercer Paso: Añado 3 –más de la parte inferior de las unidades, agrego 1 cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 2 cuentas inferiores de las unidades. (Aquí represento 6 unidades) Como no tengo 3 cuentas 6 Unidades Cuarto Paso: Añado 4 – Como no tengo 4 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego 1 cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 1 cuenta inferior de las unidades. (Aquí represento 10 unidades) Quinto Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 10 Unidades = 1 Decena 10 Sexto Paso: Añado 5 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) (Aquí represento 1 decena y 5 unidades). 15 Séptimo Paso: Añado 6 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y una cuenta de la parte inferior de las unidades (valor de 1 en su posición). Octavo Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 21 Noveno Paso: Añado 7 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y 2 cuentas de la parte inferior de las unidades (valor de 1 en su posición). 28 Décimo Paso: Añado 8 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Como no tengo 3 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego otra cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 2 cuentas de la parte inferior de las unidades. Undécimo Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 36 Duodécimo Paso: Añado 9 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Como no tengo 4 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego otra cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 1 cuenta de la parte inferior de las unidades. Decimotercer Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 45 Decimocuarto Paso: Añado 10 – Como no tengo 1 cuenta más de la parte inferior de las decenas muevo hacia la barra de separación 2 cuentas de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Decimoquitno Paso: Hago una conversión. 4 cuentas de las decenas de la parte inferior con valor de 10 cada uno y 2 cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte superior con valor de 50. 55 Click to Next Slide – Show Visual / Haga clic a la diapositiva siguiente - Mostrar Visual
8
As students master successive addition through 10, advance to 15, 20, etc.
The above chart is located in your Successive Addition Center #4
9
SUBTRACTION RESTA English Spanish
NEPO Instructional Video (Subtraction) English: Spanish: English Spanish
10
9 − 5 41 − 10 89 − 6 105 − 23 345 − 51 651 − 72
11
Beginner Principiante Intermediate Intermedio Advanced Avanzado
Challenge Reto 8 − 4 129 − 5 5871 − 370 Create your own using ones Crea tu propio Solve a problem someone else created Resuelve un problema que tu companero (-a) creo 15 − 15 398 − 25 7714 − 3213
12
Beginner Principiante 251 −247 79 −17 37 − 4 Intermediate Intermedio 3772 − 771 858 −455 312 −130 Advanced Avanzado 61915 − 7704 50559 − 2489 4525 − 412 Challenge Reto Create your own Using thousands Crea tu propio usando millares Using millions Crea tu propio usando millones Using billions Crea tu propio usando billones
13
INDEPENDENT PRACTICE WITH MENTOR PRACTICA INDEPENDIENTE CON EL MENTOR
Subtraction Resta English Spanish
14
TODAY WE WILL: English Spanish
Here, list the activities that the students and mentors will do together, for example: Students can work with the: Subtraction flashcards in CENTER #5 Refer to the CENTER # 5 instruction card to complete any of the extended learning activities English Spanish
15
CULTURAL ACTIVITY ACTIVIDAD CULTURAL
Insert Game or Cultural Lesson HERE Cultural Lessons can be located in: your NEPO kit on laminated 11x17 cards on the eCommunity of Practice (eCofP) Additional Cultural lessons created by your peers are available on the eCofP “Lesson Share” section. Check them out! Cultural Game instructions are located in the colored accordion file in Center #10 Games included in the kit are: Pitarra (in Medium box) Loteria (in Large box) Cuaxiquihuitl (in CTR 10 & baskets/bals located in Large box) Temalacachtli (in CTR 10 & chalk/painters tape located in Small box) Ehecamalotl (in CTR 10 & chalk located in Small box) Caracol (in CTR 10 & chalk located in Small box) Matatena (in CTR 10, beans or small rocks are needed to play) Toma Todo (in CTR 10 and Toma Todo spin tops are located in the Small box)
16
JOURNALS DIARIOS Insert Writing Prompt HERE, for exm.:
My feelings about the Nepo Promise and Law are… Mis pensamientos sobre la Promesa y la ley Nepohualtzitzin son… Check out the eCofP “Lesson Share” on the NEPO resources for prepared journal prompts that can be printed, cut and glued into the NEPO journals.
17
Thank-you! ¡Gracias! Closing Activity:
Wrap-up & review what was learned Students can share from their journals Announcements & next week Thank-you! ¡Gracias!
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.