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CLASE 6 Los samaritanos y los israelitas. La adoración verdadera.

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1 CLASE 6 Los samaritanos y los israelitas. La adoración verdadera.
El ministerio de Cristo. La sinagoga. Los discípulos

2 I. Los samaritanos y los israelitas
Lectura: Esdras 4:1-5 Nehemías 4:1-2

3 Cuando los asirios llevaron cautivos a los Israelitas en el año 721 a
Cuando los asirios llevaron cautivos a los Israelitas en el año 721 a. C., dejaron en Samaria sólo a los pobres y a los débiles. Con el tiempo, éstos se casaron con los habitantes de las naciones vecinas, mezclando su sangre y perdiendo así la pureza de la raza.

4 Al volver Esdras, Nehemías, y los demás israelitas a reconstruir el templo y las murallas de Jerusalén, los samaritanos se ofrecieron a ayudarlos. Pero, los que estaban reconstruyendo la ciudad, no consideraron como judíos a los samaritanos. Éstos se fueron enojados.

5 Los samaritanos trataron de complicar y estorbar la obra.
Dirigido por Manasés (otro hombre). construyeron su propio templo en el monte de Gerazim. Este templo fue destruido por Hireneo, un general de los macabeos, en el año 129 a. C.

6 Lectura: Jn. 3: Nicodemo Jn. 4:7-42 – La mujer samaritana

7 Nicodemo Samaritana De noche HombreJudío Hombre de importancia
Guardaba la ley Líder entre los fariseos Samaritana De día Mujer Samaritana Marginada Pecadora La más baja

8 Nicodemo Derecho de hablar con Cristo Nuevo nacimiento No comprendió algo de Jesús Pregunta errónea Salvación Samaritana Ningún derecho Nueva vida No comprendió Pregunta errónea Salvación

9 ¿Estamos dispuestos, como Jesús, a hablarles a todos de la salvación?
¿Cómo variamos la presentación del evangelio para alcanzar a todos?

10 Si una persona que vive en concubinato con alguien, quiere bautizarse…
¿Cuál sería el orden de eventos necesarios para llevar a acabo el bautismo? Bautizarlo y luego arreglar su vida. Arreglar su vida primero y luego bautizarlo. Bautizarlo y no arreglar nada.

11 La segunda señal de Cristo
Lectura: Juan 4:48 Jesús dijo esto triste, enojado – ¿El hombre no creía? ¿Cuál fue el resultado de esta señal? ¿Qué aprendemos del carácter de Jesús en esta señal? ¿Hacia qué apunta esta señal?

12 II. La adoración verdadera
Lectura: Juan 4:23-24

13 La alabanza en la Biblia
Centrada en Dios y en Cristo Lectura: Apocalipsis 4:8-11 Apocalipsis 5:8-14 Salmo 22:3

14 Palabras de adoración A. Antiguo Testamento Halal Yadah Zamar Barak

15 Halal Esta palabra aparece unas 113 veces en el A. T. Significa:
Brillar. Laudar. Celebrar con clamor. Deshacerse en elogios (David bailando ante el cofre de pacto). Hacer un espectáculo. Jactarse de alguien. Salmos 18:3, 69:34

16 Yadah Salmo 108:3 Significa: Confesar. Alabar. Agradecer. Dar gracias.
Adorar con manos abiertas y extendidas. Salmo 108:3

17 Yadah Significa: Salmo 108:3 Confesar. Alabar. Agradecer. Dar gracias.
Adorar con manos abiertas y extendidas. Salmo 108:3

18 Zamar Significa: Salmo 33:2, 3 Cantar. Cantar alabanzas, salmos.
Cantar con instrumentos. Salmo 33:2, 3

19 Aparece unas 289 veces en el A. T. Significa:
Barak Aparece unas 289 veces en el A. T. Significa: Bendecir. Arrodillarse con esperanza. Salmo 103:1, 20, 21, 22

20 Palabras de adoración Nuevo Testamento Proskuneo Ado Psallo

21 Proskuneo La encontramos en: Lc. 19:37-40; He. 13:15; Jn. 4:24. Significa: Adorar Ado Col. 3:16 Significa: Cantar

22 Psallo Significa: Tocar. Cantar. Hacer música. Ef. 5:19

23 Principios de adoración en la Biblia
Principio de alabar con lo que tenga – Sal. 19:1-4a, Is. 39:15, Sal , Mt. 21:15. Dar lo mejor — Los ancianos entregando sus coronas de oro. (Ap. 4-5). Humildad.

24 Principios de adoración en la Biblia
Adorar con el espíritu y la mente. Todo edifica a la iglesia. (I Cor. 14:12-17). La música y la adoración todos los días, para edificarnos a nosotros y a otros - Ef. 5:19, Col. 3:16.

25 La música en el culto de la iglesia Lo que es – I Co. 14
Edificar. Acercar a la gente a Dios. Alabar

26 La música en el culto de la iglesia Lo que no es
Para manipular a la iglesia. Tapar. Sentarse. Pararse.

27 El ministerio de Cristo
Contexto histórico, cultural, y geográfico Después de la exitosa revolución de los macabeos en el año 165 a. C., más de judíos volvieron del exilio babilónico a su tierra. La mayoría fue a Galilea y fundaron pueblos tales como Caná, Nazaret, Corazín, Gamla, Betsaida, Mágdala, Capernaum, y Genesaret

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29 Vista aérea de la línea costera del Mar de Galilea
Corazín Mt. de las bienaventuranzas Capernaum Betsaida Caná Mágdala

30 Plain of Gennesaret from Arbel
La llanura de Genesaret The Plain of Gennesaret (Ginosaur) The plain is about 5 miles long and 2 miles wide. It is 4 miles north of Tiberias. Gennesaret sometimes gives its name to the Sea of Galilee (Luke 5:1; 1 Macc 11:67). The International Highway passes through this plain. The region is also known as Dalmanutha (Mark 8:10). Dalmanutha is a Syriac word for “harbor.” This is a fitting name as it was an area of many ships, shipyard workers, and stores.

31 Arbel cliff and Plain of Gennesaret
Despeñadero de Arbel y la llanura de Gennesaret Arbel cliff and Plain of Gennesaret The View from Arbel The Plain of Gennesaret spreads out below the Arbel cliffs.  About 5 miles long and 2 miles wide, this stretch of land alongside Galilee's northwest shore was renowned for its fertility. 

32 Vista aérea de Magdala desde el este

33 Mágdala desde arriba Magdala from above Magdala in Scripture
This fishing village is never mentioned explicitly in Scripture, but Mary Magdalene “from whom seven demons had come out” was from here (Luke 8:2). It was called Magadan in Matthew 15:39. The region of Dalmanutha (Mark 8:10) is apparently equivalent to the “region of Magadan” (Matt 15:39). Though not mentioned explicitly as a place that Jesus visited, Magdala was probably included in the references to Jesus’ travel to “nearby villages” (Mark 1:38-39; Luke 4:43; Matt 4:23), or “every village” (Luke 5:17). The text of Matthew 15:39 has a strong textual tradition for “Magadan,” and a variant of “Magdala.” Both of these names may be traced to an original Hebrew name, Magdal. Magadan is most likely the correct reading in Matthew, whereas Magdala is the site (Laney 1986: 85). Mark 8:10 reads “Dalmanutha” for the same story as Matthew 15:39. The textual evidence for this reading is very strong. Dalmanutha may be a Greek transliteration of the Aramaic word dalmynyth’, which means “of the harbor.” Thus, it could be said that “Matthew recorded the arrival of Christ in the neighborhood of Magadan (Magdala), whereas Mark, who was dependent on the preaching of Peter, recorded that Jesus had reached the site of the harbor” (Laney 1986: 85).

34 Khirbet Cana from south
Cana: Biblical Significance Cana was the home of Nathaniel, one of the twelve disciples (John 21:2). This was also the location of Jesus’ first miracle (John 2:1-11). Jesus returned another time to Cana, and it was from there that He healed the son of the Capernaum royal officer (John 4:46-54). Khirbet Qana, posiblemente Cana, desde el sur

35 Kefar Kenna aerial from east
Kefar Kenna desde el este Kefar Kenna aerial from east Kefar Kenna lays claim to being biblical Cana, but the tradition of this identification is late. The village is 3-4 miles northeast of Nazareth, opposite Gath-Hepher.

36 Kefar Kenna aerial from east
Kefar Kenna (hoy Caná) desde el este Kefar Kenna aerial from east Cana: Site Identification The location of biblical Cana is disputed, with four sites claiming to be the location of Jesus’ first miracle. The two best candidates are Khirbet Cana and Kefar Kenna. Josephus locates Cana near the plain of Asochis, a one-day walkfrom Tiberias. Khirbet Cana preserves the name of Cana and fits Josephus’ description as being near a valley. The word “Cana” means “reed” which corresponds with the swamps that were nearby in the Bet Netofa Valley. Khirbet Cana is the preferred location of biblical Cana by most scholars, but the lack of excavations to date preclude a final conclusion.

37 Corazín desde el este Chorazin from west Location of Chorazin
Eusebius and Jerome locate the ruins of Chorazin two miles north of Capernaum. The site, Khirbet Karazeh, is identified by most scholars as being the ancient site of Chorazin (Smith 1992: ). The first modern scholar to identify the town as Chorazin was Charles Wilson in 1869. A paved road in ancient times ran from the town to the great caravan road, which led past the Sea of Galilee to Damascus (Merrill 1988: 384).

38 Chorazin aerial from northeast
Vista aérea de Corazín desde el noreste Chorazin aerial from northeast Chorazin in the Bible The city of Chorazin is not mentioned in the OT, nor is it mentioned by Josephus. Chorazin was a Galilean town rebuked by Jesus for the rejection of his message. Although the inhabitants had witnessed many miracles, they were cursed for their unbelief (Matt 11:21; Luke 10:13). Chorazin is not described in the Bible. Not a single recorded event occurs here. It is simply cursed. All three of the sites that Jesus cursed are in ruins. In fact, the site of Bethsaida cannot even be identified with certainty. Jesus’ admonition would have stung the Jews since He compared them to the Phoenicians and Sodomites. Both of these were known to be wicked places.

39 Bethsaida plain aerial from northwest
The Feeding of the 5000 The northeastern shore of the Sea of Galilee is a fertile plain where the feeding of the 5,000 most likely took place.   Mark 6:30 says the feeding took place at a “solitary place.” After this however, Jesus made his disciples “go over to Bethsaida.” The Plain of Bethsaida was very spacious. It is about 5 sq mi, crisscrossed by streams, aqueducts and irrigation canals. There are many flat hills on which it would be possible to seat large numbers of people. Matthew and Mark refer to the location of the feeding as a “desert place.” However, one should note also that it was green at the time. John does not mention a “desert place,” but he speaks of an area of “much grass.” Luke says that Jesus went to “a desert place belonging to Bethsaida.” One writer suggests that the word midbar had two meanings in Hebrew and Aramaic. It meant “an uninhabited, uncultivated, barren, waterless and treeless region” as well as a “a pasturing place.” The midbar of a city referred to that city’s pastureland. He also says that the translators were not aware of the second meaning. To him, therefore, the “desert of Bethsaida” is the lush grazing area around the city (Nun 1997: 17, 37). Conclusion: the feeding of the 5,000 took place on the Plain of Bethsaida, but at some distance from populated areas. A good candidate for the location is the southeastern end of the plain between the slopes of Golan and the Sea of Galilee. Llanura de Betsaida desde el noreste

40 Bethsaida aerial from east
Betsaida desde el este Bethsaida aerial from east Bethsaida Introduction The name Bethsaida means “house of the fisherman” or “house of the hunter.” Politically, Bethsaida belonged to Gaulanitis or Trachonitis. Josephus writes that Herod Philip made Bethsaida into a city (“polis”), renaming it Julias to honor the daughter (or wife) of Augustus. Herod Philip was buried here in 33 A.D. in his own funeral monument (Ant. XVIII.2.1 and 4.6). Josephus says that Bethsaida was one eighth of a mile from the river (Life 72). A road connected Bethsaida-Julias to Caesarea Philippi. This is the route Jesus and his disciples would have traveled. Bethsaida is one of the most-frequently-mentioned cities in the gospels. The name appears seven times. The 2nd century rabbi Shimon ben Gamliel, and the Emperor Hadrian, both speak of the abundant fish and fowl in Bethsaida. Two Bethsaidas? Edward Robinson identified Bethsaida with et-Tell, but he located a separate “Bethsaida of Galilee,” based on John 12:21, at Tabgha. An argument for a second Bethsaida is based mainly on Mark 6:45 where after feeding the 5,000, the disciples departed “to [pros] Bethsaida,” and yet arrived at Gennesaret. However, the Greek preposition can be understood as the direction “towards” rather than arrival “at.” “Early pilgrim tradition knows of only one Bethsaida, Julias, and no evidence for a western Bethsaida appears until the time of the Crusades, when sites were moved in wholesale fashion to suit the convenience of the pilgrims” (Laney 1986: 81).

41 “House of the fisherman” at Bethsaida
“Casa del pescador” en Betsaida “House of the fisherman” at Bethsaida The House of the Fisherman Excavators have assumed that this was a fisherman's home based on their discovery of two types of lead net weights. One weight was round, of the so-called musket type, and the second was elongated, somewhat like a crooked needle. Among the coins discovered in the house were two silver didrachamae of Demetrius II. The area of the residence is 4,300 sq ft, with the courtyard covering one third of the space. There was a large kitchen on the east side with two ovens. Many shards of cooking utensils were found along with a complete Hellenistic cooking pot (Strickert 1998:69). Many of the discoveries were found in the courtyard, demonstrating that much of life was centered there. Many shards of imported Roman fineware were found, including pieces of Roman eastern Terra Sigillata pottery.

42 “House of the winemaker” at Bethsaida
“Casa del vinatero” en Betsaida “House of the winemaker” at Bethsaida The House of the Winemaker This huge house was discovered with its wine cellar undisturbed and four intact Hellenistic jars inside. Other articles were found such as a gold earring with the picture of an animal and numerous examples of expensive imported vessels. In the house, a hook and some anchors were found along with three iron sickles. The size of the house is 2,700 sq ft, half of which is a courtyard complex. There is a well-preserved, spacious kitchen to the east, including: An oven. Grinding stones of various sizes. Kitchen implements. Six or seven complete broken vessels, suggesting the presence of a shelf (Strickert 1998: 72). A Roman doorkey. This key is called a knee or elbow key in Rabbinic literature. It takes the name because of a bend in the shaft. “When the key is inserted into the keyhole, the bend makes it possible for the part with the teeth to reach around the bolt and engage the tumbler enabling the bolt to be pulled back out of the socket of the door jamb. The ring on the key enabled the householder to carry it conveniently” (Strickert 1998: 73-74). The courtyard has three nice doorways. The main entry is on the south, and is only preserved to 2 ft in height. A second entry is on the north, where the lintel still rests where it fell. The finest preserved doorway is on the east, the threshold still preserved with long iron nails. Numerous examples of imported fineware as well as some Rhodian amphorae were found.

43 Cinco grupos básicos – Cuatro en Galilea y otro en Judea:
Los Herodianos. Los Celotes. Los Paganos de Decápolis. Los judíos ortodoxos de Galilea. Los judíos de Judea.

44 Los Herodianos: Estaban a favor de Herodes y de los romanos.
No eran religiosos.

45 Los Celotes: Vivían en Gamla.
Creían que el reino de Dios vendría a través de la fuerza. Se habían comprometido a matar a cualquier romano, griego o colaborador de ellos.

46 Vista de Gamla desde el Este
Gamla from east The Eastern Wall The natural defenses of Gamla meant that only the eastern side needed to be protected against invaders.  In 66 A.D., Jewish rebels fortified this wall in advance of the Roman march across Galilee. 

47 Brecha en la muralla de Gamla
Gamla breach in wall The Breach in the Wall The Roman general Vespasian attacked the city with three Roman legions, and after a month, they penetrated the city's defenses.  However, the men of Gamla killed many of the attackers and the Romans withdrew.  A few days later, a second breakthrough was achieved and the Romans succeeded in capturing the city.  Josephus reports that the Roman victory cost 9,000 Jewish lives.

48 Gamla wall breach by Romans
Brecha Gamla wall breach by Romans Josephus on the Romans Breaching the Wall “However, these their leaders encouraged them, and brought them out upon the wall, and for a while indeed they drove away those that were bringing the machines; but when those machines threw darts and stones at them, they retired into the city; then did the Romans bring battering rams to three several places, and made the wall shake [and fall]. They then poured in over the parts of the wall that were thrown down, with a mighty sound of trumpets and noise of armor, and with a shout of the soliders, and broke in by force upon those that were in the city; but these men fell upon the Romans for some time, at their first entrance, and prevented their going any farther, and with great courage beat them back; and the Romans were so overpowered by the greater multitude of the people, who beat them on every side, that they were obliged to run into the upper parts of the city” (War IV.i.4).

49 Valle desde el precipicio de Gamla

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51 Masada

52 Dead Sea southern end and Masada aerial
Vista aérea del Sur del Mar Muerto y de Masada Dead Sea southern end and Masada aerial The shape of the mountain is similar to a ship. The whole fortress stands alone as an isolated tooth of rock, as a result of faulting and wadi drainage.

53 Masada and Dead Sea shore aerial from south
Masada y costa del Mar muerto Masada and Dead Sea shore aerial from south Vista aérea desde el Sur En Gedi Masada Josephus and archaeology are the only two significant sources of information about Masada.

54 Masada aerial from east
Vista aérea desde el Este Masada aerial from east “Camino de viboras” Pared de sitio romano Masada’s Situation The summit is 160 feet above sea level. The terrace is 1,950 feet long, 650 feet wide at the widest place, and 4,250 feet in circumference. The snake-path climbs 900 feet in altitude.  The plateau of Masada is 225 feet higher than the base on the western side. Campamentos Romanos

55 - Vista aérea desde el Oeste
Masada - Vista aérea desde el Oeste Torre de atalayas Palacio de Herodes Lugar de baños Graneros Sinagoga Pozos de agua

56 Masada aerial from northwest
Masada desde el noreste Masada aerial from northwest

57 Masada view to Roman tower
Masada desde abajo - Torre del atalaya Masada view to Roman tower

58 Masada view to Roman tower
Cartel de comienzo del camino de Víbora

59 Masada view to Roman tower
Vista al Mar Muerto Masada view to Roman tower Desde la mitad del camino de Víbora

60 Masada view to Roman tower
Camino de víbora visto desde arriba Masada view to Roman tower

61 Masada view to Roman tower
Caminado el Camino de víbora Masada view to Roman tower

62 Masada siege ramp Rampa del sitio

63 Masada siege ramp from above
Rampa del sitio Vista desde Masada Masada siege ramp from above

64 Masada catapult reconstruction
Catapulta romana reconstruída

65 Piedras para la catapulta
Masada catapult balls Heavy round stones were used by defenders to throw down upon the Romans. Some of these stones have been found.

66 Masada siege tower reconstruction
Torre de sitio reconstruída Masada siege tower reconstruction The siege ramp stopped 60 feet short of the top. A siege tower with a battering ram was then brought to the top and began hitting the casemate wall, a poor defense against battering rams.

67 Masada storehouses from south
Graneros Masada storehouses from south The excavators restored some of the storehouses using the stones that had collapsed over the centuries. Other storehouses were left as they were found.

68 Masada room where lots were found
Eleven ostraca were found in the inner gate of the northern complex, with names or nicknames that seem to fit Josephus’ account of the ten who killed all the men. Lugar donde se encontraron las suertes

69 Masada view to Roman tower
Torre de atalaya

70 Los paganos del Decapolis. Los judíos ortodoxos de Galilea.
Levantaban las manos. Bailaban. Los rabís sanaban a los enfermos y profetizaban. Jesús y once de sus doce apóstoles eran de Galilea.

71 Los judíos de Judea. Cuando Esdras y Nehemías volvieron de Babilonia, vivieron en Judea. Eran: Teológicamente, conservadores. Muy tradicionalistas. Rígidos.

72 Los judíos de Judea. No creían en la sanidad, consideraban que ésta había terminado con los profetas. No creían en la resurrección de los muertos. El único de los apóstoles de Jesús que era de Judea fue Judas Iscariote, el que luego lo traicionó.

73 Capernaum Era un pueblo de más o menos 2.500 personas.
Llegó a ser el sitio de la más alta educación judía de la época, algo así como el Harvard u Oxford del mundo judío. El Mishna, (colección del pensamiento judaico); mostraba que ente los años 0 y 100 d. C., había más enseñanza judaica de los rabís de Capernaum que la de todo el resto del mundo judío junto.

74 La escuela de la sinagoga fue cuatro veces más grande que cualquier otra escuela del mundo hasta al año 1500 d. C. Así que Jesús enseñó, como un rabí respetado, en la escuela rabínica más grande de todo el mundo judío.

75 Capernaum synagogue annex room
Capernaum – sala anexa de la sinagoga Capernaum synagogue annex room The annex room to the east “served as a school, a court, a hostel for visitors, a dining hall, a meeting place. In antiquity, the synagogue usually included such an auxiliary ‘community center’ room” (Strange and Shanks 1983: 27).

76 Más de 70% de la enseñanza de Jesús ocurrió en, o cerca, del triángulo que se forma entre Corazín, Betsaida y Capernaum 3 millas (4,8 Km.) por 3 y por 3. Jesús proclamó un juicio muy duro contra estas tres ciudades (Mt. 11:20-24) porque habían visto más milagros que otras y no se habían arrepentido. ¿Alguna aplicación?

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78 600 años de ocupación pagana.
Lectura Mateo 4:12-17 Isaías 9:1-2 600 años de ocupación pagana. RV: “Livianamente tocaron…” – Tener en poco, menospreciar. Antes, pero en el futuro “al fin llenará de gloria”. NVI: Dios los “humilló” en el pasado, pero en el futuro los honrará. Se refiere a los ataques de los asirios.

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80 Tabgha aerial from north
Tabga (Magadan) — parte del Vía Maris Tabgha aerial from north

81 IV. La Sinagoga Es muy probable que las primeras sinagogas surgieran durante el exilio en Babilonia; allí los judíos estaban lejos del templo y necesitaban adorar a Dios.

82 Nombres: Sinogoga: Literalmente significa “lugar de asamblea”.
Griego: Sunagoge. Hebreo: Bet-Knesset – significa “Casa de asamblea o juntas”. Era el lugar dónde se reunía la comunidad para tomar decisiones. El lugar dónde hoy se reúne el gobierno de Israel se llama “El Knesset”.

83 Bet - Tefillah — “Casa de oración”
Orar juntos era tan importanten para los judíos, que algunas actividades u oraciones sólo se permitían si habían 10 hombres presentes (un minyan).

84 Bet - Midrash — “Casa de estudio”
Si la oración es el hombre hablando a Dios, entonces el estudio es Dios hablándole al hombre.

85 Particularidades: Contenía libros de la comunidad — ¿Algo así como una biblioteca? Allí se realizaba la enseñanza de los niños hasta un poco más de los 15 años. Hay inscripciones que las mencionan ya en el tercer siglo a. C. En el primer siglo, había sinagogas en casi todos los pueblos judíos. ¡Sólo en Jerusalén había entre 394 y 490 sinagogas!

86 El edificio: Tenían un salón central, con columnas a sus lados, y bancas alrededor para que la gente se sentara. Había un Bema, que era una plataforma donde se leía la ley; a veces se lo colocaba mirando hacia Jerusalén.

87 El Asiento de Moisés. Las bancas más cercanas al Asiento de Moisés eran las más honorables. Jesús las llamó “los primeros asientos en la sinagoga” por los que se morían los maestros de la ley y los fariseos (Mt. 23:2-6). Poseían un placard o gabinete para guardar la Torá.

88 Masada synagogue from east
Sinagoga de Masada desde el este Masada synagogue from east The Synagogue The synagogue was found in the first season of Yadin’s excavations. This was the first Second Temple-period synagogue in Israel known at the time. The benches were made out of dressed stone, column drums, and capitals that were taken from Herodian buildings, thus implying a post-Herodian date. The synagogue had a large hall, and the roof was supported by pillars. A back room served as a genizah. A cistern was built to the north.

89 Sinagoga de Masada Masada synagogue

90 Sinagoga de Herodium Herodium synagogue The Synagogue
The synagogue was probably a triclineum in Herod's day. A triclineum is a Roman dining room with couches on three sides. This room was transformed into a synagogue by the Jewish rebels who took over the Herodium in 70 A.D. First century A.D. parallels to this synagogue exist at Masada and Gamla, two sites also captured and held by Jewish fighters in the war against Rome. The synagogue is 45 feet by 30 feet. The center probably had wooden furniture like the ones today.

91 Placard o gabinete dónde se guardaba la Torá

92 Chorazin synagogue interior from southeast
Interior de la sinagoga de Corazin Chorazin synagogue interior from southeast Bema a la izquierda Synagogue Interior Wooden furniture would have been in the center of the synagogue, much like in churches today. The ark that carried the scroll was wheeled around in the synagogue, and it could have been brought toward the entrance so that the worshippers faced south to Jerusalem. Most of the later synagogues have an entry from the north and a niche in the south.

93 Chorazin synagogue interior from northeast
Men and women were apparently not segregated in the synagogue during the NT period. It is not certain when this practice began, but it may not have started until the Middle Ages. Interior de la sinagoga de Corazin del noreste

94 Seat of Moses in Chorazin synagogue
The Seat of Moses This basalt “Seat of Moses” was found in the 1920s. The original is in the Israel Museum; a replica is on site at Chorazin. The Seat of Moses was the place from where the Torah was read. Jesus references this position of authority when He says, “The teachers of the law and the Pharisees sit in Moses’ seat. So you must obey them and do everything they tell you. But do not do what they do, for they do not practice what they preach” (Matt 23:2-3, NIV). Asiento de Moisés

95 Seat of Moses in Chorazin synagogue
Asiento de Moisés Seat of Moses in Chorazin synagogue The inscription is in Aramaic; it remembers “Yudan.”

96 La organización: Era Gobernada por ancianos, que podían disciplinar o castigar a los miembros azotándolos o excomulgándolos. Los oficiales de la sinagoga eran los “principales”. Ellos se aseguraban que todo lo que se hacía siguiera la tradición. El “ministro” (siervo) ayudaba trayendo la Torá, y eligiendo a los niños que la leerían.

97 Cinco partes del servicio:
La Shemá: Confesión de fe de los judíos que comenzaba diciendo: “Oye Israel: Jehová nuestro Dios, Jehová uno es…” (Dt. 6:4-9) Además la podemos encontrar en Num. 15:37-41 y Dt.11:13-21. Oraciones: Se hacían las 18 bendiciones y peticiones.

98 Lectura: Toda la Torá (el Pentateuco) se leía en ciclos de tres años. En un día de reposo, luego de leerse una porción de la misma, podía seguirse con una selección de los Profetas. Exposición del texto Bendición

99 Sinagoga estilo basílica
Surgieron en el siglo III d. C. Las entradas estaban orientadas hacia Jerusalén. Eran rectangulares, con dos filas de columnas, con una sala central y dos pasillos a los costados. La congregación oraba mirando hacia Jerusalén, o sea hacia la entrada, el lugar donde estaban la Torá y el Bema, (plataforma donde se leía la Torá).

100 Lectura Lucas 4:15-30 Isaías 61:1-3

101 Lc. 4:21: Imagínense el impacto que produjeron estas palabras en ellos.
Al principio reaccionaron bien, están orgullosos de Jesús. Al intuir Jesús que ellos querían “pruebas” y que hiciera los milagros que hizo en Capernaum, comenzaron los problemas y la situación empeoró.

102 ¿Por qué se enojaron los judíos con Jesús?
¿Por qué él los juzgó? ¿Por qué se comparó con Elías y Eliseo? ¿Por qué los de Nazaret creyeron que Jesús era exclusivamente para ellos? ¿Cómo hubiéramos reaccionado nosotros? Y ¿Si yo dijera que yo soy el Mesías, un enviado especial de Dios?

103 Precipicio fuera de Nazaret ¿Desde aquí habrán querido tirar a Jesús?

104 Los discípulos Lectura: Lucas 5:1-11 Mateo 4:18-22

105 ¿Cuántos años tenían los discípulos cuando fueron llamados?
Quizás entre 8 y 15 años. Quizás sólo Pedro tuviera más de 20 años (Mt. 17:24-27, Éx. 30:14). Tal vez por ser el mayor de todos los discípulos, es que Pedro habla primero muchas veces.

106 Juan 15:16 - Fue Jesús quien llamó a sus discípulos.
Posiblemente, ellos, ya habían sido rechazados por otros rabís anteriormente. Cuando Jesús los llama, , algunos de ellos estaban trabajando ya; esto puede implicar que no entraron al Bet-Midrash o sea, el nivel más avanzado de estudio.

107 Era inusual que el rabí buscara a sus discípulos.
Cuando Jesús los llama, ellos lo toman como un doble honor: Por ser llamados. Porque Cristo pensaba que ellos podían llegar a ser como él (Mt. 10:25).

108 “Pescadores de hombres”
Ser “pescado en las redes de Dios” era símbolo de salvación. Se creía que los espíritus malos también iban pescando las almas. Es una metáfora de pescar del griego “paideia” (instrucción, disciplina).

109 Ser educado es ser atraído por la carnada de las ideas del maestro, y así ser salvado de una vida malgastada, para una vida de responsabilidad significativa. Dios utilizó a los enemigos de Israel como los “pescadores de Yahweh”, juntando y pescando a Israel para juzgarlo. Lectura Ezequiel. 17:19-21 Jeremías 16:16 El propósito era para disciplinar, no destruir.  

110 Pedro negó a Cristo en público tres veces.
Dijo que ni lo conocía. ¿No lo conocía, y había sido su talmid por 3 años? Jesús se dio vuelta, lo mira; y en ese momento, Pedro se dio cuenta que su tiempo de ser talmid se había acabado.

111 Pedro salió y lloró amargamente, y volvió a la pesca, porque sabía que ningún rabí lo aceptaría nuevamente. En Juan 21, cuando Jesús le pregunta si lo ama, está diciéndole que lo acepta de vuelta, para hacer la obra que Cristo mismo hace como pastor de ovejas. Le dice a Pedro que todavía puede ser como él.


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