La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Capítulo 3 ¿Qué clases vas a tomar?.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Capítulo 3 ¿Qué clases vas a tomar?."— Transcripción de la presentación:

1 Capítulo 3 ¿Qué clases vas a tomar?

2 Vocabulario: Campos de estudio

3 Asociaciones Give the class subject that you associate with the following people or things. 1. novelas, Shakespeare 2. átomos, reacciones, CO2 3. Nietzsche, Sócrates, Hume 4. verbos, la cultura de Japón, vocabulario 5. sinfonías, instrumentos 6. océanos, países, mapas Suggestions for use: Reverse the activity by giving students class subjects or fields of study; have the class call out people or things that they associate with each one.

4 Vocabulario: Lugares en la universidad

5 Definiciones Read each definition and name the place on campus that it describes. 1. Es el lugar donde compro libros de texto. 2. Aquí hablo con mi compañero de cuarto y también estudiamos juntos (together). 3. En este lugar hay muchas computadoras. 4. Es el lugar donde escucho el laboratorio para mi clase de francés. 5. En este lugar me gusta levantar pesas. 6. Aquí compro sándwiches y café.

6 Vocabulario: Los días de la semana
lunes martes miércoles jueves viernes sábado domingo Days of the week are not capitalized. Monday is considered the first day of the week in Spanish-speaking countries. Except for sábados and domingos, the singular and plural forms of the days of the week are the same. Use el + [day of the week] to talk about what happens on a specific day. Use los + [day of the week] when an activity occurs regularly . el lunes on Monday los lunes on Mondays

7 ¿Qué día es? Complete each sentence logically.
1. Hoy es domingo; mañana es _________. 2. Hoy es martes; mañana es _________. 3. Hoy es jueves; mañana es _________. 4. Me gusta estudiar los _________. 5. No tengo clase los _________.

8 Vocabulario: Para pedir y dar la hora (I)
Say ¿Qué hora es? to ask the time. Use es/son la(s) + [number] to say what time it is. Es la una. Son las nueve. Use y + [number] for times up to the half hour. Son las tres y veinte. Use y cuarto or y quince to say quarter past. Son las seis y cuarto. Use y media to say half past. Son las ocho y media. Use menos + [number] for times after the half hour. Son las diez menos veinte. Use menos cuarto/quince to say quarter to. Son las dos menos quince. You can also use the expression Faltan [number] minutos para la(s)… for times after quarter to. Faltan cinco minutos para la una.

9 Vocabulario: Para pedir y dar la hora (II)
To say It’s noon, use Es mediodía. To say It’s midnight, use Es medianoche. To specify the time of day, use de la mañana, de la tarde, or de la noche. Son las siete de la mañana. Es la una de la tarde. Son las once de la noche. Suggestions for use: You may also want to introduce the terms Son las doce del día for noon and Son las doce de la noche for midnight.

10 Nota importante: Telling time
¿Qué hora es? ¿A qué hora es? Use ¿Qué hora es? to ask the time. To answer, use Es/Son la(s)… —¿Qué hora es? —Son las cuatro y cuarto. Use ¿A qué hora es? to ask at what time something occurs. To answer, use Es a la(s)… —¿A qué hora es la clase de arte? —Es a las diez.

11 ¿Qué hora es? Give the time shown on each phone. Be sure to include the time of day (de la mañana, etc.). 1. ______ 2. ______ 3. ______ Suggestions for use: For an added challenge, have students provide these times on the 24-hour clock. 4. ______ 5. ______ 6. ______

12 Vocabulario: Para hablar de la fecha
Match each description in Column A with the correct vocabulary word in Column B. Not all options in Column B will be used. 1. sábado y domingo 2. más o menos treinta días 3. siete días 4. veinticuatro horas 5. días laborables 6. doce meses a. día b. año c. semana d. mes e. entresemana f. ayer g. fin de semana h. todos los días

13 Gramática: Asking questions: Interrogative words
¿? All interrogative words are preceded by an inverted question mark. The question is closed with a regular question mark. All interrogative words have a written accent. ¿Quién? and ¿cuál? change to reflect number. ¿Cuánto? changes to reflect both number and gender.

14 Gramática: ¿Qué? versus ¿cuál?
¿Qué? is… ¿Cuál? is…

15 Gramática: Tag questions
You can form simple yes/no questions by adding a tag question (such as ¿verdad? and ¿no?) to a statement. Note that only ¿verdad? can be added to negative statements: Usted trabaja en la cafetería, ¿no? Usted no trabaja los viernes, ¿verdad?

16 Conversación Complete this conversation with the appropriate interrogative words or tag questions. —Hola, Daniela. —¿Qué tal, Silvia? —Bastante bien. Oye, ¿______ vas? —Al gimnasio. —¿______? —Porque tengo la clase de zumba ahora. —¿Zumba? ¿______ es zumba? —Es una clase de ejercicio aeróbico que usa música hispana y bailes latinos. Es muy divertido. —¿Ah, sí? Y, ¿______ es la instructora? —La Srta. Lerma. —La Srta. Lerma… hmmm… Ella es de Puerto Rico, ¿______? —Sí, de Ponce.

17 Gramática: Present indicative uses

18 Gramática: Present indicative of regular –er verbs
To form the present indicative of regular -er verbs, remove the -er and add the endings shown in this chart.

19 Gramática: Present indicative of regular –ir verbs
To form the present indicative of regular -ir verbs, remove the -ir and add the endings shown in this chart.

20 Verbos Give the correct present indicative form of each verb. 1. vender (ella) 2. descubrir (usted) 3. abrir (nosotras) 4. aprender (ellos) 5. imprimir (tú) 6. creer (nosotros) 7. compartir (ustedes) 8. leer (yo) Suggestions for use: After completing the activity, have students change the subject pronouns and conjugate the verbs again.

21 Actividad 7: La vida estudiantil
Say what these people are doing today on campus.

22 Gramática: Simple possessive adjectives (I)
Possessive adjectives are used to express possession or ownership. Notice that mi and tu do not have written accents.

23 Gramática: Simple possessive adjectives (II)
Note: Possessive adjectives agree with the noun that is possessed, not the possessor. tus libros Mi, tu, and su change to reflect the number of the noun they modify. mis padres Possessive adjectives are always placed before the noun they modify. sus cuadernos Nuestro and vuestro change to reflect the number and gender of the noun they modify. nuestras clases

24 Oraciones Complete each sentence with the appropriate possessive adjective. 1. A Juan le gusta pintar; toda _______ familia es artística. 2. Alberto, son muchos libros. ¿Por qué no tienes _______ mochila hoy? 3. _______ madre es fantástica. Ella siempre escucha _______ problemas y me da consejos (gives me advice). 4. A Teresa y a mí nos gusta estudiar cálculo, pero _______ tareas son difíciles.

25 Actividad 13: ¿De quién es?
Look at the drawings and state what each person has, using possessive adjectives. MODELO: Marta tiene su guitarra.

26 Gramática: The verb ir (I)
To say where you and others are going, use the verb ir. The verb ir is irregular. You can also use ir to talk about what you and others are going to do.

27 Gramática: ir + a + [place]
The preposition a means to. Use the construction ir + a + [place] to talk about where you and others are going. Vamos a la universidad. Vas a la cafetería.

28 Gramática: The preposition a
When you use the preposition a with el, it contracts to al. A similar contraction occurs with de and el: del. Note: a and de only contract with the definite article el; they do not contract with the subject pronoun él. A él le gustan los sándwiches del café Caracol. Va al café todos los días. a + el = al de + el = del

29 Gramática: ir + a + [infinitive]
Use the construction ir + a + [infinitive] to talk about what you and others are going to do. Voy a bailar. Van a estudiar medicina.

30 ¿Lógico o no? Read each sentence and complete it with the correct form of ir. Then decide if each statement is logical (lógico) or illogical (ilógico); change the illogical statements to make them logical. 1. A mis amigos y a mí nos gusta bailar; por eso _______ a la biblioteca. 2. El profesor Portillo _______ a comer en el centro de computación. 3. ¿Por qué _______ (tú) al gimnasio? Sé que (I know that) no te gusta practicar deportes. 4. Yo _______ a vender mi carro porque necesito dinero.

31 ¿Adónde van? Read the descriptions of what these people have to do on campus today. Then create logical statements about where they are going. 1. Rodrigo y Manuel tienen que estudiar. 2. Necesitas imprimir una composición. 3. Arturo debe hablar con su compañero de cuarto. 4. Tengo que asistir a una clase de tenis. 5. Mi amiga y yo tenemos que comprar unos libros. 6. Usted necesita comprar unos sándwiches.

32 ¿Qué van a hacer? Say what these people are going to do today.
Eva y Paola Juan y yo usted Felipe yo ustedes

33 Repaso (I) Form questions using elements from each column. Add prepositions or other words as needed. a qué hora cuándo por qué dónde adónde con quién ir comer levantar vivir leer deber correr visitar cafetería gimnasio parque cuarto casa biblioteca ¿ ? ustedes los estudiantes Ana y Beto el profesor tú y yo Suggestions for use: When students have finished forming the questions, have them supply logical answers.

34 Repaso (II) yo Julio tú Sara Olivia
Create at least two sentences about what each person or pair is doing. Use possessive adjectives. Be creative! MODELO: El conductor del carro va a una fiesta en el centro estudiantil. Escucha música en su carro. Le gusta la música salsa. yo Julio Sara Olivia


Descargar ppt "Capítulo 3 ¿Qué clases vas a tomar?."

Presentaciones similares


Anuncios Google