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Desequilibrios territoriais Tema 13 Parte I. Diferenzas espaciais Causas –Condicións naturais, recursos, actividades económicas, actuacións humanas Indicadores.

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1 Desequilibrios territoriais Tema 13 Parte I

2 Diferenzas espaciais Causas –Condicións naturais, recursos, actividades económicas, actuacións humanas Indicadores –Desequilibrios económicos: mídense polo PIB –Desequilibrios demográficos –Desequilibrios sociais: renda bruta e benestar

3 Evolución dos desequilibrios Orixe –Areas dinámicas Cantabria e Mediterráneo, Madrid, eixe do Ebro e zonas turísticas. + PIB per cápita Inmigración Infraestructura de transportes e servizo –Áreas menos desenvolvidas Interior peninsular Despoboamento e menor inversión en infraestructura e servicios

4 Cambios s consecuencia da crise de 1975 Rexións industrias –Crise, sectores maduros. Efecto rebote Rexións non industriais –Tanto sector primerio como terciario –Novo modelo de desequilibrio territorial

5 Desequilibrios actuais Novos factores de desquilibrio –Industria perde peso como factor de desenvolvemento. Descentralización –Servizos avanzados, innovación e alta tecnoloxía. Xerarquia espacial actual Eixes de dinamismo: Madrid, Y (P. Vasco, V. do Ebro, L. Mediterráneo) –Desacelera crecemento PIB, sectores I+D+I –Reduce a correlación poboamento e desenvolvemento

6 Desequilibrios actuais Eixes de declive –Espazos moi especializados en sectores industriais maduros ou en crise –PIB inferior á media –Poboación estancada ou en retroceso –Benestar cuestionado Espazos menos dinámicos –Contan cun maor peso económico sector primario. Interior penisular –Baixa densidade de poboación –Carencias de infraestructuras e servizos

7 Políticas rexionais Bases Política rexional e de cohesión europea 2007-2013

8 Obxectivos –Converxencia Rexións de converxencia pura Rexións de converxencia de axuda transitoria –Competitividade rexional e emprego Rexións de competitividade e Emprego puras Rexións de competitividade e Emprego de axuda transitoria Cooperación Territorial Europea

9 Política rexional e de cohesión europea 2007-2013 Instrumentos –FEDER –FSE –Fondo de Cohesión

10 Política rexional e de cohesión europea 2007-2013 Repercusións da política rexional europea –Cesión da soberanía á UE –Axudas que permitiron a converxencia española en Europa –Reduciu desequilibrios territoriais

11 Política rexional o Estado Obxectivos –Consolidar crecemento de áreas máis dinámicas –Deter declive cantábrico –Impulsar eixe mediterráneo –Apoiar o resta das rexións

12 Política rexional o Estado Instrumentos –Incentivos rexionais –Fondos de compensación territorial

13 Ordenación do territorio Obxectivos –Desenvolvemento socioeconómico equilibrado. Distribución e acceso a dotacións e equipamentos Organización integral do espazo –Disciplina cientíica e política Interdisciplinar Participación dos poderes públicos

14 Ordenación do territorio Instrumentos –Elaboración dun Plan Análise da situación actual Planificación territorial –Rexión Plan territorial Xeral Plan territorial parcial Plan UE

15 Ordenación do territorio Ordenación do territorio es España –1980 Estado de Autonomías –DEsenvolvemento rexional Art. 148 1.3 –Ámbito europeo, estatal, local –Coordinación

16 Políticas de Ordenación del Territorio. l D os vertientes –Que la población acceda en igualdad de oportunidades a los servicios, a los equipamientos y al bienestar social; –Se proponen una gestión sostenible de los recursos y un uso racional del territorio. Cosa que no se hizo con los planes de desarrollo que generaron los desequilibrios que estamos tratando pero que si tienen en cuenta las nuevas políticas de Ordenación del Territorio. Tras la Constitución se dota a las comunidades de nuevos instrumentos para la ordenación territorial que pretenden acabar con los desequilibrios regionales. Se potencia el desarrollo endógeno.

17 La política regional en la España de las autonomías. Desde los años sesenta el Estado ha intervenido en la corrección de los desequilibrios regionales hay que destacar la labor de la Unión Europea y de los Fondos Estructurarles. Así adquieren importancia los planes de desarrollo local. A partir de la ley de incentivos regionales, puesta en práctica en 1988, se distinguen tres tipos de áreas receptoras de ayudas: · Zonas de promoción económica (APE), que son las regiones menos desarrolladas según su renta y tasa de paro. · Zonas industrializadas en declive (ZID), afectadas por procesos de reconversión industrial. · Zonas especiales (ZE), con problemas específicos. Una vez establecidas estas áreas se elaboran los programas de desarrollo regional financiados con el Fondo de Compensación Interterritorial (FCI), que aparece con la LOFCA ley Orgánica de Financiación Autonómica.

18 La política regional europea. Fondos estructurales, recordemos que estos se establecen para fomentar la cohesión económica de las regiones y son los siguientes: Ø FEOGA: Fondo Europeo de Orientación y Garantía Agraria. Ø FSE: Fondo Social Europeo. Ø FEDER: Fondo Europeo de Desarrollo Regional. La Unión Europea ha estableció tres objetivos prioritarios de política regional y cuatro iniciativas comunitarias para intentar compensar los desequilibrios regionales y tender hacia la cohesión económica de las regiones. Ø Objetivo 1: fomentar la recuperación de regiones menos desarrolladas con PIB por habitante inferior al 75% de la media comunitaria. Dotar a estas regiones de infraestructuras para propiciar su despegue económico. Ø Objetivo 2: apoyar a la reconversión económica y social de las zonas con deficiencias estructurales, ya sean industriales, rurales, urbanas o dependientes de la pesca. Ø Objetivo 3: modernizar los sistemas de formación y fomentar el empleo. Su financiación afecta a las regiones de toda la UE (excp. objetivo nº 1 en las que las medidas de formación ya están inmersas en los programas de recuperación.)

19 Las cuatro iniciativas comunitarias programadas son: Interreg III: acciones transfronterizas e interregionales. Urban II: rehabilitación de ciudades. Leader +: acc.de desarrollo sostenible en medio rural. Equal: desigualdades en acceso al mercado de trabajo


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