Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porAlicia Olivera Mora Modificado hace 9 años
1
Lección: los pronombres de objeto (directo e indirecto)
2
Los objetos indirectos / Indirect objects answer the questions: To whom? or For whom? / To whom is Spanish pleasing? To me / In Spanish, we use these pronouns for indirect objects: / Indirect objects answer the questions: To whom? or For whom? / To whom is Spanish pleasing? To me / In Spanish, we use these pronouns for indirect objects:
3
Los pronombres de objeto indirecto / Me = to/for meNos = to/for us / Te = to/for you (inf) Os = to/for y’all to/for you to/for all of you / Le = to/for himLes = to/for all of you to/for herto/for them / Me gusta el español. (Spanish is pleasing to me) / Me = to/for meNos = to/for us / Te = to/for you (inf) Os = to/for y’all to/for you to/for all of you / Le = to/for himLes = to/for all of you to/for herto/for them / Me gusta el español. (Spanish is pleasing to me)
4
Los pronombres de objeto indirecto / To emphasize or clarify who the indirect object is, you can use the following expressions: / A mí (me), A ti (te), A él (le), A ella (le), A Ud (le), A nosotros (nos), A vosotros (os), A Uds. (les), A ellos (les), A ellas (les) / To emphasize or clarify who the indirect object is, you can use the following expressions: / A mí (me), A ti (te), A él (le), A ella (le), A Ud (le), A nosotros (nos), A vosotros (os), A Uds. (les), A ellos (les), A ellas (les)
5
Ejemplos / Con frecuencia, los verbos DAR (to give) y DECIR (to say) necesitan un opbjeto indirecto - Le digo ‘hola’ a mi profesora. - (I say ‘hello’ to my teacher.) - Les da un regalo a sus padres. - (He gives a gift to his parents.) / Con frecuencia, los verbos DAR (to give) y DECIR (to say) necesitan un opbjeto indirecto - Le digo ‘hola’ a mi profesora. - (I say ‘hello’ to my teacher.) - Les da un regalo a sus padres. - (He gives a gift to his parents.)
6
Uso de los pronombres / An indirect object pronoun (me, te, le, nos, os, les) must always be used in addition to any indirect obect noun mention. - Le prestaste un lápiz a tu amigo. - (You lent a pencil to your friend. -> here, both the person (tu amigo) and the pronoun (le) are used) / An indirect object pronoun (me, te, le, nos, os, les) must always be used in addition to any indirect obect noun mention. - Le prestaste un lápiz a tu amigo. - (You lent a pencil to your friend. -> here, both the person (tu amigo) and the pronoun (le) are used)
7
Uso de los pronombres / Indirect object pronouns can also replace the noun altogether. - Le prestaste un lápiz. - (You lent a pencil (to someone)). -> here, we don’t mention ‘tu amigo’) / Indirect object pronouns can also replace the noun altogether. - Le prestaste un lápiz. - (You lent a pencil (to someone)). -> here, we don’t mention ‘tu amigo’)
8
Uso de los pronombres / We can do this when: 1) it is clear who/what is the indirect object (usually with me/te/nos/os), or 2) when the indirect object has already been mentioned previously
9
Los objetos directos / Responden a las preguntas ¿Qué? o ¿Quién? con respeto al verbo (Who? Or What?) Comemos el flan. (OD=el flan) Ella prepara los postres. (OD=los postres) Yo como la fruta. (OD=la fruta) / Responden a las preguntas ¿Qué? o ¿Quién? con respeto al verbo (Who? Or What?) Comemos el flan. (OD=el flan) Ella prepara los postres. (OD=los postres) Yo como la fruta. (OD=la fruta)
10
Los pronombres de objeto directo / son para evitar (to avoid) la repetición. Me = meNos = us Te = you (inf)Os = y’all Lo = you (form)Los = all of you him/it them La = you (form)Las = all of you her/itthem / son para evitar (to avoid) la repetición. Me = meNos = us Te = you (inf)Os = y’all Lo = you (form)Los = all of you him/it them La = you (form)Las = all of you her/itthem
11
Los pronombres de objeto directo / Preparo la carne de res y como la carne de res. Hay repetición: la carne de res Es mejor decir: Preparo la carne de res y la como. / Preparo la carne de res y como la carne de res. Hay repetición: la carne de res Es mejor decir: Preparo la carne de res y la como.
12
A comprobar: Direct Object Pronouns I The direct object of the sentence is the noun that receives the action of the verb. Yo estoy leyendo un libro muy interesante. action what is receiving the action (D.O.) (reading) (what is being read) Miguel estudia la filosofía. The direct object pronoun replaces the direct object. In Spanish, it must agree in gender and number with the noun that it replaces. Yo lo estoy leyendo. Miguel la estudia. (el libro)(la filosofía) The direct object of the sentence is the noun that receives the action of the verb. Yo estoy leyendo un libro muy interesante. action what is receiving the action (D.O.) (reading) (what is being read) Miguel estudia la filosofía. The direct object pronoun replaces the direct object. In Spanish, it must agree in gender and number with the noun that it replaces. Yo lo estoy leyendo. Miguel la estudia. (el libro)(la filosofía)
13
Direct object pronouns help avoid repetition in speech and writing: ¿Quieres el pollo? Do you want chicken? Sí, lo quiero. Yes, I want it. Direct object pronouns help avoid repetition in speech and writing: ¿Quieres el pollo? Do you want chicken? Sí, lo quiero. Yes, I want it. singularplural masculinoloit, himlosthem femininolait, herlasthem
14
Placement of direct object pronouns: - always can go before the conjugated verb - when used with a phrase containing an infinitive or a participle (-ando, -iendo form), the direct object pronoun can go either: before the conjugated verb or, onto the end of a participle or infinitive Ejemplos: ¿Quieres comer el pan? Lo quiero comer. Quiero comerlo. ¿Estás estudiando las matemáticas? Las estoy estudiando. Estoy estudiándolas. * Placement of direct object pronouns: - always can go before the conjugated verb - when used with a phrase containing an infinitive or a participle (-ando, -iendo form), the direct object pronoun can go either: before the conjugated verb or, onto the end of a participle or infinitive Ejemplos: ¿Quieres comer el pan? Lo quiero comer. Quiero comerlo. ¿Estás estudiando las matemáticas? Las estoy estudiando. Estoy estudiándolas. * *Note the accent when adding syllables to the participle.
15
Práctica Contesta las preguntas, remplazando el objeto directo con el pronombre correcto. 1. ¿Llevas tu abrigo cuando hace frío? 2. ¿Comes la sopa de pollo cuando estás enfermo? 3. ¿Lees los libros en español? 4. ¿Quieres ver la televisión después de clase? 5. ¿Vas a llevar tu maleta en tu próximo (next) viaje? Práctica Contesta las preguntas, remplazando el objeto directo con el pronombre correcto. 1. ¿Llevas tu abrigo cuando hace frío? 2. ¿Comes la sopa de pollo cuando estás enfermo? 3. ¿Lees los libros en español? 4. ¿Quieres ver la televisión después de clase? 5. ¿Vas a llevar tu maleta en tu próximo (next) viaje?
16
Actividad 7.26 ¿Para qué es? Con un compañero túrnense para explicar lo que hacemos con las siguientes cosas. Deben usar los pronombres de objeto directo en las respuestas y dar explicaciones completas. Modelo el arroz Estudiante 1: ¿Qué hacemos con el arroz? Estudiante 2: Lo servimos con los frijoles. 1. el refresco 5. el azúcar 2. el helado 6. los camarones 3. la ensalada 7. la sopa 4. las enchiladas 8. los tomates 1. el refresco 5. el azúcar 2. el helado 6. los camarones 3. la ensalada 7. la sopa 4. las enchiladas 8. los tomates
17
Below are all of the direct object pronouns:
18
Remember, all direct object pronouns can: always can go before the conjugated verb when used with a phrase containing an infinitive or a participle, the direct object pronoun can go either: before the conjugated verb or, onto the end of a participle or infinitive Ejemplo: ¿Quién me está llamando? Tu madre está llamándote. Remember, all direct object pronouns can: always can go before the conjugated verb when used with a phrase containing an infinitive or a participle, the direct object pronoun can go either: before the conjugated verb or, onto the end of a participle or infinitive Ejemplo: ¿Quién me está llamando? Tu madre está llamándote.
19
A comprobar: Direct Object Pronouns II
20
Decide cual es la respuesta correcta. 1. ¿Quién me llama? a. Héctor te llama. b. Héctor me llama. 2. ¿ Te comprenden tus padres? a. Sí, te comprenden. b. Sí, me comprenden. 3. ¿ Me ayudas con la tarea? a. Sí, te ayudo. b. Sí, me ayudas. 4. ¿ Cuando te invitan a comer? a. Te invitan a comer hoy. b. Me invitan a comer hoy. 5. ¿ Vas a visitarnos mañana? a. Sí, voy a visitarnos. b. Sí, voy a visitarlos. 6. ¿ El profesor los vio a ustedes? a. Sí, nos vio. b. Sí, los vio. 1. ¿Quién me llama? a. Héctor te llama. b. Héctor me llama. 2. ¿ Te comprenden tus padres? a. Sí, te comprenden. b. Sí, me comprenden. 3. ¿ Me ayudas con la tarea? a. Sí, te ayudo. b. Sí, me ayudas. 4. ¿ Cuando te invitan a comer? a. Te invitan a comer hoy. b. Me invitan a comer hoy. 5. ¿ Vas a visitarnos mañana? a. Sí, voy a visitarnos. b. Sí, voy a visitarlos. 6. ¿ El profesor los vio a ustedes? a. Sí, nos vio. b. Sí, los vio.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.