Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJuan Poblete Plaza Modificado hace 9 años
1
El pretérito vs. El imperfecto Dos aspectos del pasado
2
A comprobar: The imperfect The imperfect tense is another form of the past tense. It expresses what used to happen. Ejemplo: Mis amigos jugaban con carritos. My friends used to play with cars. It also expresses what was happening at a certain time. Ejemplo: Felipe estudiaba cuando llegué a su casa. Felipe was studying when I arrived at his house.
3
A comprobar: The imperfect Subject PronounEndingConjugation Yo-abahablaba Tú-abashablabas Él / ella / usted-abahablaba Nosotros-ábamoshablábamos Vosotros-abaishablabais Ellos / ellas / ustedes-abanhablaban Add the following endings to the stem of an –ar verb to form the imperfect. Here is an example with the verb hablar. Add the following endings to the stem of an –ar verb to form the imperfect. Here is an example with the verb hablar.
4
A comprobar: The imperfect Subject PronounEndingConjugation Yo-íacomía Tú-íascomías Él / ella / usted-íacomía Nosotros-íamoscomíamos Vosotros-íaiscomíais Ellos / ellas / ustedes-íancomían Add the following endings to the stem of an –er / -ir verb to form the imperfect. Here is an example with the verb comer. Add the following endings to the stem of an –er / -ir verb to form the imperfect. Here is an example with the verb comer.
5
A comprobar: The imperfect Ser, ir, and ver are the only verbs with irregular forms in the imperfect tense. Subject Pronounserirver Yoeraibaveía Túerasibasveías Él / ella / ustederaibaveía Nosotroséramosíbamosveíamos Vosotroseraisibaisveíais Ellos / ellas /ustedes eranibanveían
6
A comprobar: The imperfect Práctica: Completa la frase con la forma correcta del imperfecto. 1.Cuando la clase empezó, yo______________(estudiar) para el examen. 2.De niña, Julia __________(ser) muy tímida. 3.Miguel y José ______________(comer) en la cafetería todos los días en la escuela primaria. 4.¿Adónde _________(ir) tú cuando te llamé? 5.Federico y yo ____________(escribir) cartas a nuestros actores favoritos cuando ____________(ser) jóvenes.
7
A comprobar: The preterite Subject PronounEndingConjugated VerbMeaning Yo-éhabléI spoke. Tú-astehablasteYou spoke. Él / ella / usted-óhablóHe/she spoke. You (f.) spoke. Nosotros-amoshablamosWe spoke. Vosotros-asteishablasteisYou (all) spoke. Ellos / ellas / ustedes -aronhablaronThey spoke. You (all) spoke. Add the following endings to the stem to form the verb in the preterite. Here is an example with the verb hablar. Add the following endings to the stem to form the verb in the preterite. Here is an example with the verb hablar.
8
A comprobar: The preterite Subject PronounEndingConjugated VerbMeaning Yo-ícomíI ate. Tú-istecomisteYou ate. Él / ella / usted-iócomióHe/she ate. You (f.) ate. Nosotros-imoscomimosWe ate. Vosotros-isteiscomisteisYou (all) ate. Ellos / ellas / ustedes -ieroncomieronThey ate. You (all) ate. The preterite endings are the same for –er &-ir verbs. Here is an example with the verb comer. The preterite endings are the same for –er &-ir verbs. Here is an example with the verb comer.
9
A comprobar: The preterite Note that most verbs whose stem changes in the present tense do not have stem changes in the preterite. – Ejemplo: José juega al béisbol. /José jugó al béisbol. In order to maintain correct pronunciation, verbs ending in –car, -gar, and –zar have irregular first person forms in the preterite. Spelling Change in YO formExample -car : c -> quyo busqué -gar: g -> guyo pagué -zar: z -> cyo empecé
10
A comprobar: The preterite Leer and oír also have spelling changes, but in the third person. In this case, the i changes to y. Subject PronounLeerOír Yoleíoí Túleísteoíste Él / ella / ustedleyóoyó Nosotrosleímosoímos Vosotrosleísteisoísteis Ellos / ellas /ustedesleyeronoyeron
11
A comprobar: Stem-changing verbs in the preterite Verbs ending in –ir whose stem changes in the present tense also have stem-changes in the preterite. These verbs change only in the 3 rd person forms. In these forms the stems change as follows: e->i (pedir, conseguir, divertirse, preferir, repetir, seguir, vestirse, servir) o ->u (dormir, morir)
12
A comprobar: Stem-changing verbs in the preterite Subject PronounServirDormir Yoservídormí Túservistedormiste Él / ella / ustedsirviódurmió Nosotrosservimosdormimos Vosotrosservisteisdormisteis Ellos / ellas /ustedessirvierondurmieron
13
¿Qué hicieron este fin de semana? 1.Marta / comprar un coche 2.Yo / jugar al basquetból 3.Mis hermanos / montar en caballo 4.Esteban / dormir muchísimo 5.Tú / aprender a bailar salsa 6.Mamá / leer una novela 7.Mi familia y yo / divertirse en la fiesta Escribe una frase en el pretérito para decir lo que hizo cada persona.
14
A comprobar: Irregular verbs in the preterite Many verbs have irregular forms in the preterite. Ser and ir have identical preterite forms. Dar and ver have identical preterite endings. Subject Pronoun SerIrDarVer yofui divi túfuiste disteviste él/ella/ustedfue diovio nosotrosfuimos dimosvimos vosotrosfuisteis disteisvisteis ellos/ellas/ ustedes fueron dieronvieron
15
A comprobar: Irregular verbs in the preterite Other verbs are irregular in the preterite tense because their stems change. There are three ways that the stems might change. 1) Verbs with an i in the stem: Subject pronounVerb form: querer yoquise túquisiste él/ella/ustedquiso nosotrosquisimos vosotrosquisisteis ellos / ella/ ustedesquisieron Verbs with these stem changes: hacer -> hic ex. yo hice venir -> vin ex. ella vino querer -> quis Verbs with these stem changes: hacer -> hic ex. yo hice venir -> vin ex. ella vino querer -> quis
16
A comprobar: Irregular verbs in the preterite 2) Verbs with a u in the stem: Verbs with these stem changes: andar -> anduv ex. yo anduve saber -> sup ex. ella supo estar -> estuv ex. usted estuvo poder -> pud ex. nosotros pudimos poner -> pus ex. tú pusiste tener-> tuv Verbs with these stem changes: andar -> anduv ex. yo anduve saber -> sup ex. ella supo estar -> estuv ex. usted estuvo poder -> pud ex. nosotros pudimos poner -> pus ex. tú pusiste tener-> tuv Subject pronounVerb form: tener yotuve tútuviste él/ella/ustedtuvo nosotrostuvimos vosotrostuvisteis ellos / ella/ ustedestuvieron
17
A comprobar: Irregular verbs in the preterite 3) Verbs with a j in the stem: Verbs with these stem changes: conducir-> conduj ex. yo conduje producir -> produj ex. ella produjo traducir ->traduj ex. usted tradujo traer-> traj ex. nosotros trajimos decir-> dij Verbs with these stem changes: conducir-> conduj ex. yo conduje producir -> produj ex. ella produjo traducir ->traduj ex. usted tradujo traer-> traj ex. nosotros trajimos decir-> dij Subject pronounVerb form: decir yodije túdijiste él/ella/usteddijo nosotrosdijimos vosotrosdijisteis ellos / ella/ ustedesdijeron The preterite tense form of hay is hubo. Hubo una cama grande en la habitación. There was a large bed in the bedroom.
18
A comprobar: Irregular verbs in the preterite Práctica: Completa la frase con la forma apropiada del verbo en el pretérito. 1.Yo ___________________(hacer) las diligencias ayer por la mañana. 2.¿____________________(ir) tú a la fiesta de Antonio? 3.Mi profesor __________________(decir) que tenemos examen hoy. 4.Julio y Ricardo no ____________________(poder) venir anoche. 5.Fernando y yo _________________(traer) nuestros libros para estudiar.
19
vs. A comprobar: A comparison of the preterite and imperfect
20
Ejemplos
21
A comprobar: A comparison of the preterite and imperfect 1.Mariana trabajaba en el supermercado por diez años, pero ahora trabaja en la tienda de ropa. 2.¿Fuiste tú al partido de béisbol? 3.Cenamos en un restaurante muy elegante anoche. 4.Yo estudiaba cuando Tomás me llamó. 5.Hacía muy buen tiempo el día de la fiesta. ¿Pretérito o imperfecto? Di si es verbo subrayado está en el imperfecto o el pretérito. Si está en el imperfecto, explica por qué. ¿Pretérito o imperfecto? Di si es verbo subrayado está en el imperfecto o el pretérito. Si está en el imperfecto, explica por qué.
22
Actividad: La fiesta Este grupo de jóvenes estaba en una fiesta cuando sacaron la foto que aparece a continuación. Con un compañero inventen los detalles de la fiesta. Primero, usando el imperfecto describan la fiesta (¿Qué tiempo hacía? ¿Cuántas personas había?¿Qué ropa llevaban?). Luego, cuenten qué pasó en la fiesta, usando el pretérito y las expresiones primero, después, luego y entonces. Este grupo de jóvenes estaba en una fiesta cuando sacaron la foto que aparece a continuación. Con un compañero inventen los detalles de la fiesta. Primero, usando el imperfecto describan la fiesta (¿Qué tiempo hacía? ¿Cuántas personas había?¿Qué ropa llevaban?). Luego, cuenten qué pasó en la fiesta, usando el pretérito y las expresiones primero, después, luego y entonces.
23
Uses of the preterite and imperfect When relating a past event, the actions may be described in one of 3 ways: 1. Simultaneous actions: both will use imperfect Javier hablaba por teléfono mientras trabajaba. Javier talked on the phone while he worked. 1. Simultaneous actions: both will use imperfect Javier hablaba por teléfono mientras trabajaba. Javier talked on the phone while he worked. 2) A series of completed actions: all will use preterite Carmen fue a la fiesta, conoció a Juan, y le pidió su número de teléfono. Carmen went to the party, met Juan, and asked him for his number. 2) A series of completed actions: all will use preterite Carmen fue a la fiesta, conoció a Juan, y le pidió su número de teléfono. Carmen went to the party, met Juan, and asked him for his number. 3 ) One action in progress when another interrupts: action in progress will use imperfect; interrupting action will use preterite Roberto cantaba en el concierto cuando, de repente, perdió su voz. Roberto was singing in the concert when he suddenly lost his voice. 3 ) One action in progress when another interrupts: action in progress will use imperfect; interrupting action will use preterite Roberto cantaba en el concierto cuando, de repente, perdió su voz. Roberto was singing in the concert when he suddenly lost his voice. In progress Interrupts
24
A comprobar: Uses of the preterite and imperfect Práctica: Selecciona la forma apropiada: el imperfecto o el pretérito 1.Mientras tú veías la televisión, yo (dormía / dormí). 2.Cuando Paco (llegaba / llegó), Carolina estaba escribiendo invitaciones. 3.Primero, los niños rompieron la piñata y después, (comía / comieron) los dulces. 4.Néstor (preparaba / preparó) la comida cuando vinimos. 5.Tomamos un café y (empezábamos / empezamos) a hablar.
25
A comprobar: Preterite and imperfect with emotions and mental states Remember that the preterite is used to describe a specific event in the past, and the imperfect is used to describe an ongoing action. The same concept is applicable when talking about emotions. Ejemplo: Mi padre se enojó cuando choqué mi coche. My father got angry when I crashed my car. (Preterite: Specific Event/ Change of emotion) Ejemplo: Roberto estaba enojado porque su novia hablaba con otro hombre. Roberto was angry because his girlfriend was talking to another man. (Imperfect: Ongoing emotion)
26
A comprobar: Preterite and imperfect with emotions and mental states The following verbs are often used to describe a change in emotion, and therefore are generally used in the preterite tense. aburrirseenojarse alegrarsefrustrarse asustarsesorprenderse Ejemplo: Me asusté cuando vi el accidente. I got scared when I saw the accident. aburrirseenojarse alegrarsefrustrarse asustarsesorprenderse Ejemplo: Me asusté cuando vi el accidente. I got scared when I saw the accident.
27
A comprobar: Preterite and imperfect with emotions and mental states The verb sentirse means to feel. Me sentí contenta cuando llegué a mi fiesta de sorpresa. I felt happy when I arrived at the surprise party. Carlos se sentía triste después de la muerte de su abuelo. Carlos felt sad after his grandfather’s death. The verb sentirse means to feel. Me sentí contenta cuando llegué a mi fiesta de sorpresa. I felt happy when I arrived at the surprise party. Carlos se sentía triste después de la muerte de su abuelo. Carlos felt sad after his grandfather’s death. The verb ponerse means to become. Sara y Pablo se pusieron nerviosos cuando sus padres no llegaron a tiempo. Sara and Pablo became nervous when their parents did not arrive on time. The verb ponerse means to become. Sara y Pablo se pusieron nerviosos cuando sus padres no llegaron a tiempo. Sara and Pablo became nervous when their parents did not arrive on time.
28
A comprobar: Preterite and imperfect with emotions and mental states VerbMeaning in imperfectMeaning in preterite ConocerKnewMet SaberKnew (about)Found out HaberThere was/were (descriptive) There was/were (occurred) PoderWas able to (circumstances)Succeeded in No poderWas not able to (circumstances) Failed to QuererWantedTried to No quererDidn’t wantRefused to The use of the preterite or the imperfect can affect the meaning of the verb.
29
A comprobar: Preterite and imperfect with emotions and mental states Julio: Esther, ¿hablaste con el profesor ayer? Yo sé que tú [estuviste / estabas] enojada con la nota que él te dio. Esther: Sí, hablé con él. [Sabía /Supe] que era estricto, pero ayer [sabía/supe] que también es antipático. Julio: ¿Qué pasó? Esther: El no [quería / quiso] cambiar mi nota. Dijo que tampoco [podía / pude] hacer nada para crédito extra. Julio: ¡Qué lástima! Práctica: Lee la conversación entre Julio y Esther y decide cuál es la mejor forma del verbo.
30
Actividad: Una entrevista 1. ¿Cuándo conociste a tu mejor amigo? 2. ¿Hiciste ayer algo que no querías hacer? ¿Qué? 3. ¿Supiste un secreto recientemente? ¿Qué? 4. ¿Conocías a alguien en la clase de español antes de este curso? ¿A quién? 5. ¿Hubo un buen concierto en tu comunidad recientemente? ¿De qué? 6. ¿Ya podías hablar español cuando llegaste a la universidad? ¿Por qué? En parejas, túrnense para responder a las siguientes preguntas.
31
A comprobar: Preterite and imperfect: An overview The Preterite is used to describe: An action in the past that is completed Ejemplo: Vimos a Beto anoche. We saw Beto last night. An action in the past that is completed Ejemplo: Vimos a Beto anoche. We saw Beto last night. An action that is beginning or ending Ejemplo: Empecé a estudiar español hace dos meses. I began to study Spanish two months ago. An action that is beginning or ending Ejemplo: Empecé a estudiar español hace dos meses. I began to study Spanish two months ago. A change of condition or emotion Ejemplo: ¿Te enojaste cuando supiste lo que pasó? Did you get angry when you found out about what happened? A change of condition or emotion Ejemplo: ¿Te enojaste cuando supiste lo que pasó? Did you get angry when you found out about what happened?
32
A comprobar: Preterite and imperfect: An overview The Imperfect is used to describe: An action in the past that is in progress without emphasis on the beginning or end of the action Ejemplo: Rosa y Gerardo trabajaban durante las vacaciones. Rosa and Gerardo were working during vacation. An action in the past that is in progress without emphasis on the beginning or end of the action Ejemplo: Rosa y Gerardo trabajaban durante las vacaciones. Rosa and Gerardo were working during vacation. A habitual action Ejemplo: Xavier siempre jugaba al ajedrez. Xavier always played chess. A habitual action Ejemplo: Xavier siempre jugaba al ajedrez. Xavier always played chess. Description of a physical or emotional condition Ejemplo: ¿Eras rubio de niño? Were you blond as a child? Description of a physical or emotional condition Ejemplo: ¿Eras rubio de niño? Were you blond as a child? Other descriptions (time, date, age) Ejemplo: Eran las tres cuando llegamos. It was three o’clock when we arrived. Other descriptions (time, date, age) Ejemplo: Eran las tres cuando llegamos. It was three o’clock when we arrived.
33
A comprobar: Preterite and imperfect: An overview Práctica: Completa las frases con el tenso correcto del verbo. 1.De niña, mi tía _______muy bonita, pero traviesa. (ser) 2.Yo ___________a trabajar en el restaurante el año pasado. (empezar) 3.¿________usted a México con el grupo? (ir) 4.Mi familia y yo siempre _______________ a nuestros primos durante el verano. (visitar) 5.Los estudiantes ________________cuando cancelaron la clase. (alegrarse)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.