Salud Oral en los Programas de Cuidado y Educación Temprana de Niños

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
MOVIMIENTO JOVENES DE LA CALLE CIUDAD DE GUATEMALA chi siamo quienes-somos qui sommes-nous who we are attività actividades activités activities scuola.
Advertisements

¿PARA QUE ESTAMOS AQUÍ? LOS OBJETIVOS DE LA ENCARNACIÓN.
SIES – SISTEMA INTEGRADO DE EDUCACIÓN SUPERIOR
1 Datos sobre webloggers Datos extraidos de la encuesta a webloggers disponibles en la web de los autores.
Como arruinar tu influencia Lucas 14:34-35
el 1, el 4 y el 9 tres cuadrados perfectos autosuficientes
22 3 ¿Qué creen que es? Les doy pistas: Se devora y no se gasta No necesita luz eléctrica Se puede compartir Se lleva a todas partes, facilito Si no.
Conocimiento, Uso y Evaluación de Medicamentos Genéricos
Regulación de alimentos y bebidas en escuelas
Paso 1 Portada YO SOY EUROPEO Comisión Europea.
Seminario El Futuro del Seguro de Vida
Organización Panamericana de la Salud Organización Mundial de la Salud.
1 INFORME RESUMEN SOBRE EL NIVEL DE UTILIZACION DE LAS TIC EN LAS EMPRESAS GALLEGAS ( Resumen PYMES ) Noviembre de 2004.
1 INFORME RESUMEN SOBRE EL NIVEL DE UTILIZACION DE LAS TIC EN LAS EMPRESAS GALLEGAS (MICROEMPRESAS, resultados provisionales) 29 de julio de 2004.
TEMA 2 MÚLTIPLOS Y DIVISORES
Aranda Fernández, Miguel Ángel García Redondo, Luis Miguel
02- Plan Organización Docente v.2 Noviembre 2009 SIES – SISTEMA INTEGRADO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.
Respuestas Buscando a Nemo.
Los números.
Los Objetos de la Clase Escriban la palabra (the word) en español para los objetos de la clase (#1-20).
1 El comité de evaluación del dominio del idioma (LPAC)
… Y así nos distraemos Vocabulario.
Los números.
Se preocupaba por los detalles s/he worried about the details.
MOVIMIENTO JOVENES DE LA CALLE CIUDAD DE GUATEMALA chi siamo quienes-somos qui sommes-nous who we are attività actividades activités activities alimentazione.
INFORME DE ANÁLISIS DE ACCIDENTE
1 Conversatorio con Consumidores que compran en Supermercados de la ciudad de Barranquilla Análisis Estadístico Desarrollado por: Andrés Muñoz 2006.
Cuenta Pública Ministerio de Agricultura 18 de diciembre de 2013.
EL CUIDADO DE LOS DIENTES
Cómo prevenir las caries asociadas con el uso del biberón 1
Rutina Diaria.
COMPONENTE DE SALUD BUCAL EN CONTROL DE SALUD DEL NIÑO Dra. María José Letelier Departamento Salud Bucal DIPRECE.
CEPILLARME LOS DIENTES?
EL CUIDADO DE LOS DIENTES
Encuesta de Salud Bucodental en Escolares 2004
Ejemplos ALGORITMOS.
EL OSO APRENDIZ Y SUS AMIGOS
Proyecto ProMéxico Plasmas abril SECCIONES NOTICIAS PROYECTOS UNIDAD ACTÚA EVENTUALES secciones ProMéxico.
Proyecto ProMéxico Plasmas mayo SECCIONES NOTICIAS PROYECTOS UNIDAD ACTÚA EVENTUALES secciones ProMéxico.
RETIRO DE COMALCALCO DIC. 2012
Proyecto para Centros que trabajan una vez por semana.
Expresiones Racionales
Comité Nacional de Información Bogotá, Julio 27 de 2011 Consejo Nacional de Operación de Gas Natural 1 ESTADISTICAS NACIONALES DE OFERTA Y DEMANDA DE GAS.
INFORME PIPADI HOSPITAL VALL DHEBRON JUNIO 2012 – JUNIO
Aqui está Señoras y Señores !!!!!
JORNADA 1 DEL 24 DE MARZO AL 30 DE MARZO EQUIPO 01 VS EQUIPO 02 EQUIPO 03 VS EQUIPO 06 EQUIPO 05 VS EQUIPO 10 EQUIPO 07 DESCANSA EQUIPO 08 VS EQUIPO 13.
CULENDARIO 2007 Para los Patanes.
EL CONTROL DE LAS CARIES: ¿Qué causa las caries y cómo prevenirlas?
BEATRIZ LAFONT VILLODRE
SI QUIERES VERLO DALE AL CLICK
ESTADOS FINANCIEROS A DICIEMBRE DE 2013.
¿Quién? ¿Qué? ¿Dónde? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Por qué?
* Fuente: Sondeo del Consumidor de la Comisión de la UE, GfK. Expectativas sobre la situación.
“¿Qué Pienso de mi futuro?”
Herramientas útiles para el análisis de causas
EL RETO DE UN GRANDE Y PROFUNDO LEGADO
Reducción de Patógenos
Bloque 1: Sobre la satisfacción de los Alumnos/as del Centro Educativo. LOGROS IMPORTANCIA Sobre la tarea del profesorado Las enseñanzas recibidas.
Numbers.
0 cero. 0 cero quince 1 1 uno catorce.
PUNTO Puntos de encuentro en Salud Mental. LA ASOCIACIÓN HIZO SU ACTO DE PRESENTACIÓN EL 14 DE MAYO DEL 2010 EN EL ATENEO DE CHESTE. A PUNTO. Asociación.
Los resultados de este rating han sido recopilados por la empresa MERCADOS & PROYECTOS QUITO, y están disponibles en su pagina web. RADIO MODELO FM, es.
© 2004 ACNielsen 1 Población Infantil de la Comunidad de Madrid (de 3 a 10 años) 13%12%13%12%13%12%13%12% Fuente: INE. Padrón Municipal 2004 Total población.
ESCUELA PROFESIONAL DE INGENIERIA INDUSTRIAL CURSO: GESTION DE LA CALIDAD ING.ELIZABETH FERG 1.
DISEÑO DE LA PROPUESTA DEL PROCESO DE RENDICION DE CUENTAS 2014 Coordinación General de Planificación Ministerio de Agricultura, Ganadería, Acuacultura.
Al igual que con otros aspectos de la salud, la prevención es la mejor manera para evitar una mala salud bucal. Lo más importantes que debemos recordar.
MATERNAS EN ODONTOLOGIA
Consejos para el Cuidado Dental de Mamás y Bebés
LICENCIATURA EN PEDAGOGÍA INFANTIL
Transcripción de la presentación:

Salud Oral en los Programas de Cuidado y Educación Temprana de Niños Implementando 606 CMR 7.11(11)(d)

Esta presentación fue preparada con materiales proveídos por: MEJOR Salud Oral (Trayendo educación temprana, evaluaciones orales, tratamiento),un Programa de Asociaciones para una comunidad saludable Niños libres de Caries: Salud Oral para niños en programas de cuidado y educación temprana. (La Fundación Dental de Servicios de Washington)

Cepillado Dental en Cuidado de Niños …no es nuevo para muchos programas! Los Programas de Head Start y muchos otros han estado haciendo cepillado de dientes exitosamente por años sin un aumento de enfermedades en los niños o infecciones. Para algunos niños, esta ha sido la primer vez que se han expuesto a cepillado dental, y esto ha llevado a algunas familias a adoptar una nueva y mejor salud oral en sus hogares.

606 CMR 7.11(11)(d) Educadores deben ayudar a los niños a cepillarse sus dientes cuando los niños: estan en cuidado por mas de cuatro horas, o consumen una comida Educators must assist children in brushing their teeth whenever they are in care for more than four hours, or whenever they consume a meal while in care.

Es casi totalmente prevenible! ¿Porque Cepillado de Dientes en Programas de Educación y Cuidado de Niños? Caries Dentales (caries en los dientes) es la enfermedad mas comun y crónica en la niñez Causa dolor, enfermedad y mortalidad Inhibe aprendizaje, languaje y apetito Es casi totalmente prevenible! Dental caries (tooth decay) is five times more common than asthma. If untreated, dental caries results in cavities, pain, infection and, in some instances, devastating consequences for a child’s overall health, including sickness and mortality. Untreated dental caries can inhibit learning, speech, and eating, leading to problems in school and poor nutrition. Dental caries and oral disease are almost entirely preventable.

Los Niños en Massachusetts Sufren! 25% de los niños en kindergarten 40% de 3er grado 30% de 6to grado de 1/3 a 1/2 no los tratan! A study conducted in 2003 found that a significant proportion of Massachusetts’ children suffer from dental caries, and many of our youngest children start school with dental disease. More than one-in-four kindergarten children – about 19,130 children– had evidence of dental decay, with nearly 10,000 of those children having untreated dental decay. More than 40% of 3rd grade children – about 29,110 students – had evidence of dental decay, and about 12,400 of those children had untreated decay. About one-third of 6th grade adolescents – about 24,575 students – had been affected by dental caries, and nearly 8,000 of those adolescents had untreated decay. 51 million school hours per year are lost due to oral health problems. From: Oral Health in America: A Report of the Surgeon General The Oral Health of Massachusetts’ Children, Catalyst Institute, January 2008

Niños de muy Temprana Edad Sufren de Caries Dentales 6% DE 1 AÑO DE EDAD 22% DE 2 AÑOS DE EDAD 35% DE 3 AÑOS DE EDAD 48% DE 4 AÑOS DE EDAD Too many young children suffer from dental caries. It may begin in part by putting juice in the baby bottle, letting the child go to bed at night with a bottle of milk or formula, letting the child “graze” with a bottle or sippy cup. Of course, sweet snacks contribute their share of the problem! Even close contact with a parent who has dental caries may increase the child’s risk of infection from the bacterium streptococcus mutans.

Los Niños de Bajos Ingresos Sufren Mas: pierden casi 12 veces mas días de clases en la escuela que los niños de las familas con un ingreso mas alto  Children from families with low incomes had nearly 12 times as many lost school days because of dental problems as did children from families with higher incomes. Dental caries begins with white spots on the teeth, usually close to the gums. This is a sign of mineral loss. If untreated, the decay progresses to brown spots around the gum line, and ultimately eats away at the teeth and can lead to serious, systemic infections. [Principio de Carie] [Carie] [Carie Severa]

Caries Tempranas en la Niñez(CTN) Acído Diente Carie Bacteria A bacterium (called streptococcus mutans) breaks down food into acids that eat away at the minerals in the tooth. ECC affects teeth that erupt first, at about six months. These teeth have a much thinner layer of enamel than adult teeth, and are less protected by saliva. Azúcar

Limitar la frecuencia de consumo de azucar INTERVENCIONES Mejorar la dieta Limitar la frecuencia de consumo de azucar Remover la bacteria de la placa dental con cepillado Proveer añadir fluoruro Buscar cuidado preventivo To reduce the disease of early childhood caries, we can: Decrease the number of times per day that children consume foods or drinks high in sugar and carbohydrates. Acids produced by bacteria after sugar intake persists for 20 – 40 minutes. Limit juice to 4-6 ozs per day Mechanically remove dental plaque by brushing Use fluoride toothpaste to restore minerals to the tooth (for preschoolers) Arrowed interventions can be done in child care!

Hay muchas diferentes opiniones… Sabor de Frutas? Enjuagar? No Floruro! Pasta de Dientes? Floruro? Hay muchas diferentes opiniones… Escupir? You will hear differences of opinion among experts involved in oral health, involving everything from the flavor of the tooth paste to when and how kids should spit. EEC regulations do not address these details. No Escupir! No Enjuagar! Sabor a Menta?

Los Expertos estan de Acuerdo que: El Cepillarse Reduce las Caries. EEC is focused on the big picture. Any brushing (done under proper conditions for sanitation and infection control) is better than no brushing..with or without toothpaste, with or without fluoride, with or without rinsing and spitting.

Tecnicas de Cepillado Dental Limpiar las encias del bebe con un pañito limpio y humedo despues de alimentarlo. Oral health should start with infants. Wiping the gums with a clean, damp cloth removes sugars that feed bacteria. Once teeth erupt, it is important to brush teeth with plain water twice per day.

Etiquetado Correcto Nombre del niño Fecha puesto en uso Elijah 3/3/09 Colin 2/2/09 Elijah 3/3/09 Aliyah 3/7/09 Mike J. 2/2/09 Children must have individual, labeled toothbrushes. Toothbrushes should be replaced every 3 or 4 months, or sooner if the bristles appear worn and/or a child experiences illness. Tooth brushes should not be disinfected with liquids or run through dishwashers, microwaves or ultraviolet devices because they have not been proven effective, and may damage tooth brushes. To prevent the spread of germs, educators should retrieve and give each child his/her tooth brush when it is time to brush.

Tecnicas de Cepillado Dental: comience a cepillar una vez que el primer diente sale Untar Once the first tooth erupts, tooth brushing should begin. For an infant or young toddler, hold the child on your lap facing you and brush the teeth with a circular motion, being sure to reach close to the gums. Initially you may use water only, or use a small smear of tooth paste on a soft bristled brush. Children at risk for decay may need to use a small amount of fluoride toothpaste, if recommended by the child’s dentist. The child does not need to rinse or “spit” after brushing. (Note: in the child care program, the educator should wear gloves when assisting infants and toddlers in brushing.)

Tecnicas de Cepillado Dental No más que un guandúl Children over two should use a pea-sized dab of toothpaste, and can rinse and spit (when able). Niños de mas de 2 años de edad solo necesitan una pequeña cantidad de pasta dental.

Distribuido de Pasta Dental To prevent the spread of germs, tooth paste should not be distributed directly from the tube to a child’s tooth brush. An educator may distribute small “dabs” of tooth paste onto a paper plate, and then take a dab of toothpaste from the plate with each child’s brush. Alternatively, programs may choose to distribute a small dab of toothpaste on the bottom or on the side of each child’s cup. Sin esparcer germenes

Proveer Agua para Enjuagar el Cepillo After the toothpaste is on the brush, a small amount of water can be poured into each child’s cup. Providing a paper towel is also a good idea and helps minimize any mess. …y toalla de papel para limpiar.

Cepillado de Dientes y Lengua! Using a circular motion and holding a soft tooth brush at a 45% angle to the teeth and gums, the child should spend about two minutes brushing his teeth. He should brush in one area to the count of 5, and then move on to the next. They should end by brushing the tongue…germs like to hide there! Tome cerca de dos minutos cepillandoce.

Enjuage el Cepillo After brushing, the tooth brush should be rinsed. Depending on your brushing routine, the child may rinse his brush in the cup of water. The child does not need to rinse his mouth, but may want to use the cup to take a sip of water, swish and spit back into the cup. …y enjuage su boca y escupa dentro del vaso si desea.

Limpiar Secar el cepillo… The child can wipe the brush on the paper towel, Secar el cepillo…

Casi listo… Colocar el papel de toalla en el vaso…. Put the towel in the cup… Colocar el papel de toalla en el vaso….

Completo! Tirar el vaso y el papel de toalla. And throw the cup away. If the child is too young to do this independently, or if educators prefer, they can collect and rinse tooth brushes one at a time (as children finish brushing), and then put the tooth brushes away to dry in a safe and sanitary manner. Tirar el vaso y el papel de toalla.

Almacenamiento Adecuado Educadores retiran los cepillos dentales Abierto a el aire libre Sin tocarse uno al otro No limpiadores disinfectantes To avoid the spread of germs after brushing educators should collect children’s tooth brushes and put them in their storage racks in a safe and sanitary location, making sure that no child’s tooth brush touches another. Tooth brushes must be stored open to the air to allow for drying between uses, but in a way that keeps them clean. Tooth brush racks can be hand made using egg cartons, or can be purchased from suppliers like Lakeshore.

Mantenimiento Apropiado Toothbrushes should be replaced every 3 or 4 months, or sooner if the bristles appear worn and/or a child experiences illness. Tooth brushes should not be disinfected with liquids or run through dishwashers, microwaves or ultraviolet devices because they have not been proven effective, and may damage tooth brushes. Recomendación: reemplazar despues de una enfermedad y/cuando este gastado, por lo menos cada tres meses.

Pastas Adecuadas Toothpaste Toothpaste chosen for young children should be a general mint flavor. Using fruity flavors encourages children to eat the toothpaste, which is not advised. It is important to know if a child has any possible allergies to ingredients or additives in toothpaste. For that reason, educators must obtain parental consent for tooth brushing when using toothpaste. (In that case, parents may prefer to provide their own tooth paste, or programs may prefer brushing without tooth paste.) When choosing toothpaste, programs should look for two important things:   Sodium Fluoride as an active ingredient The American Dental Association (ADA) Seal of Approval Recomendaciones: sabor a menta, aprovado por ADA, fluoruro de sodio (para niños de mas de 2 años)

Supervision apropiada es siempre requerida! La Seguridad Primero Toothpaste is intended to provide a topical source of fluoride. It is NOT supposed to be swallowed by the child because swallowing too much fluoride might cause a child under 10 to have a defect called fluorosis in his or her growing adult teeth. As always, proper supervision is required. Supervision apropiada es siempre requerida!

Limpiando y Disinfectando EEC regulations require that tables be cleaned and disinfected before and after each meal. Likewise, tables should be cleaned and disinfected after brushing is done at the table. As always, sinks and faucets must be monitored for cleanliness and washed and disinfected at least daily. Despues del cepillado, limpie y desinfecte mesas y/o fregaderos/lavabos

Para información adicional, vea los recursos en las regulaciones de EEC página de apoyo en: http://www.eec.state.ma.us/licensingRegulations.aspx. 29