I.U4L2 Stem Changers O to UE *No stem change in Nosotros or Vosotros.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Capítulo 6A Stem-Changing Verbs: Boot Verbs o-ue u-ue.
Advertisements

Stem changing verbs o-ue
Stem Changing Verbs Los Verbos de o>ue.
“Boot Verbs” stem-changing verbs.
P Verbs with vowel variations in their stems are called stem-changing verbs. You have already learned jugar where the u changes to ue. In the verb.
5-1 gramática Stem-changing Verbs
Vowel stem-changing verbs.. The vowel that changes is ALWAYS the vowel just before the infinitive ending. E.g almorzar – the vowel to change is o. The.
Repaso: Prueba de vocabulario 4.2 y verbos de zapato
Poder - Can, to be able to yo nosotros podemos puedo puedes vosotros
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
Stem-Changing Verbs o-ue. o-ue stem-changing verbs  Verbs with vowel variations in their stems  “o” of the stem changes to “ue”  All forms except nosotros.
Stem-Changing Verbs.
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
+ O UE STEM CHANGERS U UE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS.
Capítulo 5 Gramática 1 Parte 2
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
O - UE stem- changing verbs. dormir Yo _____________ en mi cama. dormir dorm duerm duermo.
So we’ve talked about regular ar, er, ir verbs where the stem stays the same…. WELL, some verbs are malos and don’t follow this rule. Sorry!
Vowel stem- changing verbs.. poder Yo _____________ hablar un poco de español. poder pod pued puedo.
¿Qué hacemos esta noche? Avanacemos 4.2. El Vocabulario Nuevo.
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Poder & Dormir. *Like JUGAR, the verbs PODER (to be able to) and DORMIR (to sleep) are stem changing/boot verbs. *They have a stem change from o -> ue.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
STEM CHANGING VERBS “Boot Verbs”. Some verbs change the vowels in the stem of present tense forms. The stem change occurs ONLY inside the boot. 1 Common.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue (El tiempo presente de los verbos de cambio radical)
Stem-Changing Verbs e→ie o→ue u→ue. Los verbos que cambian e→ie Tener Querer Preferir Empezar Comenzar Perder To have To want To prefer To begin (start)
Boot verbs … continued Capítulo 5.1. Boot verbs mean that something changes inside the boot on the verb chart.
Stem-Changing Verbs. Jugar (ue) Jugar – The stem of the verb is in red Jugar – (ue) yo - juegoNosotros - jugamos * Nosotras tú – juegas Él Ella - juega.
Horario: 1. Empezamos 2. Prueba/Quiz de superlativos 3. Los apuntes- dormir y poder.
Los Verbos De Cambio Radical Stem-Changing Verbs (Shoe Verbs)
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Vowel stem-changing verbs.
Stem changing verbs (o - ue & e – i) in the present & VER and IR + a + infinitive Gramática 4.2.
Stem-Changing O to UE Verbs. Remember the Spanish e to ie stem-changing verbs like “cerrar”. –In all subjects, except nosotros, the stem changed with.
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Vowel stem- changing verbs.. almorzar Mis amigos _____________ en el restaurante. almorzar almorz almuerz almuerzan.
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
+ Warmup: el dos de abril Complete the STEM CHANGING verb chart for the verb PERDER YoNosotros TúVosotros UstedUstedes Él/ellaEllos/ellas.
Poss adj.O-ueE-ie?Misc Question _______ (my) hermano.
Título: El verbo jugar (to play) a sport or a game ****(Jugar + al + sport) Stem-changing Verbs –the vowel u changes to ue in all but the nosotros(as)
Verbos que cambian de raíz Poder dormir contar costar almorzar.
Unidad 4-1 stem-changing verbs in the present o ue, u ue VERBOS DE “ZAPATO”
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Los Verbos de Cambio Radical. Some verbs have a change in the stem when they are conjugated in certain forms of the present tense. These are called stem-changing.
Spanish Stem-Changing Verbs
O  ue stem changing verbs Objetivo: to conjugate o  ue stem changing verbs correctly.
Stem-changing verbs. Yo duermo….. ¿A qué hora duermes por la noche?
Los verbos de cambio radical o→ue
1U4L2 O To UE DuermoDormimos DuermesDormís DuermeDuermen AlmuerzoAlmorzamos AlmuerzasAlmorzáis AlmuerzaAlmuerzan.
Para hacer ahora 1) ¿Prefieres la clase de historia o la clase de matemáticas? 2) ¿Prefieres el desayuno o el almuerzo? 3) ¿Prefieres jugar al tenis o.
A practicar con los verbos con cambio de raíz.
Stem-Changing verbs (verbos con cambios radicales)
Gramática 5.1 Stem-Changing Verbs el 18 de febrero.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Unidad 4-1 stem-changing verbs in the present o ue, u ue VERBOS DE “ZAPATO”
Stem-changing verbs: E  IE, *EI, O  UE and U  UE
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir P. 27 Realidades 2.
Realidades 2 Stem-Changing Verbs Study Guide Capítulo 1A.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
Irregular Verbs UE Verb Family: O changes to UE devolver Jugar volar
LecciÓn 4: Los pasatiempos
Stem-changing or Shoe Verbs (o-ue) 20 Es el 16 de octubre.
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Vowel stem- changing verbs.. almorzar Mis amigos _____________ en el restaurante. almorzar almorz almuerz almuerzan.
O-UE boot/shoe/sock stem-changing verbs.. These verbs work the same… w as the most common form of boot verbs in the Spanish language, “e-ie” boots that.
Español 1 martes, el 7 de mayo TURN IN CORRECTIONS– last day.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
Transcripción de la presentación:

I.U4L2 Stem Changers O to UE *No stem change in Nosotros or Vosotros.

Poder - to be able to [can] PuedoPodemos PuedesPodéis PuedePueden *No stem change in Nosotros or Vosotros forms.

Almorzar = to have lunch AlmuerzoAlmorzamos AlmuerzasAlmorzáis AlmuerzaAlmuerzan

Other Stem-changing verbs Costar (to cost)Costar (to cost) Dormir (to sleep)Dormir (to sleep) Encontrar (to find/meet)Encontrar (to find/meet) Volver (to return)Volver (to return)

Encontrar – to find(encounter) EncuentroEncontramos EncuentrasEncontráis EncuentraEncuentran *No stem change in Nosotros or Vosotros forms.

Volver – to return, go back VuelvoVolvemos VuelvesVolvéis VuelveVuelven *No stem change in Nosotros or Vosotros forms.

Dormir – to sleep DuermoDormimos DuermesDormís DuermeDuermen *No stem change in Nosotros or Vosotros forms.

Costar – to cost CuestoCostamos CuestasCostáis CuestaCuestan *No stem change in Nosotros or Vosotros forms. **Cuesta/Cuestan are used most often!

Práctica 1.Mis amigos _______(almorzar) a las once y media. 2.Yo no _______ (poder) ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo ________ (volver) de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli ________ (costar) catorce euros. 5.¿Cuántas horas _______(dormir) tú por la noche?

Práctica 1.Mis amigos almuerzan a las once y media. 2.Yo no _______ (poder) ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo ________ (volver) de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli ________ (costar) catorce euros. 5.¿Cuántas horas _______(dormir) tú por la noche?

Práctica 1.Mis amigos almuerzan a las once y media. 2.Yo no puedo ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo ________ (volver) de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli ________ (costar) catorce euros. 5.¿Cuántas horas _______(dormir) tú por la noche?

Práctica 1.Mis amigos almuerzan a las once y media. 2.Yo no puedo ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo volvemos de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli ________ (costar) catorce euros. 5.¿Cuántas horas _______(dormir) tú por la noche?

Práctica 1.Mis amigos almuerzan a las once y media. 2.Yo no puedo ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo volvemos de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli cuesta catorce euros. 5.¿Cuántas horas _______(dormir) tú por la noche?

Práctica 1.Mis amigos almuerzan a las once y media. 2.Yo no puedo ir al partido(game) esta noche. Tengo mucha tarea. 3.Mi hermano y yo volvemos de clases a las tres menos diez. 4.El pescado con brócoli cuesta catorce euros. 5.¿Cuántas horas duermes tú por la noche?

Con los compas… ¿Por qué no almuerzan en el restaurante? Yo/ no almorzar / porque tener tarea Yo no almuerzo en el restaurante porque tengo tarea. 1.Lola / no almorzar / porque no tener tiempo 2.Los chicos / no almorzar / porque la comida costar mucho en el restaurante 3.Tú / no almorzar / porque querer volver a casa

Con los compas… ¿Por qué no almuerzan en el restaurante? 1.Lola no almuerza porque no tiene tiempo. 2.Los chicos no almuerzan porque la comida cuesta mucho en el restaurante. 3.Tú no almuerzas en el restaurante porque quieres volver a casa.

¿Cuánto cuesta(n)…? 1. La blusa / 34 dólares 2. La camisa / 18 dólares 3. Los calcetines / 3 dólares 4. La camiseta / 11 dólares

¿Cuánto cuesta(n)…? 1. La blusa cuesta treinta y cuatro dólares. 2. La camisa cuesta dieciocho dólares. 3. Los calcetines cuestan tres dólares. 4. La camiseta cuesta once dólares.

Práctica con O--UE 1.Yo encontrar a mi perro (Spot) 2.Ellos dormir 3.Ella volver 4.Tú encontrar 5.Yo dormir 6.Ellos volver

Práctica con O--UE 1.Yo encuentro a mi perro (Spot) 2.Ellos duermen. 3.Ella vuelve. 4.Tú encuentras… 5.Yo duermo. 6.Ellos vuelven.

Abran los textos a la página 224. Escriban la actividad 6 en pares. 1.Las entradas para el concierto cuestan quince euros. 2.Almuerzo en el café con mi familia. 3.Encontráis la calle en el mapa. 4.Puedes jugar al fútbol con amigos en el parque. 5.Ud. duerme bien después de comer mucho. 6.Volvemos al centro en autobús.

Tutoring is available! Homework Club is on Tuesdays and Thursdays after school.Homework Club is on Tuesdays and Thursdays after school. 6:45 am HERE!6:45 am HERE!