DO NOW Write out numbers 1-12. Conjugate the verbs in parentheses in the preterite accordingly. La semana pasada, yo ­____1_____ (andar) en las calles.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español 2 Apuntes Stem Changing Present Tense (1.2)
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Unidad 1 Etapa 3 Repaso por juego
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs You know that stem-changing verbs in the present indicative have a stem-change in all forms except and. nosotrosvosotros.
Preterite of -ir stem-changing verbs
Irregular and Spelling-change verbs
Verbos Irregulares en el Pretérito None of these verbs have accents in the Preterite!!!
Stem-Changing Verbs Stem of verb remains when ending is removed hablar – to talk, to speak habl These are verbs that have spelling changes in the stem.
El repaso del pretérito y del imperfecto
Español II – Los verbos iregulares en el pretérito
Escriban una lista de verbos como: Pedir (ei) p. 33 – Capítulo.
Español II – Los verbos iregulares en el pretérito
El Pretérito Verbos Irregulares.
Verbos regulares e irregulares
Preterite of -ir stem- changing verbs Preguntas su compañero ¿Qué pasó el fin de semana pasado? ¿Qué comió el fin de semana pasado? ¿Qué evento te gustó.
El Presente del Subjuntivo v. El Imperfecto del Subjuntivo
Queria que. preferir -- ellas pedir --tú ser -- él estar -- mi padre dormir -- yo Queria que... prefirieran pidieras fuera estuviera durmiera.
B If - AR and -ER stem-changing verbs DO NOT have a stem-change in the preterite tense, what kind of stem-changing verbs DO have a stem-change in the preterite.
Preterite of -ir stem-changing verbs
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
El Béisbol El Ciclismo El Esquí El Fútbol Americano El GolfEl Hockey.
Preterit “ir” Stem-changing Verbs. In the preterit, ir verbs like preferir, pedir, and dormir also have stem changes but only in the él/ella/Ud. and ellos/ellas/Uds.
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Un número de verbos que se usan frecuentemente son irregulares en el pretérito. Presta atención a las siguientes raíces : infinitivo raíz andar (to move,
Irregular preterite verbs These are teenage verbs – they don’t like to follow the rules!
Copyright © 2011 Vista Higher Learning. All rights reserved ► You already know that ir and ser are irregular in the preterite. Here are some other.
THE PRETERITE TENSE. The preterite tense is used to talk about actions or events in the past, to narrate events in a series, or to express the beginning.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Preterite Stem-Changing Verbs Preterite of -ir stem-changing verbs You know that stem changes in the present tense take place in all forms except nosotros.
PREFERIR (e > i) preferí preferiste prefirió preferimos preferisteis prefirieron.
Yo _______ (tener) que ir a la plaza. tuve Mi familia ________ (andar) en el parque. anduvo.
Pretérito de los verbos –ir con cambio de raíz
Preterite of –IR stem- changing verbs: Sandal Verbs (p. 33 – Chapter 1, Realidades 3)
Hazlo Ahora Cambia el verbo al pretérito regular. 1. Los estudiantes (llegar) __________ a México. 2. Yo (comprar) __________ una película interesante.
REPASO DEL PRETÉRITO. Verbos regulares -ar Yo-énosotros-amos Tú-astevosotros-asteis Él-óellos-aron -er / -ir Yo-ínosotros-imos Tú-istevosotros-isteis.
Preterite of -ir stem- changing verbs You know that stem changes in the present tense take place in all forms except nosotros Preferir (e > ie) Prefiero.
El pretérito irregular. PRETERITE OF VERBS WITH STEM CHANGES 1) All stem changing –ar verbs and –er verbs in the present tense have regular stems in the.
Which verbs stem-change? Only –IR verbs stem-change and only verbs that stem-change in the present will also stem-change in the preterite (so not all.
PRETERITE STEM CHANGE VERBS VÁMONOS Translate to English: La reportera fue muy inteligente. Ella fue a la Universidad de Georgia y estudió el periodismo.
Usos del Pretérito One time action in the past Interrupting an action already going on.
For slides 2-6, fill in the vocabulary charts. If the English word is given, fill in the Spanish word. If the Spanish word is given, give its English meaning.
Preterit of –IR Stem-changing verbs Preterite of -ir stem-changing verbs You know that stem changes in the present tense take place in all forms except.
Preterite of -ir stem- changing verbs Page 33 – Chapter 1 Realidades 3.
Preterite of “IR” stem-changing verbs In the preterite, -ir verbs like preferir, pedir, and dormir also have stem changes but only in the Ud./él/ella and.
Preterite of -ir stem- changing verbs You know that stem changes in the present tense take place in all forms except nosotros and vosotros. Preferir.
El repaso del pretérito y del imperfecto. El Pretérito Fill in the blanks with the correct conjugations of the verbs. Fill in the blanks with the correct.
EL PRETÉRITO IRREGULAR  Irregular preterite verbs have no accents Ir and Ser are the same in the preterite: Mi madre fue al supermercado. You tell which.
Preterite of estar & tener, ser, ir, dar Preterite of ar, er + ir verbs Affirmative and negative words Technology vocabulary Cancion and cuento.
Irregular Preterite. Ir, ser, ver, dar Fui, fuiste, fue, fuimos, fueron (ir and ser) Ver- vi, viste, vio, vimos, vieron Dar- di, diste, dio, dimos, dieron.
 Almorzar – this is what a basic verb looks like  Almorz- is the stem  Stem changers mean the stem changes  All verbs that are classified as a stem-changer.
Vámonos Escribe las frases y conjuga los verbos. 1)Leticia ____________ música. (oír) 2)Andrea y yo ____________ para nuestra madre. (traducir) 3)Yo ____________.
Gramática Preterite of regular verbs 1A p. 17. Use the ___________ tense to talk about actions completed in the _____. preterite past To form the ___________.
Spanish 3-4 Unit 5. 3 de noviembre  Translate:  Este fin de semana yo fui al parque conmi hija.  El mes pasado mi famiia y yo pasamos tiempo con primos.
You know that stem changes in the present tense take place in all forms except nosotros and vosotros. Preferir (e > ie) Prefiero ver programas deportistas.
Vámonos – write the sentences 1)Leticia ____________ música. (oír) 2)Andrea y yo ____________ para nuestra madre. (traducir) 3)Yo ____________ a la escuela.
1 El Pretérito de los verbos 2 I went to the store. I bought a shirt. I paid in cash. El Pretérito: is a past tense (“-ed”) talks about what happened.
Preterite of -ir stem- changing verbs P. 302 Realidades 2.
Preterite Verbs with i > y, e > i, and o > u Stem Changes Page 30 – Chapter 1 Realidades 3.
Vámonos 1)Leticia ____________ la cena. (servir)
Stem Changing in the Preterite Stem Change Review 1. Remove the ending 2. Find the stem 3. Change the stem 4. Conjugate! FOLLOW THESE STEPS: Q U ERE.
PRESENTE DEL INDICATIVO Verbos regulares -AR -ER -IR yo nosotros yo nosotros yo nosotros -O -AMOS -O -EMOS -O - IMOS tú vosotros tú vosotros tú vosotros.
Vámonos Escribe ocho frases correctas. No repitas nada. 1) La chica a. anduvieron a sus casas. 2) Mariela y Carla b. pude ir a la fiesta. 3) Tú y Francesca.
Irregular Preterite Verbs Esp. 2 Realidades 1 -AR Preterite Endings é aste ó amos asteis aron.
El Pretérito Español 4. ¿Qué recuerdan? Anoche, yo miré la televisión por 3 horas. Tú saliste con tus amigos el viernes pasado. Ella estudió mucho para.
Present tense “go” verbs. Irregular Verb Doesn’t follow the normal conjugation patters (stem + ending). You just have to memorize!
The Present Progressive Sra. Altamirano Spanish II.
5B Irregular Verbs in Preterit Tense: When you tell what happened to you, most of your story will be in Preterit Tense. Preterit is used to tell single.
Refers to: COMPLETED ACTIONS El carro paró a la esquina.
Vámonos… Finish the worksheet from yesterday. Levanta su mano para crédito! (for your classwork yesterday and warmup today) Absent? Get notes and check.
Vámonos 1)Leticia ____________ la cena. (servir)
Transcripción de la presentación:

DO NOW Write out numbers Conjugate the verbs in parentheses in the preterite accordingly. La semana pasada, yo ­____1_____ (andar) en las calles con mis amigos. ____2_____ (Estar) feliz porque mi mamá ____3_____ (decir) que yo ____4_____ (poder) ir a la fiesta. Me dio permiso! _____5____ (Tener) que alistarme, entonces yo ___6____ (venir) a mi casa. Yo quería ir a la fiesta a las nueve y media, porque nosotros _____7____ (saber) que empezaba a las nueve. Mis amigas y yo ____8_____ (traer) chaquetas, pero mi amiga Isabel no ____9____ (querer). Yo ____10_____ (poner) mi chaqueta en mi cartera por sea caso. Mi mamá _____11____ (conducir) el carro, y por fin llegué a la fiesta. Conocí a una persona americana, y yo ____12____ (traducir) por ella. When you are done, write as much as you can in English telling me what this paragraph was about.

Preterite stem- changing verbs

REPASO You know that stem changes in the present tense take place in all forms except nosotros … Preferir (e > ie) Prefiero ver programas deportistas. Pedir (e > i) Pedimos los espeguetis. (No change)

El pretérito In the preterite, -ir verbs like preferir, pedir, and dormir also have stem changes but only in the Ud./él/ella and Uds./ellos/ellas forms. In these forms e changes to i and o changes to u.

Los ejemplos Mi mamá se durmió durante la película. Mis padres prefirieron ver el otro programa. Los mejores equipos compitieron hoy.

PREFERIR (e > i) preferí preferiste prefirió preferimos prefirieron

PEDIR (e > i) pedí pediste pidió pedimos pidieron

DORMIR (o > u) dormí dormiste durmió dormimos durmieron

Otros verbos Repetir (e  i) Competir (e  i) Servir (e  i) Morir (o  u)

Práctica guiada 1.La editora les _______ (pedir) muchos más detalles a los escritores. 2.Los escritores no _______ (repetir) el titular en la segunda edición. 3.Yo _______ (preferir) el artículo sobre el héroe que rescató al niño. 4.Los amigos de la reportera ______ (competir) en el juego. 5.Los televidentes ______ (dormir) durante el noticiero. 6.Los fotógrafos _____ (pedir) unas cámaras nuevas. 7.La reportera mexicana _______ (preferir) escribir en español. 8.La periodista guatemalteca escribió sobre unas plantas que _____ (morir). 9.Mi padre _______ (dormir) durante el programa. 10.La cafetería de canal ________ (servir) mucho café antes del noticiero.

Las Nacionalidades estadounidense canadiense

Las Nacionalidades español/ española inglés/ inglesa francés/ francesa

Las Nacionalidades alemán/ alemana japonés/ japonesa

PRÁCTICA GUIADA Change the last two words to a nationality (ex: de Nicaragua  nicaraguense) 1.La mujer es de Canada. 2.El editor es de Francia. 3.Los amigos son de los Estados Unidos. 4.El reportero es de España. 5.Las doctoras son de China. 6.Los policías son de Japón. 7.La autora es de Inglaterra. 8.Los cocineros son de Italia. 9.El padre es de Alemania. 10.La periodista es de México.

Practica independiente Lee el artículo y contesta las preguntas sobre que ocurrió. Escribe estas preguntas. 1.¿Dónde fue el ataque? 2.¿De dónde fue el bebé? ¿Cuántos anos tuvo el bebé? 3.¿Quién rescató al bebé? 4.¿De dónde fueron los chicos? 5.¿Qué repitieron los chicos? 6.¿Qué dijo la mamá?

El miércoles, hubo un evento terrible en el parque Piedmont en Atlanta, Georgia. Un bebe chileno de diez meses estuvo en el parque con su mamá cuando apareció un perro grande. El perro empezó a atacar al bebe y la madre no pudo hacer nada. Dos chicos guatemaltecos rescataron el día. Ellos supieron el nombre del perro y lo repitieron hasta que el perro se detuvo. Ellos tuvieron que mantener el perro grande mientras que la mamá rescató al bebe. La mama, una mujer peruana, dijo que los chicos fueron héroes.