Stem changing verbs. Poder (o-ue): to be able to yopuedoNosotrospodemos túpuedesVosotrospodéis Él Ella Ud. puede Ellos Ellas Uds. pueden 1.Maria __________.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Stem-Changing Verbs.
Advertisements

Stem-Changing Verbs.
Stem Changing Verbs (BOOT VERBS) H. Márquez.
Stem Changing Verbs Realidades 2 Chapter 1A.
Poder - Can, to be able to yo nosotros podemos puedo puedes vosotros
Stem-Changing Verb Grid
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2.
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Español 2 el 15 de septiembre. Bell Dinger el 15 de septiembre Write the appropriate conjugation of the following stem-changing verbs based on the subjects.
Escriban una lista de verbos como: Pedir (ei) p. 33 – Capítulo.
Realidades 2 Los verbos con un cambio ortográfico Capítulo 1A
Verbos de Cambio Radical
La campana (Write Everything!!!!) 1.¿Qué son las formas de ser? 2.¿Qué significa el verbo ser? 3.¿Cómo eres tú? 4.What is a stem-changing verb?
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
Stem-Changing Verbs.
Más verbos de la bota.....
Preterit “ir” Stem-changing Verbs. In the preterit, ir verbs like preferir, pedir, and dormir also have stem changes but only in the él/ella/Ud. and ellos/ellas/Uds.
Verbos radicales (Stem-Changing Verbs)
Stem changing Verbs AKA Boot Verbs A verb that ends in AR, ER, IR is called an _______________. When you drop the -AR, -ER or -IR, what is left is called.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Stem changing verbs. O-ue Poder Yo puedo Tu puedes El puede Nosotros podemos Ellos pueden.
Stem-Changing Verbs e→ie o→ue u→ue. Los verbos que cambian e→ie Tener Querer Preferir Empezar Comenzar Perder To have To want To prefer To begin (start)
Stem-Changing Verbs. Jugar (ue) Jugar – The stem of the verb is in red Jugar – (ue) yo - juegoNosotros - jugamos * Nosotras tú – juegas Él Ella - juega.
Capítulo 1A Stem- Changing Verbs (shoe verbs). Stem – part of the infinitive that is left after you drop the endings Poder- to be able to.
Los Verbos De Cambio Radical Stem-Changing Verbs (Shoe Verbs)
Los verbos de cambio radical el presente
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Stem-changing Verbs. OMG... I LOVE these verbs! Espanol 2 – 1A.
¿Qué verbo es?. CAER - caigo ¿Qué verbo es? CONOCER - conozco.
Stem Changing Verbs e ie e i o ue. Verbs that change from… e ie Recomendar = to recommend Yo recomiendo Nosotros recomendamos Tú recomiendas Vosotros.
STEM CHANGERS e->ie o->ue e->i (inside the boot)
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Los verbos de cambios radicales Español II. How do you conjugate a regular present-tense verb? 1.Take off the -ar, -er, -ir 2.Now you have the stem 3.Find.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Los verbos de cambio radical e→ie o→ue u→ue (Stem-changing Verbs/Boot Verbs) Repaso D.
S TEM - CHANGING VERBS E-IE O-UE E-I. W HAT IS A STEM ? First, let’s find out what a verb stem is!
Stem-Changing Verbs Capítulo 1A. almorzar (ue) almuerzo almuerzas almuerza almorzamos almorzáis almuerzan to have lunch.
Los verbos irregulares: pensar, preferir, querer, costar
Stem Changing Verbs e-ie, o-ue, e-i. Cierro, cierras, cierra, cerramos, cierran.
Cuento No. 5 Había una chica que quería ser famosa. There was a girl that wanted to be famous. Trató de ser modelo president pero no pudo. She tried to.
Los Verbos de Cambio Radical. Some verbs have a change in the stem when they are conjugated in certain forms of the present tense. These are called stem-changing.
Me llamo __________ Clase 8IM La fecha es el 20 de septiembre del 2011 Propósito # 2: ¿Entiendes los verbos de cambio radical? Actividad Inicial:  Form.
Unidad 3 Etapa 2B vocabulario Sports equipment and e→ie stem- changing verbs.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Stem Changing Verbs Español II – p. 27,40.
Stem Changing Verbs (o-ue) (e-ie) (e-i) (u-ue). o-ue.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
Stem Change Verbs.
Stem Changing Verbs. Haz Ahora ¿Cuáles son algunos verbos de cambio? ¿Cuáles son algunos verbos de cambio?
Stem-changing verbs: E  IE, *EI, O  UE and U  UE
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir P. 27 Realidades 2.
Realidades 2 Stem-Changing Verbs Study Guide Capítulo 1A.
O BOOT VERBS! Los verbos con cambios radicales. 3 tipos de verbos que cambian O  UE Almorzar = to eat lunch Jugar = to play Poder = to be able, can Dormir.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
Gramática • Repaso Stem-changing verbs 1A-.
Stem-changing Verbs review. La clase (empezar) a las ocho quince. empieza.
Stem-Changing Verbs Poder, Empezar, Pedir P. 27 Realidades 2.
¡Vas a aprender los verbos!
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Spanish I.  e-ie  e-i  o-ue  u-ue 1) Drop the ending (- ar, -er, -ir) to find the stem 2) Find the closest vowel to the end 3) Remove that vowel.
Cuento No. 5 Había una chica que quería ser famosa. There was a girl that wanted to be famous. Trató de ser modelo y presidenta pero no pudo. She tried.
Español 2 Pre-AP.  Repetir- to repeat  Pedir- to ask for  Servir- to serve.
Me llamo ___________Clase 7IM La fecha es el 21 de septiembre del 2011 Propósito # 3: ¿Cómo continuamos el repaso de los verbos radicales? Actividad Inicial:
Me llamo _____________ Clase 7IM La fecha es el 5 de octubre del 2011 Propósito # 7: ¿Cómo repasamos para la prueba del viernes? Actividad Inicial: Copia.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Fill in the blanks with the missing word(s). 1._____ Juan le ____________(gustar) los deportes. 2.A ti _____ ____________(gustar) jugar los videojuegos.
Transcripción de la presentación:

Stem changing verbs

Poder (o-ue): to be able to yopuedoNosotrospodemos túpuedesVosotrospodéis Él Ella Ud. puede Ellos Ellas Uds. pueden 1.Maria __________ tocar la guitarra. 2.¿________ ir al baño? 3.Uds. _______ explicar la respuesta. 4.Nosotros _________ pedir ayuda.

Empezar (e-ie): to begin yoempiezoNosotrosempezamos túempiezasVosotrosempezáis Él Ella Ud. empieza Ellos Ellas Uds. empiezan 1.Marta y yo _____________ nuestra tarea en clase. 2.Uds. __________ el partido de fútbol muy tarde 3.La película _________ a las seis y media

Pedir (e-i): to ask for yopidoNosotrospedimos túpidesVosotrospedís Él Ella Ud. pide Ellos Ellas Uds. piden 1.Uds. ________ ayuda para el proyecto 2.Yo _______ una bebida en el restaurante 3.Paco y yo _________ el número de teléfono de Elena

Other stem changing verbs (o-ue) verbs ◦Dormir: to sleep ◦Almorzar: to have lunch ◦Costar: to cost (u-ue) ◦Jugar: to play a sport (e-ie) ◦Entender: to understand ◦Pensar: to think ◦Preferir: to prefer ◦Querer: to want (e-i) ◦Servir: to serve ◦Repetir: to repeat

Completa las frases con la forma correcta del verbo apropriado Es increíble pero mi clase favorita __1.__(empezar/entender) a las siete y media de la mañana. El profesor, el Sr. Díaz, es muy simpático y él __2.__ (pedir/entender) que todos tenemos mucho sueño en la mañana. Ningún estudiante __3.__ (dormir/querer) en esta clase porque siempre estamos muy activos. Yo creo que los estudiantes _4._ (preferir/poder) las clases que tienen más actividades. Generalmente Sr. Díaz _5._ (repetir/querer) las instrucciones para las actividades dos o tres veces. A veces nosotros no _6._ (entender/servir) los ejercicios en el libro y _7._ (pensar/pedir) ayuda. El Sr. Díaz siempre _8._ (jugar/poder) ayudarnos.

Escriben un párafo corto sobre sus clases favoritas. ◦Example:  Me gusta la clase de biología porque es divertida. Prefiero las clases con experimentos. El profesor es muy estricto pero explica las instrucciones muchas veces. A veces nosotros pedimos ayuda con los experiementos. La clase de biología no es aburrida.