Saquen Agendas: 3x1 (three times in Spanish, once in English) sections: “make comparisons”and “describe your daily routine” (pg.25) Tarea de anoche:Libro-

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Los Verbos Irregulares.
Advertisements

5-1 gramática Stem-changing Verbs
L.objective- to revise all verbs Word of the day – estoy bromeando – Im joking.
Vowel stem-changing verbs.. The vowel that changes is ALWAYS the vowel just before the infinitive ending. E.g almorzar – the vowel to change is o. The.
Verbos con Cambios de Raíz
Stem-Changing Verbs.
Stem-Changing Verb Grid
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Stem-Changing Verbs o-ue. o-ue stem-changing verbs  Verbs with vowel variations in their stems  “o” of the stem changes to “ue”  All forms except nosotros.
+ E IE STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS. + Stem Changing Verbs Some verbs in Spanish are called stem-changing verbs. The verbs empezar, pensar, perder, querer,
La campana (Write Everything!!!!) 1.¿Qué son las formas de ser? 2.¿Qué significa el verbo ser? 3.¿Cómo eres tú? 4.What is a stem-changing verb?
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
Please Have Out… Agendas: Libro: pg. 25 # 24-#25; pg. 31 #5 Tarea de anoche: 3x1 pg.29 section “Food” Pg. 24 #22 (8 sentences total: one sentence for each.
So we’ve talked about regular ar, er, ir verbs where the stem stays the same…. WELL, some verbs are malos and don’t follow this rule. Sorry!
Más verbos de la bota.....
E  IE BOOT VERBS. You have already learned 2 e  ie verbs: tener (to have) venir (to come) These verbs are LOW TOP BOOT VERBS. The “YO” form is NOT in.
Yo tú él/ella/ Ud. ellos/ellas/ Uds. nosotros(as) vosotros(as) JUGAR (u >ue) juego juegas juega juegan jugamos jugáis Hay verbos de BOTA (hay un cambio.
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Verbos radicales (Stem-Changing Verbs)
Yo- GO verbs & irregulars Etapa Preliminar / Repaso.
Stem-changing verbs.
Stem-Changers. What is a stem-changer? What is a stem-changer? ¿Pueden pensar en unos stem-changers? ¿Pueden pensar en unos stem-changers? ¿Qué es diferente?
Stem changing verbs. O-ue Poder Yo puedo Tu puedes El puede Nosotros podemos Ellos pueden.
STEM CHANGING VERBS “Boot Verbs”. Some verbs change the vowels in the stem of present tense forms. The stem change occurs ONLY inside the boot. 1 Common.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue (El tiempo presente de los verbos de cambio radical)
ESPAÑOL III-PRE-AP TERMINACIONES en -AR SingularPlural YoNosotros TúVosotros Ud. Él Ella Uds. Ellos Ellas -o-o-o-o -as -a-a-a-a -amos -an -áis.
+ STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS. + Stem Changing Verbs Some verbs in Spanish are called stem-changing verbs. All forms except the nosotros and vosotros.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Stem Changing Verbs Español 1.
Imagina páginas 18 – 19. Se usa el presente para expresar acciones o situaciones que ocurren actualmente (currently, presently). -¿Por qué rompes conmigo?
Stem Changing Verbs: E-IE Spanish 1- Chapter 5. E-IE Some verbs show a vowel stem change from e to ie, such as empezar (to begin, to start), merendar.
Stem To find the stem, you drop the last two letters of the infinitive (unconjugated verb). Any remaining letters are the stem.
Stem Changing Verbs e ie e i o ue. Verbs that change from… e ie Recomendar = to recommend Yo recomiendo Nosotros recomendamos Tú recomiendas Vosotros.
miércoles el diecisiete de octubre
STEM CHANGERS e->ie o->ue e->i (inside the boot)
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
701Pd. 4rm. B2 COPY the following into your notebook. Make sure that all work is completed. This will be checked on THURSDAY If your are finished early,
Other irregular present tense verbs Yo form ending in -go  poner (to put/place)  yo pongo, tú pones, etc.  hacer (to make/do)  yo hago, tú haces,
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
+ Warmup: el dos de abril Complete the STEM CHANGING verb chart for the verb PERDER YoNosotros TúVosotros UstedUstedes Él/ellaEllos/ellas.
Los verbos de cambio radical e→ie o→ue u→ue (Stem-changing Verbs/Boot Verbs) Repaso D.
S TEM - CHANGING VERBS E-IE O-UE E-I. W HAT IS A STEM ? First, let’s find out what a verb stem is!
Stem-Changing Verbs Capítulo 1A. almorzar (ue) almuerzo almuerzas almuerza almorzamos almorzáis almuerzan to have lunch.
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Los Verbos de Cambio Radical. Some verbs have a change in the stem when they are conjugated in certain forms of the present tense. These are called stem-changing.
Calentamiento  Put your homework in the teal basket.  Then answer these questions using the correct form of ser or estar : 1. ¿Cómo estás? 2. ¿Qué día.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Stem Changing Verbs Español II – p. 27,40.
Stem Changing Verbs (o-ue) (e-ie) (e-i) (u-ue). o-ue.
A practicar con los verbos con cambio de raíz.
STEM CHANGE VERBS! Define these 5 verbs in SPANISH  To play  To return  To lose  To think  To sleep JUGARVOLVERPERDERPENSARDORMIR(UE)(UE)(IE)(IE)(UE)
Stem-changing verbs: E  IE, *EI, O  UE and U  UE
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
LOS VERBOS IRREGULARES Pregunta escencial: How do I conjugate irregular verbs in the present tense?
SPANISH II DAY 11. HAGA AHORA HAGA AHORA EL 9 DE SEPTIEMBRE Choose two sports and write at least two complete sentences about each one. (You will see.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
Gramática • Repaso Stem-changing verbs 1A-.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
¡Vas a aprender los verbos!
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
Stem- Changing Verbs. Stem-changing verb Stem-Changing Verb (a.k.a. Stem-changer): a verb that experiences a CHANGE in the STEM during conjugation.
Stem-changing “Boot” verbs Yo Tu El/ella/ud Ellos/ellas/uds -some verbs have a stem change in the root of the verb. -This stem change will occur in every.
1) When you want to talk about something that is happening now. 2) When you want to talk about something that happens on a regular basis.
El presente de verbos con cambios en la raíz Present Tense: Stem Changing Verbs.
Transcripción de la presentación:

Saquen Agendas: 3x1 (three times in Spanish, once in English) sections: “make comparisons”and “describe your daily routine” (pg.25) Tarea de anoche:Libro- pg. 11 Actividades #9 and #10 CSM

dormir, llover, pedir, reirse, empezar, servir, entender, recomendar 1.Si _________________ hoy, no vamos a tener un picnic. 2.En los restaurantes mexicanos nosotros _________________ comida auténtica. 3.Normalmente yo __________________ ocho horas cada noche. 4.¿Ustedes __________________ la lección? Si no, pregúntenle a la maestra. 5.¿A qué hora __________________ la clase de matemáticas? 6.El doctor me __________________ hacer ejercicio con frecuencia. 7.Tú siempre __________________ mucho durante las películas cómicas. 8.El camarero nos __________________ la comida muy rápido. See pg. R35

WATCH “COMO SOY- MI RUTINA DIARIA” on YouTube and answer the following 1.¿A qué hora se despierta? 2.¿Qué NO le gusta tomar para el desayuno? 3.¿Qué hace después de desayunar? 4.¿A qué hora come almuerzo en españa? 5.¿Qué le ecanta hacer en su casa? 6.Nombra dos cosas que le gusta comer 7.¿A qué hora se va a dormir?

Saquen los cuadneros Vamos a tomar apuntes Saquen los cuadneros Vamos a tomar apuntes

Stem changers “bootie”verbs

Infinitives are made up of two parts: the ending and the stem. In the following examples, the stem is underlined and the ending is in bold. hablar comer vivir

Change the 2 nd vowel if there are two in the stem Preferir= prefiero Empezar= empiezo

REMEMBER 2 nd vowel and WE don’t have a bootie!!!! Poder- to be able to Acostarse- to go to bed Almorzar- to eat lunch Costar- to cost Doler- to hurt Dormir- to sleep Encontrar- to find Servir- to serve Competir- to compete Freír- to fry Pedir- to ask for Pensar-to think Cerrar- to close Comenzar- to begin Despertarse- to wake up Empezar- to start Entender- to understand O  UE E  I E  IE See pg. R35 for full list!

Acostarse O  UE Yo me acuesto Tú te acuestas Él/ella/Ud. Se acuesta Ellos/ellas/Uds. se acuestan Nosotros nos acostamos

Desvestirse E  I Yo me desvisto Tú te desvistes Él/ella/Ud. Se desvisteEllos/ellas/Uds. se desvisten Nosotros nos desvestimos

Sentirse I  IE Yo me siento Tú te sientes Él/ella/Ud. Se sienteEllos/ellas/Uds. se sienten Nosotros nos sentimos

1. Susana ______ (preferir) estudiar en la biblioteca. 2. Christie y yo ___ (querer) el helado de chocolate. 3. Tú ____ (pensar) que el examen es fácil. 4. Gloria y Marta_______ (entender) la lección. 5. Yo ______ (poder) hablar con Walter y Josefina. 6. Camila no _________ (querer) estudiar francés. 7. Carlos, ¿tú ___ (perder) tu dinero en los casinos? 8. Yo ___ (volver) a casa. 9. Miguel y yo _________ (almorzar) con Marcos. 10. Tomás, tú siempre__ (cerrar) tus libros durante el examen. 11. Gregorio y Carmen ____ (jugar) al futbol con sus amigos. 12. Javier ____ (volver) a la clase con una sonrisa