III SEMINARIO III DE MICROECONOMÍA. In 1991 Ronald H. Coase became the first faculty member in a law school to earn the prize, for "his discovery and.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Costo de Transacción
Advertisements

DIRECTIVE 2000/53/EC of 18 September 2000 on End of Life Vehicles REAL DECRETO 1383/2002, de 20 de diciembre TAIEX Workshop on the Management of End of.
Hunger… El hambre... What can do you as a person in abundance? ¿Qué puede hacer usted como una persona en la abundancia?
03/ Individualized Education What is it? Educación Individualizada: ¿Qué es? By Por Dave Batty PSNC #3.
Saludos (Greetings) ¿Cómo saludar a alguien? (how to greet someone?)
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
Hispanic/Spanish Holiday Research Project. Guidelines  You may work with ONE other person  Project holidays/celebrations are given away on a first come.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for.
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
Hoy es lunes. La fecha es el 3 de marzo LA PREGUNTA: Contestar: ¿Cuántos estudiantes hay en la clase? ¿Dónde están las computadoras? ¿Quién está delante.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Tema 7: Externalidades Teorema de Coase: - El médico y el confitero I
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
To compare people or things that are equal to one another, you use: Making comparisons En mi club, levantar pesas es tan popular como correr.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Federación de servicios a la ciudadanía medios de comunicación, artes, cultura y deportes The impact of noise on musicians Looking for solutions.
Objectivos de esta leccion: Usar los pronombres indirectos correctamente Usar los pronombres directos correctamente Usar los pronombres dobles correctamente.
Saber y conocer “to know”.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Superlatives Español 2-2 Sra. Carpinella. What are superlatives? Superlatives are made when one object/one group is compared to a larger group of many.
p. 64 (MP) For today, you will be completing some Actividades Para Todos. You may work with a partner or small group to complete these. Ms. T may pull.
Article Notes 14/10/13 ¿Quién? is who ¿Qué? is what ¿Por qué? why ¿Dónde? where ¿Cuándo? when y ¿Cómo? how ¿Cuánto hay? how much is there.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
“To Be” or not “To Be” Ser vs. Estar. Why does it matter? Because both ser and estar mean “to be”, we have to distinguish between the two. Therefore,
Standard and objective Notes # 16   Standard 1.2: Students understand and interpret written and spoken language on a variety of topics  Objective: Students.
中华人民共和国 Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó. When one thinks of China, the Great Wall is one of the first things to come to mind. Pretend you are a guard in this.
In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now learn a second verb which means to be, the verb estar. Although.
Gustar vs. Encantar Gustar means “to like” and encantar means “to love”, but these English meanings can cause confusion.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
Pablo Picasso A Spanish artist. His personality Se llamo Pablo Picasso El Chico es serio El Chico es moreno El Chico es alto El Chico es feo.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved As you learned in Lecciones 1 and 2, the verb estar is used to talk about how you feel.
Capítulo 2 En mi colegio pg Los objetivos pg Identify people and classroom objects 0 Ask for and give names 0 Ask or tell where someone.
Essential ?: How do I conjugate this irregular verb and how is it used?
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
Bienvenida. ALC 27 martes el 13 de octubre objetivos Learn vocabulary to describe oneself.
Associative, Commutative, and Distributive Properties of Addition and Multiplication August 18th Students only need to copy the writing in purple. Students.
Los Sustantivos, Los Artículos Y Género [Nouns, Articles and Gender]
Mi ciudad Goles: To compare how a town used to be with how it is now. To recap places in town and directions.
Overclipping It’s very important as a trader that you understand your clip size and what positions this allows you to have. In addition it will help you.
Vámonos (cinco minutos)  Write and solve three math problems of your own in Spanish- remember that you don’t know any numbers higher than 99 or lower.
El presente indicativo ESPAÑOL 1. A. What is the present tense? It is when the action of a verb occurs at the moment. Verbs can be divided into two categories:
La sala de clases. El estudiante La estudiante El profesorLa profesora.
El Calendario. What are the days of the week and months in Spanish?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
Present Progressive Tense Notes. To form the present progressive, conjugate the verb estar to agree with the subject of the sentence, and follow it with.
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
Témoignage et réflexions autour de l'EAD
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/2/15 AIM: How do we construct a brilliant BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Which Amendment will you choose for your project?
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 1/5/16 Discrimination based on gender (which is almost but not always discrimination against women) In employment In sports.
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/1/15 AIM: How do we construct our BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Look at the handout – which amendment says we have the.
José Luis Hernández Cáceres CECAM. Universidad Medica de La Habana.
Rocas Metamórficas.  The process in which an existing rock is changed by heat or pressure—or both— is called metamorphism.  El proceso en el cual una.
Unos mitos y la realidad (Myths vs. Reality) La inmigración (Immigration)
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Unos mitos y la realidad (Myths vs. Reality) La inmigración (Immigration)
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved As you learned in Lecciones 1 and 2, the verb estar is used to talk about how you feel and.
Saber vs. Conocer To Know. Saber vs. Conocer In Spanish, there are two verbs that express the idea "to know." These two verbs are "saber" and "conocer."
1 There are three basic ways to ask questions in Spanish. Can you guess what they are by looking at the photos and photo captions on this page?
LAS PREGUNTAS (Question Formation). Asking “yes/no” questions To ask spoken questions that can be answered with a simple “yes” or “no,” simply raise the.
First Grade Dual High Frequency Words
ZERO CONDITIONAL. What is zero conditional? Zero conditional is a structure used to talk about general truths, that is, things that always happen under.
How to ask and answer … In Spanish
Transcripción de la presentación:

III SEMINARIO III DE MICROECONOMÍA

In 1991 Ronald H. Coase became the first faculty member in a law school to earn the prize, for "his discovery and clarification of the significance of transaction costs and property rights for the institutional structure and functioning of the economy." Coase made two important points: first, factors that determine the size of firms (and why firms even exist in the first place), and, second, conditions under which private voluntary arrangements, without government intervention, can handle "externality" or "third-party" problems associated with production or consumption. Although not part of the Nobel citation, Coase's 20-year stewardship as editor of the Journal of Law and Economics influenced research directions and practical applications in economics and the legal world. Coase's 1937 paper, "The Nature of the Firm," discussed how firms, in pursuit of efficiency, decide to produce some things on their own versus, in popular parlance, "outsourcing" these tasks. For Coase, the key element was the "transactions costs" associated with that choice. Today his work has new implications for the size of firms and the degree of specialization in an Internet world, where transaction costs become smaller and smaller. In what may be the most often-cited article in both economics and law, "The Problem of Social Cost" (1960), appeared the proposition, now known as "The Coase Theorem," that when transactions costs are small, the assignment of legal property rights (say, between a factory that emits air or water pollution and individuals affected by it) will have no impact on the allocation of resources. Transacting parties-a cattle rancher and a farmer, a polluter and downstream homeowners-can weigh costs and benefits and then bargain privately to produce an efficient outcome. Thus government intervention is not necessary to handle cases where private and social costs may diverge. Fuente: Aprroaching his 100th birthday, Coase is working on a book regarding the rise of economic China and Vietnam. Fuente: RONALD H. COASE (LONDRES, 1910)

Estructura del problema Causantes o perjudicados de/por un daño. Externalidades como daños (beneficios) a terceros. Los excedentes individuales no agotan el excedente social: ineficiencia. Juicios sobre inocencia o culpabilidad y multas: derechos de propiedad

Contaminación en el jardín del vecino SANCHEZSANCHEZ QUEMAR GUARDAR JIMENEZ Daño J a S =S2-S1= 4 ut. Coste de la auto contaminación =daño del vecino= 4 ut. Bº ec. de autocontaminarse = - coste de la autocontaminación + coste de eliminar la autocontaminación (coste/bº de oportunidad) Beneficio de autocontaminarse = S2-S4=2 ut. Coste de eliminación de la autocontaminación= 2+4= 6 ut. ;

Actividad industrial dañina: el aserradero de Sánchez Sin sistema insonorización Con sistema de insonorización Ganancias de Sánchez150€/semana34€/semana Daños causados a Jiménez125€/semana6€/semana culpable inocente JUICIO Jiménez Elige B B social Alternativas Sánchez Elige B Alternativas B* Y 1 =B* Y1Y1 28 Y 1 =150-F-M*= 34-6 Y 2 = =25 Y3Y3 B*- (6+P 1 ) Y 2 = B*- 125 Y 3 = B* - (6+P 1 )>B* <P 1 <119 Y4Y4 34+P 1 Y 3 =150 Y 4 =150-F+P 1 >Y 1 B*+28 B*+28

Teorema de Coase Cuando las partes afectadas por las externalidades pueden negociar sin incurrir en coste alguno, el resultado es eficiente independientemente de quién sea jurídicamente responsable de los daños.

Teoría coasiana del derecho y las instituciones sociales Las leyes y las instituciones sociales más eficientes son las que colocan la carga del ajuste que obligan a hacer las externalidades en aquellos que pueden lograrlo con el menor coste posible.

El médico y el confitero (I): G<D; G=40 y D=60. BpBp BcBc B social JUICIO CASO T=D Alternativas significativas ELIGEN C I P 1 P1P1 X 1 : B c =G-T*=40-40=0; es como abrir si T*=G=40. Y 1 : B c =G-T=40-60=-20; porque T=D=60. X 1 : B p =D-P*=0; es como abrir si P*=60. Y 1 : 20>B p =D-P 1 >0; porque G<P 1 <D→ 40<P 1 < c p c: X 1 p: Y c: X p: Y 1 C c =20 C I P 2 X 1 : B c =0. Y 2 : B c =G-C c =40-20=20; porque C c =20. X 1 : B p = 0. Y 2 : 40>B p =D-P 2 >0; porque C c <P 2 <D → 20<P 2 <60 80 c p c:Y 2 p:Y c: Y p: Y 2 P multa insonorizar C I 4240 X 1 : B c =0. Y 2 : B c =20. Y 3 : 22>B c =G-P 3 >20; porque 18<P 3 <20. X 1 : B p =0. Y 2 : 40>B p >0. Y 3 : B p =D- Cp=42; porque C p =18. c p c: Y 3 p: Y c: Y p: Y 3 Insonorizar vs reorganizar C c =20 C p = P P 3 caso 1 caso 2 caso 3

El médico y el confitero (II): los costes de negociación G>D; G=60 y D=40. N=25 BpBp BcBc B social JUICIO CASO T=D Alternativas significativasELIGEN C I X 1 : B c =0; cierra y no indemniza a p Y 1 : B c =G-T=60-40=20; porque T=D=40. X 1 : B p =0; cierra sin indemnización de c. Y 1 : B p =40-P 1 <-20-25; porque G+N < P 1 → 85 < P c p c: Y 1 p: X c: Y p: X 1 C c =20 C I 40 X 1 : B c =0; Y 1 =20 Y 2 : B c =G-Cc=60-20= c p c:Y 2 p:Y c: Y p: X1 multa Insonorizar C I 40 X 1 : B c =0; Y 1 : B c =20; Y 2 : B c =40 Y 3 : 0<B c =G-P 3 <17; porque C p +N=43 <P 3 <G=60 X 1 : B p =0; Y1: B p <-20 ; Y 2 :B p <-5 Y 3 : B p =40-18=22. c p c: Y 2 p: Y c: Y p: Y 3 Reorganizar C p = X 1 : B p =0; Y 1 : B p <-20 ; Y 2 : -5>Bp=40-P 2 ; porque (Cc+N)<P 2 → 45<P 2 caso 1 caso 2 caso 3

En esta parte (I) de nuestro ejemplo, cuando no hay costes de negociación, observamos, en efecto, que:  hay pagos compensatorios P entre causante y perjudicado en todos los casos según sea el juicio.  El pago se puede producir tanto del causante al perjudicado como al revés.  Si paga el causante, el veredicto es culpable. Pero, lo contrario no es cierto. Si paga el perjudicado, el veredicto es inocente. Pero, lo contrario no es cierto.  En todos los casos examinados, no hay modo de aumentar el beneficio social cambiando el juicio sobre el causante. Por eso, que él sea culpable (inocente) no da lugar a un resultado en que tanto él como el perjudicado pudiesen aumentar sus respectivos beneficios al cambiar el juicio, esto es, declararle inocente (culpable).  Conclusión: el teorema de Coase: cualquiera de los dos juicio sobre el causante genera un resultado eficiente; ninguno de ellos es superior al otro desde el punto de vista de Pareto. Conclusiones I

En la parte (II) de nuestro ejemplo, cuando negociar entre las partes afectadas por la externalidad es un coste, observamos, en efecto, que:  Los pagos P entre causante y perjudicado desaparecen.  En los dos últimos casos, cuando los costes de negociación son la causa de que no haya pagos, el juicio afecta al beneficio social: - Si el confitero siendo culpable (caso 3º) no realiza el pago posible, el resultado es ineficiente respecto a declarle inocente. - Si cuando inocente el confitero (caso 2º), el médico no hace el pago, el resultado es ineficiente respecto a declarle culpable.  Como el coste de negociar impide el pago entre las partes, el coste de combatir el daño no se minimiza.  Conclusión: la situación es eficiente cuando el coste de combatir el daño es el mínimo, pero como los sujetos sólo pueden acceder a los costes de combate que les incumben a ellos directamente y no asumir los del otro mediante pago, y como lo que decide quién ha de asumir el coste de eliminar el daño es el juicio, el juicio cuando hay costes de negociación, como dice Coase, importa económicamente. Conclusiones II