The United States-México Transboundary Aquifer Assessment Program Programa de Evaluación de Acuíferos Transfronterizos EU-México June 14, 2007 Dr. Sharon.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
POR and PARA Vodcast 4.3 Español IV Sra. Stanius.
Advertisements

Control en cascada.
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 726 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Wastewater Treatment.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Meteorology: the study of the entire atmosphere, including weather.
Acuíferos Compartidos entre Sonora y Arizona
Hispanic/Spanish Holiday Research Project Due: lunes, el primero de noviembre.
-AR Verbs.
Hispanic/Spanish Holiday Research Project. Guidelines  You may work with ONE other person  Project holidays/celebrations are given away on a first come.
Behavior of the humidity and the convergence of mass in the surroundings of the Madrid Barajas airport in days with mountain breezes. Behavior of the humidity.
Telling Time.
Inaugural Meeting / Reunión Inaugural Water Committee / Comité de Agua Arizona-Mexico Commission / Comisión Sonora-Arizona Plenary Session / Reunión Plenaria.
Cuzco, Perú Paginas History Around 1100 A.D. Inca Manco Capac founded the city of Cuzco Cuzco was the political, military, religious, and cultural.
is the number for CureTB. The phone number for TBNet ( ) should only be added on the blank line if the patient indicated that.
Celebrating 80 Years Binational Desalination to Benefit Arizona and Sonora: Study Plan & Scope of Work Chuck Cullom, Central Arizona Project Arizona -
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
Bienvenidos Objetivos Agenda 1.Actividad Inicial: 10 min 2.Pre-Assessment: 20 min 3.Actividad Individual: 10 min 4.Group-Formation: 10 min 5.KWL-La ciudad:
School Site Council & English Learner Advisory Committee Avenue 8 Madera, California EASTIN-ARCOLA HIGH SCHOOL.
UNDER THE MEXICAN LAW Illegal immigration is a crime, punishable by up to two years in prison. The immigrants who are deported and return to México.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) PROYECTO 506 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Expansion.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) 733 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location: Municipal Planning.
ALC #7 Do the math problems and write the answer in Spanish.
Gestionando cumplimiento y riesgo operacional en un nuevo ambiente CLAIN 2015, Perú
Alejandro Correa Benítez y Pablo Lonnie Pacheco Railey MARTE…¿Más cerca que nunca?
¡MerCon 2014! La convención de los mejores mercados.
Local Control Funding Formula (LCFF) Fórmula Financiación para Control Local & Local Control Accountability Plan (LCAP) Plan de Responsabilidad de Control.
El Programa de Evaluación de Acuíferos Transfronterizos (TAAP) Presentación para la Comisión Sonora-Arizona 5 de Diciembre, 2008 Hermosillo, Sonora Prescott.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
ALC 34 Hoy es miércoles el 4 de diciembre. 1.Es un quehacer de la casa que usa una escoba. 2.Es un quehacer de la casa para quitar el polvo de los muebles.
Lunes 15 de septiembre Máx. : 23° Mín. : 19° Hazlo ahora 3 min.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now learn a second verb which means to be, the verb estar. Although.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
Clima típico, variabilidad climática y cambio climático en la franja fronteriza Michel Rosengaus Servicio Meteorológico Nacional National Meteorological.
Marco Administrativo y Financiero del Proyecto Corinne Valdivia y Jere Gilles Primer Seminario de Investigación SANREM CRSP: Adaptación al Cambio en los.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Budget Report February 28, 2009 Blessed Junipero Serra Regional Fraternity.
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
State Migrant Parent Advisory Council SMPAC. Welcome Doreen Candelaria Title I/ Migrant (602)
Study Guide Ch. 3 Sr. Schofield Español I. Vocabulary Know all of your vocabulary from page 111 at the end of the text! You need to have all of it in.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Bienvenidos a la clase de español Thank you to those that are coming in and retaking tests and quizzes, turning in late work to improve your grade. Mexico.
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Technology Tools to Facilitate Research Erica Koltenuk NASA Space Grant Symposium April 19 th 2008.
Confidential and for discussion purposes only. Resolution: Intercompany Loan Resolución: Préstamos entre empresa Since the California budget crisis began,
Témoignage et réflexions autour de l'EAD
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 12/2/15 AIM: How do we construct a brilliant BILL OF RIGHTS PROJECT? DO NOW: Which Amendment will you choose for your project?
CIVIL RIGHTS TRAINING. What is Discrimination? Discrimination is defined as the act of distinguishing one person or group of persons from others, either.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Elimina barreras y hace más flexible la entrada de inversiones. Faculta a generadores a celebrar contratos bilaterales y/o a vender su energía en el mercado.
Overseas Private Investment Corporation Access to Finance : OPIC Support for Small Business Lending in Latin America Deborah Moronese, Insurance October.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Presented by Kristen Moorhouse Project Specialist/Instructional Coach ELAC Officer’s Responsibilities.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 23 de septiembre de 2015 Today is day, September 23, 2015 ¿Te gusta o no te gusta? What do you like and what you.
Heidi Ullrich, Senior Director for At-Large
EspaÑol 1 Lesson 3 30 de Agosto de 2016
Digitalisation and Safety for Tourism
First Grade Dual High Frequency Words
Recetas 6 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
The Imperfect vs. The Preterite
English Learner Advisory Committee
Los adjetivos demostrativos Notes #16 What is a demonstrative adjective in English? Demonstrative adjectives in English are simply the words: THISTHESE.
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Transcripción de la presentación:

The United States-México Transboundary Aquifer Assessment Program Programa de Evaluación de Acuíferos Transfronterizos EU-México June 14, 2007 Dr. Sharon B. Megdal, Director and Professor Water Resources Research Center, The University of Arizona

Water Resources Research Center – University of Arizona The United States-México Transboundary Aquifer Assessment Act became Public Law on December 22, 2006 (Senate - S 214; House - HR 469). El Acta del EU-México Programa de Evaluación de Acuíferos Transfronterizos llegó a ser Ley Publica en 22 de Diciembre del 2006 (Senado – S 214; Cámara de representantes HR 469). The purpose of this Act is to direct the Secretary of the Interior to establish a United States-México transboundary aquifer assessment program to systematically assess priority transboundary aquifers. Ten-year authorization. El proposito de esta ley es dirijir la secretaria de asuntos interiores para establecer un programa de evaluación de acuíferos binancionales y para evaluar en una manera sistemática los acuíferos binacionales de prioridad. Autorizado durante 10 años. Public Law/Ley Publica

Water Resources Research Center – University of Arizona Public Law/Ley Publica Bill language can be accessed from Se puede ver el texto del ley en I had the honor of testifying in favor of the Bill in the United States House of Representatives in May 2006 Tuve el honor de atestiguar en favor de la ley en la Cámara de representantes de los Estados Unidos en Mayo del 2006

Water Resources Research Center – University of Arizona Key Definitions/Definiciones Claves “transboundary aquifer” means an aquifer that underlies the boundary between a Participating State and México “acuífero binacional” significa un acuífero que se localiza abajo de la frontera entre un estado participante y México “Participating State” means each of the States of Arizona, New Mexico, and Texas. (California not a participating state at this point in time. “Estado Participante” significa cada uno de los estados de Arizona, Nuevo México, y Tejas. (California no es un estado participante hasta la fecha)

Water Resources Research Center – University of Arizona Key Definitions/Definiciones Claves “aquifer” means a subsurface water-bearing geologic formation from which significant quantities of water may be extracted. “acuífero” significa una formación geología que contiene agua, de donde se puede sacar grandes cantidades de ésta “priority transboundary aquifer'' means a transboundary aquifer that has been designated for study and analysis under the program. “acuífero transfronterizo de prioridad” significa un aquifero fronterizo que ha sido seleccionado para realizar estudios y análisis bajo el programa

Water Resources Research Center – University of Arizona Section 4 of the Act/ Sección 4 del Acto The Secretary…shall carry out the United States-México transboundary aquifer assessment program to characterize, map, and model priority transboundary aquifers along the United States-México border at a level of detail determined to be appropriate for the particular aquifer La Secretaria … esta encargada de implementar el Programa de Evaluacion de Acuíferos Transfronterizos EU-México para caracterizar, realizar mapas, y crear modelos de acuíferos transfronterizos de prioridad en la frontera EU-México a un nivel de detalle determinado y que sea apropriado para cada acuífero

Water Resources Research Center – University of Arizona Arizona Priority Aquifers/ Acuíferos de Prioridad en Arizona Two Priority Transboundary Aquifers are specified for Arizona in the Act. It is not anticipated that additional Arizona aquifers will be specified, although they can be specified in New México and Texas Dos Acuíferos Transfronterizos de Prioridad han sido specificados para Arizona bajo del acto. No está anticipado que más acuíferos serán seleccionados, aunque puden serlo en Nuevo México y Tejas

Water Resources Research Center – University of Arizona Arizona Priority Aquifers/ Acuíferos de Prioridad en Arizona They are “the Santa Cruz River Valley aquifers underlying Arizona and Sonora, México”; and “the San Pedro aquifers underlying Arizona and Sonora, México”. Estos son “los acuíferos del Valle del Río Santa Cruz que quedan abajo del las tierras de Arizona y Sonora, México.”

Water Resources Research Center – University of Arizona Source: Water Issues on the Arizona-Mexico Border, Terry Sprouse, WRRC Question: How far from the border does the transboundary aquifer extend? Pregunta: ¿Qué tan lejos de la frontera el acuífero transfronterizo se extiende?

Water Resources Research Center – University of Arizona Objectives/Objectivos –Develop and implement an integrated scientific approach to identify and assess priority aquifers Dessarollar e implementar un método científico para identificar y evaluar los acuíferos de prioridad –Evaluate all available data and publications as part of the development of study plans for each priority transboundary aquifer Evaluar todos los datos y publicaciones disponibles como parte del desarrollo de los planes de estudio para cada aquífero transfronterizo de prioridad

Water Resources Research Center – University of Arizona Objectives/Objectivos –Get more scientific information so to produce scientific products for each priority aquifer that are capable of being broadly disseminated Consegir más información científica para producir los productos científicos de cada acuífero de prioridad para abarcar una amplia diseminación –Provide the scientific information needed by water managers and natural resource agencies on both sides of the border to effectively accomplish their respective missions Proporcionar la información científica requerida a los encargados del agua y las agencias de los recursos naturales en ambos lados de la frontera para lograr con eficacia sus misiones respectivas

Water Resources Research Center – University of Arizona Cooperation/Cooperación The Secretary shall coordinate the activities carried out under the program with/La secretaría coordinará las actividades realizadas bajo el programa con The appropriate water resource agencies in the Participating States Any affected Indian tribes Any other appropriate entities that are conducting monitoring and metering activity The IBWC as appropriate México! Las agencias apropiadas del recurso de agua en los estados participantes Cualquer tribu indígena que será afectada Otras entidades apropiadas que estén implementando actividades de monitoreo y medición CILA cuando sea necesario ¡México!

Water Resources Research Center – University of Arizona Funding/Financiamiento $50 million over 10 years (FY07 through FY16) $50 millones durante 10 años (Año 2007 a Año 2016) Timing of funding? ¿Cuando llega el financiamiento? Status of funding request in Congress Estado de la petición de financiamiento en el Congreso

Water Resources Research Center – University of Arizona Funding/Financiamiento Flow of funds: 50% to USGS, 50% shall be made available to the water resource research institutes to provide funding to appropriate entities in the Participating States (including Sandia National Laboratory, state agencies, universities, the Tri-Regional Planning Group and other relevant organizations). El flujo de fondos: 50% a USGS, el 50% serán puestos a disposición de los institutos de investigación de los recursos del agua para proporcionar el financiamiento a las entidades apropiadas en los estados que participan (incluyendo el Laboratorio Nacional de Sandia, las agencias del estado, las universidades, el Grupo de Planeación Tri-Regional y otras organizaciones relevantes) Funding to an appropriate entity in México shall be contingent on that entity providing 50% of the necessary resources (including in- kind) El financiamiento para una entidad apropiada en México será contingente proporcionada el 50% de los recursos necesarios (se puede incluir “in-kind”)

Water Resources Research Center – University of Arizona Status of Activities/Estado de actividades Obtain funding /Obtener el financiamiento –Short-term through Congressional requests –A través de las peticiones al Congreso a corto plazo Develop assessment priorities for the Arizona priority transboundary aquifers through consultation with Arizona-Sonora agencies, officials and others Desarrollar las prioridades para los acuíferos transfronterizos del Arizona a través de la consulta de las agencias de Arizona-Sonora, los funcionarios y otros.

Water Resources Research Center – University of Arizona Status of Activities/Estado de actividades Build broad support so that funding can be secured Obtener una ayuda amplia para poder asegurar el financiamiento Official support from the Arizona-México Commission would be very helpful El apoyo oficial de la Comisión de Arizona-México sería de mucha ayuda

Water Resources Research Center – University of Arizona Thank you! ¡Gracias! Thank you for the opportunity to appear before the first ever meeting of the Water Committee of the Arizona-México Commission! ¡Gracias por la oportunidad de presentar en la primera reunión del comité de agua de la Comisión de Arizona-México! Contact Information (Para obtener información): –Dr. Sharon B. Megdal –Director, Water Resources Research Center –The University of Arizona –