1 SELL Southern European Libraries Link Lluís Anglada (and Núria Comellas) CBUC (CSUC) b-on 10th aniversário Lisboa, 23 Octubro 2014.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PLT EXPERIENCES IN SPAIN
Advertisements

RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
SIES – SISTEMA INTEGRADO DE EDUCACIÓN SUPERIOR
SIES – SISTEMA INTEGRADO DE EDUCACIÓN SUPERIOR
1 Datos sobre webloggers Datos extraidos de la encuesta a webloggers disponibles en la web de los autores.
el 1, el 4 y el 9 tres cuadrados perfectos autosuficientes
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
1. Tengo una pregunta..
La hora. ¿Qué hora es? Son las ocho= Its 8 oclock Son las ocho= Its 8 oclock Son las cinco= It's 5 oclock Son las cinco= It's 5 oclock Son las seis=Its.
Las Palabras Interrogativas
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
TOWARDS A NEW ECONOMIC BILL Héctor Silva Meeting - Breakfast September 16, 2009.
Telling Time Grammar Essential #8.
1 INFORME RESUMEN SOBRE EL NIVEL DE UTILIZACION DE LAS TIC EN LAS EMPRESAS GALLEGAS ( Resumen PYMES ) Noviembre de 2004.
1 INFORME RESUMEN SOBRE EL NIVEL DE UTILIZACION DE LAS TIC EN LAS EMPRESAS GALLEGAS (MICROEMPRESAS, resultados provisionales) 29 de julio de 2004.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
TEMA 2 MÚLTIPLOS Y DIVISORES
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
You Need to Improve the Way You Write and Think in Spanish! Months & Dates This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
Cuestiones y problemas
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
BIENVENIDOS AL WORKSHOP DE ACSDA SOBRE LOS PRINCIPIOS DE INFRAESTRUCTURAS FINANCIERAS DE MERCADO WELCOME TO ACSDAS FINANCIAL MARKET INFRASTRUCTURES PRINCIPLES.
Beginning Low ESL Teacher
USING THE INTERNET. 2 Concept 6.1 What Is the Internet? The Internet is millions of computers from all parts of the world connected so that they can communicate.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Me llamo __________ Clase 9IM La fecha es el 24 de octubre del 2012
You already know that the verbs ir and ser are irregular in the preterite. You will now learn other verbs whose preterite forms are also irregular. Copyright.
0 1 By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX Capítulo 7B Tarjetas de vocabulario.
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
Los dias de la semana.
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
El treinta y uno de agosto
5 pt 5 pt 5 pt 5 pt 5 pt 10 pt 10 pt 10 pt 10 pt 10 pt 15 pt 15 pt
Ibero-American Network of National Engineering and Hydraulic Research Institutes Roundtable Polioptro Martínez-Austria Mexican Institute of Water Technology.
Nueve Tendencias (NO 10) que impulsarán la industria de los Viajes en Del caos a la claridad? Patricia Rasore Director, Latin America at PhoCusWright.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
¿Que te gusta hacer? Vocabulario 1. VERBS ALQUILAR VIDEOS 1. To Rent Videos.
Gestión de la Informacion– Siguiente paso? Ken Reid Head of International Technical Relations EUROCONTROL.
¿Qué hora es? Telling Time en Español Sra Spampinato.
06/12/ Describing People Subject Pronouns & the verb SER U1E1.
International Co-operative Alliance ICA Asia-Pacific Regional Assembly Charles Gould Director-General, ICA 29 November 2012.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
EL OSO APRENDIZ Y SUS AMIGOS
Proyecto ProMéxico Plasmas abril SECCIONES NOTICIAS PROYECTOS UNIDAD ACTÚA EVENTUALES secciones ProMéxico.
Proyecto ProMéxico Plasmas mayo SECCIONES NOTICIAS PROYECTOS UNIDAD ACTÚA EVENTUALES secciones ProMéxico.
RETIRO DE COMALCALCO DIC. 2012
INFORME PIPADI HOSPITAL VALL DHEBRON JUNIO 2012 – JUNIO
Formula for si Clauses: Si + _________, + ___________.
Aqui está Señoras y Señores !!!!!
CULENDARIO 2007 Para los Patanes.
Mª Luisa González San José Ubu. Mª Luisa González San José Ubu una Acción COST.
Ahora (Do Now) Write out each equation in words, and solve = ?
* Fuente: Sondeo del Consumidor de la Comisión de la UE, GfK. Expectativas sobre la situación.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Future time expressions L.E.L.I. Paulina Trujillo.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
-go Verbs Small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Tener : to have Traer:
THOMSON SCIENTIFIC Updates for April Copyright 2006 Thomson Corporation 2 2 Actualizaciones Actualizaciones a las herramientas Refine y Analyze.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Our first project: The iron. Name of the student: Miranda de la Torre Rivero. AVATAR.
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
What uses could you give to numbers in Spanish? Think for one minute, and then brainstorm!!!!!
Lunes, 13 de octubre, El secreto al éxito RECUERDA Calentamiento: Una laptop por grupo = Debes completar tu PPT en la clase  La cultura del éxito.
WALT: talking about dates and saying when your birthday is WILF: To be able to write & understand months and dates in Spanish to get to a Level 2 To be.
Para Empezar 1.El alfabeto 2.Números de 0 a 39. All letters are feminine: la a, la b, and so on.
 Translate the following: 1. I arrive to (a, no en) school by car. 2. Isabel arrives to school by school bus. 3. You talk a lot, but I don’t listen. 4.
Transcripción de la presentación:

1 SELL Southern European Libraries Link Lluís Anglada (and Núria Comellas) CBUC (CSUC) b-on 10th aniversário Lisboa, 23 Octubro 2014

Esquema 1.Las cosas importantes 2.Las tendencias que nos gobiernan 3.SELL 4.Los consorcios europeos de bibliotecas 5.Notas finales

parabéns

Esquema 1.Las cosas importantes 2.Las tendencias que nos gobiernan 3.SELL 4.Los consorcios europeos de bibliotecas 5.Notas finales

Dos tendencias que serán nuestro presente en los próximos años 5 El traslado progresivo, inevitable (y bueno) de la información en un entorno de red La (por desgracia) presión en incremento por hacer más con menos (o más con lo mismo)

Tres necesidades vitales para las bibliotecas y servicios de información Estar en la red y atraer la atención del usuario –Es necesario agrupar esfuerzos para tener ‘fuerza de gravedad’, para atraer la atención de la gente (que cada vez es más escasa) Estar donde está el usuario –Es necesario crear nuevos servicios y mejorar los existentes para continuar evolucionando tal como evolucionan las necesidades y hábitos de los usuarios Hacer más con menos (o con lo mismo) –¿Cómo?

Las bibliotecas en el cambio de paradigma (B. Oggi. Milà, ) 16/48 La organización tradicional de las bibliotecas: las mismas tareas se realizan en diferentes instituciones

Las bibliotecas en el cambio de paradigma (B. Oggi. Milà, ) 18/48

Las bibliotecas en el cambio de paradigma (B. Oggi. Milà, ) 19/48 En una organización ‘informacional’: algunos tareas se concentran en organizaciones especializadas

“Externalización” Empresas –Software –Edición –Muebles Asociaciones –IEEE Consorcios: –FCCN: b-on –CBUC / OCLC Redes: –OpenAIRE Coaliciones: –Hathi Trust Alianzas: –Knowledge Exchange 10

La biblioteca es una entidad multi institucional Cooperação é uma solução Los proyectos hechos de forma cooperativa –Mejoran la calidad de los servicios actuales y permiten crear servicios nuevos –Reducen los costes operativos y permiten liberar recursos que podemos dedicar a nuevos servicios –Incrementan las sinergias y evitan cometer grandes errores 11

La biblioteca es una entidad multi institucional Libraries are increasingly taking a system-wide perspective of their roles and services. This can take different forms. Think of the close collaboration within the Orbis Cascade Alliance for example, where academic libraries in Washington and Oregon are moving to a shared systems infrastructure. Or think of the various initiatives looking at managing down individual print collections within a coordinated collective framework, WEST, for example Lorcan Dempsey OCLC Research Quarterly Highlights (Issue 7 : October–December 2012) 12/45

Esquema 1.Las cosas importantes 2.Las tendencias que nos gobiernan 3.SELL 4.Los consorcios europeos de bibliotecas 5.Notas finales

14/8 Introducing SELL 

15/8 SELL members  6 countries  Portugal, España, France, Italia, Greece, Turkey Goal: to share information and concerns Annual meetings : 1st meeting in Greece (2001) Last meeting in Flornce this year!  Fluent informal communication

16/8 Why a group like SELL?  Foundational statement in 2001: Why some libraries and consortia are paying too much for e-information  Special needs: FTE pricing model not applicable Teaching based on lectures and notes Lower use of English Different “previous expenditure/ budget power” history

17/8 SELL and the economic crisis  Since the 2009 SELL meeting SELL members reported their concerns about budget cuts in the near future  SELL members endorsed the ICOLC statement on the economic crisis, and also wrote a Supplementary Statement:

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 18/59 SELL statements –Southern European Library Link: Supplementary Statement to the ICOLC Statement on the Global Economic Crisis - June 2009 –Nomination for the first SLA Europe Information Professional Award (SLA EIP 2005) –Statement for the new pricing model of Elsevier for ScienceDirect - September 2004 –SPARC Nomination –Statement on VAT - October 2002 –Why some libraries and consortia are paying too much for e-information - April 2001

19/8 SELL joint licensing  ALJC ( ): First transnational agreement for e-journals, negotiated back in 2006! Benefit: the more participants, the more discount on the e-access fee (opt-in deal) Parties involved: SELL/ALPSP/Swets >600 e-journals from “small publishers” License , 44 participants from 4 countries Working on the renewal!

20/8 SELL agenda  Main focus:  Licensing  Country reports  But also other issues  how to cope with the economic downturn  publishers new price models, new policies...  New products (e- books)  Vendor presentations  changes in consortia organization  consortia projects  open access  …

SELL? - BUY! CLAIMS Consortia of Libraries Around and In Mediterranean Sea CALAMATA Consortia of Academic Libraries Around Mediterranean Together Acting

Esquema 1.Las cosas importantes 2.Las tendencias que nos gobiernan 3.SELL 4.Los consorcios europeos de bibliotecas 5.Notas finales

Consorcios del Sur / Consorcios del Norte SELL (12) –Portugal, Spain (6), Italy (3), Greece and Turkey Central and Nord Europe (14) –Austria, Croacia, Eslovenia, Finland, France, Germany (2), Letonia, Lituania, Nederland (2), Norway, Poland, UK

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 24/59

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 25/59

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 26/59 SELL more licensed databases DATABASENUMBER OF SUBSCRIPTIONS WoS.10 MATHSCINET7 IEEE7 MEDLINE6 PERIODICAL I.6 BUSINESS S.6

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 27/59

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 28/59 SELL more licensed e- journals E-MAGAZINENUMBER OF SUBSCRIPTIONS ELSEVIER12 KLUWER10 SPRINGER9 BLACKWELL9 WILEY8 ACS8

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 29/59

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 30/59 Desventajas y retos (pero, ¿sólo en países del Sur?) Desventajas Menos infraestructura Menos recursos Menos tradición Menos importancia a temas de información Retos Coordinación (en países grandes) y no depender demasiado del Estado Extender los beneficios a centros de investigación y oras bibliotecas

Esquema 1.Las cosas importantes 2.Las tendencias que nos gobiernan 3.SELL 4.Los consorcios europeos de bibliotecas 5.Notas finales

B1/bdig/sell/0605SellConsSu dCN.ppt 32/59 Notas finales La cooperación no es una solución mágica, –No siempre es posible, no siempre es la mejor solución. Siempre requiere esfuerzo y generosidad La cooperación no es el único recurso –Pero es un recurso más que está a nuestra disposición si queremos y sabemos usarlo La cooperación no es un recurso de países pobres –Donde hay más cooperación es en los países más ricos (quizá son ricos porqué saben cooperar mejor) muito obrigado