Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica y computación Luis Sierra Instituto de Computación.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
28 de agosto de 2013 OBJETIVOS Content Objective: S.W.B.A.T. describe people using subject pronouns and the verb ser. Language Objective: Students.
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Telling Time (Cómo decir la hora).
Las Palabras Interrogativas
Goal: Factor trinomials of the form ax2 + bx + c
Saber vs. Conocer To Know.
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
Estar Forms PRESENTPRETERITEIMPERFECT estoyestuveestaba estásestuvisteestabas estáestuvoestaba estamosestuvimosestábamos estáisestuvisteisestabais estánestuvieronestaban.
12.5 Completing the Square Goal: Solve a quadratic equation by completing the square.
Capítulo 3 Nuevas clases, nuevos amigos PRIMER PASO
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
The Plurals of adjectives
ALC 53 lunes el 14 de diciembre Use your own paper for this weeks ALC. You will turn them in on Friday.
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
El Comparativo y El Superlativo
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Boot Verbs (Stem-Changing Verbs) Sra. Medeles Herget Middle School Página 198 y 199.
Saber o Conocer Its not what you know, its who you know? Or is it the other way around?
Centro Cultural Costarricense Norteamericano Academic Department New Policy about Absences & Tardiness.
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
In Lecciones 6–9, you learned the preterite tense
Esp /5/12 Objective Bell work

El Imperfecto The Imperfect. Quick Review Spanish has two past tenses the preterite and the imperfect.
Por y para Youve probably noticed that there are two ways to express for in Spanish: Por Para In this slide show, well look at how these two prepositions.
Los dias de la semana.
¿Qué me aconsejas hacer? U2L1 One team will only give affirmative commands that promote positive behaviors and the other side will give only negative.
Inferences (predictions/drawing conclusions/generalizations) Beyond the words on the page.
Expresiones Lección 1 Hola, ¿qué tal? = Hi, hows it going?
Tener “To Have” La clase de español I.
Modelo (100 palabras) Ayer hubo un terremoto muy fuerte cerca de la ciudad. Creemos que muchas personas murieron y el terremoto también destruyó muchos.
Repaso del vocabulario, y más descripción
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
Español 1 18 y 19 de septiembre de Escribe los meses que combinan con las estaciónes. (Write the months that match with the seasons.) El otoño-
28 y 29 de agosto de Student fees: District working with office. You can pay online. Turn in your signature paper for the disclosure. KEEP YOUR.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Budapest, WE ARE MOTHERS Because we want to be. Because nobody can love our kids more than what we do
To bring together a group of lawyers, realtors, tax companies, mortgage companies and economy experts and participate in the first fair thats main purpose.
Dual Language Immersion Immersión de Lenguage Dual Title III Office Tulsa Public Schools August 2013.
In our postmodern times, to talk about abstractions has no sense anymore. The individualism of the late 20th century was the framework that allowed women.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
TEMA 2.- INTRODUCCIÓN A LOS MÉTODOS ÓPTICOS PROPIEDADES DE LA RADIACION ELECTROMAGNETICA Muchas de las propiedades de la radiación electromagnética.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
Transformaciones que conservan ángulos
Telling Time (Cómo decir la hora). When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?” Some people also say “¿Qué horas son?”
April-May Abril- Mayo. Llego abril y mayo y con eso el invierno el frío. April and May have come and gone and with it the end of fall the beginging of.
¿Tú o Usted. 1. Sr. Thennis 2. Tu gato (your cat) 3
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
Cancela, JM. Ayán C. University Of Vigo. Throughout history the definition of learning has been conceptualized in many different ways depending on the.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
1 DEFINITION OF A CIRCLE and example CIRCLES PROBLEM 1a PROBLEM 2a Standard 4, 9, 17 PROBLEM 1b PROBLEM 2b PROBLEM 3 END SHOW PRESENTATION CREATED BY SIMON.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Department of Modern Languages. Gramática nueva A direct object is a thing or person that answers what or whom, respectively, in the following equation:
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Español la memoria (1): cómo trabajarla bien. Hoy vamos a… mirar escucharpensar hablar memorizar.
Stem-changing Verbs (u-ue), (e-ie) Stem-changing verbs are verbs where there is the a spelling change in some of the forms of the verb. There is only.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica y computación Luis Sierra Instituto de Computación 22 de Agosto de 2009

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Plan Relación entre lógica y computación Lógica en la(s) carrera(s) de computación Proyecto: lógica y computación Una propuesta de acción

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Influences of mathematical logic on computer science When I was a student, even the topologists regarded mathematical logicians as living in outer space. Today the connections between logic and computers are a matter of engineering practice at every level of computer organization Issues and notions that first arose in technical investigations by logicians are deeply involved, today, in many aspects of computer science. –Martin Davis en A half-century survey on The Universal Turing Machine Ed. R. Herken. Oxford University Press

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Influences of mathematical logic on computer science... We shall follow the trail of a number of concepts that arose in the work of logicians and have found their way into computer theory and practice Formal syntaxProgramming languages Boolean logicLogic programming

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Bulletin of Symbolic Logic, 2001 The annual meeting of the Association for Symbolic Logic held in Urbana-Champaign, June 2000, included a panel discussion on The Prospects for Mathematical Logic in the Twenty- First Century. S. Buss discusses proof theory and computer science logic... As illustrated in the octopus, the area of logic for computer science is a very active, vital and diverse discipline.

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación El pulpo Logic for Computer Science Strong proof systems Weak proof systems Language design Verification Probabilistic computation Complexity theory Other logics Real computation Weak proof systems Resolution Logic programming Constraint logic programming Theorem provers Equational logics Term rewriting Behavioral logics Nonmonotonic logics AI Model checking Strong proof systems Polymorphism Object-oriented languages Abstract datatypes -calculi Combinatory logics Functional programming Category theory Realizability Language design Programming languages Denotational semantics Query languages Grammars/parsing Automata theory Natural language processing Verification Program correctness Hardware verification Fault-tolerance Proof-carrying code Liveness/safeness Probabilistic computation Randomized computation Probabilistic proofs Interactive proofs PCP, Holographic proofs Quantum computing Complexity theory Reducibility Oracles Feasible complexity P vs NP Circuit complexity Parallel complexity Finite model theory Diagonalization Natural proofs Proof complexity Craig interpolation Learning theory Bounded arithmetic Other logics Database languages Least fixed points Modal logics Dynamic logics Theories of knowledge Resource-aware logics Linear logic Real computation Real closed fields Geometry Complexity of real computation Hybrid systems Computer algebra systems

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación All together now !!! Logic for Computer Science Strong proof systems Weak proof systems Language design Verification Probabilistic computation Complexity theory Other logics Real computation Weak proof systems Resolution Logic programming Constraint logic programming Theorem provers Equational logics Term rewriting Behavioral logics Nonmonotonic logics AI Model checking Strong proof systems Polymorphism Object-oriented languages Abstract datatypes -calculi Combinatory logics Functional programming Category theory Realizability Language design Programming languages Denotational semantics Query languages Grammars/parsing Automata theory Natural language processing Verification Program correctness Hardware verification Fault-tolerance Proof-carrying code Liveness/safeness Probabilistic computation Randomized computation Probabilistic proofs Interactive proofs PCP, Holographic proofs Quantum computing Complexity theory Reducibility Oracles Feasible complexity P vs NP Circuit complexity Parallel complexity Finite model theory Diagonalization Natural proofs Proof complexity Craig interpolation Learning theory Bounded arithmetic Other logics Database languages Least fixed points Modal logics Dynamic logics Theories of knowledge Resource-aware logics Linear logic Real computation Real closed fields Geometry Complexity of real computation Hybrid systems Computer algebra systems

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación On the unusual effectiveness of logic in computer science BSL J. Halpern, R. Harper, N. Immerman, P. Kolaitis, M. Vardi, V. Vianu Just as in the natural sciences, mathematics has been highly effective in computer science. In particular, several areas of mathematics, including linear algebra, number theory, probability theory, graph theory and combinatorics, have been instrumental in the development of computer science. ¿Cuál matemática falta?

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica y matemáticas Unlike the natural sciences, however, computer science has also benefitted from an extensive and continuous interaction with logic. As a matter of fact, logic has turned out to be significantly more effective in computer science than it has been in mathematics....it is fair to say that the interaction between logic and mathematics has been rather limited. In particular, mathematical logic is not perceived as one of the mainstream area of mathematics, and the typical mathematician usually knows little about logic.

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica y computación In contrast, logic has permeated through computer science during the past thirty years much more than it has through mathematics during the past one hundred years. Indeed, at present concepts and methods of logic occupy a central place in computer science, insomuch that logic has been called the calculus of computer science

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Automated verification of semiconductor designs Reasoning about knowledge Type theory in programming language research Logic as a database query language Descriptive complexity

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Si la lógica sirve para computer science, entonces.... ¿Dónde y cuándo estudian lógica los que van a saber de informática? ¿U optamos por la idea de que informática y computer science no tienen nada que ver entre sí? –Al menos en lo que hace a los conceptos generales que las sostienen ¿Todos los uruguayos y uruguayas van a saber informática?

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Carrera en informática Hoy Al comienzo Al final Más al medio Despachurrada

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Grado ¿Mañana? Al comienzo Al final Más al medio Despachurrada Grado Posgrados Pregrado Grado

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Proyecto LYC Porque las matemáticas para informática son muy importantes Pero la creencia de que no es así es más importante –Entre los estudiantes –Entre los docentes de otras áreas –Entre los docentes de informática Es necesario convencer de su relevancia

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Proyecto LYC Porque no tenemos fuerzas materiales para convencer –Muchas veces pienso que no tengo fuerzas materiales, pero bue... Es necesario obtener esa fuerza

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Muchas dificultades extras Pocas expectativas de mejoras Lógica hoy (InCo)

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Proyecto LYC Un curso paralelo a Lógica Un curso cuyos docentes experimentan nuevos acercamientos al problema de la enseñanza Un curso donde los estudiantes protagonizan la crítica de esos acercamientos Un curso que provee insumo y motivación al curso de Lógica Pero casi nada sale como lo esperamos

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica Lenguajes Proposicional Sintaxis Semántica Prueba Completitud Predicados Sintaxis Semántica Prueba Completitud LYC Lenguajes Programación funcional Semántica Proposicional Predicados Modal Prueba Asistentes de prueba Otros Completitud Problema de la parada Incompletitud

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Lógica 3 docentes viejos 3 docentes jóvenes 500 estudiantes LYC 1 docente viejo (y gruñón) Varios docentes jóvenes (muy jóvenes) 40 estudiantes

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Preguntas ¿Qué elementos innovadores de lógica y computación se pueden incorporar a LYC? ¿Qué cosas de LYC pueden servir al curso de Lógica? ¿Qué cosas de LYC pueden servir a la formación en Informática? ¿Qué cosas de LYC pueden servir a la formación en Informática en otros niveles? Porque casi nada sale como lo esperamos

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Preguntas ¿Los estudiantes involucrados mejoran su aprendizaje? ¿Los estudiantes involucrados mejoran su vínculo con la institución? ¿Los estudiantes involucrados aumentan su autonomía? ¿Y los docentes involucrados?

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación Propuesta Vengan a estudiarnos!! La disciplina Elementos nuevos Estrategias nuevas Posibilidad de experimentar Los actores Estudiantes Docentes jóvenes Docente viejo (y gruñón)

Programa de Apoyo al Profesorado de Informática - 1er Seminario de Divulgación y Cooperación chimpumfuera