Día 42-NM IB SIGN ups going on now! ¡Necesitan registrarse para los exámenes de BI! See IBLong.org to get text updates Register for IB tests on IBLong.org Fee is $168 and $116 for each test Financial aid for those signed up for Free and Reduced Lunch They will work with you if you don’t qualify for Free and Reduced Lunch, but need accommodations for paying Money is being collected in Sept and Oct. MONEY FOR DP candidates is due TODAY, WED, OCT 12th. MONEY for CERTIFICATE candidates is WED, OCT 26th.
ESTAMPAR la tarea: WS 400 La voz pasiva Explicar la voz pasiva porque hubo preguntas. Revisar sus propias respuestas para ver si las contestaron correctamente. CORREGIR la tarea
Unlike the active voice in which the subject performs the action, Nombre__________________________________Fecha _______________Per _______ Pg D WS 400 La Voz Pasiva Unlike the active voice in which the subject performs the action, the passive voice is used when the subject receives the action or when the focus is on the action and not the person doing the action. EX: Active voice John closed the door. Passive voice with a performer of the action The door was closed by John. Passive voice w/o the performer of the action The door was closed (performer not important) To state a condition as a result of an action The door was closed (condition). Impersonal construction One/You/They/Etc. close(s) the door (at 8). En español: Active voice=conjugate the verb. Juan cerró la puerta. Passive voice with the performer La puerta fue cerrada por Juan. Passive voice without the Performer. La puerta fue cerrada (person not important) To state a condition as a result of the action La puerta estaba cerrada. (vs opened) Impersonal construction Se cierra la puerta (a las ocho). NOTE: Verb precedes the subject in the impersonal construction & the verb can be conjugated in any tense. Cambia las siguientes oraciones de la voz activa a la forma impersonal. 1. Aquí hablan español. _____________________________________________________ 2. Buscamos un mecánico con experiencia. ____________________________________ 3. Vendo unas plantas tropicales. ______________________________________________ 4. Aceptamos ropa para los pobres. ____________________________________________ 5. Compramos computadoras de segunda mano. __________________________________ 6. Aceptamos tarjetas de crédito. _______________________________________________ 7. Necesitamos vendedores que hablen español. __________________________________ 8. Vendemos coches casi nuevos. ______________________________________________ 9. Compro libros usados aquí. ___________________________________________________ 10. Enseñamos inglés. _________________________________________________________ Cambia las oraciones a la voz pasiva. RECUERDA que debes mantener el mismo tiempo verbal de la oración original. 1. Goya distribuye muchos alimentos hispanos. _________________________________________________________________________ 2. Dos hermanos empezaron la compañía, 3. Muchos grupos hispanos premian los esfuerzos de la compañía. 4. Los consumidores hispanos siempre apoyan a la compañía. 5. La compañía ayuda a la comunidad con varios programas.
Unlike the active voice in which the subject performs the action, Nombre__________________________________Fecha _______________Per _______ Pg D WS 400 La Voz Pasiva Unlike the active voice in which the subject performs the action, the passive voice is used when the subject receives the action or when the focus is on the action and not the person doing the action. EX: Active voice John closed the door. Passive voice with a performer of the action The door was closed by John. Passive voice w/o the performer of the action The door was closed (performer not important) To state a condition as a result of an action The door was closed (condition). Impersonal construction One/You/They/Etc. close(s) the door (at 8). En español: Active voice=conjugate the verb. Juan cerró la puerta. Passive voice with the performer La puerta fue cerrada por Juan. Passive voice without the Performer. La puerta fue cerrada (person not important) To state a condition as a result of the action La puerta estaba cerrada. (vs opened) Impersonal construction Se cierra la puerta (a las ocho). NOTE: Verb precedes the subject in the impersonal construction & the verb can be conjugated in any tense. Cambia las siguientes oraciones de la voz activa a la forma pasiva con “se”. 1. Aquí hablan español. _____________________________________________________ 2. Buscamos un mecánico con experiencia. ____________________________________ 3. Vendo unas plantas tropicales. ______________________________________________ 4. Aceptamos ropa para los pobres. ____________________________________________ 5. Compramos computadoras de segunda mano. __________________________________ 6. Aceptamos tarjetas de crédito. _______________________________________________ 7. Necesitamos vendedores que hablen español. __________________________________ 8. Vendemos coches casi nuevos. ______________________________________________ 9. Compro libros usados aquí. ___________________________________________________ 10. Enseñamos inglés. _________________________________________________________ Cambia las oraciones a la voz pasiva. RECUERDA que debes mantener el mismo tiempo verbal de la oración original. 1. Goya distribuye muchos alimentos hispanos. _________________________________________________________________________ 2. Dos hermanos empezaron la compañía, 3. Muchos grupos hispanos premian los esfuerzos de la compañía. 4. Los consumidores hispanos siempre apoyan a la compañía. 5. La compañía ayuda a la comunidad con varios programas.
EXPLICAR y TRABAJAR en WS 302 (que, el que, lo que) y WS 303 (el) que vs quien
Nombre________________________________________Fecha____________Per_____ Pg _____ WS 302: Relative Pronouns: que, el que, la que, los que, las que, and lo que Recuerda que un pronombre es una palabra que se refiere a un nombre (sustantivo). Los pronombres relativos se llaman “relativos” porque hacen referencia a un sustantivo que ya se ha mencionado. ________________________________________________________________________________________________ I. El pronombre relativo más común es “que” (that, which, who/whom) y se refiere a la cosa o persona más cercana al pronombre. II. El pronombre relativo "el que" (y todas sus formas masc/fem/sing/pl) se refiere a la cosa o persona a más distancia del pronombre o separado por una coma. Significa “that which, the one that.” el que, la que, los que, las que. III. Los siguientes pronombres relativos también se pueden usar en lugar de “el que…” pero son más formales y se usan más en español escrito que en español oral. el cual la cual los cuales las cuales IV. Cuando un pronombre relativo se refiere a una idea (no a una persona, no a una cosa) usamos "lo que" o “lo cual” Lo que quieres no existe. That which you want does not exist. = WHAT you want does not exist. No comprendo lo que ocurre. I do not understand that which is happening. = I don’t understand WHAT is happening. TRADUCE:
TRADUCE: The boy who is wearing the blue shirt started the food fight. That boy, the one who is wearing the blue shirt, started to fight. The clothing that is sold at Nordstrom is of very good quality. The clothing, the one that is sold at Nordstrom, is of very good quality. That watch, the one that you have in your pocket (bolsillo), is mine. I'm searching for what I lost. The one who spoke to you is a lawyer (abogado). They want what I have. The one who just (acabar de) called me hung up (colgar). (Refering to car) The one that I drive is old. (Refering to class) The one that has just started is a dance class. (Refering to songs) The ones that she was singing are by Shakira.
TERMINAR WS 302 (Relative Prons el que+) & 303 (Que vs Quien) LA TAREA: TERMINAR WS 302 (Relative Prons el que+) & 303 (Que vs Quien) ESTUDIA los apuntes de los pronombres y adjetivos relativos para el EXAMEN el jueves (o viernes?). Organiza tu cuaderno.