UNITAT O REPÀS
SEPARACIÓ DE SÍL·LABES MONOSÍL·LABES: una síl·laba: pa BISÍL·LABES: dos síl·labes: ca-sa TRISÍL·LABES: tres síl·labes: lli-bre-ta POLISÍL·LABES: quatre o més síl·labes: pa-pa-llo-na
1. Separa en síl·labes les següents paraules: Tomàs: vidre: Orella: animal: Retolador: timbal: Perú: única: Germà: política: Volum: analítica: 2. Classifica les anteriors paraules en: Monosíl·labes: Bisíl·labes: Trisíl·labes: Polisíl·labes:
REGLES D’ACCENTUACIÓ. AGUDES- la síl·laba tònica es troba en últim lloc. S’accentuen quan acaben en: V ocal camí, germà…. Vocal + s arròs, pastís… én comprén, entén… ín Berlín, Pequín…
REGLES D’ACCENTUACIÓ. PLANES- la síl·laba tònica es troba en penúltim lloc. S’accentuen quan acaben en: Consonant distinta de n / s bolígraf, terratrèmol… Consonant + s exàmens, útils… an òrgan, plàtan… on pentàgon, polígon… Diftong berenàveu, dirigíveu…
REGLES D’ACCENTUACIÓ. ESDRÚIXOLES- la síl·laba tònica es troba en antepenúltim lloc. S’accentuen sempre. Llàgrima, dècima…
1- Completa les següents paraules amb la vocal tònica i classifíca-les en agudes, planes o esdrúixoles: cartab… an…cdota albuf…ra rasp…ll …gil vaix…lla ametl…r espl…ndid fam…lia arr…s sand…lia m…sica esp…rrec …guila xamp… edif…ci caim…n p…gina
LA DIÈRESI Col·loquem la dièresi quan hem d’indicar que la lletra “u” es pronuncia el els grups güe, güi, qüe, qüi. Exemples: pingüí, aqüeducte, llengües, obliqüitat
1. Col·loca la dièresi on calga: Aigua – delinquent – seguent – frequent – llengua – quotidià – aigues – pinguí – questió – piragua – piraguisme.
L’ORACIÓ 1. Ordena aquestes paraules per a formar una oració: cireres de Aquestes Marta de són a l’hort concurs Pere ganes guanyar té de moltes el meu Al fan cames germanet li mal les
ELS ARTICLES DETERMINATS Indiquen un ésser conegut: el, la, els, les, l’.
1. Col·loca l’article determinat corresponent: …… tisores …….. poma …….. tassa …… grup …….. teatre …….. casa …… gats …….. bolígraf …….. arbres …… música …….. bou …….. llapis
NOMS INDIVIDUALS I COL·LECTIUS Individual: anomena un sol ésser, animal o objecte. Ex.: soldat. Col·lectiu: anomena un conjunt d’essers, animals o objectes. Ex.: exèrcit.
1. Classifica en individuals i col·lectius: Ramat – llibre – esquelet – vaixella – banc – plat – biblioteca –ovella – os
ELS DÍGRAFS Són grups de lletres que representen un sòl so. Ex.: l·l, rr, ss, tg, tj, tx, tz, ll, ny, gu, qu.
1. Completa aquestes paraules amb els dígrafs corresponents: abe......ot aborda....e pla.....a ca......o va......es a......el pi......ó ma......a ba.....era nove.......a ..... isar se......e mo......illa .....itarró du.....a
LA x, tx, ig. (el so ch) A principi de paraula: x. Ex: xocolate Entre vocals: tx. Ex: cotxe Darrere de consonant: x. Ex: punxa Final de paraula: tx. Ex: cartutx ig. Ex: mareig.
1. Completa aquestes paraules amb x, tx o ig: ......oriço pan....a ....urro plan....ar ro....... ai..... í mare....... despa...... cartu...... .......ocolate pun......a du.......a
ELS PRONOMS PERSONALS. Són: jo, tu, ell, ella, nosaltres, vosaltres, ells, elles.
1. Completa amb els pronoms personals adequats: ................ treballen .............. estudieu ............... cantem .............. canta …………… escolteu ………….. estudie