Para hacer ahora Write as many numbers (in words) as you can in Spanish up to the number 30. Do not worry if you do not know many. I want to see what you know about this topic before we study it together.
Hoy es __________.
La cita del día
Unit 1: ¡Empecemos! Let’s Begin! INB pagina ____ Unit Goal: Students will be able to introduce themselves and others and exchange essential personal information in the target language. Topic: Los Números Essential Question: How is giving your age, phone number and email done differently in Spanish? Today’s Objective: Demonstrate the ability to recall the numbers 1 through 30.
Rate yourself (use upper left corner of your page) 1 – I need help, I m totally lost 2 – I need more practice 3 – I got it! 4 – I can even teach others
Identify: Para hacer ahora 5 16 29 30 2 13 22 7 11 20
Unit 1: ¡Empecemos! Let’s Begin! INB pagina 33 Unit Goal: Students will be able to introduce themselves and others and exchange essential personal information in the target language. Topic: Los Números Essential Question: How is giving your age, phone number and email done differently in Spanish? Today’s Objective: Demonstrate the ability to recall the numbers 1 through 30.
Los números 1 uno 2 dos 3 tres 4 cuatro 5 cinco 6 seis 7 siete 8 ocho 9 nueve 10 diez
Los números 11 once 12 doce 13 trece 14 catorce 15 quince 16 dieciséis 17 diecisiete 18 dieciocho 19 diecinueve 20 veinte
Los números 21 veintiuno 22 veintidós 23 veintitrés 24 veinticuatro 25 veinticinco 26 veintiséis 27 veintisiete 28 veintiocho 29 veintinueve 30 treinta
Practice
Práctica: Using words 2 + 7 = 9 11 + 15 = 26 9 + 10 = 19 27 + 3 = 30
Ejemplo (práctica) Dos + cinco = siete Siete + once = dieciocho Uno + diez = once Trece + cuatro = diecisiete
Más práctica 1) 8 + 12 = 20 2) 1 + 4 = 5 3) 17 + 6 = 23 4) 19 + 9 = 28
Más práctica 1) diecisiete + dos = 2) once + once = 3) trece + nueve = 4) uno + veintinueve =
Más práctica 1) diecisiete + dos = diecinueve 2) once + once = veintidós 3) trece + nueve = veintiuno 4) uno + veintinueve = treinta
Más práctica 1) tres+once=catorce 2) cinco+cinco=diez 3) veinte+uno= veintiuno 4) cuatro+siete=once 5) dieciocho+dos=veinte 1) 2+9=11 2) 19+3=22 3) 4+4=8 4) 20+9=29 5) 1+8=9
Bell ringer Write down your phone # using words 0 – cero
Grading Time Pages # of stamps Total Points Pgs. 12 - 25 28 32 5) 28 4.5) 25 – 27 4) 22 - 24 3.5) 19 – 21 3) 17 – 18 2) 15 – 16 1) 14 or below
Now you are ready to know the key to go up to 1,000,000,000! 31 – treinta y uno 32 – treinta y dos (an so forth …) 40 – cuarenta 400 – cuatrocientos 50 – cincuenta 500 – quinientos 60 – sesenta 600 –seiscientos 70 – setenta 700 – setecientos 80 – ochenta 800 – ochocientos 90 – noventa 900 – novecientos 100 – cien 1,000 - mil 101 – ciento uno 1,000,000 – un millón 102 – ciento dos … and so forth 200 – docientos 201 – docientos uno … and so forth 300 – trecientos
Los números Actividades – INB pg. 32 Divide your INB pg. 32 into 2 sections (either vertical or horizontal) Label each section: Actividad 1 Actividad 2 Actividad 1: You will work with your winter partner Actividad 2: You will work with your similar interest partner
Actividad 1 INB pg. 32 Each pair will receive bags of various items. Each pair must take turns counting the contents in the bag . Draw a colorful picture of the ítems you received. Record your findings on our INB pg 32. Please do not break, drop or eat any of the items provided!
Hola, ¿Cuántos años tienes? Tengo doce años Spanish4Teachers.org
1) Hola, ¿Cuántos años tienes? 2) Tengo doce años, ¿ y tú? 1) Hola, ¿Cuántos años tienes? 3) Tengo trece años Spanish4Teachers.org
Tiene = he/she or formal Tienes / Tiene What is the difference between Tienes and Tiene?? ¿Cuántos años tienes? Tengo siete años ¿Cuántos años tiene tu padre? (Él) tiene cuarenta años ¿Cuántos años tiene tu madre? (Ella) tiene treinta y seis años Tienes = you Tiene = he/she or formal Spanish4Teachers.org
Tienes / Tiene/Tengo Tienes (tú) Tiene (él/ella) (also formal) Tengo (yo) Spanish4Teachers.org
Practice ALL three ¿Cuántos años tienes? Tengo …. años. ¿Cuántos años tiene ella? Ella tiene … años. ¿Cuántos años tiene el? El tiene … años. ¿Cuántos años tiene Mrs. Miller? Mrs. Miller tiene … años.
¿Cuál es tu teléfono? ¿Cuál es tu teléfono? Mi telefono es dos, veintiséis, catorce, treinta y tres Spanish4Teachers.org
Bell ringer: Answer in complete sentences 1. ¿Cuántos años tienes? 2. ¿Cuántos años tiene Mrs. Miller? 3. ¿Cuántos años tiene tu padre?? 4. ¿Cuál es tu teléfono? Add new questions to your collection! 1. ¿Dónde vives? Where do you live? Vivo en … I live in … 2. ¿Dónde vive? Where does he/she live? or Where do you live? (formal) Vive en … He/she lives in …
Más práctica ¿De dónde eres? (informal) Soy de ______. ¿De dónde es? (singular he/she/it or formal) Es de ________. ¿De dónde son? (plural) Son de ______.
Actividad 2 – Race!! INB pg. 32 2 – 10 = represent the same amount Each pair will receive some cards of a deck of cards. Students will split the cards into two equal piles. Each student will flip a card over. Students will race to say the sum of the numbers when added together. 2 – 10 = represent the same amount Jack = 11 Queen = 12 King = 13 Ace = 14 Joker = 100
BINGO
Más práctica to remember Más práctica to remember! Record a conversation between you and your similar interests partner and text to Mrs. Miller’s 1. Greet 2. Ask how he/she feels 3. Ask where he/she is from 4. Ask where he/she lives 5. Ask for his/her age 6. Ask for his/her father’s age 7. Ask for his/her mother’s age 8. Ask for his/her phone # 9. Farewell
Now that you know to count and spell Spanish numbers … … here are more questions to ask and respond! Informal (tu) Formal) (usted) Respond ¿Cómo estás? ¿Cómo está? Estoy … ¿Cómo te llamas? ¿Cómo se llama? Me llamo … ¿Cuál es tu nombre? ¿Cuál es su nombre? Mi nombre es … ¿Cuál es tu apellido? ¿Cuál es su apellido? Mi apellido es … ¿De dónde eres? ¿De dónde es? Soy de … ¿Dónde vives? (new) ¿Dónde vive? Vivo en … ¿Cuál es tu telefono? ¿Cuál es su telefono? Mi teléfono es ¿Cuántos años tienes? ¿Qué edad tienes? ¿Cuántos años tiene? ¿Qué edad tiene? Tengo …
Asking about someone else … Question Respond ¿Cómo está? Está … ¿Cómo se llama? Se llamo … ¿Cuál es su nombre? Su nombre es … ¿Cuál es su apellido? Su apellido es … ¿De dónde es? Es de … ¿Dónde vive? Vive en … ¿Cuál es su telefono? Su teléfono es… ¿Cuántos años tiene? ¿Qué edad tiene? Tiene … años.
Scientific Method – Put it all Together!