ROMÁNICO ESCULTURA Y PINTURA
Nos séculos XI e XII, prodúcese un renacemento das artes figurativas, un gran desenvolvemento da escultura, debido á finalidade didáctica que ten. A Igrexa, nesta época en que a cultura só estaba ao alcance duns privilexiados, preocupouse de ensinar a relixión con arranxo a un método práctico: facendo sinxelos catecismos e tratados relixiosos en pedra para que os homes gravásenos na súa mente cos ollos. O lugar onde se plasman estes catecismos son os templos, estes aparecen recubertos de esculturas, sobre todo no exterior con obxecto de atraer a atención dos fieis que transitan. Esta finalidade eminentemente instructiva e a súa plena integración no edificio é esencial para comprender o seu extraordinario desenvolvemento e importancia e, ao mesmo tempo é a que dá orixe ás súas características.
CARACTERÍSTICAS XERAIS
TEMÁTICA
Función didáctica (“catecismo pétreo”) Duda de Santo Tomás Santo Domingo de Silos
Función moralizante. Lujuria y Avaricia. San Pedro in Moisacc
Función ornamental. Capitel de Silos
Temática simbólica Lucha contra el mal
Simbología. Almas se liberan De contacto con tierra
SUBORDINADA Á ARQUITECTURA
VALORES ESTÉTICOS
Características generales I Tímpano Santa Fe de Conques Simetría Perspectiva jerárquica División en Frisos superpuestos Horror vacui Figuras ocupan todo Adaptación Al marco Características generales I Tímpano Santa Fe de Conques
Características generales II Isocefalia Expresionismo (Rasgos muy marcados) Rigidez, hieratismo Alargamiento Del canon Antinaturalismo Características generales II Pentecostés Santo Domingo de Silos
PORTADAS
Románico: Arquitectura, Características Comunes Portada: lo más recargado para atraer a la gente, abocinada al revés. Arquivoltas con figuras radiales, geométricas o vegetales. Jambas también rehundidas con escultura. Parteluz si es grande. Dintel y Tímpano con decoración en escena única.
TEMAS DAS PORTADAS
Iglesia de Notre-Dame des Miracles MAURIAC (Cantal, Francia) ASCENSIÓN. Iglesia de Notre-Dame des Miracles MAURIAC (Cantal, Francia)
PENTECOSTÉS. Magdalena de vezelay
Cristo en Maxestá. Pantocrator. Cristo apocalíptico Moissac
Xuízo final SAN LAZARO DE AUTUN
ESCULTURA EN FRANCIA
LANGUEDOC
SANTA FE DE CONQUES
SAN PEDRO IN MOISSAC
San Pedro in Moissac
Tímpano. Visión Apocalipsis Cristo en Majestad Tetramorfos Ancianos músicos Olas del Mar de cristal Círculos De fuego Tímpano. Visión Apocalipsis San Pedro in Moissac
BORGOÑA
MAGDALENA DE VEZELAY
Tímpano. Magdalena de Vezelay
PROVENZA
SAN TROFIMO DE ARLÉS
SAINT GILLES DU GARD
ESPAÑA
A CATEDRAL DE SANTIAGO
CAPITEL CON ESCENAS DE SANTA FE
Portada de las Platerías. Santiago de Compostela Claseshistoria Portada de las Platerías. Santiago de Compostela
Arte románico Escultura Fachada de Platerías. Portada de Platerías Es la fachada del brazo sur del crucero La portada es de los primeros años del S. XII Doble puerta abocinada Encima, un friso lleno de figuras colocadas con un cierto desorden Sigue una cornisa Arriba vanos con arcos lobulados Otras figuras y relieves decoran columnas, contrafuertes y muros Tema: naturaleza humana y divina de Cristo Autores: Maestro Esteban Maestro de la Traición Maestro del Cordero Maestro de la Transfiguración
Portada dereita Natureza humana
Portada esquerda Natureza divina
MESTRE ESTEBAN
Arte románico Escultura Tímpano da esquerda. Natureza divina de Cristo As tentacións de Cristo Autor: Mestre Esteban Ollos avultados Carrillos inchados Beizos carnosos Pelo desordenado Pernas cruzadas. Antinaturalismo Pliegues das túnicas formando ondas paralelas Portada de Platerías Adúltera o Eva
Arte románico Escultura Portada de Platerías : Outras obras do mestre Esteban Creación de Adán El Rey David
MESTRE DA TRAIZÓN
Arte románico Escultura Portada de Platerías Tímpano da derecha: resalta a natureza humana de Cristo Epifanía Pasión de Cristo curación do cego-miragre Autor: Maestro da Traición. figuras case de vulto redondo Milagro Epifanía Pasión
Portada de Platerías : Outras obras do mestre da traizón
MESTRE DO CORDEIRO
PANTOCRATOR
MESTRE DA TRANSFIGURACIÓN
Mestro da Transfiguración Figura de la Transfiguración Anuncia aspectos formales y técnicos del Maestro Mateo
Portada de Platerías : outras esculturas Demonios Crismón
SAN ISIDORO DE LEÓN
PORTADA DEL CORDERO
PORTADA DO PERDÓN
ESCULTURA EXENTA
Románico: Escultura Exenta La talla románica es en madera policromada. Representa al Cristo Crucificado, a la Virgen sola o al Teótocos. · El Crucificado aparece ricamente vestido o semidesnudo, sin expresión de dolor, cuerpo rígido, siempre vivo, con rasgos duros, no bello (Jesús vence al dolor y a la muerte, es el Cristo divino y no el humano). El Teótocos es también rígido, tanto la madre como el niño que va en el centro de las rodillas, ambos frontalistas, inexpresivos, hieráticos, no humanos y con las facciones geométricas.
Escultura exenta. Cristo de Batlló
Esculturas exentas. Virgen trono de Dios
PINTURA
8.1.-PINTURA MURAL 1. Técnica: pintura ao fresco. Aparece sobre todo nos muros e bóvedas das ábsidas por ser as sitios mais visibles dos templos. 2. Deriva do mosaico e pintura bizantina, do paleocristiano e das miniaturas prerrománicas (carolingia, otoniana e mozárabe). 3. Características: - Adaptación ao marco arquitectónico - Función didáctica - Simbolismo - Temas iconográficos - Abstracción de formas. 4. As composicións: as figuras son esquemáticas, xeométricas, abstractas, simbólicas, case antinaturalistas, expresivas, ríxidas , frontais, sen movemento, cubertas de roupaxes con pliegues simétricos e paralelos, pois. non busca a perfección das formas, a beleza, senón que as figuras transmitan aos fieis a mensaxe de Cristo. 5. Peculiaridades que son especificamente pictóricas como: a.-Os lugares de representación en ábsidas, bóvedas, muros, frontais de altar, libros de miniaturas... b.-Aínda que a escultura aparece ás veces policromada, a cor é un elemento predominantemente pictórico. É unha pintura onde o debuxo está moi marcado por liñas grosas, negras ou de claro-escuro, onde non existe a perspectiva, o volume, xa que logo é unha pintura plana, bidimensional, con leves efectos de modelado. 6. Tendencias: a pintura ofrece unha gran unidade. Con todo, apréciase a existencia de 2 tendencias, as dúas de orixe bizantino: -Na zona catalá, de tendencia Italo-bizantina: chámase así porque está centrada en Italia, esténdese desde alí a outros países europeos. Caracterízase porque mantén un estilo netamente bizantino (colorido rico en contrastes, figuras ríxidas, solemnes...). -Na zona castelá de tendencia Franco-bizantina (chamado así porque foi en Francia onde se constituíu). Tendencia caracterizada polos seus fondos claros e polo realismo expresivo que anima ás figuras. 7. Formas, a pintura, ao ter que desenvolverse sobre unha superficie plana, é ilusionista, é dicir, ten que dar aparencia de volume, non como a escultura cuxo propio soporte é de seu volumétrico. Aínda así, tanto escultura como en pintura, no románico non se preocupan en exceso de ser fiel reflexo da realidade, posto que a función desta arte é que os fieis pensen máis no mundo transcendente , no mundo do máis aló que no mundo terreal, polo cal o realismo non é vital para estes artistas.
Características específicas pinturas. Pantócrator San Isidoro de León División de superficie En bandas Colores Puros y uniformes Pinturas planas. Bidimensionalidad Luz uniforme Colores buscan Armonía cromática No fieles a naturaleza Predominio Del dibujo Características específicas pinturas. Pantócrator San Isidoro de León
TENDENCIAS
ITALIO-BIZANTINA Ábside. San Clemente de Tahull
FRANCO-BIZANTINA Pantócrator San Isidoro de León
TEMAS REPRESENTADOS a. O tema principal é o Pantocrátor (Deus Todopoderoso, Creador e Xuzgador) representado na bóveda da ábsida central encerrado na mandorla (símbolo do resplandor da divindade de Cristo), rodeado de anxos ou dos símbolos dos Evanxelistas (tetramorfos). b. Nos muros das ábsidas represéntanse en franxas á Virxe cos apóstolos, profetas e santos (a mesma distribución dos mosaicos bizantinos). c. Outras veces, o Pantocrátor cede o seu posto á Virxe co Neno. d. Os muros laterais do templo cóbrense con temas do Antigo e Novo Testamento, dispostos en grandes zonas horizontais subdivididos en cadros.
SAN CLEMENTE DE TAHULL
San Clemente de Tahull Simetría Geometrización Claseshistoria
SANTA MARÍA DE TAHULL
Ábside. Santa María de Tahull
Detalles. Santa María de Tahull
SAN ISIDORO DE LEON
Bóvedas. San Isidoro de León
Anunciación a los pastores. San Isidoro de León
Degollación de los Inocentes La última Cena San Isidoro de León
EL PÓRTICO DE LA GLORIA
Arte románico Escultura Clasificación: Pórtico de la Gloria 1168-1188 Autor: Maestro Mateo y su taller Transición al gótico tanto en la escultura como en la arquitectura Puerta oeste de la catedral de Santiago Material: piedra (granito y mármol).Policromado Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria
ALZADO
CRIPTA
ARCADA CENTRAL
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria Arco central. Tema: El árbol de Jessé (naturaleza humana) En posición sedente: el apóstol Santiago( acoge al peregrino) Intermediario entre la tierra y la gloria En el tímpano: La Gloria (naturaleza divina) Cristo Juez que muestra las llagas Ángeles con los instrumentos de la Pasión Los evangelistas Los elegidos Los 24 ancianos del Apocalipsis con instrumentos musicales Detrás del parteluz, el maestro Mateo arrodillado
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria – Aspectos de contenido Mensaje del fin del miedo al dios Juez. Mensaje de esperanza en la salvación. Cristo aparece como Redentor Santiago aparece como intermediario entre la tierra y el cielo Recibe al peregrino Su rostro es amable y acogedor Nos habla del contexto de una ciudad llena de entusiasmo artístico y religioso: Santiago Ejerció influencia en catedrales posteriores: Orense Tuy Chartres
SAN JUAN
Santiago de Compostela Cristo en Majestad Ancianos músicos Ángeles con Símbolos de la pasión Elegidos Apóstol Santiago Árbol de Jessé Parteluz y tímpano. Santiago de Compostela
ARCADA DEREITA
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria arco derecho Tema : El Juicio Final Elegidos y condenados
ARCADA ESQUERDA
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria arco izquierdo Tema: anástasis Las tribus de Israel Creador, Adán y Eva El Paraíso
ESTATUAS COLUMNA
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria: pilastras que separan los arcos. Tema En las columnas adosadas a las pilastras que separan los arcos: Profetas, a la izquierda Jeremías Daniel Isaías Moisés Apóstoles, a la derecha Pedro Pablo Santiago Juan Profetas Mayores Ápóstoles
Santiago de Compostela Profetas. Antiguo Testamento Apóstoles. Nuevo Testamento Jambas. Santiago de Compostela
JEREMIAS DANIEL ISAÍAS MOISES
Jeremías, Daniel, Isaías Moises
Pedro Pablo Santiago juan
OBRAS MESTRE MATEO
OBRAS OUTROS MESTRES
Arte románico Escultura Pórtico de la Gloria Aspectos formales y técnicos Frontera entre el románico y el gótico Del gótico: Expresividad, interrelación Expresión natural Separación del marco arquitectónico Pliegues naturales de la ropa En la bóveda arcos apuntados y bóveda de crucería Con Daniel la Edad Media empezó a sonreír