The URBACT Local Support Group Toolkit Madrid 25 th June 2009 Paul Soto Pole Manager.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
PLT EXPERIENCES IN SPAIN
Advertisements

SOCIAL CAPITAL: A WINDOW TO THE CIVIC AWARENESS OF LATIN AMERICAN COLLEGE STUDENT Grisel Vallejo y Olga Oliveros.
Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
Delegación de Promoción Económica y Empleo: Servicio de Creación y Consolidación de Empresas CIE Diputación COMPANIES CREATION AND CONSOLIDATION EMMA June.
Equality in Businesses Programme IGUALEM
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
Invertir en el futuro de los jóvenes a través del sector cultural y creativo. Investing in the future of the young people across the cultural and creative.
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
Authority or Power Autoridad o Poder
Senior Parent Meeting Thursday, November 8 th, 2012 Theater 4:30-5:00.
POLICY MAKING ON MIGRATION THE COSTA RICAN EXPERIENCE Luis Alonso Serrano Echeverría Head of the Planning Department General Direction of Migration & Alien.
Paola De Castro, Daniela Marsili, Elisabetta Poltronieri Istituto Superiore di Sanità – Italia Paola De Castro, Daniela Marsili, Elisabetta Poltronieri.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco 1 WP 1.5 Description of work (month.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
Mexico Chances for Wind Power
Theodore Schultz September Mexicos Regional Offices There are 5 regional offices in the following cities: Monterrey Guadalajara Merida Puebla Leon.
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
Grupos de Trabajo 6 - Informe Working Group 6 – Report Transparency.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
BIENVENIDOS AL WORKSHOP DE ACSDA SOBRE LOS PRINCIPIOS DE INFRAESTRUCTURAS FINANCIERAS DE MERCADO WELCOME TO ACSDAS FINANCIAL MARKET INFRASTRUCTURES PRINCIPLES.
Empresa y Sociedad Tema 1. Teoría de la Empresa y de la Sociedad Dr. Antonio Lloret 17 de Enero de 2011.
Newport-Mesa Adult Education Program Expected Schoolwide Learning Results (ESLRs)
Centro Cultural Costarricense Norteamericano Academic Department New Policy about Absences & Tardiness.
TechBA: Modelo de Aceleración en Silicon Valley Jorge Zavala CEO TechBA Silicon Valley TechBA: Mexicos Premier Source for Innovative.
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
Salud internacional o salud global? Actos III y IV Algunas reflexiones para el debate Programa de Lideres en Salud Internacional Charles Godue 20 de mayo.
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
TURKISH CHAMBER DEVELOPMENT PROGRAMME phase II KUTAP II : Increasing the technical capacity of the Kusadasi Chamber of Commerce through the implementation.
Implementing DDI in the National Institute of Statistics and Geography of Mexico Eric Rodriguez.
Ibero-American Network of National Engineering and Hydraulic Research Institutes Roundtable Polioptro Martínez-Austria Mexican Institute of Water Technology.
Iberoamerican National Institutes Network of Engineering and Hydraulic Research Roundtable Manuel Echeverria CEDEX Spain Millenium Development Goals on.
1 Social and Economic Data Goals: To analyze socioeconomic trends and variability (focusing on agricultural policy) for agriculture and agricultural producers.
PRESENTACIÓN REUNIÓN PREPARATORIA IX REUNIÓN DE MINISTROS DE JUSTICIA O DE MINISTROS O PROCURADORES GENERALES DE LAS AMÉRICAS, REMJA. PRESENTATION WORKING.
Grupo de Repositorios Institucionales y Visibilidad de la Ciencia Institutional Repositories and Science Visibility Group Red Alfa/Biblioteca Babel 3ª
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e innovación Colciencias República de Colombia VII Ordinary Meeting of the COMCYT Working Group Technological.
SATISFACCIÓN DE CLIENTES Comparativa Convocatorias Finalizadas en 2009.
EL RIS COMO INSTRUMENTO DE LA POLITICA DE INNOVACION REGIONAL Santiago, 19 de Marzo de 2013 ERI - RIS (Estrategia Regional de Innovación)
CONSEJO CONSULTIVO DOMINICANO DE BIOETICA PARA LA UNESCO. Dr. Miguel Suazo.
PRODUCCION DE SABER Y GERENCIA DEL CONOCIMIENTO Profesor Dr. Orlando Albornoz Universidad de Guadalajara Villa Primavera, Jalisco, México 12 y 13 de julio.
Impacto en la regulación de asientos para niños Rosa Gallego Coordinador Proyectos, Fundación Gonzalo Rodriguez Uruguay
CEDRIG Guía para la Integración del Clima, el Medio Ambiente y la Reducción del Riesgo de Desastres Conceptos de RRD y ACC.
Comunidades emprendedoras e innovadoras Agendas públicas... de desarrollo local Lic. Patricia Alessandroni 22 de marzo de 2011 Mar del Plata.
El Uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en Agua y Saneamiento: La experiencia de la red: WASH-RURAL Ing. Marcelo Encalada ONU.
Introducción Junio 2010 Climate Action Reserve: Protocolo Forestal para proyectos REDD+ en Mexico California requiere que el tema de salvaguardas sea considerado.
Budapest, WE ARE MOTHERS Because we want to be. Because nobody can love our kids more than what we do
INTRODUCCION MECN 4610 – Automatic Control System Required Pre-requisite(s): MECN 4600 Mechanical Measurements and Instrumentation PROFESOR: AMILCAR RINCON-CHARRIS.
To bring together a group of lawyers, realtors, tax companies, mortgage companies and economy experts and participate in the first fair thats main purpose.
Universidad de Granada DELTA-MIN SEVENTH FRAMEWORK PROGRAMME THE PEOPLE PROGRAMME Marie Curie actions Initial Training Network (ITN) Project acronym: DELTA-MIN.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
International Co-operative Alliance ICA Asia-Pacific Regional Assembly Charles Gould Director-General, ICA 29 November 2012.
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
ExpoForo 2008 "Políticas Públicas em la era digital" Camillo Speroni VP & GM Novell Latin America
Libro p Vocabulario y gramática en contexto.
LAC MIC++ Program Working with Middle-Income Countries: New Approaches. World Bank Latin American and Caribbean Institute for Economic and Social Planning.
CULENDARIO 2007 Para los Patanes.
Mª Luisa González San José Ubu. Mª Luisa González San José Ubu una Acción COST.
Los sustantivos en español
Cancela, JM. Ayán C. University Of Vigo. Throughout history the definition of learning has been conceptualized in many different ways depending on the.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
W ork & W itness Today. Ministerios Voluntarios/ Volunteer Ministries Mission Corps (NIVS) / Proyecto Abraham Work & Witness/ Trabajo y Testimonio Youthserve/
Patricia Muñoz Palma Director Scientific Information Program National Commission for Scientific and Technological Research CHILE Access to Research Data.
1 DEFINITION OF A CIRCLE and example CIRCLES PROBLEM 1a PROBLEM 2a Standard 4, 9, 17 PROBLEM 1b PROBLEM 2b PROBLEM 3 END SHOW PRESENTATION CREATED BY SIMON.
F-25 CHECK LIST DE DOCUMENTOS PARA CONSULTA (BIBLIOTECA) PROYECTO 446 Brief Description:Breve Descripción del Proyecto: Project Name and Location : Wastewater.
Implementation of a model psychosocial to strengthen treatment adherence in HIV/AIDS of children and adolescents in south lima Author: Ps. Desireé Salazar;
Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
Transcripción de la presentación:

The URBACT Local Support Group Toolkit Madrid 25 th June 2009 Paul Soto Pole Manager

2

3 La Comunidad URBACT 27 Proyectos 181 ciudades 27 Estados Miembros + Suiza y Noruega 200 Autoridades de Gestión En torno a 3000 miembros de los grupos locales de apoyo (LSG) ¿Espectadores pasivos o una fuerza para el cambio?

4 Grupos de Apoyo Local – Orientaciones pero sin recetas Tipo de temaContexto de la ciudad Quién? Tamaño + composición Qué? Funciones + actividades

5 Cualquier persona con un interés. Los aliados necesarios para conseguir un cambio. La calidad por encima de la cantidad En torno a personas (pero va desde 4-43) Construir sobre lo que existe Grupo central y grupos más amplios Participación de los usuarios? Autoridades de gestión Animadores Grupos de acción local – tamaño y composición

Grupos de Apoyo Local – objetivos y funciones Objetivos Identificar las necesidades locales Identificar y movilizar los recursos que la ciudad ofrece Liderar y defender el proyecto (campeón). Desde el proyecto hacia el plan de acción local y desde el PAL al proyecto. Una voz para los usuarios (beneficiarios) finales Comunica lo que se ha aprendido Funciones Un puente para el aprendizaje en dos direcciones (desde lo transnacional a lo local y desde lo local a lo transnacional. …. La co-producción de: el Plan de Acción Local, los informes, estudios de caso…… Asume la responsabilidad para el proyecto ante los que toman las decisiones económicas y políticas Diseminación – a través de los medios de comunicación, las reuniones……..

7 La importancia de una buena organización Reuniones entre iguales Frecuencia y nivel de preparación Utilizar las técnicas de participación – la animación Participación en los intercambios, twinning, peer reviews, implementation labs La importancia de dividir el trabajo en fases: Definición conjunta de problemas, análisis de lo que existe, priorización, definición de acciones + fuentes de financiación, seguimiento. Trabajando mejor juntos

8 Trabajando mejor separados Lo que pasa entre las reuniones tiene la misma importancia. Utilizar las posibilidades de las nuevas herramientas de trabajo en red Gestión de archiveos y proyectos en línea Skype Teleconferencias Formación en línea W2

9 Planes de acción local Una hoja de ruta para resolver los problemas identificados Impacto local del intercambio transnacional. Impacto transnacional de la acción local. La forma depende de: la naturaleza del problema y el contexto (lo que existe y lo que es posible) Un plan independiente o unas recomendaciones a un plan existente Nacional, regional, urbano, barrio, sector, investigación… Proyectos financiables, implicaciones para el PO, para la política urbana

10 Revisar las fuentes existentes Análisis de los actores Análisis de problemas Desde los objetivos a las actividades Marco Lógico Consulta sobre el borrador del plan Lanzamiento Construyendo un plan de acción local

11 Revisar las fuentes existentes Revisar el estudio preliminar (base line) y las fuentes existentes Comentarios del Cté de Evaluación Creación de un mapa de las políticas actuales Identificación de lo que funciona y no funciona Hacer demandas concretas en los intercambios transnacionales

12 Análisis de las partes interesadas Actores primarios – los directamente afectados (beneficiarios, usuarios) Actores secundarios – los que que tienen un papel intermediario incluyendo a las agencias que ejecutan el proyecto Nivel de interés y nivel de poder Actores clave La presencia de usuarios Amigos ausentes Hasta donde se puede llegar – el tema y el context La resolución de conflictos, construyendo sobre los éxitos

13 Análisis de problemas Tormenta de ideas sobre los problemas Identificar los problemas centrales (el tronco) Identifar las causas (las raíces) y los efectos (las ramas) Visualizar y validar.

14 Desde los objetivos a a las actividades Establecer un objetivo relacionado al problema identificado. Un resultado medible en una fecha concreta Definir objetivos específicos Identificar los resultados inmediatos Actividades necesarios para tener este resultado Quien, cuando, con qué recursos ?

15 Marco Lógico Prueba de: Coherencia externa – relación entre el problema y los objetivos globales. Coherencia interna – cuando las actividades conducen a resultados que cumplen los objetivos específicos que a su vez conducen al objetivo general Viabilidad – en cuanto a recursos financieros y humanos Condiciones. El riesgo. Los cambios políticos, la crisis, etc.

16 Consultar sobre el borrador del plan Existe un mundo fuera del grupo de acción local Distinguir ente la comunicación, la consulta y la participación Peer review por parte de los actores locales Documento de resumen del plan Permitir suficiente tiempo Incorporar la flexibilidad.

17 El lanzamiento Identificar el público objetivo Hacer coincidir con otros actos de alto perfil… Desarrollar una verdadera estrategia de comunicación Celebrarlo – y pasarlo bien..

por Grupo Traducciones Viajes y alojamiento Salas de reunión…. Por último: Asegurar un marco común Asesoramiento central Fases y tiempo Recursos

City of Venice European Policies Directorate, Social Policies Directorate, Trade and Economic development Directorate Veneto Region Public Security and Migration Flows Director MILE First Presentation Workshop, Enterprise Development for Migrants and Ethnic Minorities Brussels, 16 June The reference context 2. Definition of the Local Action Plan Quantitative analysis Qualitative analysis Comparison and synthesis of the two phases 3. The local action plan for the promotion of immigrant entrepreneurship 4.Planning of an experimental training course for entrepreneurs 19

1.2 Problem Analysis Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June 2008 The quantitative analysis will be transferred in the territorial information system of the Venice City Council. The image of the distribution of the minorities in the community, can make easier the identification of public intervention areas. Localisation of companies with a foreign owner in Mestre Localisation of companies with a foreign owner in Venice town centre 1. Venice: 2,318 enterprises with foreign owner (10.8% of the total enterprises) 2. In Venice 1,574 enterprises with foreign owner are individual entrepreneur or simple partnership (SAS and SNC) for a total of locations % of these enterprises with foreign owner have been founded after Principal sectors: 31,3% commerce, 26,6% construction, 15,9% hotel & restaurant MARGHERA MESTRE VENISE LIDO 20

2.0 Overall aim and Specific objectives Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June 2008 Overall aim : 1. To develop an integrated business support system aiming to the social inclusion of disadvantaged and under represented people with specific regard to immigrants Specific objectives: 1. To promote business culture and self entrepreneurship as a resource for personal and social development 2. To strengthen and to qualify non-financial support services for business start-up, growth and consolidation 3. To extend financial-economic promotion measures for business development 4. To foster networking of public and private resources for entrepreneurship promotion 21

3.0 Main target groups Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June Italian and immigrant entrepreneurs and aspirant entrepreneurs 2. Trainers, tutors, business advisors 3. Chamber of Commerce, entrepreneurs associations, professional bodies, third sector organizations 4. Middle and secondary schools students "A me via Piave di più event, October

5.0 Main (governance) principles of the action plan and of its implementation Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June 2008 Entrepreneurship as an active tool for social inclusion of disadvantaged and under represented groups, with specific regard to immigrants Equal opportunities for all citizens in the access to business support services; but : 1. Services and tools customization according to the specific needs of immigrant users 2. Integrated business support strategy: - it considers organically the different stages of enterprise support: business culture promotion, support in the start-up phase, access to finance, consolidation and growth support; - complementarities between financial and non-financial business support. 3. Inter-departmental coordination and inter-institutional cooperation with the Veneto Region and key stakeholders for business promotion: Chamber of Commerce, entrepreneurs associations, professional bodies, third sector organizations. Towards a Local pact for inclusive entrepreneurship funded on the participation in the planning, implementation, monitoring and evaluation phases of local stakeholders 4. Municipality of Venice: in charge of the coordination and promotion of the local action plan and pact 23

4.0 Activities to be undertaken Six areas of intervention: 1. Business culture promotion 2. Information and guidance 3. Training 4. Economic promotion 5. Knowledge of the social-economic situation 6. Coordination and networking Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June Information and guidance: a. Strengthening of the existing municipal information and advice service for entrepreneurs b. Customization of existing services to the needs of immigrant users; processing and spread of: multi-language information tools multi-media package for intercultural training and advice related to business support c. Improvement of on-line information for business development: increasing of cooperation with existing portals ( ) 1. Business culture promotion: a. Introduction of TAKTIX, the board game that learns how to run a successful business, in middle and secondary schools b. Radio programmes for the promotion of self-entrepreneurship through a multimedia platform managed by immigrants associations (to be created within FIVE Project) 24

4.1 Activities to be undertaken Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June Training: a. Training programme for business start up and consolidation, targeting Italian and immigrant entrepreneurs (experimental training course project application for recent call for proposals within ESF ROP) b. Training programme for practitioners (trainers and tutors) and business advisors on intercultural training and cultural mediation methods 4. Economic promotion: a. Restoration of some spaces located at Forte Rossarol and their conversion into a business incubator for immigrant enterprises b. Agreement with foundations and financial institutions for the increase of subsidised financing for entrepreneurs and micro-credit for starter entrepreneurs c. Promoting and giving visibility to successful experiences, specifically related to equal opportunities, through the foundation and/or participation in prizes for successful entrepreneurs d. Regular multilingual information on local, national and European funding opportunities for business development 25

4.2 Activities to be undertaken Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June Knowledge of the social-economic situation: a. Community involvement and mediation project (« via Piave » project); b. Research on immigrant entrepreneurial strategies; c. Identification, analysis and diffusion of good practices at European level on immigrant entrepreneurship; d. Geomapping of of Italian and foreign local enterprises in the Municipality of Venice website. 6. Coordination and networking: a. ( Possible ) Setting up of a City inter- departmental technical long-lasting working group with the participation of the Veneto Region b. Creation and signing of a Local pact for inclusive entrepreneurship where activities and all signers commitments will be detailed c. Setting up of a mixed commission between the City and local socio- economic stakeholders to monitor the implementation of the local action plan and local pact 26

6.0 Complementarities with other interventions Project co-financed by ERDF within the URBACT Programme Brussels June

Preguntas para los talleres

TALLER 1 Análisis de los grupos de interés ¿Está seguro de tener los grupos de interés adecuados en su LSG? ¿Cómo está su grupo de equilibrado? ¿Son principalmente departamentos municipales? ¿Y otras agencias públicas? ¿Hay alguna ONG implicada? ¿Cuenta con el sector privado? ¿Faltan algunas voces? ¿Están los usuarios o residentes implicados de forma adecuada? ¿Existe un grupo central y un grupo más amplio? ¿Cómo se relaciona con las estructuras y organizaciones existentes? ¿Será capaz el grupo de trabajar de forma efectiva? ¿Qué barreras podría encontrarse el grupo para trabajar de forma efectiva? 29

TALLER 2 Vinculación del grupo con el proyecto transnacional 30 ¿Cuántas veces se espera que se reúna el LSG al año? ¿Se reúne el grupo antes y después de las reuniones de la red / seminarios? ¿Solicitará el grupo ayudas a la red para resolver sus problemas? ¿Asiste alguien de ULSG a las reuniones de la red? ¿Contribuye el LSG en la preparación de las reuniones de la red? ¿Informa alguien a nivel de la red al LSG? ¿Cómo se transmite esta información a otra gente de la ciudad?

TALLER 2 PLANES DE ACCIÓN LOCAL –¿Qué piensa que su LAP puede lograr en su ciudad? –¿Existen planes sobres los que se debe construir el LAP? –¿Cuáles son los pasos de la elaboración del LAP? –¿Cómo se implicará el LSG en la producción del LAP? –¿Quién escribirá el LAP? ¿Quien ayudará en su redacción (p.ej., procesos de coproducción)? –¿Cómo consultará con otros grupos de interés locales? –¿Qué se prevé en términos de validación local del LAP? –¿Requerirá el plan financiación para determinados proyectos? –¿Cómo se implicará la autoridad gestora? –¿Posibles dificultades que considerar? ¿Cómo pueden superarse? 31