WHAT is a Science Fair? ¿QUÉ es una Feria de la Ciencia? Sandra Van Leuven, MD, PhD November 14 2013.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
November 14, Parte A (10 pts.) Conversation between Ana & Miguel based on the conversation and select the phrase that tells what Miguel wants or.
Advertisements

Capitulo 4- Tercer Paso Talking about where you and others go during free time.
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
This is an interactive presentation
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Ay Dios mio! Me quiero ir a la casa!
Las Palabras Interrogativas
How to Conjugate… SPANISH VERBS.
Háganlo ahora: ¿Qué significan las palabras en inglés
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
Talking about what you need ¿Qué necesitas? necesitar- to need.
ALC 63 jueves el 7 de enero Please have your verb flash cards on your desk.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
Lunes el diecinueve de marzo. The future tense is used in Spanish to talk about future events. It is used when ever we would use the phrase I will… in.
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
IR- to go voy vamos vas vais va van
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
Cómo escoger libros Justo para Mí 1. Mira la portada. 2. Lee el título y el autor. 3. Lee la contra- portada. 4. Hojea el libro. 5. Lee la primera página.
Capítulo Uno: Primer paso
Hanging out Lunes 4 de febrero Día primero. The verb IR A + INFINITIVE.
The Present Tense of ir (to go)
¿Qué me aconsejas hacer? U2L1 One team will only give affirmative commands that promote positive behaviors and the other side will give only negative.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Seventh grade final exam review. Translate: Rubio Alto Travieso BlondeTallmischievous.
Verbs with irregular YO forms. Regular –AR, –ER, and –IR verbs have regular endings in the yo form. For regular –AR, you drop the –AR and add the O ending.
Los interrogativos.
Entrada: Mi presentación [En el libro importante] Answer the following questions about the speaking presentation for the final exam in complete sentences:
Repaso del vocabulario, y más descripción
Asking for and giving Opinions ¡EN ESPAÑOL! TAUGHT BY Sausha Anderson Jelani Barber Alex Cruz.
The Future Tense. In the past…to the future In Spanish 1 and 2, we used an easy way to talk about the future tense… ¿recuerdas? IR + A + INFINITIVE voyvamos.
Pecan Creek Science Fair Thursday, February 7 th 2013.
¿ Que día es hoy? Hoy es lunes ¿ Cual es la fecha de hoy? Hoy es el 26 de septiembre ¿ Cual es tu clase favorita? Mi clase favorita es… BELL RINGER.
La Escuela Español 1 Tema 2 Página 96. Cápitulo 2A Vocabulario.
Los interrogativos.
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
Avancemos 2 – Unidad 1 Lección 1
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
El video de las entrevistas. This skit counts as your test grade for this unit. Therefore, you must put forth the effort to show the teacher how well.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Revision form 4 Que hay chapters 1-3. going to future… I am going to travel abroad. Voy a viajar al extranjero. We are going to go to the supermarket.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
Science Fair Project Template. PowerPoint Online Find: MrsHernandez Find: MrsHernandez.
Regular –ar verbs Hablo Trabajamos Practica Tocas Pasean Estudiáis Pasa Nadan montamos patináis canto alquilas Toma Regresan.
Describe the people or things below using the correct forms of the verb SER and the adjectives provided. EX: profesoras de matemáticas / divertido. Las.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
Infinitive Uses of Verbs Gabe Funtanilla. Infinitive Verbs  Infinitive verbs are the most basic verb forms. They always have one of three endings: -ar,
DOUBLE OBJECT PRONOUNS Double Object Pronouns b Double Object Pronouns occur when an indirect object pronoun and a direct object pronoun are used in.
The Present Tense of ir (to go) and hacer (to do; to make) (El tiempo presente de los verbos ir y hacer)
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Hagan Ahora: Read the paragraph and conjugate the verbs in parenthesis
1 Day 4- Present tense conjugations of Regular –AR verbs An Online Learning Module Adapted from PowerShow.com Los Verbos Regulares.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Las asignaturas WALT: to talk about school subjects in Spanish WILF:
Tips for Parents: How to Help Your Student be Successful on Upcoming Assessments.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
The Hand Graphic Organizer (Future and Conditional) Students will trace their hand in a paper. Write in the subject pronouns at the top of each finger.
1 Present tense conjugations of regular –AR verbs Los Verbos Regulares.
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
First Grade Dual High Frequency Words
How to write my report. Checklist – what I need to include Cover page Contents page – with sections Introduction - aims of project - background information.
Transcripción de la presentación:

WHAT is a Science Fair? ¿QUÉ es una Feria de la Ciencia? Sandra Van Leuven, MD, PhD November

A Science Fair is… Una Feria de la Ciencia es… Una competencia de ciencias Los estudiantes investigar una pregunta utilizando el método científico O diseñar una herramienta para resolver una problema Los estudiantes muestran los proyectos en una cartulina y hacer una presentación Los jueces evalúan los proyectos y dar premios A science competition The students answer a question using the scientific method OR design a tool to fit a need Students display their projects on poster board & give a presentation Judges evaluate the projects & award prizes

WHY do a science project? ¿POR QUÉ hacer un proyecto de ciencia? Explore a subject youre interested in Learn organization & critical thinking skills Boost presentation skills Build confidence Impress your friends & teachers Win awards (and cash!) FUN!! Explora un tema que le interese Aprender habilidades de organización y de pensamiento crítico Incrementar las habilidades de presentación Aumentar la confianza Impresiona a tus amigos y maestros Gana premios (y dinero!) ¡Es Divertido!

WHAT is a science project? ¿QUÉ es un proyecto de ciencias? 1.INQUIRY (classic science project, K – 5th) INVESTIGACIÓN (proyecto de la ciencia clásica, K – 5 o ) 2.ENGINEERING DESIGN (for 3 rd – 5 th grade) DISEÑO DE INGENIERÍA (de 3 o – 5 o grado) 3.OBSERVATION (for kinder – 2 nd grade) OBSERVACIÓN (de kinder - 2º grado)

INQUIRY - classic science project INVESTIGACIÓN - proyecto de la ciencia clásica Ask a question about a topic youre interested in Research the question to see what is already known Form a hypothesis (educated guess at the answer) for your question Do an experiment (manipulate variables) to test your hypothesis Analyze the data & draw your conclusion Share results – was your hypothesis correct? Why not? Haz una pregunta sobre un tema que le interese Investigación de la pregunta para ver lo que se sabe Formular una hipótesis (suposición educada) por su pregunta Hacer un experimento (manipular las variables) para probar su hipótesis Analizar los datos y dé su conclusión Presentar resultados -- Fue correcta la hipótesis? ¿Por qué no?

El Método Científico

I think model rockets are cool and I want to do a project with them. Creo modelos de cohetes son divertidos y lo que quiero hacer un proyecto con ellos. You need a TESTABLE QUESTION! Necesita una PREGUNTA VERIFICABLE! If I add fins to my model rocket, will it fly farther? Si añado las aletas a mi cohete, se vuela más lejos?

What is known about model rocket design? Lo que se sabe sobre el diseño de modelos de cohetes? How do fins affect the flight of a model rocket? ¿Cómo afectan las aletas de del vuelo de un modelo de cohete? Go to library, use reference books, use known internet sites and keep a list of your references Ir a la biblioteca, libros de consulta, uso conocido sitios de Internet y mantener una lista de sus referencias

I think that my model rocket will fly furthest with 5 fins. Creo que mi modelo de cohete volará más lejos con 5 aletas

Design an experiment to test your hypothesis: Diseñar un experimento para probar su hipótesis: – Independent variable = number of fins Variable independiente = el número de aletas – Dependent variable = length of flight La variable dependiente = la duración del vuelo – Controlled variables = length of rocket, how hard you launch the rocket, weight of rocket, etc… Variables controladas = la longitud del cohete, lo difícil que lanzar el cohete, el peso del cohetes, etc...

Use graphs, tables, charts, etc… to convey your data Utilice gráficos, tablas, gráficos, etc... para comunicar los datos What happened? ¿Qué pasó?

Was your hypothesis correct? ¿Fue correcta tu hipótesis? Why or why not? ¿Por qué o por qué no? What other experiments could be done ….? ¿Qué otros experimentos se podría hacer....?

ENGINEERING DESIGN (3 rd – 5 th grade) DISEÑO DE INGENIERÍA (3 o – 5 o grade) Encontrar una necesidad Desarrollar una herramienta para satisfacer la necesidad Construir, probar y rediseñar el prototipo basado en resultados Evaluar su utilidad, economía y rendimiento Presente su diseño y los resultados Determine a need Develop a tool to fulfill the need Build, test, & refine the prototype based on results Evaluate usefulness, cost effectiveness & performance Present your design & results

OBSERVATION ( kinder – 2 nd grade only) OBSERVACIÓN ( kinder - 2º grado solamente) Find a subject that interests you Do basic background research Make & record personal observations on the subject Share your findings e.g.: How does a seed sprout? Parts of a pine cone. How do birds feed at a bird feeder? Encontrar un tema que le interese Hacer una investigación básico Hacer y anote sus observaciones personales sobre el tema Mostrar sus resultados por ejemplo: ¿Cómo germinar una semilla? Partes de un cono de pino. ¿Cómo se alimentan las aves en un comedero para pájaros?

Students should observe, not copy from a book. Los estudiantes deben observar, no copia de un libro.

Where can I get inspired? ¿Cómo me inspiro? Prefab project - make it your own! İHacerlo su propio proyecto! Science Buddies Salt Lake Valley Science & Engineering Fair website slvsef.org/ slvsef.org/ Science Stuff.org sciencefairproject.virtualave. net/observation.htm sciencefairproject.virtualave. net/observation.htm Science Fair Projects World

Projects NOT to do Proyectos que NO debes hacer Projects that are not unique, are a simple preference, or difficult to measure: – Effect of music, talking, different liquids, etc… on plants – Which is best?, e.g. which popcorn pops better, which paper towel is most absorbent, which soda tastes better, etc… – Maze running, reaction times, male vs. female comparisons Projects that are not experiments: – Baking soda & vinegar volcano – Diet coke & mentos – Optical illusions – The solar system Los proyectos que no son únicos, son una preferencia simple, o difícil de medir: – Efecto de la música, habla, diferentes líquidos, etc... en las plantas – "¿Cuál es mejor?", Por ejemplo, palomitas de maíz: que aparece mejor, qual toalla de papel es más absorbente, cual refresco tiene mejor sabor, etc... – Laberintos, los tiempos de reacción, las comparaciones de hombres y mujeres Los proyectos que no son experimentos: – El bicarbonato de soda y vinagre volcán – Diet coke & mentos – Ilusiones ópticas – El sistema solar

What does a good project board look like? ¿Cómo hacer una buena cartulina? Free-standing! İIndependiente! Tell project story in a clear, concise, logical way using KEY POINTS Contar la historia de del proyecto de forma clara, concisa, lógica utilizando IDEAS CLAVE Emphasize your exciting conclusion & end result Resaltar su conclusión interesante y resultado final Neat & readable - use tables, graphs & charts to present data Tener un cartel limpio, fácil de leer - utilizar de tablas, gráficos y tablas para presentar datos

How do you present your project? ¿Cómo presentar su proyecto? Know your project and show your enthusiasm! İConocer su proyecto y mostrar su entusiasmo! Look the judge in the eye, speak clearly Mira el juez a los ojos, hablar con claridad Use props to demonstrate your experiment, if possible Use accesorios para demostrar el experimento, si es posible Practice your presentation on your parents and siblings! İPractica tu presentación sobre sus padres y hermanos!

HOW does the Science Fair work? ¿CÓMO funciona la Feria de la Ciencia? All students must register! – Online preferred, link on PPES website – Paper forms available in PPES lobby Participation is optional, but a fantastic experience & encouraged for all students! Students may work alone or as a team of 2 or 3 students, all from the same grade – ALL students need to do the work! İTodos los estudiantes deben inscribirse! – Por internet preferido, enlace en la página del internet de PPES – Se encuentran los papeles de registro en el vestíbulo de PPES İLa participación es opcional pero lo recomendamos para todos los estudiantes! Los estudiantes pueden trabajar solos o en equipo de 2 o 3 estudiantes, todos del mismo grado – İTODOS los estudientes deben trabajar!

HOW does the Science Fair work? ¿CÓMO funciona la Feria de la Ciencia? Set up projects in cafeteria: Tuesday, Feb 5 th, 3 – 5:30 pm Participation prizes for all. Top 3 projects in each grade will be awarded trophies. Winning 5 th grade projects compete in Park City School District Science Fair & could go on to compete at the Salt Lake Valley Science & Engineering Fair in March. Configuar el proyecto en la cafetería el 5 de febrero, 3 – 5:30pm Premios de participación para todos. Los 3 mejores proyectos de cada categoría recibirán trofeos. Proyectos ganadores del 5º grado competir en la feria de ciencias de Park City Distrito Escolar y podría ir a competir en el área regional de la Feria de la Ciencia en febrero e Ingeniería del Valle de Salt Lake en marzo.

How can I get help? ¿Cómo puedo obtener ayuda? Your teachers, your librarian! Sus maestros, su bibliotecario! After-school mentoring sessions, 3-4pm : – Monday, December 9 th – Tuesday, December 17 th – Tuesday, January 7 th – Thursday, January 16 th Después de la escuela sesiones de tutoría, 3-4pm : – Lunes, 9 de deciembre – Martes, 17 de deciembre – Martes, 7 de enero – Jueves, 16 de enero Parleys Park website Parleys Park página de internet

PLEASE help! POR FAVOR, ayúdanos! We need many judges, mentors, & fair day helpers to make this work – please volunteer and help make this the best Parleys Park Science Fair yet! Necesitamos muchos jueces, mentores, y ayudantes en el día de la feria - favor de voluntarios para ayudar a hacer de este el mejor Parleys Park Feria de la Ciencia! Contact/Contacto: – Sandra Van Leuven – Liz Craig Myers