Español 1 martes, el 7 de mayo TURN IN CORRECTIONS– last day.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
P Verbs with vowel variations in their stems are called stem-changing verbs. You have already learned jugar where the u changes to ue. In the verb.
Advertisements

Yo siempre ______ hasta tarde los sábados. duermo dormir/volver.
Práctica con el presente…. Ella almorzar almuerza.
To talk about what you have to do use tener que + infinitive
Los Verbos de Zapato y adjectivos posesivos.
Make a question based on each answer.
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
El verbo ir Ir-to go. ¿Qué ya sabemos de ir? What do we already know about ir? Es un verbo ir. Es irregular. Quiere decir to go. Se usa (You use it) cona.
Verbos de Cambio Radical
Capítulo 5 Gramática 1 Parte 2
mi abuela mi abuelo mi madre mi padre.
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
Stem-Changing Verbs.
Irregular & Stem-Changing Verbs Summary. Stem-changing verbs have a vowel change in the stem of the verb. (The stem is what you have left after you drop.
Más verbos de la bota.....
Create sentences with the following: 1. Familia/es/ grande/mi 2. Nuestros/son/rojos/lápices 3. Clase/fácil/tu/de/es/español 4. Sus/muy/no/libros/son/interesantes.
Yo- GO verbs & irregulars Etapa Preliminar / Repaso.
Stem-Changers. What is a stem-changer? What is a stem-changer? ¿Pueden pensar en unos stem-changers? ¿Pueden pensar en unos stem-changers? ¿Qué es diferente?
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue (El tiempo presente de los verbos de cambio radical)
Boot verbs … continued Capítulo 5.1. Boot verbs mean that something changes inside the boot on the verb chart.
Español I Capítulo 5, vocabulario 1 La familia abueloabuela Papá MamáTíoTía YO hermanahermano PrimoPrima.
Los Verbos De Cambio Radical Stem-Changing Verbs (Shoe Verbs)
V ERBOS DE CAMBIO ( S TEM - CHANGING VERBS ) Capítulo 5 Gramática.
Verbos con cambio en el radical (e – ie) Boot Verbs Stem changing verbs – class I.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
4.2 Stem-changing verbs: e  ie, o  ue ANTE TODO  Stem-changing verbs deviate from the normal pattern of regular verbs.  In stem-changing verbs, the.
Stem Changing Verbs Español 1.
Exprésate Uno, Capítulo 5, Gramática ¿Quién está en mi cuarto? “Who is in my room?” SUBJECT PRONOUNS YO ( I ) NOSOTROS (WE: ALL BOYS / BOYS & GIRLS) NOSOTRAS.
Stem Changing Verbs: E-IE Spanish 1- Chapter 5. E-IE Some verbs show a vowel stem change from e to ie, such as empezar (to begin, to start), merendar.
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Los verbos de cambios radicales Español II. How do you conjugate a regular present-tense verb? 1.Take off the -ar, -er, -ir 2.Now you have the stem 3.Find.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Apuntes el 17 de diciembre Los verbos de cambio de raíz (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs (e  ie, o  ue) Stem-changing verbs are common in Spanish.
Poss adj.O-ueE-ie?Misc Question _______ (my) hermano.
S TEM - CHANGING VERBS E-IE O-UE E-I. W HAT IS A STEM ? First, let’s find out what a verb stem is!
Level 1 Chp 5.1 Abuelo grandfather hair pelo.
Stem-changing/irregular/-ar verbs
Stem-changing verbs. Stem-changing verbs are verbs where a vowel in the stem changes make a change to a different vowel or vowel combination. These verbs.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Conjuga y traduce al inglés. ellas servir (e  i) ellas sirven = they serve.
Gramática 5.1 Stem-Changing Verbs el 18 de febrero.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Spn 2 – Ch 5-1 notes Possessive adjectives- p.162 Possessive adjectives show ownership or relationship between people they are placed before the noun.
Unidad 4-1 stem-changing verbs in the present o ue, u ue VERBOS DE “ZAPATO”
THIS IS With Host... Your Vocabulario La Familia Possessive Adjectives Descripciones O-UE Stem- changers E-IE Stem- changers Random.
BELLWORK Copy the DLT from the board! 1. What is the capital of Chile? 2. Chile has over 2,000 of these… 3. What can one find in El Parque Nacional San.
 Dormir  to sleep (o  ue stem-change verb)  Yo duermo  Tú duermes  Él/ella/usted duerme  Nosotros dormimos  Ellos/ellas/ustedes duermen.
E N C ASA C ON L A F AMILIA Capítulo 5 – Vocabulario y Gramática 1.
Stem-changing verbs: E  IE, *EI, O  UE and U  UE
En Español…: The stem of the verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings –ar,-er, or –ir. For example, the stem of almorzar.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Los verbos de cambio radical del Presente
The Present Tense of Stem- Changing Verbs: e  ie, o  ue.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Boot Verbs (O -> UE) We’ve already learned boot verbs where the E changes to an IE inside the boot. PREFERIR QUERER MERENDAR ENTENDER We also have boot.
Spanish I.  e-ie  e-i  o-ue  u-ue 1) Drop the ending (- ar, -er, -ir) to find the stem 2) Find the closest vowel to the end 3) Remove that vowel.
Español 1 El 8 de Febrero Bienvenida al segundo semestre de ESPAÑOL 1 La AGENDA de HOY  Aprender el verbo IR + a  Practicar con el vocabulario.
Stem-Changing Verbs ¿Cómo te va? Unit 6. Reviewing Regular Verbs What is an infinitive verb? An infinitive verb, is a verb that has not been conjugated.
TAREA: página 101 #31-32 Saca el paquete, un lápiz, y la tarea de anoche. Español 1 miércoles, el 27 de marzo.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
Tener. Means “to have” yo tengo tú tienes usted él / ella tiene tener.
Tarea diaria 5.5 – block 1 only Completa la tabla de conjugaciones. empezaralmorzarvolverentenderdormir Yo Mi amigo ella Las clases nosotros.
Español 1 viernes, el 3 de mayo TAREA: HW: p. 162 #7, 168 #9 TURN IN: corrections, p. 160 #5.
FechaTipo de ExamenSujeto 17 / 3 /15PruebaGUSTAR 18 / 3 /15PruebaQUERER 19 / 3 /15PruebaVocabulario 3.1, ropa 20 / 3 /15ExamenExamen / 3 /15Prueba-AR.
Hoy es jueves, el 30 de abril. TAREA: página ciento sesenta y cinco - seis  actividades doce y catorce PRUEBA –vocab el viernes ¿Qué tiempo hace?
Gustar, encantar, doler. tú / gustar (tú) a ti te gusta Gustar does not follow the regular pattern!
TAREA DE HOY: página 47, actividad 4 página 73, WRITE the 2.1 vocab Saca el paquete y un lápiz. Español 1 el 20 de febrero 20/2/13.
Verbos de cambio radical e  ie
Transcripción de la presentación:

Español 1 martes, el 7 de mayo TURN IN CORRECTIONS– last day

Tarea diaria Usa los verbos en la caja para completar las oraciones; no te olvides de conjugar los verbos. 1.Ustedes ___________ a hacer la tarea a las ocho. 2.¿A qué hora _______________ tú? 3.Él ______________ ir a la biblioteca contigo. 4.___________. No hace buen tiempo. 5.¿Qué tal si _______________? ¿Fruta? almorzarempezarmerendarquererllover

You can use ______________________ ________ ______________________ to say what you or others _______________________

Empezar + a + Infinitive ¿A qué hora empiezan a trabajar tus padres? _______________________________________ At what time do you start to study? ______________________________________

1.yo/querer/salir con amigos/este sábado 2. nosotros/entender/el español

3. la película/empezar/a las siete 4. tú/empezar a/comer el almuerzo/ mediodía

Entrevista At what time do you start your homework?* At what time do you have a snack? Do you understand the grammar?

What are the STEMS for these?

We eat lunch at noon. She understands math. You all return to the house after school.

Until what time do you (formal) sleep? How about if we have a snack? What time do you start your homework?

PRUEBA

Repaso 5.1

1. Roberto es el ________________ de Eduardo. 2. Beatriz es la __________ de Vilma y Eduardo.

3. La ___________ de Beatriz y Sandra se llama Julita. 4. Mabel es la ___________ de Roberto, Beatriz, y Sandra

5. Mateo y Vilma son los ___________ de Pedro y Mabel.

Completa las oraciones con la palabra correcta de la caja. 1.Somos seis personas en mi familia. Mi mamá tiene pelo negro y los ___________negros Mi abuela no ve. Ella es _______________ perrolentesojospelociega

3. Mi papá ne ve bien, usa _______ para leer revistas. 4. Barrégon es ____________ de mi hermano. 5. Mi prima Lucia tiene el _______ castaño y largo. perrolentesojospelociega

¡Las familias son muy diferentes! 1.Mi abuela es delgada. 2.Mis primos tienen los ojos azules. 3.Yo tengo una hermano mayor.

¡Las familias son muy diferentes! 4. Mi sobrina es muy callada. 5. Mi madre es vieja.

Los adjetivos posesivos 1.Francisco, ¿cuántas personas hay en ____ familia? 2.Somos cinco: ________ padres, dos hermanas, y yo. 3.¿Cómo son _____ hermanas? 4.Son delgadas y tienen el pelo largo. _____ ojos son de color café. 5.Ustedes tienen un perro, ¿no? –No, pero _________ gato es muy travieso.

Some other verbs that follow this pattern are

Los verbos con cambio de raiz

Dormir (ue) To sleep yo duermo I sleep nosotros dormimos We sleep tú duermes You sleep vosotros dormís You (SPAIN) sleep él/ella/ud duerme He/She/it sleeps You(formal) sleep ellos(as)/uds duermen They sleep You all sleep

merendar (ie) to snack, to have a snack yo meriendo I snack nosotros merendamos we snack tú meriendas you (s.)snack vosotros merendáis you (SPAIN) snack él/ella/ud merienda he/she/it snacks you(formal) snack ellos(as)/uds meriendan they snack you all snack

entender (ie) to understand yo entiendo I understand nosotros entendemos we understand tú entiendes you (s.)understand vosotros entendéis you (SPAIN) understand él/ella/ud entiende he/she/it understands you(formal) understand ellos(as)/uds entienden they understand you all understand

volver (ue) To return, to go back yo vuelvo I return nosotros volvemos We return tú vuelves You return vosotros volvéis You (SPAIN) return él/ella/ud vuelve He/She/it returns You(formal) return ellos(as)/uds vuelven They return You all return

almorzar (ue) To lunch, to have lunch yo almuerzo I lunch nosotros almorzamos We lunch tú almuerzas You lunch vosotros almorzáis You (SPAIN) lunch él/ella/ud almuerza He/She/it lunches You(formal) lunch ellos(as)/uds almuerzan They lunch You all lunch

empezar (ie) to start, to begin yo empiezo I start nosotros empezamos we start tú empiezas you (s.)start vosotros empezáis you (SPAIN) start él/ella/ud empieza he/she/it starts you(formal) start ellos(as)/uds empiezan they start you all start

QUERER (ie) To wish or want yo quiero I want nosotros queremos w e want tú quieres y ou (s.)want vosotros queréis you (SPAIN) want él/ella/ud quiere he/She/it wants you(formal) want ellos(as)/uds quieren they want you all want

llover (ue) To rain él llueve It rains

Completa las oraciones con la forma correcta del verbo. 1. (dormir)Los domingos, casi siempre David _____________________ hasta las once. 2. (almorzar) Salgo con mi prima ; _____________________ en un restaurante. 3. (empezar) ¿A qué hora ___________________________ tú a hacer la tarea ?

Completa las oraciones con la forma correcta del verbo. 3. Ustedes ________________________________ a casa a las cinco y media. (volver) 4. Ella ________________________ muy bien el español. (entender) 5. ¿Qué tal si _____________________________ ? Hay fruta en la mesa. (merendar)

Completa las oraciones con la forma correcta del verbo. 6. Mi familia ______________________ el día muy temprano. (empezar) 7.Ellos _____________________ a los videojuegos cuando ________________. (jugar, llover) 8. _____________________ tú en clase ? Tienes sueño ? (dormir)

Completa las oraciones con la forma correcta del verbo. 9. Nosotros ______________________ al colegio los lunes por la mañana. (volver) 10. Nuestros amigos van a ___________________ a McDonald’s. (merendar) 11. Las clases _____________________ a las ocho menos veinte. (empezar)