La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Què hem estat fent aquests anys?

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Què hem estat fent aquests anys?"— Transcripción de la presentación:

1 Què hem estat fent aquests anys?
Objectius específics i transversals de l’assignatura L’estudiant ha de ser capaç de .... (en diversos quadrimestres) Millora del procés Programació d’activitats i control del temps d’estudi Enquestes Implicació en altres assignatures Coordinació horitzontal i vertical Coherència ECTS Dins i fora de l’aula Projecte d’aplicació Exercicis Metodologies actives Avaluació contínua Aprenentatge cooperatiu (AC), PBL, etc. Carpeta de grup Mínims individuals Els cursos de l’ICE i l’adaptació a l’EEES

2 Aprendre al segle XXI és una activitat complexa
Exemple, model de Huitt (2003) [ La idea és aplicar a la docència (instrucció) un mètode sistemàtic resultat d’estudis científics  apliquem d’una vegada a la docència els resultats de la recerca en aprenentatge dels últims 100 anys!

3 Exemples de models instruccionals (ADDIE Gagné (1975, 2005)
1. Analysis: Overall goals and scope. 2. Design: User characteristics, specific objectives, learning & media strategies 3. Development: Production of instruction 4. Implementation: Conducting the course 5. Evaluation: Evaluating success and collecting data

4 Exemples de models instruccionals: Dick and Carey (1978, 2004)

5 Objectius d’aprenentatge
Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

6 Apuntem-ho en un paper, posem el nom i lliurem-lo
... llegim un article Seamos objetivos Richard M. Felder y Rebecca Brent Chemical Engineering Education, 31(3), (1997) Fem grups i discutim ... En què estem d’acord tots els membres del grup? En què discrepem? Apuntem-ho en un paper, posem el nom i lliurem-lo

7 Els objectius formatius. Introducció
Són les metes educatives de l’assignatura en general o dels temes, les activitats, les lliçons … en particular. Defineixen allò que els estudiants seran capaços de realitzar al finalitzar el curs i els resultats esperats. Un dels elements més importants de la “programació d’una assignatura” Objectives, aims, learning skills, program outcomes, competences, level descriptors, etc...

8 Objectius formatius. Classificació
Són les metes educatives globals de l’assignatura. Es poden plantejar des del punt de vista del professor. (El professor pretén que ...) “L’assignatura té com objecte Iniciar en, Familiaritzar amb ....” Generals actitudinals Objectius formatius Són els resultats concrets que esperem de l’alumne al finalitzar un “tema”. Es plantegen des del punt de vista de l’estudiant. (L’estudiant haurà de ...) “Al finalitzar el tema x l’estudiant haurà de ser capaç de Recordar, Analitzar ....” Específics Coneixements i habilitats

9 Exemples d’alguns objectius d’assignatures
Generals (de 2 a 3 ) “El curso té ha d’introduir els conceptes per analitzar i dissenyar sistemes combinacionals i seqüencials senzills” Específics (de 8 a 10) Una vegada completat el capítol, l’estudiant ha de ser capaç de: planificar i realitzar el disseny intern d’un bloc seqüencial estàndard de tipus comptador o registre, a través una arquitectura estructurada top-down; analitzar i verificar les característiques elèctriques usant simulació; i comparar el seu disseny amb el d’altres circuits integrats comercials similars (comprensió)

10 Perquè una planificació basada en resultats?
El més habitual és que planifiquem basant-nos en els continguts i processos, però no en els resultats. Quan es planifica en funció de resultats observables, es dóna rellevància a: L’aprenent i no el mestre. Ens interessa l’aprenentatge; l’ensenyament és la via per assolir-lo. Els resultats de l’aprenentatge, no els del procés. El resultat és el que compta, el procés serà el que més eficaçment ens produeixi aquest resultat. La representació dels resultats d’aprendre. Les evidències de l’aprenentatge han de ser part integral del procés, no actes aïllats.

11 Els objectius formatius. Avantatges
La formulació dels objectius permet, Comunicar a l’estudiant i als nostres col·legues, la finalitat del curs de forma més clara que la simple enumeració dels continguts Descriure les accions que els estudiants seran capaços de fer al finalitzar el curs Establir una relació directa entre els objectius i la avaluació de l’aprenentatge Triar els mètodes i instruments d’ensenyament més adequats per tal de poder assolir els objectius proposats L’estudiant els ha de conèixer des del començament

12 Objectius Específics. Característiques
Els objectius específics són enunciats, Molt important !! Precisos (generalment: curts) Que comencen por un verb d’acció Formulats sempre des del punt de vista de l’estudiant Que descriuen allò que els estudiants han de ser capaços de realitzar al finalitzar un tema, una activitat, … del curs Guien en l’elecció del mètode i els instruments docents i d’avaluació Concreten allò que s’espera d’un tema Indiquen què serà avaluat

13 Objectius Específics. Redacció
Subjecte -> l’estudiant Verb d’acció fàcilment avaluable o mesurable Contingut Circumstància o complements Verb Contingut Circumstància Després de cursar el Tema 1, l’estudiant serà capaç de: Obtenir la taula de veritat d’un sistema combinacional senzill (no més de 5 entrades) a partir de l’esquemàtic amb portes lògiques, aplicant l’Àlgebra de Boole i avaluar la solució a través de programari de simulació lògica (Comprensió)

14 Objectius Específics. Formulació Correcta
Enunciat: Oració amb Subjecte, Verb i Complements El subjecte de l’objectiu, és l’alumne? Es pot fer una pregunta d’examen amb el verb que s’utilitza en l’objectiu? (verb avaluable) Els complements de l’objectiu, són suficientment complets i concrets per tal que l’objectiu pugui ser avaluat per un altra professor? (la prova del professor Rus) Eviteu: Saber, aprendre, entendre, conèixer, … La “Prueba del Algodón”

15 Enginyeria Inversa. “Reverse Engineering”
La formulació d’objectius pot resultar difícil les primeres vegades, i per tant: Es pot fer servir de punt de partida la col·lecció d'exàmens i altres activitats d’avaluació de l’assignatura per definir els objectius formatius, i “identificar” quins són els seus elements “més importants” Fem l’Activitat 2: pensem en un dels nostres exercicis i transformem-lo en objectiu

16 Classificació dels objectius
Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

17 Classifiquem els objectius
La taxonomia de Bloom, els nivells de coneixement (o competència) associats als objectius i una taxonomia simplificada

18 Adquirir coneixements
Taxonomia de Bloom Una classificació jeràrquica - no la única - del nivell de complexitat dels objectius específics Fàcil Difícil Avaluar Abstracte Bloom, B.S. (Ed.) (1956) Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. New York ; Toronto: Longmans, Green. Sintetitzar Analitzar Aplicar Comprendre Adquirir coneixements Concret Interessant:

19 Taxonomia de Bloom

20 Relació entre l’objectiu i l’activitat

21 Objectius Específics. Exemples de verbs d’acció
2 Resoldre Utilitzar Manipular Aplicar Calcular Formular ... Aplicació 1 Analitzar Organitzar Deduir Elegir Distingir Comparar ... Anàlisi Enumerar Nombrar Identificar Definir Reconèixer Recordar ... Adquisició de coneixements Explicar Interpretar Preveure Descriure Comparar Diferenciar ... Comprensió Interpretar 3 Recordar Concebre Escriure Exposar Definir Discutir Planificar ... Síntesi Avaluar Jutjar Defendre Criticar Justificar Argumentar ... Avaluació Cal evitar: Saber, aprendre, entendre, conèixer, … Resolució de problemes / reptes

22 Classificació simplificada d’objectius específics
Més competència Per cada nivell hi haurà uns mètodes docents adequats 6. Avaluació 5. Síntesi 3 Aplicació (Projectes, problemes complexes amb diverses solucions) 4. Anàlisi 3. Aplicació 2. Comprensió 2 Comprendre (exercicis amb solució única) 1. Adquisició de coneixements 1 Conèixer / recordar Menys competència (classes expositives, vídeos, etc...) La taxonomia de Bloom ICE-UPC: cursos de formació professors a l’EEES

23 Les altres competències:
Les actituds Les altres competències: Adquirir coneixements (saber) Específics Enumerar les raons per les quals és important documentar el codi d’un programa Explicar què significa i perquè es desitjable escriure bé documents Desenvolupar habilitats (saber fer) Específics Introduir comentaris apropiats en el codi font d’un programa Escriure bé un document usant els recursos disponibles Són difícils d’avaluar i no són molt habituals Canviar actituds (voler fer) Documentar un programa per iniciativa pròpia, encara que no se li hagi explicitat Escriure bé en qualsevol circumstància i per a tota la vida Quins són els més importants? Què en fem d’aquestes competències ... una assignatura a part o les mesclem amb els objectius específics?

24 Exemple d’alguns objectius transversals
(compartits per altres assignatures) (2 or 3 ) Una vegada completat el capítol, l’estudiant ha de ser capaç de: Treballar en equip amb efectivitat per resoldre problemes (obliga a muntar grups d’AC) Organitzar una agenda i estimar el temps de dedicat a l’estudi de l’assignatura (obliga a planificar els exercicis i a realitzar fulls de càlcul per anotar el temps) Comunicar escrita i oralment el projecte d’aplicació dissenyat a l’assignatura (obliga a preparar rúbriques per avaluar/autoavaluar tant les memòries com les presentacions orals) Felder, R. M.; Brent, R.; “Designing and Teaching Courses to Satisfy the ABET Engineering Criteria”, Journal of Engineering Education, January 2003, pp 7-25

25 Exemple d’alguns objectius transversals
Exemple de full de la nova guia docent d’una assignatura (

26 L’assignatura s’amplia amb noves metes
L’assignatura s’amplia amb noves metes ... (impensables des de l’ensenyament tradicional) Assignatura ampliada amb nous i engrescadors objectius formatius específics i transversals Redefinició de l’assignatura amb el mètode docent de l’aprenentatge cooperatiu Cal introduir conceptes d’assignatures més avançades per justificar perquè expliquem el nostre temari Cal ensenyar mètodes d’estudi, anglès, recerca de documentació, a redactar i exposar documents, etc...

27 I una assignatura de segon (SED) encara s’amplia més ...
Continuació de Laboratori de Programació i Electrònica Digital Tema 1: PLD’s i VHDL CAD / EDA software : ispLEVER, Proteus-VSM, Quartus-II, MPLAB, HI.TECH C Compiler Tema 2: Microcontroladors (C) Carpeta del grup (CA) Projecte d’Aplicació (AP) Introducció del pròxim curs: SoPC Es continua amb la mateixa línia de treball, però s’avança en els nivells de coneixement i en la qualitat dels exercicis: Assignatura basada en problemes / projectes

28 Per concloure … us proposem exercicis ...
Penseu en la vostra assignatura ...redacteu uns quants objectius Passeu-los-hi la “prova del cotó fluix” Avalueu els objectius dels companys (prova del professor rus)

29 - Què és el més negatiu de la sessió?
QÜIC + Què és el més positiu de la sessió? - Què és el més negatiu de la sessió? Demaneu l'opinió als vostres alumnes diverses vegades durant el curs i modifiqueu activitats si és necessari


Descargar ppt "Què hem estat fent aquests anys?"

Presentaciones similares


Anuncios Google