La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Calentamiento Complete evens on yesterdays worksheet 13-11 create three questions asking a favor using "querer, poder & deber" following the model. These.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Calentamiento Complete evens on yesterdays worksheet 13-11 create three questions asking a favor using "querer, poder & deber" following the model. These."— Transcripción de la presentación:

1 Calentamiento Complete evens on yesterdays worksheet create three questions asking a favor using "querer, poder & deber" following the model. These verbs should be in imperfect subjunctive & be followed with a infinitive

2

3 1.Carmen – vender 1.Vendiera 2.El amor – obedecer 1.Obedeciera 3.Ella – querer 1.Quisiera 4.Su madre – casarse 1.Se casara 1.Don José – atar 1.Atara 2.Carmen – llevarla 1.La llevara 2.D. José –ayudarla 1.La ayudara 3.El ejército – liberar 1.Liberara 4.Carmen – salir 1.saliera

4 1.Era importante/yo/ leer/mi horóscopo 1.Era importante que yo leyera mi horóscopo 2.El editor prohibió/el reportero/escribir/ esa informacion en el articulo 1.El editor prohibio que el reportero escribiera esa informacion en el articulo Ojala/ellos/no cancelar/la cartelera –Ojala (que) ellos no cancelaran la cartelera. Era necesario/ tu/ darme/las tiras comicas –Era necesario que tú me dieras las tiras comicas.

5 Calentamiento create responses to questions 1-3 using the imperfect subjunctive. –Include the reasoning! Review for your quiz (Vocab & Imperfect subjunctive

6 1.¿Los programas de televisión son buenos para los niños? ¿Los reporteros respetan siempra la privacidad de los celebridades? ¿Los investigadores encuentran siempre la verdad? 1. 2.

7 Cristina: Buenas tardes, Alejandro. Estamos encantados con tu visita esta tarde. ¿Es verdad que tú (1. venir) ______ en tu propio avión? Alejandro: Hola, Cristina. Gracias por invitarme. No, lo de mi avión son sólo rumores. Aunque me gustaría venir en mi propio avión, no tengo. (2. Llegar) ______ en el helicóptero de un amigo. Cristina: Ah, entiendo. Bueno, hablemos de tu gran éxito con MTV Unplugged. ¿Te sorprendió que (3. tener) ______ tanto éxito en el mercado estadounidense? Alejandro: Sí y no. Sabía que el mercado estaba listo para la música latina. Con gente como Gloria Estefan y Enrique Iglesias, los cantantes latinos son cada día más importantes. Le dije a mi agente que (4. preparar) ______ una buena campaña publicitaria para ese disco, y así lo (5. hacer) ______. Pero a nivel personal, sí estoy sorprendido. Cristina: Bueno, me alegro de que el público norteamericano te (6. recibir) ______ con tanto entusiasmo. ¿Cómo reaccionó tu familia? Alejandro: Bueno, mis padres estaban contentísimos de que (7. ganar) ______ un Grammy. Fue muy emocionante que ellos (8. asistir) ______ a la celebración para verme recibir el premio. Cristina: ¿Y ahora, Alejandro? ¿Cuáles son tus planes para el futuro? Alejandro: Cantar, siempre cantar. Tienen que ver mi video Tortura que hice con Shakira. Recibió dos nominaciones para el mejor video musical de MTV.

8 Cristina: Buenas tardes, Alejandro. Estamos encantados con tu visita esta tarde. ¿Es verdad que tú (1. venir) viniste en tu propio avión? Alejandro: Hola, Cristina. Gracias por invitarme. No, lo de mi avión son sólo rumores. Aunque me gustaría venir en mi propio avión, no tengo. (2. Llegar) LLEGUÉ en el helicóptero de un amigo. Cristina: Ah, entiendo. Bueno, hablemos de tu gran éxito con MTV Unplugged. ¿Te sorprendió que (3. tener) TUVIERA tanto éxito en el mercado estadounidense? Alejandro: Sí y no. Sabía que el mercado estaba listo para la música latina. Con gente como Gloria Estefan y Enrique Iglesias, los cantantes latinos son cada día más importantes. Le dije a mi agente que (4. preparar) PREPARARA una buena campaña publicitaria para ese disco, y así lo (5. hacer) HIZO. Pero a nivel personal, sí estoy sorprendido. Cristina: Bueno, me alegro de que el público norteamericano te (6. recibir) RECIBIERA con tanto entusiasmo. ¿Cómo reaccionó tu familia? Alejandro: Bueno, mis padres estaban contentísimos de que (7. ganar) GANARA un Grammy. Fue muy emocionante que ellos (8. asistir) ASISTIERAN a la celebración para verme recibir el premio. Cristina: ¿Y ahora, Alejandro? ¿Cuáles son tus planes para el futuro? Alejandro: Cantar, siempre cantar. Tienen que ver mi video Tortura que hice con Shakira. Recibió dos nominaciones para el mejor video musical de MTV.

9 Theme: Expressing Possession Objective & Big Picture: Long form possessive adjectives allow student to express something belongs to them (mine, yours, etc.) TSWBAT: Use long-form possessive adjectives to tell to whom things belong. Language Objective: Identify long-form possessive adjectives from a passage about Javier Bardem & convert them to short-form poss. adjectives. Prepare: pre-write 450

10 Long-Form Possessive Adjectives and Pronouns (Los adjetivos y pronombres posesivos de forma larga) ¡Este premio es mío! ¡No, no es tuyo! ¡Es mío!

11 mi tu su nuestro vuestro su (s) os, (a, as) os,(a,as) (s) these are two-form adjectives, which agree only in number, while... these are four-form adjectives, which agree in number and gender. In Capítulo 3, you were introduced to the short forms (unstressed) of possessive adjectives. You may remember that... These forms always precede the noun. Mi signo es virgo y tu signo es piscis. My sign is virgo and your sign is pisces.

12 In this chapter you will study the long (stressed) forms. Notice the following chart. míos/asmío/a tuyos/astuyo/a suyos/assuyo/a nuestros/asnuestro/a vuestros/asvuestro/a suyos/assuyo/a Possessive adjectives (long forms) yo Subject pronounSingularPlural tú él ella Ud. nosotros/as vosotros/as ellos ellas Uds. my, (of) mine your (fam.), (of) yours his, (of) his, its hers, (of) hers, its your (form.) our, (of) ours your (fam. pl.), (of) yours) their, (of) theirs your (form. pl.), (of) yours)

13 In contrast to the short forms, the long forms of possessive adjectives always follow the noun. Also, all are four-form adjectives and thus agree with the noun in both gender and number. La revista tuya está en la mesa. Your magazine is on the table. Aquí tienes dos reseñas mías. Here you have two reviews of mine. El titular nuestro es grande. Our headline is big.

14 My notebook is the blue one.Mine is the blue one. Aquí hay dos cuadernos: uno negro y uno azul. ¿Cuál es el cuaderno tuyo, el negro o el azul? El cuaderno mío es el azul. tuyo, el mío es el azul. The long forms of possessive adjectives may be used as pronouns. In such instances, the definite article is used with the possessive adjective and the noun is omitted. Here are two notebooks: a black one and a blue one. Which is your notebook, the black one or the blue one? yours, the black one or

15 Los locutores nuestros son muy buenos. Your news is horrible.Yours is horrible. Las noticias tuyas son horribles. nuestros son muy buenos. tuyas son horribles. The long forms of possessive adjectives may be used as pronouns. In such instances, the definite article is used with the possessive adjective and the noun is omitted. Our announcers are very good.Ours are very good. More examples:

16 La crítica suya es imposible. As with the short forms of su(s), long-form possessive adjectives and pronouns may be clarified in the third- person forms. For adjectives, the long form suyo/a(s) can be replaced by the construction de + pronoun in order to clarify the identity of the possessor. His criticism is impossible. ¿La crítica de quién? Whose criticism? La crítica de él. (no de ella o de usted) The criticism of his. (not hers or yours)

17 El anfitrión suyo llega ahora. As with the short forms of su(s), long-form possessive adjectives and pronouns may be clarified in the third- person forms. For adjectives, the long form suyo/a(s) can be replaced by the construction de + pronoun in order to clarify the identity of the possessor. Their host is arriving now. Sí, el de ellas (no de ellos o de ustedes, etc.) siempre llega a las diez. Yes, the host of theirs (not theirs [masculine] or yours, etc.) always arrives at ten.

18 La suya (la telenovela) es más interesante que la nuestra. For the pronouns el suyo, la suya, los suyos, and las suyas, use the definite article + de + pronoun: el/la de usted, los/las de ellos, etc. The definite article must agree in gender and number with the noun it replaces. Yours (the soap opera) is more interesting than ours. La de usted es más interesante que la nuestra. Yours is more interesting than ours. Stated more unambiguously:

19 It should be noted that the stressed forms of the possessive adjectives and pronouns are used for emphasis in a comparative manner, much as we use vocal stress in English for the same purpose. Notice the following: Mi celular no tiene cámara digital. My cell phone doesnt have a digital camera. The preceding is a simple statement of fact. Im not comparing my camera to anyone elses. The word my is not stressed in English in this case, so the unstressed possessive is used in Spanish.

20 It should be noted that the stressed forms of the possessive adjectives and pronouns are used for emphasis in a comparative manner, much as we use vocal stress in English for the same purpose. Notice the following: El celular mío no tiene cámara digital, pero el tuyo sí la tiene. My cell phone doesnt have a digital camera, but yours does. If, on the other hand, I want to compare my cell phone to yours, I might say something like... In this case, the stressed forms of the possessives are used in Spanish, just as we would use vocal stress in English.

21 Este coche es el mío, y aquél es el tuyo. The definite article can be omitted after the verb ser, but only when the sentence deals with simple possession. mío, y aquél es tuyo. Omission of the Definite Article

22 However! Mi carro es verde. ¿De qué color es el tuyo? El mío es azul. Since more is involved than simple possession, the article is obligatory, even after the verb ser. Omission of the Definite Article

23

24

25 Practice: Identify long-form possessive adjectives from a passage about Javier Bardem & convert them to short-form poss. adjectives. (13-14) Evaluation: complete & practice sheet

26 1.Es mi teléfono. 1.es 2.Es tu hamburguesa 3.Es su refrigerador. 4.Son mis anteojos. 5.Son sus relojes. 1.Son 6.Es nuestra mesa. 7.Son tus tazas 8.Son vuestros tenedores. 9.Son sus sillas. 10.Es vuestra lámpara 1.Es 11.Son mis sábanas. 12.Son tus fundas. 13.Son nuestras colchas. 14.Es su pintura 15.Son sus computadoras 1.Son

27 1.The cat is mine./ the cats are mine. 1.El gato es mío. Los gatos son míos. 2.The snake is yours/the snakes are yours 3.The bird is hers/ the birds are hers 4.The monkey is his./the monkeys are his. 5.The giraffe is ours. The giraffes are ours. 6.The pig is theirs. / the pigs are theirs.

28 7.The spider is mine. / The spiders are mine.. 8.The horse is yours./the horses are yours 9.The butterfly is hers/ the butterflies are hers 10.The elephant is ours. The elephants are ours

29

30 FIN


Descargar ppt "Calentamiento Complete evens on yesterdays worksheet 13-11 create three questions asking a favor using "querer, poder & deber" following the model. These."

Presentaciones similares


Anuncios Google