La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PLA DE MOBILITAT DE LA CIUTAT DE LLEIDA ( )

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PLA DE MOBILITAT DE LA CIUTAT DE LLEIDA ( )"— Transcripción de la presentación:

1 PLA DE MOBILITAT DE LA CIUTAT DE LLEIDA (2011-2017)
ACTUALITZACIÓ 2016 Lleida, 21 de setembre de 2016 LLEIDA MOBILITAT

2 1. ANTECEDENTS La Llei 9/2003, de 13 de juny, de la mobilitat, estableix els principis, els objectius i altres requisits específics que han de desenvolupar els plans de mobilitat urbana per tal de millorar l’accessibilitat i minimitzar els impactes negatius del transport. Competitivitat Integració social Qualitat de vida Salut Seguretat Sostenibilitat El Pla de Mobilitat Urbana de Lleida, seguint aquests principis i fruit de l’anàlisi realitzat a la diagnosi, ha fixat uns objectius per millorar la mobilitat de la ciutat. Cal recordar que les propostes, de la mateixa manera que la diagnosi, s’han efectuat en totes les modalitats de mobilitat de Lleida i pretenen ser una millora de totes elles: Mobilitat a Peu Mobilitat en Bicicleta Mobilitat en Transport Públic Mobilitat en Vehicle Privat Aparcaments Distribució Urbana de Mercaderies Seguretat Viària Medi Ambient Accessibilitat a les Zones Industrials i Centres de Treball

3 2. RESUM DE LA DIAGNOSIS L’any 2009, a la ciutat de Lleida, cada dia es realitzaven uns desplaçaments, dels quals el 45,6 % d’aquests es feien a peu i/o bicicleta, el 44,8 % en transport privat i el 9,6% en transport públic. D’aquests el 76,4 %, són urbans, i el 23,6% restant són interurbans. El nivell d’autocontenció del municipi de Lleida és de 76,4%. Repartiment modal Lleida Repartiment modal a diferents ciutats espanyoles (viatges de residents) El model de mobilitat a Lleida tendeix cap a un escenari de més sostenible, amb un creixement dels modes públics (+5,53%), superior al dels privats (+3,41%).

4 2. RESUM DE LA DIAGNOSIS • El creixement absolut de la mobilitat ( ) es situa en un 13,6%, amb un màxim en el transport públic (18,6%) i un mínim en el vehicle privat (11,3%). • Desplaçaments urbans: Predominen els modes no motoritzats (59,11% del total, essent el 0,8% en bicicleta). Els desplaçaments en transport públic són el 8,85% i en vehicle privat el 32,04% del total. • Distància mitjana de desplaçaments urbans: 4,03 km (3,3 km sense trànsit molest). • Temps mitjans de desplaçament entre els diferents medis de transport: El temps mitjà de desplaçament del transport públic està molt per sobre del vehicle privat, per la qual cosa el fa poc competitiu. • Desplaçaments interurbans: l’ús del vehicle privat és majoritari (més del 85% del total), en contrast amb un 11,9% en transport públic. • Accés a la ciutat: es fa majoritàriament per 7 corredors principals que conflueixen al centre de forma radial • Els desplaçaments interurbans tenen més pes a les vies d’accés del nord i de l’est. • L’oferta de servei de transport públic en la majoria de corredors cobreix la demanda actual, a excepció d’alguns corredors (C5 (Alguaire-Val d’Aran)).

5 2. RESUM DE LA DIAGNOSIS Oportunitats i amenaces per afavorir el canvi modal en l’àmbit urbà i interurbà SEGURETAT VIAL Necessitat de pacificar la xarxa no bàsica per millorar la seva seguretat i confort per als vianants i ciclistes. MOBILITAT A PEU Tendència al creixement dels modes a peu-bicicleta i transport públic respecte el vehicle privat. Les dimensions i estructura compacta de la ciutat de Lleida, una gran oportunitat pels desplaçaments no motoritzats Una xarxa de vianants ben articulada i connexa. MOBILITAT EN BICICLETA Es necessita millorar la connexió, la senyalització i la infraestructura d’estacionament de la xarxa bàsica per als desplaçaments amb bicicleta per poder garantir la seguretat, el confort i la continuïtat d’aquest mode de transport, creixent a Lleida.

6 2. RESUM DE LA DIAGNOSIS MOBILITAT EN TRANSPORT PÚBLIC El servei de ferrocarrils interurbans de llarga distància és molt eficient en connexió (Barcelona, Tarragona), en contrast al servei de rodalies i de mitja distància que presenta dèficit de serveis i de qualitat. Itineraris recurrents del transport públic urbà i baixa competitivitat respecte el vehicle privat. Els temps de desplaçament del transport públic poc competitiu respecte els altres modes. El corredor metropolità de la zona nord-est, de major demanda de desplaçament, presenta una baixa oferta de serveis de transport públic. El foment dels serveis directes entre punts dispersos en el territori amb punts d’intercanvi modal intermedis més propers. MOBILITAT EN VEHICLE PRIVAT La capacitat dels accessos a la ciutat durant la major part del dia són molt superiors a la demanda. Tendència a la regressió dels turismes i a l’increment de les motos. Superàvit d’aparcament en la majoria de barris de Lleida

7 3. PROPOSTES ESTAT DE LES PROPOSTES IMPLANTADES 10 EN REDACCIÓ/ EXECUCIÓ 25 PENDENT 34 ÀMBIT DE LES PROPOSTES Nº PROPOSTES SEGURETAT VIARIA 3 A PEU 7 EN BICI AUTOBUS 15 DUM 4 VEHICLE PRIVAT ALTRES 18

8 3. PROPOSTES PROPOSTES EXECUTADES Confeccionar pla de Seguretat viaria per reduir accidentalitat Creació i foment camins escolars segurs Proposta implantació andanes embarcament, plataformes i noves marquesines en parades transport públic PROPOSTES EN ESTUDI/PROJECTE/EXECUCIÓ Millora xarxa actual (bici): senyalització horitzontal i vertical per bicicletes i accessibilitat de guals per bicicletes Implantació de sentits únics a la xarxa no bàsica PROPOSTES PENDENTS Fomentar que les empreses de transports posseeixin un pla de gestió ambiental Incorporar avenços tecnològic. Porva pilot de DUM (càrrega i descàrrega) en bicicleta. Promoure amb altres ciutats millors practiques

9 4. INDICADORS MILLORA ASSOLIDA 28 OBJECTIU NO ASSOLIT 5 SENSE OBJECTIUS 4 FALTEN DADES 21 MILLORA ASSOLIDA Accidents amb víctimes per veh.*km Creació de camins escolars en l'entorn de centres educatius Existència de cruïlles amb prioritat per al transport públic urbanes OBJECTIU NO ASSOLIT Productivitat Transport Públic Urbà Semàfors acústics

10 3. PROPOSTES P0 Definició i Jerarquització de les xarxes bàsiques de Mobilitat FET P01 Confeccionar pla de Seguretat viaria per reduir accidentalitat P02 Participar posada en funcionament canvis legislatius per millora eficiència sancionadora en matèria de seguretat viaria P03 Creació i foment camins escolars segurs P04 Pla de foment dels eixos bàsics de vianants. Implantació de senyal orientativa per vianants i millora de capacitat i us dels eixos P05 Sectorització de la ciutat en zones 30 i implantació segons fases P06 Elaboració plànol passos de vianants i millora d’aquets P07 Actuació del Pla d’Accessibilitat universal: Estudi de Guals i voreres, catàleg d’ample inferior a 6.6m- implantació millores EN EXECUCIÓ P08 Estudi implantació semàfors acústics i altres sistemes adaptats P09 Ampliació de les illes de vianants per us exclusiu de vianants P10 Realització propostes de regulació de zones per a vianants amb control d’accés P11 Millora xarxa actual: senyalització horitzontal i vertical per bicicletes i accessibilitat de guals per bicicletes P12 Implantació nous estacionaments de bicicleta a la via pública, implantació i senyalització d’estacionament de bicicletes en edificis públics P13 Potenciar l’estacionament de bicicletes en pàrkings públics P14 Actualització de estudi fiabilitat tècnic-econòmica per posa en servei sistema públic de lloguer de bicicleta P15 Creació nous itineraris bicicleta fomentar continuïtat i millora connexió xarxa. Establir eixos Nord-sud i est-oest P16 Revisió Ordenança Circulació pel que fa us del ciclista P17 Estudi implantació carril-bici corredor (circuits 10-21Km) P18 Proposta implantació andanes embarcament, plataformes i noves marquesines en parades transport públic P19 Proposta instal·lació de sistemes SAEI parades transport públic urbà P20 Trametre a través de la Web, en temps real informació de la xarxa transports públic P21 Analitzar la viabilitat d’ampliació de l’horari de línies de transport públic en horari nocturn P22 Estudiar firma convenis per entrega de vals o targes de bus dels comerços P23 Proposta d’instal·lació de nous carrils bus. Implantació de sistemes de prioritat semafòrica pel transport públic

11 3. PROPOSTES P24 Pla de Millora de la xarxa de bus urbà: propostes reestructuració servei existent FET P25 Estudi implantació busos especials en zones de poca densitat de població (bus a demanda, bus del barri) EN EXECUCIÓ P26 Impulsió del PTVC. Foment, creació i gestió de terminals intercanviadors entre transport públic intern i el de connexió P27 Estudi coordinació d’horaris i freqüències per facilitar intermodalitat. Pla d’optimització de nova estació d’autobusos P28 Millores en accessibilitat, informació i conforts de la estació autobusos P29 Potenciar la millora de l’accessibilitat amb transport públic en relació a l’exterior (xarxa d’autobusos i ferrocarril) P30 Col·laboració amb autoritats competents de l’estudi de creació de nous baixadors ferroviaris al terme municipal per xarxa de rodalies P31 Estudi de millora de les parades actuals de Taxi (emplaçament, espais, informació, marquesines...) P32 Estudi demanda servei de taxi amb cobertura territorial amb coordinació transport públic P33 Millora reserves carrega i descarrega: senyalització, horaris, longitud P34 Potenciar la carrega i descarrega nocturna i silenciosa P35 Estudi reforma de l’Ordenança municipal per la circulació i gestió de zones de càrrega i descàrrega P36 Incorporar avenços tecnològic. Porva pilot de DUM (càrrega i descàrrega) en bicicleta. Promoure amb altres ciutats millors practiques P37 Implantació de sentits únics a la xarxa no bàsica P38 Potenciació i optimització de la capacitat dels eixos bàsics i de les vies principals P39 Posada en funcionament del nou centre de control de mobilitat P40 Realització de una prova pilot de ZAM a Lleida (zones avançades en les cruïlles per motos) P41 Millora funcionament cruïlles semaforitzades: revisió de fases, implantació de semàfors LED’S P42 Estudi implantar Car-sharing a la ciutat. Punts d’aparcament i publicitat P43 Potenciació del Car-Pooling a través d’un portat integrat P44 Redacció d’un pla d’aparcament de la ciutat. Estudi d’una gestió integral P45 Consolidació i ampliació d’aparcaments de dissuasió als accessos de la ciutat o a l’entorn del centre i connexió amb altres models de transport P46 Estudi de modificació de la regulació de l’estacionament: Distribució, tarifació (progressiva, per zones...) i residents.

12 3. PROPOSTES P47 Proposta d’eliminació d’aparcament a la xarxa bàsica de la ciutat, Estacionament de residents en horari nocturn. FET P48 Pla de control de disciplina de l’estacionament a la via pública P49 Millora de la senyalització fixa i variable dels estacionament a la via pública P50 Estudi d’implantació i millora dels estacionaments per motocicletes. Estudi d’ubicacions com a element de millora de visibilitat P51 Proposta creació de nous aparcaments per a discapacitats P52 Control periòdic de l’evolució dels principals contaminants provocats pel sector del transport i fer seguiment de les mesures fixades al PMU i Ozó. P53 Fomentar que les empreses de transports posseeixin un pla de gestió ambiental P54 Introducció mesures en favor us del cotxe elèctric. Creació d’estacionament per vehicle elèctric. P55 Promoció de l’ús de vehicles ecològics en el transport públic urbà, millora flota actual P56 Considerar criteris ecològics en la renovació de vehicles ecològics P57 Fer campanyes de promoció de combustibles més eficients i nets per transport provat i de mercaderies P58 Controlar i disminuir la contaminació acústica deguda a la mobilitat. P59 Realització d’un Pla de disminució de la contaminació acústica, d’acord amb la nova normativa EN EXECUCIÓ P60 Formació d’una comissió de seguiment del pla dintre de l’observatori de la Mobilitat i definició de la seva estructura humana P61 Elaboració de una memòria anual de dades de la mobilitat “observatori de la Mobilitat” P62 Campanyes de sensibilització i comunicació en matèria de seguretat viària P63 Campanya sensibilització us de bicicleta, actes de promoció P64 Campanyes i actes promoció mobilitat a peu. Promoure Lleida com a referent internacional P65 Col·laboració en la implantació de mesures incloses en els pla específics P66 Promoció de plans de desplaçament i plans de mobilitat sectorial. Realització del PDE de l’Ajuntament P67 Participar en campanyes i projectes de sensibilització i de millora de la mobilitat. P68 Remodelar la pagina Web municipal pel que fa a la informació de mobilitat, especialment transport públic

13 4. INDICADORS ID Indicador Unitats Valor de referència 2011 Valor 2015
Valor 2015 Valor objectiu del PMU Escenari 2017 1 Víctimes mortals en accidents de trànsit (dades de partida de 2010) morts/any 2 5 0 accidents mortals Accidents amb víctimes per veh.*km accidents amb víctimes / (106*veh*km) 416 370 291 Reducció del 30% dels accidents amb victimes. 3 Controls alcoholèmia/1.000 habitants --- 15,91 4 Controls de velocitat/1.000 habitants (Guàrdia Urbana) 1095 Accidents amb víctimes/1.000 habitants 2,66 2,04 1,86 6 Accidents amb víctimes vianants Nombre d’accidents amb víctimes vianants 90 72 63 7 Accidents amb víctimes ciclistes Nombre d’accidents amb víctimes ciclistes 23 8 Quota transport intramunicipal a peu (*) % de desplaçaments en modes no motoritzat 59,10% 58,80% Manteniment de la quota modal. 9 Pacificació del trànsit Km de carrers amb límit 30km/h 1,17 2,42 1,42 Augment del 3,35% anual 10 Creació de camins escolars en l'entorn de centres educatius Nombre de camins escolars executats Realització d'un cami escolar/any 11 Semàfors acústics Nombre total de semàfors acústics 394 334 453 Augment del 15% absolut al 2017 12 Carrers amb voreres d'amplada inferior a 1,80 m longitud de voreres d'amplada inferior a 1,80 m respecte longitud total de la xarxa Reducció de l'1% global 13 Xarxa viària exclusiva per a vianants o convivènvia Km de carrer 6,2 6,35 7,44 Augment del 20% global 14 Passos vianants adaptats Passos vianants adaptats / passos vianants totals 89% 93% 95% Grau d'adaptació del 95%

14 4. INDICADORS ID Indicador Unitats Valor de referència 2011 Valor 2015
Valor objectiu del PMU Escenari 2017 15 Quota transport intramunicipal en bicicleta (*) % de desplaçaments en modes no motoritzat 0,80% 1,40% 1,70% Increment del 0,9% global 16 Xarxa vies ciclables (carril bici+vies ciclables) Km bici 22,1 36,5 35,36 Increment absolut 10% anual 17 Places Aparcament Bicicletes places / habitants 0,64 5,360 0,7 Increment absolut del 10% 18 Adaptació a pmr del parc mòbil de transport públic de superfície % Vehicles de TP de superfície adaptats a PMR 95% 100% 100% el 2017 19 Adaptació a PMR de les parades de transport públic % d’estacions de TP adaptats a PMR 90% 98% 20 Existència de pantalles SAE a les parades Nombre de pantalles Sae totals 7 11 13 Increment d'una pantalla/any 21 Velocitat comercial del transport públic urbà de superfície Km/h 12,04 12,68 13,24 Augment del 10% pel 2017 22 Existència de cruïlles amb prioritat per al transport públic urbanes Nombre de cruïlles de prioritat per al transport públic 1 6 Increment d'una cruïlla/any 23 Cobertura del transport públic urbà a la trama urbana consolidada (cobertura 200 m. respecte parades) % residents situades a menys de 200 metres del bus urbà Cobertura del 95% 24 Cobertura del transport públic interurbà a la trama urbana consolidada (cobertura m respecte parades) % residents situades a menys de metres del bus urbà 83% Cobertura del 90% 25 Quota transport públic intramunicipal % d’utilització del transport públic intramunicipal 8,80% 12,30% Augment del 3,3% anual 26 Quota transport públic intermunicipal % d’utilització del transport públic intermunicipal 11,90% 23,60% Creixement d'un 11,7% 27 Productivitat Transport Públic Urbà Viatgers anuals / Km útils anuals 3,84 3,18 3,92 Increment del 2% al 2017 28 Km d'itinerari d'autobús per viari en situació de congestió en FHP Km d'itinerari bus/Km viari amb congestió en FHP 101,01 90,91 decrement del 10% en 2017 29 Parades amb marquesina (Millora de la comoditat) Parades servei amb marquesina i/o banc / parades servei bus totals 49 47 55 Instal·lació de 2 marquesines/any

15 4. INDICADORS 30 Parades amb plataforma d'accés
parades servei amb plataforma / parades servei bus totals 154 148* 169 2-3 plataformes d'accés/any. 2017: Increment 12-18 31 Xarxa carrils bus Km carrils bus 0,4 2,1 1,2 Increment del 50% de la longitud de la xarxa/any 32 Cobertura de les parades de TAXI Superfície del casc urbà coberta 58% 87% Increment del 50% absolut al 2017 33 Espai al viari per a la distribució urbana de mercaderies places / habitants 4,74% 6,43 5,00% Increment fins al 5% de l'espai viari 34 Turismes per habitant (*) turismes per cada habitants 421,51 405,64 413,25 Disminució d'un 2% per l'any 2017 35 Carrers de la xarxa secundària amb sentit únic Nombre de carrers amb sentit únic de la xarxa secundària/xarxa secundària total 84,59% 85,26% 94,59% Augment del 10% pel 2017 36 Quota vehicle privat intramunicipal % mobilitat quotidiana intramunicipal realitzada en VP 32% 27,20% Disminució d'un 6% 37 Quota vehicle privat intermunicipal % de la mobilitat quotidiana intermunicipal realitzada en VP (% respecte total viatges) 86,30% 79,40% Disminució d'un 12,7% 38 Ocupació mitjana per vehicle Nombre mitjà d'ocupants per automòbil 1,19 1,36 1,25 Increment del 0,06% absolut (0,01% anual) 39 Rati de velocitat promig vehicle privat/transport públic de superfície 2,58 2,27 40 % de motocicletes respecte del parc de vehicles (Parc de motocicletes/parc de vehicles)*100 8,99% 13,78% 9,89% Increment del 10% AL 2017 41 Saturació Xarxa Viària Xarxa primària nivell servei E o F en FHP / Xarxa primària total 1,48% 42 Places d'estacionament a la xarxa bàsica Places estacionament en xarxa bàsica/km. xarxa bàsica 1249,8 624,9 Reducció del 50% absolut al 2017 43 Places d'aparcament públics fora calçada (no s'incloen solars provisionals) 4887 5920 5187,65 Increment d'un 1% anual 44 Aparcament regulat en via pública Places aparcament regulades / Places aparcament totals 3654 4270 4750,2 Increment d'un 0,5% anual 45 Places per a persones amb mobilitat reduïda Nombre de places PMR públiques 268 416 295 Increment d'un 30% absolut al 2017

16 4. INDICADORS 46 Consum energètic t ep/any 22.492 22.490
22.490 Per l’ horitzó de +6 anys (per l’any 2017): tep/any Per l’horitzó +12 (2023): tep/any 47 Emissió de gasos d’efecte hivernacle t CO2/any 67.634 65.160 Per l’ horitzó de +6 anys (per l’any 2017): t CO2 eq Per l’horitzó +12 (2023): t CO2 eq 48 Inmissions de NO2/NOX μg/m3 28 <40 valors d'immissió <40 μg/m3 49 Inmissions de Pm10 33 50 Presència d'ozó troposfèric VOPS* 10 <25 VOPS<25 51 Emissions sonores % de la població que supera el limit legal de soroll 16,77% diürn 15,17% diürn Disminuir un 1,5% la població exposada anualment 15,74% nit 13,62 nocturn 52 S'han dut a terme campanyes de prevenció? Si/No Si Sense objectius associats 53 S'han dut a terme accions d'educació i formació viària? 54 Distància mitjana dels desplaçaments interns Km 4,03 4,13 Manteniment dels paràmetres actuals 55 Distància mitjana dels desplaçaments interurbans 13,23 13,28 56 Nivell d’autocontenció en els desplaçaments quotidians % d’autocontenció - 0,766 57 IPC interanaul de la ciutat de Lleida % increment anual 3,71% -0,20% Sense objectius associats. (primers 6 mesos 2011) 58 Nombre de persones aturades (dades gener 2011) Persones aturades 10.676 24.300


Descargar ppt "PLA DE MOBILITAT DE LA CIUTAT DE LLEIDA ( )"

Presentaciones similares


Anuncios Google