La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Adjective agreement, forming questions

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Adjective agreement, forming questions"— Transcripción de la presentación:

1 Adjective agreement, forming questions
c2g1 Adjective agreement, forming questions

2 feminine masculine nouns
In Spanish, nouns are either ________________ or ________________. (el amigo, el muchacho) (la amiga, la muchacha) We already know that adjectives describe ______________. In Spanish, an adjective will CHANGE to match or “agree with” the noun it describes. There are 4 ways that adjectives change: Masculine Feminine Singular Plural feminine masculine nouns

3 Relga #1 O If an adjective ends in an _____ in the masculine form, it will change to an _____ in the feminine form. Then add an _____ to make it plural. Try rubio A S Singular plural Masculine Rubio Rubios Feminine Rubia rubias

4 Carlota y Julia son rubias. Diego y Jesús son rubios.
Otros Adjetivos: Aburrido Activo Atlético Cómico Tímido Tonto Bajo Alto Ejemplos: “RUBIO” María es rubia. Marcos es rubio. Carlota y Julia son rubias. Diego y Jesús son rubios. Diego y María son rubios.

5 Regla #2 If an adjective ends in a vowel other than _____, then the masculine and feminine forms will be the __________. Then add an _____ to make them plural. Try inteligente O SAME S Singular plural Masculine inteligente inteligentes Feminine

6 Ejemplos: “INTELIGENTE”
Otros Adjetivos: Importante Grande Interesante Amable María es inteligente. Marcos es inteligente. Carlota y Julia son inteligentes. Diego y Jesús son inteligentes. Diego y María son inteligentes.

7 Relga #3 If an adjective ends in a _____________ other than “R,” then the masculine and femInine forms will be the _______. Then add an _____ to make it plural. Try intelectual CONSONANT SAME ES Singular plural Masculine intelectual intelectuales Feminine

8 Ejemplos: “INTELECTUAL”
Otros Adjetivos: Azul Marrón Difícil Joven María es intelectual. Mario es intelectual. Carlota y Julia son intelectuales. Diego y Jesús son intelectuales. Diego y María son intelectuales.

9 R A ES S Relga #4 Try trabajador Singular plural Masculine trabajador
If an adjective ends in an _____ in the masculine form, add an _____ to make it the feminine form. To make the masculine adjective plural: add _____ to the end. To make the femenine adjective plural: add an _____ to the end. Try trabajador A ES S Singular plural Masculine trabajador trabajadores Feminine trabajadora trabajadoras

10 Ejemplos: “TRABAJADOR”
María es trabajadora. Marcos es trabajador. Carlota y Julia son trabajadoras. Diego y Jesús son trabajadores. Diego y María son trabajadores. Otros Adjetivos: Discutidor Encantador Conservador

11 Práctica – la página final
Llena los espacios con la forma correcta del adjetivo en paréntesis.

12 Práctica Seria… gracioso Alto Trabajador / trabajadora Activa
Tímida Intelectuales Románticos Aburridos Alto Activa Inteligentes Pelirrojas Extrovertidos Simpática Rubios…morenos rubias… morenas

13 sí no before after Question Formation
To ask a _______ or _______ question, raise the pitch of your voice at the end of the question. You do not always need the subject (noun/pronoun). If you choose to include the subject in your question, it can go ___________ or ____________ the verb. before after ¿Eres trabajador? ¿Tú eres trabajador? ¿Eres tú trabajador? ¿Eres trabajador tú? ¿Es tímida? ¿Ella es tímida? ¿Es ella tímida? ¿Es tímida ella?

14 Eres cómica. vs. ¿Eres cómica?
Question Formation In a YES or NO question, you MUST raise the pitch of your voice at the end of the question. If you don’t, then you are simply stating a fact. Eres cómica. vs. ¿Eres cómica?

15 accent mark ¿Qué? ¿Quién? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Dónde? ¿Cuántos? ¿Cuál?
You can also ask questions using question words like: who, what, when, where, why, how, etc. Remember that all question words are written with an __________ ___________over a vowel. ¿Qué? ¿Quién? ¿Cuándo? ¿Cómo? ¿Dónde? ¿Cuántos? ¿Cuál? accent mark

16 Jingle Bells Cuándo when Cómo how Qué what, Dónde where Cuánto how much Cuál is which And Quién means who is there. ¡Ay!

17 Compliments … You can say nice things to people using negative adjectives. How? Use the word “no” to say what someone is not. No eres perezoso. Ella no es tonta. Ustedes no son antipáticos.

18 Form a compliment… Tú / perezoso Ella / antipático
No eres perezoso. Ella / antipático Ella no es antipática. Ramón y Carla / tonto Ramón y Carla no son tontos. Ellas / inteligente Ellas son inteligentes. María / trabajador María es trabajadora.

19 Hoja de Práctica Translate the sentences into Spanish. Take your time and be careful. Pay attention to the details!! Answer the questions in Spanish using complete sentences. Also, make sure to use the word in parenthesis in your answer.

20 Parte Uno Lola is shy, blond, and very intelligent.
Lola es tímida, rubia y muy inteligente. We are funny, nice, and outgoing. Somos cómicos, simpáticos y extrovertidos. What is your English teacher like? ¿Cómo es tu profesor de inglés?

21 Parte UNO My friend Jorge is tall and quite athletic.
Mi amigo Jorge es alto y bastante atlético. Victor is 35 years old. Also, he is very hard- working and intelligent. Victor tiene treinta y cinco años. También, él es muy trabajador y inteligente. The girls are romantic, funny, and very pretty. Las muchachas son románticas, cómicas y muy bonitas.

22 Parte UNO The boys are shy, silly, and a little active.
Los muchachos son tímidos, tontos y un poco activos. You are short and unfriendly. I am short also. Eres bajo y antipático. Soy bajo también.

23 Parte DOS ¿Cómo es Juan? (friendly, short and dark-haired)
Es simpático, bajo y moreno. ¿Cómo eres tú? (funny) Soy cómica. ¿Cómo son María y Berta? (intelligent) Son inteligentes.

24 Parte DOS ¿Cómo son ustedes? (outgoing) Somos extrovertidos.
¿Cómo es Gabriela? (tall and blond) Es alta y rubia. ¿Cómo son Marcos y Felipe? (shy and nice) Son tímidos y simpáticos.

25 Parte DOS ¿Cómo es tu profesor de ciencias? (serious and intellectual)
Es serio y intelectual. ¿Cómo son Héctor y tú? (athletic) Somos atléticos. ¿Cómo son los estudiantes en la clase de español? (hard-working) Son trabajadores. ¿Cómo es tu major amiga? (nice and lazy) Es simpática y perezosa.

26 SURVIVOR! What are you like? What is… like? Are you…? How old are you?
How old is…? When is your birthday? When is… birthday?

27 Página 51 – Actividades 12 y 13 Simpática Trabajadores Intelectuales
Gracioso Inteligente Activa Yo… Mi mejor amigo… Mis amigos y yo… Los estudiantes… Tú… Usted… Ustedes… Página 51 – Actividades 12 y 13

28 Escribe una conversación
These are minimum requirements. It is your job to add more and determine who says what. Be creative!! Greet each other Exchange names Exchange birthdays Ask, “What are you like? Answer with at least 2 adjectives Ask what someone is like Say goodbye Both people must write out the conversation to turn in! You may NOT take the conversation with you to present.

29 Escuchemos página 52, actividad 15
Escribe 1 – 8 Escribe “Pregunta” o “Frase” (Question or Statement)

30 Escuchemos página 52, actividad 15
Escribe 1 – 8 Escribe “Pregunta” o “Frase” (Question or Statement) Frase Pregunta Pregunta Frase

31 Cuándo / Cuánto / Cuántos
¿Cuándo es tu cumpleaños? ¿Cuántos años tienes? ¿Cuánto cuesta? (How much does it cost?)

32 Dónde / De dónde ¿De dónde eres? ¿De dónde es usted?
¿Dónde está mi libro? ¿Dónde está mi tarea?

33 Cómo ¿Cómo te llamas? How do you call yourself? ¿Cómo estás?
How are you? (feeling / temporary) ¿Cómo eres? How are you? (permanent characteristics)

34 ¿Qué día es hoy? ¿Qué fecha es hoy? ¿Qué tal? ¿Cuál es tu teléfono?
Qué / Cuál ¿Qué día es hoy? ¿Qué fecha es hoy? ¿Qué tal? ¿Cuál es tu teléfono? Which is your phone?

35 Quién ¿Quién es el muchacho? ¿Quién es ella?


Descargar ppt "Adjective agreement, forming questions"

Presentaciones similares


Anuncios Google