La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns."— Transcripción de la presentación:

1 Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns.
p. 66 “Noun-Adjective Agreement”

2 Adjetivos de personalidad (Personality Adjectives)
Bueno Cómico Simpático Organizado Perezoso Inteligente Artístico Atlético Malo Serio Antipático* Desorganizado Trabajador Estudioso Tonto* *Add to your list; not in the book

3 Adjetivos de apariencia (Appearance Adjectives)
Alto Pequeño Delgado* Feo* Viejo Rubio Pelirrojo Bajo (short, height) Grande Gordo* Bonito Guapo Joven Castaño Other helpful words for appearance: el pelo (hair) *Add to your list; not in the book

4 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#1: Most adjetivos are placed AFTER the noun they describe. In English, we say “the tall boy”. (...the adjectives always appear before the noun) In Spanish, “the tall boy” is written as “the boy tall”: “el chico alto”

5 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#2: Adjetivos must agree in NUMBER and GENDER with the noun they describe! But what does that really mean? If a noun is plural, the adjective must be plural. If a noun is feminine, the adjective must be feminine. And so on....

6 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#3: So…. Adjetivos that end in –o are changed to -a when they describe a feminine noun. alto alta el chico la chica alto* alta* *Remember: adjetivos appear AFTER the noun they describe!

7 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#3.1: For adjetivos that originally end in –o or –a : to make it plural, simply add –s. alto altos alta altas el chico alto los chicos la chica alta las chicas altos altas

8 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#3.2: So, adjetivos that originally end in –o have 4 forms in Spanish: Masculine, singular (-o) Feminine, singular (-a) Masculine, plural (-os) Feminine, plural (-as)

9 Práctica: los adjetivos Choose the word in parentheses that correctly describes the noun before it.
La chica (estudioso / buena) Los chicos (cómicos / guapa) El maestro (artística / organizado) Los libros (viejos / pequeña) La maestra (simpática / desorganizado) Las amigas (organizadas / cómicos) El amigo (mala / alto) Los maestros (serios / bajo)

10 Los adjetivos Día 2

11 Los adjetivos: un resumen (a summary)
Regla #1: Most adjectives are placed where? Regla #2: Adjectives agree in ________ and _______. Regla #3: Adjectives that end in –o can change to an _____ when they describe a feminine noun. To adjectives that end in –o we simply add ______ to make them plural. AFTER the noun! NUMBER GENDER -A -S

12 Práctica: los adjetivos Choose the word in parentheses that correctly describes the noun before it.
El libro (pequeña / bueno) La profesora (seria / organizado) Los maestros (artísticos / viejas) La señora (alta / bajo) El amigo (pelirroja / perezoso) Los chicos (desorganizados / cómicas) La maestra (buena / simpático) Los amigos (artístico / atléticos)

13 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#4: Adjetivos that end in –e are GENDER NEUTRAL (both masculine and feminine) and remain unchanged when they describe a singular noun. el chico la chica inteligente* inteligente* *Remember: adjetivos appear AFTER the noun they describe!

14 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#4.1: For adjetivos that originally end in –e: to make it plural, simply add –s. inteligente inteligentes el chico inteligente los chicos la chica inteligente las chicas inteligentes inteligentes

15 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#5: Adjetivos that end in a consonant usually remain unchanged when they describe singular masculine and feminine nouns. el chico la chica joven joven

16 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#5.1: Adjetivos that end in a consonant: to make them plural, add –es: joven jóvenes* el chico joven los chicos la chica joven las chicas jóvenes jóvenes *This adjective happens to get an added accent mark too.

17 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#5.2: So, adjetivos that end in –e or a consonant have 2 forms: *singular (-e or consonant): ...inteligente, joven *plural (-es): ...inteligentes, jóvenes

18 Los adjetivos (Adjectives) *Reglas (Rules)
#5.3: There is at least one exception to “Regla #5”: *trabajador (hard-working) changes to *trabajadora when describing a female el chico trabajador (the hard-working boy) la chica trabajadora (the hard-working girl)

19 4 forms of “trabajador”:
Trabajadores Trabajadora Trabajadoras

20 Práctica: los adjetivos Choose the word in parentheses that correctly describes the noun before it.
Las maestras (altas / trabajador) Los hombres (pelirrojo / organizados) La mujer (inteligentes / joven) El borrador (grande / pequeña) Las ventanas (cerrados / abiertas) Las amigas (estudiosas / joven) El estudiante (cómica / simpático) Los estudiantes (trabajadores / atlético)

21 UN RESUMEN: Las reglas de adjetivos
Adjectives agree in _______ and _______. Where do adjectives usually get placed? _____________________ Adjectives that end in –o have how many forms? _____ *Their endings are ____, ____, ____,and____. Adjectives that end in –e have how many forms? _____ *They are __________ and __________. How do you make adjectives plural if they end in a consonant? _________ *But how many forms does “trabajador” have? ____ NUMBER GENDER AFTER THE NOUN 4 -o -a os as 2 singular plural Add -es 4

22 Los adjetivos Día 2

23 Las reglas de adjetivos:
Adjectives agree in _______ and _______. Where do adjectives usually get placed? _____________________ Adjectives that end in –o have how many forms? _____ *Their endings are ____, ____, ____,and____. Adjectives that end in –e have how many forms? _____ *They are __________ and __________. How do you make adjectives plural if they end in a consonant? _________ NUMBER GENDER AFTER THE NOUN 4 -o -a os as 2 singular plural Add -es

24 Práctica: los adjetivos Choose the word in parentheses that correctly describes the noun before it.
El libro (pequeño / grandes) La profesora (trabajadora / organizado) Los maestros (joven / altos) La señora (altos / guapa) El amigo (rubia / artístico) Los chicos (organizados / cómico) La maestra (fea / simpáticas) Los amigos (malos / perezoso)

25 Práctica: los adjetivos Fill in the blank with the correct FORM of the adjective in parentheses.
La profesora ___________ (short) Unos maestros ___________ (ugly) Las mujeres ____________ (pretty) Los libros ___________ (small) El amigo ____________ (studious) Unas amigas ____________ (lazy) El estudiante ____________ (disorganized) La estudiante ____________ (hard-working) Un hombre _____________ (serious) Una persona ____________ (funny)

26 Traducciones The tall student (f.) The organized teacher (m.)
The short friend (m.) The intelligent boys The nice woman The lazy girls The funny man The athletic boy La estudiante alta El maestro organizado El amigo bajo Los chicos inteligentes La mujer simpática Las chicas perezosas El hombre cómico El chico atlético

27 Traducciones The studious student (f.) The serious boys
The nice student (f.) The good-looking girl The red-haired friend (m.) The athletic students (m. & f.) The artistic woman The short men La estudiante estudiosa Los chicos serios La estudiante simpatica La chica guapa El amigo pelirrojo Los estudiantes atleticos La mujer artistica Los hombres bajos

28 STOPPED REVISING HERE 2009-2010

29 *Una prueba (un quiz) TUESDAY:
Vocabulary only! ALL ADJECTIVES : -Clothes -Personality Adj. -Colors -Appearance Adj. Matching: English Spanish definitions Matching: Opposites  Spanish-to-Spanish

30 WRITE EACH SENTENCE ENTIRELY
TAREA = p.59 (act.10) Review your “Reglas” (rules) for adjectives....all rules apply to these words in parentheses as well! WRITE EACH SENTENCE ENTIRELY

31 Abran los libros.... P. 62 (15) 1. “Alma lleva...” y “Le gusta...”
NO TIME FOR THIS>>>

32 Los adjetivos Día 4

33 Práctica: Traducciones Translate the following phrases using the new vocabulary. *Remember that the adjectives come AFTER THE NOUN! The ugly girl The short boys The interesting books The fat men The funny teacher (m.) The tall women The intelligent student (m.) La chica fea Los chicos bajos Los libros interesantes Los hombres gordos El maestro cómico Las mujeres altas El estudiante inteligente

34 *Una prueba (un quiz) TUESDAY:
Vocabulary only! ALL ADJECTIVES : -Clothes -Personality Adj. -Colors -Appearance Adj. Matching: English Spanish definitions Matching: Opposites  Spanish-to-Spanish

35 Los adjetivos y el verbo SER
*Remember SER? It means ______. (Which translates to “is, am, are”.) ***We use it to DESCRIBE PEOPLE/things! Yo soy Nosotros (as) somos eres Vosotros (as) (sois) Usted Él es Ella Ustedes Ellos son Ellas And the 6 forms of SER are…? To be

36 Los adjetivos y el verbo SER
We can use SER to describe things as well as people: For 1 name, or a singular item, we use _______. Ex: La camisa es... El sombrero es... For 2+ names, or a plural item, we use _______. Ex: Las camisas son... Los sombreros son... es son

37 Los adjetivos y el verbo SER
Write the correct form of SER for the following subjects: Las faldas- Las chicas- Los calcetines- La blusa- El zapato- La clase- El vecino- La ropa - son son son es es es es es

38 Practica – SER y adjetivos Write a sentence to describe the color of each clothing item.
Ex: La camisa / rojo La bolsa / azul Los calcetines / blanco La chaqueta / amarillo Los chicos / inteligente La mujer / castaño Las doctoras / trabajador La camisa es roja. La bolsa es azul. Los calcetines son blancos. La chaqueta es amarilla. Los chicos son inteligentes. La mujer es castaña. Las doctoras son trabajadoras.

39 Practica – SER y adjetivos Write a sentence to describe the following people. Remember to change the adjectives if needed!!! Ex: Las chicas / moreno Rosalinda / alto Los hombres / inteligente Emilia y Marta / delgado Esteban / gordo Linda / guapo Raul y Rico / serio Las chicas son morenas.

40 To make a noun/adjective plural...
If it ends in a vowel, add –s to make it plural. Chico  Chicos If it ends in a consonant, add –es to make it plural. Gris  Grises If it ends in a –z, change the z to a c and add –es. Lápiz  Lapices Luz  Luces (lights) Pez  Peces (fish)

41 ¿De qué color es/son...? FLASHCARDS*

42 Los adjetivos y el verbo SER
¿De qué color es ....? Es _________. ¿De qué color son....? Son _________. EX: ¿De qué color es la falda? Es blanca. EX: ¿De qué color son las faldas? Son blancas. FLASHCARDS*

43 Escriba una frase... Write a sentence to describe what the person sitting next to you is wearing. Begin with “Lleva...” List at least 3 things ( ____, ____ y ____.) Remember to use colors, and if there are many colors, just choose 1!

44 Escriba una frase más... Write a sentence to describe what YOU are wearing. Begin with “Llevo...” List at least 3 things ( ____, ____ y ____.) Remember to use colors, and if there are many colors, just choose 1!

45 Los adjetivos y el verbo SER
Write the correct form of SER for the following subjects: Rosa- Gabriela y Marcos- La doctora Ramos- Yo- Ellas- Los profesores- Las mujeres-

46 Los adjetivos: un resumen
Adjectives must agree in what two things? ________ and ________ Where do MOST adjectives get placed in Spanish? ______________________ Translate the following phrases: The blue dress The yellow sweaters The brown skirts El vestido azul Los suéteres amarillos Las faldas marrones

47 Noun-Adjective Agreement
Add an –a to the adjective if noun is feminine La chica es guapa. The girl is good looking. Add an –o to the adjective if noun is masculine El chico es guapo. The boy is good looking.

48 Noun-Adjective Agreement Rules
Adjectives that end in -e match both genders El maestro inteligente. La maestra inteligente. Most adjectives that end in a consonant match both genders El amigo joven. La amiga joven. Some adjectives that end in a consonant add –a to form the feminine singular. Memorize the exceptions! El chico trabajador. La chica trabajadora. To make adjective plural: 1. Add -s if ends in a vowel 2. Add -es if it ends in a consonant Los chicos altos Los maestros inteligentes

49 Definite and Indefinite Articles
“the” Indefinite Articles “a, an, some” singular plural Plural Masculine el el chico the boy los los chicos the boys un un chico a boy unos unos chicos some boys Feminine la la chica the girl las las chicas the girls una una chica a girl unas unas chicas some girls

50 Definite Articles Practica: Write the correct definite article (el, la, los, las) ______ chico ______ maestros ______ mujer ______ persona ______ hombre ______ profesoras ______ doctora ______ amigo ______ profesor ______ amiga ______ señoras ______ doctor ______ bolígrafos ______ chicas

51 Indefinite Articles Practica: Write the correct indefinite article (un, una, unos, unas) ______ chico ______ maestros ______ mujer ______ persona ______ hombre ______ profesoras ______ doctora ______ amigo ______ profesor ______ amiga ______ señoras ______ doctor ______ bolígrafos ______ chicas

52 When do you use a Definite Article?
When you want to be specific as to what or who you are talking about. Ejemplo: the dog ---- el perro the friend (m.) --- el amigo When do you use an Indefinite Article? When you are talking about someone or something in general. Ejemplo: a dog ---- un perro a friend (m.) --- un amigo


Descargar ppt "Los adjetivos Adjectives are words that describe nouns."

Presentaciones similares


Anuncios Google