La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Capítulo 5: El ritmo de la vida

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Capítulo 5: El ritmo de la vida"— Transcripción de la presentación:

1 Capítulo 5: El ritmo de la vida
¡Ven Conmigo! Spanish 1 Capítulo 5: El ritmo de la vida

2 Discuss how often you do things
To find out how often a friend does things, ask: ¿Con qué frecuencia desayunas? How often do you eat breakfast? ¿Siempre organizas tu cuarto? (Do you) always…? ¿Y qué haces durante la semana? And what do you do during the week? ¿Todavía tocas la guitarra? (Do you) still…? Your friend might respond: Desayuno todos los días. I eat breakfast every day. Nunca organizo mi cuarto. ( I ) never… A veces cuido a mi hermano. Sometimes… Muchas veces ayudo en casa. Often I help at home. Si, pero solo cuando no tengo tarea. ... only when…

3 Gramática Negation You’ve learned to make sentences negative by putting no before the verb. To say never or not ever, put nunca before the verb. Nunca tomo el autobús I never take the bus. In Spanish, you’ll often use no and nunca or no and nada together in the same sentence. In that case, be sure to put no in front of the verb, and nunca or nada after the verb. No tomo el autobús nunca. I never take the bus. Los sábados no hago nada. On Saturdays I don’t do anything. Another negative word is nadie. It is always used with a singular verb form. No toca la guitarra nadie. Nobody plays the guitar. Nadie toca la guitarra.

4 Gramática You’ve learned the question word ¿quién? (who?). ¿Quién? is used to ask about one person. When asking about more than one person, use ¿quiénes? (who?). Compare the two sentences below. ¿Quién es el chico rubio? Who is the blond boy? ¿Quiénes son las chicas altas? Who are the tall girls?

5 Práctica Listening Comprehension Página 145, actividad 6 Writing
Página 146, actividades 7 y 10 Página 147, actividad 11

6 Vocabulario 1. asistir a una clase de ejercicios aeróbicos
to attend an aerobics class leer las tiras cómicas en el periódico to read comic strips in the newspaper 2. comer un sándwich o una hamburguesa con papas fritas to eat … french fries escribir tarjetas postales to write postcards recibir cartas to receive letters beber agua o jugo to drink water or juice

7 Gramática You’ve learned to use gusta with the pronouns me, te, and le to talk about what just one person likes and dislikes. (To refer to a group of people use les gusta.) When les gusta is translated literally, it means is pleasing to them or is pleasing to you (plural). Sometimes the phrases a ustedes, and a ellos or a ellas are added for clarification. Look at the following literal translations: ¿A ustedes les gusta nadar? Is swimming pleasing to you? ¿A ellos les gusta preparar la cena juntos? Is preparing dinner together pleasing to them?

8 Gramática -er and –ir verbs
-er (comer) -ir (escribir) yo o es usted/él/ella e nosotros emos imos vosotros/vosotras éis ís ustedes/ellos/ellas en

9 Talking about what you and your friends like to do together
To ask a group of friends what they like to do, say: ¿Qué les gusta hacer? … do you like…? Y a Celia y Roberto, ¿ les gusta esquiar? … do they like to ski? ¿Les gusta acampar y pescar? … to camp … to fish? They might answer: Nos gusta hacer ejercicio o correr por la playa. We like to exercise or run on the beach. No sé, pero les gusta bucear juntos. … to scuba dive together. Sí, especialmente durante las vacaciones. … especially during the vacation.

10 Talking about what you do during a typical week
¿Qué haces típicamente durante el día? ….typically…? ¿Qué hace Josué por la mañana? … in the morning? ¿Hacen ustedes ejercicio juntos? Do you exercise together? ¿Y qué hacen Raquel y Anita por la noche? ... at night? Asisto a clases, trabajo y paso el rato con amigos. I attend… Corre dos millas por la playa. Runs two miles… Sí, pero sólo por la tarde. … in the afternoon. A veces van a un restaurante. Sometimes they go…

11 Nota Cultural Spending time with a group of friends is an important part of life for young adults in the Spanish-speaking world. Fewer young people own cars in Spain or Latin America than in the United States, so they often share rides with friends. Public gathering places like parks and cafés are common meeting places.

12 Giving the date ¿Cuál es la fecha? What is the date?
¿Qué fecha es hoy? What is today’s date? Hoy es el primero de diciembre. Today is the first of December. Es el quince de enero. It’s the fifteenth of January. El cuatro de este mes hay un examen. On the fourth of this month there is an exam.

13 Nota gramatical The formula for giving today’s date is el + number + de + month: el quince de junio. The first day of the month is called el primero. Note that in Spanish you omit the “on” in expressions like on the fifth. La fiesta es el cinco de mayo. The party is on the fifth of May.

14 Vocabulario: seasons and months
la primavera spring marzo March abril April mayo May el verano summer junio June julio July agosto August El otoño es una estación. Hay cuatro estaciones en un año. Octubre es un mes. Hay doce meses en un año. el invierno winter diciembre December enero January febrero February el otoño fall septiembre September octubre October noviembre November

15 Vocabulario: the weather
Hace (mucho) frio. It’s (very) cold. 2. Esta nevando. / Nieva. It’s snowing. It snows. 3. Esta lloviendo. Llueve. It’s raining. It rains. 7. Hace (mucho) calor. It’s (very) hot. 8. Hace sol. It’s sunny. 4. Hace fresco. It’s fresh/cool. 5. Esta nublado. It’s cloudy. 6. Hace (mucho) viento. It’s (very) windy.

16 Talking about the weather
¿Qué tiempo hace? How is the weather? Hace buen tiempo. … good weather. Hace muy mal tiempo hoy. … bad weather…

17 Nota cultural The seasons in the southern cone of South America occur at opposite times of year from seasons north of the equator. Summer begins in December, and winter begins in June. The equator runs through northern South America, where the weather is warm all year round. Here there are only two seasons, wet and dry. In the tropics, altitude plays a major role in climate. The Andes region is quite cold even though it’s near the equator.


Descargar ppt "Capítulo 5: El ritmo de la vida"

Presentaciones similares


Anuncios Google