La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Saquen los apuntes, un lápiz o bolígrafo Vocabulario 3 & 3 inglés > español.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Saquen los apuntes, un lápiz o bolígrafo Vocabulario 3 & 3 inglés > español."— Transcripción de la presentación:

1

2 Saquen los apuntes, un lápiz o bolígrafo

3 Vocabulario 3 & 3 inglés > español

4 Tarjetas negativas/afirmativas nadie alguien

5 Tarjetas negativas/afirmativas nadie alguien 3 minutos y 3 minutos

6 Los complementos directos o Direct Object Pronouns (D.O.P.’s) They tell who or what receives the action of the verb. Example: Do you wash the dishes? Yes, I wash them. So, instead of repeating…the dishes…we use the word them.

7 What are the direct object pronouns? SingularPlural Me (me)Nos (us) Te (you)Os (you guys) Masculine Lo (it/him/you)Los (them/you all) Feminine La (it/her/you)Las (them/you all)

8 Ejemplos: Ella llama a mí.* Ella me llama. Yo lavo los platos. Yo los lavo. Mi padre prepara la cena. Mi padre la prepara. *Remember that when a person is a direct object you must use “a personal.”

9 With infinitives When there are 2 verbs in a row and one is an infinitive the DOP may be attached to the end of the infinitive. Ejemplo: Nosotros tenemos que lavar el carro. Nosotros tenemos que lavarlo..

10 With the progressive When you use the progressive tenses the DOP may be attached to the end of the gerundio (-ando/-iendo) and an accent placed on the 3 rd to the last syllable. Ejemplo: Tú estás comiendo las cerezas. Tú estás comiéndolas. co mién do las 4 3 2 1 *when you have 2 vowels, accent goes on the strong vowel (a, e, o).

11 Placement Rules 1.Before the conjugated verb 2.Attached to the end of the infinitive 3.Attached to the end of the present participle (gerundio, “-ando” or “- iendo”) with an accent on the 3 rd to the last syllable

12 Now, it is your turn to replace the DOP’s in the sentences. You may work in pairs. 1.Ella está secando los platos. 2.Yo tengo que hacer la tarea. 3.Mi hermana va a llamar a nosotros. 4.Mario y Justino comen las zanahorias. 5.Nacho no tiene el libro. 6.Nosotros estamos escuchando a ti.

13 Las respuestas 1.Ella está secándolos. (Ella los está secando.) 2.Yo tengo que hacerla. (Yo la tengo que hacer.) 3.Mi hermana va a llamarnos. (Mi hermana nos va a llamar.) 4.Mario y Justino las comen. 5.Nacho no lo tiene. 6.Nosotros estamos escuchándote. (Nosotros te estamos escuchando.)

14 Los complementos indirectos o IOP’s They answer the questions “to whom?” or “for whom?” the action is performed/intended. Example: Ana bought gifts for her friends. She bought gifts for them. So, instead of repeating…her friends…we use the word them.

15 What are the indirect object pronouns? Me (to, for me)Nos (to, for us) Te (to, for you)Os (to, for you guys) Le (to, for him/her/you) Les (to, for them, you all)

16 Placement Rules 1.Before the conjugated verb 2.Attached to the end of the infinitive 3.Attached to the end of the present participle (gerundio, “-ando” or “- iendo”) with an accent on the 3 rd to the last syllable. *Note: Placement rules are the same for DOPs and IOPs!

17 Ejemplos: El mesero dio la cuenta a Laura. El mesero le dio la cuenta a ella. Yo compré un regalo para mi amigo. Yo le compré un regalo.

18 Ahora…vamos a practicar 1.Tú diste el pan a nosotros. 2.Yo recomendé los tomates a Uds. 3.Mi amiga Juana estaba sirviendo la pasta a su familia. 4.Nosotros preguntamos la hora a la maestra. 5.Carlos y Pedro dijeron el precio a ti.

19 Las respuestas… 1.Tú nos diste el pan. 2.Yo les recomendé los tomates. 3.Mi amiga Juana estaba sirviéndole la pasta. (Mi amiga Juana le estaba sirviendo la pasta.) 4.Nosotros le preguntamos la hora. 5.Carlos y Pedro te dijeron el precio.

20 Los pronombres dobles de complemento directo e indirecto Double Object Pronouns

21 IOPsDOPs Me (to, for me) Nos (to, for us) Me (me)Nos (us) Te (to, for you) Os (to, for you guys) Te (you)Os (you guys) Le (to, for him/her/ you) Les (to, for them, you all) Lo (it/him/yo u) Los (them/you all) La (it/her/yo u) Las (them/you all) To whom or for whom the action is being performed/ intended Who or what is receiving the action of the verb

22 Indirect before direct! When you have a direct and indirect object pronoun in the same sentence, the indirect object pronoun always comes first. Example: They give the books to me. direct object indirect object They give them to me. DOP IOP Ellos me los dan. IOP DOP

23 If the first pronoun is le or les, you must change it to se before placing it in front of a DOP. Never Le Lo! Example: She bought the present for Anita. direct object indirect object She bought it for her. DOP IOP Ella le lo compró. IOP DOP se

24 With infinitives When there are 2 verbs in a row and one is an infinitive the pronouns may be attached to the end of the infinitive with an accent on the 3 rd to the last syllable. Ejemplo: T enemos que lavar el carro para mi padre. Tenemos que lavárse lo.. la vár se lo 4 3 2 1

25 With the progressive When you use the progressive tenses the double pronouns may be attached to the end of the gerundio (-ando/-iendo) and an accent placed on the 4 th to the last syllable. Ejemplo: Estabas recibiendo la carta para mí. Estabas recibiéndomela. re ci bién do me la 6 5 4 3 2 1 *when you have 2 vowels, accent goes on the strong vowel (a, e, o).

26 Placement Rules for Double Object Pronouns 1.Before the conjugated verb 2.Attached to the end of the infinitive with an accent on the 3 rd to the last syllable. 3.Attached to the end of the present participle (gerundio, “-ando” or “- iendo”) with an accent on the 4 th to the last syllable.

27 Ejemplos: El mesero le dio la cuenta a Laura. – El mesero se la dio (a ella). Yo te compré un regalo para ti. – Yo te lo compré.

28 ¡Vamos a practicar! Escribe de nuevo las oraciones usando los complementos directos e indirectos: 1.Los estudiantes les están haciendo preguntas a los profesores. 2.Juan y yo vamos a decirles la verdad a las mujeres. 3.Los profesores no pueden darles exámenes a los estudiantes. 4.Nosotros le pedimos el menú al mesero. 5.María nos prestó mil dólares a nosotros. 6.¿Me puedes cocinar la sopa?

29 Las respuestas 1.Los estudiantes están haciéndoselas. Los estudiantes se las están haciendo. 2.Juan y yo vamos a decírsela. Juan y yo se la vamos a decir. 3.Los profesores no pueden dárselos. Los profesores no se los pueden dar. 4.Nosotros se lo pedimos. 5.María nos los prestó. 6.¿Puedes cocinármela? ¿Me la puedes cocinar?

30 YouTube: Double Object Pronouns: http://youtu.be/koxAiyk2PwQ And http://youtu.be/3Gdn-c3MsqA

31 Direct and Indirect Object Pronouns Combined Traje el bronceador. ¿Me lo puedes aplicar? (Los pronombres de complemento directo e indirecto usados juntos)

32 As with all object pronouns, double object pronouns are placed before a conjugated verb, and the indirect object pronoun (IOP) Spanish direct and indirect object pronouns may be used together in the same sentence just as in English. As with most all pronoun use, the objective is to reduce the length, complexity, or redundancy of the language. Julián, ¿me traes la película? Julián, will you bring me the movie? Te la traigo en un momento. I’ll bring it to you in a moment. IOP DOP precedes the direct object pronoun (DOP).

33 We also may place the pronouns after an infinitive or gerund, but both pronouns must remain adjacent to each other, that is, both pronouns must come either in front of the conjugated verb or after the infinitive or gerund. Julián, ¿me traes la película? Te la voy a traer en un momento. Voy a traértela en un momento. Te la estoy trayendo ahora mismo. Estoy trayéndotela ahora mismo. Notice that when the pronouns are placed after the infinitive or gerund, they are closed up to each other and to the verb. Note also the written accents that must be added.

34 el balón.tiraste Yo teel balón.tirélo. Tú melo. Yoel balón.tirélo. le se You can’t “le lo” in Spanish! Le and les must change to se before lo, la, los or las. I threw the ball to you. You threw the ball to me. I threw the ball to him. I threw it to you. You threw it to me. I threw it to him. se lo, se la, se los, se las The context of the situation or the previous statement or question will clarify the meaning of se. Notice the following slide.

35 ¿Le prestas el dinero a Lupita? Will you lend Lupita the money? No, no se lo presto. Es mucho dinero. No, I won’t lend it to her. It’s a lot of money. se lo, se la, se los, se las Queremos comprarles los juguetes a los niños, ¿no? We want to buy the toys for the children, right? Sí, vamos a comprárselos mañana. Yes, we’ll buy them for them tomorrow.

36 The combinations of object pronouns in Spanish are as follows: me lo, me la me los, me las te lo, te la te los, te las se lo, se la se los, se las nos lo, nos la nos los, nos las os lo, os la os los, os las se lo, se la se los, se las

37 FIN

38 Vocabulario Unidad 5 Lección 2

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52 El Caldo

53 Las chuletas de cerdo

54 El entremés

55 Los espaguetis

56 El filete a la parrilla

57 El flan

58 El gazpacho

59 La paella

60 El plato vegetariano

61 El pollo asado

62 La tarta de chocolate

63 El té

64 La heladería

65 La pastelería

66 Las cucharas

67 El cuchillo

68 La servilleta

69 Los tenedores

70 El vaso

71 La cuenta

72 El menú

73 La mesa

74 La propina

75 Servir

76 El arroz

77 El bistec

78 El helado

79 Las papas fritas

80 El pastel

81 El sándwich de jamón y queso

82 La sopa

83 El anfitrión, La anfitriona

84 El (la) cocinero (a)

85 El atún

86 El batido

87 La berenjena

88 El churro

89 La empanada

90 Los fideos

91 Los mariscos

92 El pavo

93 El puré de patatas

94 El queso parmesano

95 La salsa de tomate

96 La jarra

97 El mantel

98 El tazón


Descargar ppt "Saquen los apuntes, un lápiz o bolígrafo Vocabulario 3 & 3 inglés > español."

Presentaciones similares


Anuncios Google