La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

SESSIÓ 3 - METODOLOGIES I ESTRATEGIES APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES - ABP APRENENTATGE SERVEI - ApS FLIPPED CLASSROOM GAMIFICACIÓ ● ABP ● ApS ● Flipped.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "SESSIÓ 3 - METODOLOGIES I ESTRATEGIES APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES - ABP APRENENTATGE SERVEI - ApS FLIPPED CLASSROOM GAMIFICACIÓ ● ABP ● ApS ● Flipped."— Transcripción de la presentación:

1 SESSIÓ 3 - METODOLOGIES I ESTRATEGIES APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES - ABP APRENENTATGE SERVEI - ApS FLIPPED CLASSROOM GAMIFICACIÓ ● ABP ● ApS ● Flipped Classroom ● Gamificació ● ABP

2 ABP Metodologies i estratègies Aprenentatge Basat en Projectes

3 L' Aprenentatge Basat en Projectes (ABP / PBL) s'ha convertit en una de les metodologies actives més eficaç i cada vegada més estesa en el nostre sistema educatiu. metodologies actives L'Aprenentatge Basat en Projectes ha d'incloure competències i habilitats del S.XXI per a l'alumnat: ●Col·laboració ●Comunicació ●Pensament Crític ●Noves Tecnologies Què és l’ABP?

4 Dins d'aquest àmbit trobem al costat de l’aprenentatge basat en projectes altres metodologies com: l'aprenentatge basat en tasques l'aprenentatge basat en problemes l'aprenentatge per descobriment l'aprenentatge basat en reptes Què és l’ABP?

5 Permet als alumnes adquirir els coneixements i competències clau en el segle XXI mitjançant l'elaboració de projectes que donen resposta a problemes de la vida real. Què és l’ABP?

6 Una presentació motivadora que desafie l'alumnat a buscar informació per, realitzar una bona curació de continguts, aconseguir un producte final rellevant. I acabar amb una bona difusió del projecte realitzat utilitzant les TIC... Fluix del ABP

7 Totes aquestes estratègies d'ensenyament i aprenentatge estableixen una ”diferència respecte a l"ensenyament directe" (Les tres "P”) https://www.youtube.com/watch?v=iJyhR7uCMJw Diferència amb l’ensenyament directe...

8 Què faig per ensenyar com sempre? ● Transmetre els meus coneixements ● Centrar-me en el contingut ● Paper passiu de l’alumnat ● No avaluar els coneixements previs ● Ensenyar a tot l’alumnat igual ● Descuidar la motivació ● Jo parle, l’alumnat escolta ● Ensenyar allunyat de la realitat Què faig per ensenyar com mai? ● Que busquen la informació necessària ● Centrar-me en les competències ● Paper actiu de l’alumnat ● Avaluar els coneixements previs ● Ensenyar de forma personalitzada ● Cuidar la motivació ● L’alumnat fa, jo els ajude ● Ensenyar per a la seua realitat http://ebolo.es/welearning/innovaschool/modulos/abp1/232_implicaciones_ii.html Diferència amb l’ensenyament directe...

9 DINÀMICA Anem a reflexionar sobre els avantatges i inconvenients de cada tipus d’ensenyament... Instrucción DirectaABP + · · - · · http://ebolo.es/welearning/innovaschool/modulos/abp1/241_abp_vs_instruccin_directa.htm l DINÀMICA 1

10 El coneixement no és una possessió del docent... sinó el resultat d'un procés de treball entre estudiants i docents... es realitzen preguntes i es busca informació, que s'elabora per obtenir conclusions. …així doncs…

11 El paper de l'alumnat:... és participar activament en processos cognitius de rang superior ● reconeixement de problemes, priorització ● recollida d'informació ● comprensió i interpretació de dades ● establiment de relacions lògiques ● plantejament de conclusions ● revisió crítica de preconceptes i creences Paper de l’alumnat

12 El paper del docent va més enllà de l'exposició de continguts. La funció principal del docent és crear la situació d'aprenentatge que permet que l’alumnat puga desenvolupar el projecte, la qual cosa implica buscar materials, localitzar fonts d'informació, gestionar el treball en grups, valorar el desenvolupament del projecte, resoldre dificultats, controlar el ritme de treball, facilitar l'èxit del projecte i avaluar el resultat. http://formacion.educalab.es/pluginfile.php/42240/mod_imscp/content/2/una_definicin_de_abp.html http://formacion.educalab.es/pluginfile.php/43407/mod_imscp/content/5/index.html Paper docent

13 Orden ECD/65/2015,Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. El treball per projectes, especialment rellevant per a l'aprenentatge per competències, es basa en la proposta d'un pla d'acció amb el qual es busca aconseguir un determinat resultat pràctic. Aquesta metodologia pretén ajudar l'alumnat a organitzar el seu pensament afavorint-hi la reflexió, la crítica, l'elaboració d'hipòtesis i la tasca investigadora a través d'un procés en el qual cada un assumeix la responsabilitat del seu aprenentatge, aplicant els seus coneixements i habilitats a projectes reals. S'afavoreix, per tant, un aprenentatge orientat a l'acció en el qual s'integren diverses àrees o matèries: l’alumnat posa en joc un conjunt ampli de coneixements, habilitats o destreses i actituds personals, és a dir, els elements que integren les diferents competències. Relació amb la legislació…

14 "L'aprenentatge basat en projectes (ABP) és una de les formes més esteses de globalització curricular que, amb matisos diferents, apliquen totes les escoles d'innovació transformadora." Aprenentatge basat en projectes (ABP): efectes sobre la igualtat d'oportunitats (X. Celorrio, 2016) http://eldiariodelaeducacion.com/blog/2016/10/10/aprendizaje-basado-proyectos-abp-efectos-la-igualdad- oportunidades/ És l'ABP un ​​ bon model?

15 En el següent vídeo de Coral Elizondo podem apreciar una definició del que entenem per ABP, al costat d'una sèrie d' estudis que avalen l'efectivitat d'aquesta metodologia.Coral Elizondo https://www.youtube.com/watch?v=-pD43AuUo80 Estudis que avalen l'efectivitat de l'ABP

16 http://ebolo.es/welearning/innovaschool/modulos/abp1/362_beneficios_del_abp.html Beneficis del ABP

17 El CANVAS serveix per iniciar el procés de disseny. Ens permet connectar totes i cadascuna de les parts de les que ha de constar un bon projecte. Relacionar el nostre projecte amb el Currículum i planificar des de l'inici dels materials, formes d'avaluar i recursos necessaris per fer-ho és imprescindible. Com s'implementa a l'aula?

18 18

19 19

20 20

21 21

22 22

23 INCLUSIÓ Antonio MárquezAntonio Márquez, ens facilita un CANVAS basat en l’anterior que ens permetrà fer-nos conscients de les possibles barreres a l’hora de programar un projecte.

24 PRODUCTES ESCRITSPRODUCTES PRESENTATS PRODUCTES TECNOLÒGICS PRODUCTES EN ALTRES SUPORTS ●Carta ●Narració ●Informe ●Poema ●Panflet ●Biografia ●Autobiografia ●Asaig ●Guió per a una pel·licula ●Critica sobre un llibre ●Resum ●Esquema ●Díptic ●Enquesta/Questio- nari ●Pòster ●Ponència ●Debat ●Obra de teatre ●Cançó/lletra ●Peça musical ●Informe oral ●Recreació dramàtica ●Discursió ●Ball ●Exposició de productes… ●Presentació de diapositves ●Lloc Web ●Webquest ●Blog ●Wiki ●Aplicacions de la Web per fer: ○Historia digital ○Cómics ○Pòsters ○Frisos cronològics ○Murals ○Vídeos ○Arxius de veu ●Presentació de diapositives ●Dibuix ●Quadre ●Escultura ●Collage ●Mapa ●Álbum de fotos ●Història oral,... EXEMPLES DE PRODUCTES FINALS. Possibles productes finals

25 25 LA LINEA DE TEMPS EN EL TEU PROJECTE

26 26 PROPOSTA DE TREBALL AL TEU PROJECTE

27 27 PROPOSTA DE TREBALL

28 28

29 29

30 30

31 L'aprenentatge cooperatiu és indivisible del treball per projectes. Com hem vist en sessions anteriors és una estratègia que afavoreix la inclusió entre l'alumnat, ajudant a millorar a tots. Importància de l'Aprenentatge Cooperatiu

32 SOCIALITZACIÓ RICA MOVIMEN TS AL AULA Aprenentatge cooperatiu MOVIMENT CAP A DINS DE L’AULA · Comunitat d’aprenentatge MOVIMENT CAP A FORA DE L’AULA ·Investigació de camp · Aprenentatge-Servei En tot projecte deu haver processos de socialització, no només dins de l'aula amb l'aprenentatge cooperatiu, sinó de fora cap a dins de l'aula amb la participació d'agents externs i també traient les investigacions i els productes finals per compartir-lo amb els altres. Socialització rica

33 Si pretenem ensenyar d'una altra manera, no podem seguir avaluant com sempre. Algunes estratègies d'avaluació poden ser les que veiem a la imatge, però a més hem d'establir estratègies d'autoavaluació, heteroavaluació i coavaluació. Sense per això haver de deixar de banda l'avaluació tradicional, mitjançant proves... L’avaluació ESTRATEGIES ALTERNATIVES D’EVALUACIÓ PortfoliObservació Diari de aprenentatge Rúbriques

34 No tot és ABP CRITERIS DE QUALITAT D’UN PROJECTE D’APRENENTATGE ●Autenticitat ●Connexió amb els adults ●Exploració activa ●Aprenentatge Aplicat ●Rigor acadèmic ●Pràctiques d'avaluació de qualitat National Academy Foundation & Pearson Foundation

35 Podem conèixer un poc més sobre l'ABP en aquesta presentació elaborada per Milagros Rubio Pulido i el seu equip de treball en el curs d'ABP del IntefMilagros Rubio Pulidod'ABP del Intef Per saber-ne més...

36 ● Curs #INTEF ABP en Infantil i PrimàriaCurs #INTEF ABP en Infantil i Primària ●Curs #INTEF ABP en Secundària i BatxilleratCurs #INTEF ABP en Secundària i Batxillerat ●ABP nivell bàsicABP nivell bàsic Per saber-ne més...

37 APS SESSIÓ 4Metodologies i estratègies Aprenentatge Servei

38 Es tracta d'una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, en el qual els participants aprenen a treballar en necessitats reals de l'entorn amb la finalitat de millorar- lo. Què és l’ApS?

39 Presentació Roser Batlle: Nous enfocaments educatius. Metodologia ApS

40 ●Una educació inclusiva ha de fomentar una ciutadania activa que garantisca els Drets Humans. ●Pot ajudar a superar barreres que dificulten la plena participació de determinats col·lectius. ●Es supera la visió estigmatitzada que sovint tenen aquests col·lectius, fomentant la vàlua personal. ●L'alumnat passa a ser agent actiu i no un simple receptor (una nova forma d'entendre l'espai públic com a bé comú). ●Fomenta les habilitats per a la vida. ApS i educació inclusiva

41 Què ens aporta l’ApS? Per a l'alumnat: Activitats motivadores, significatives, útils on són els protagonistes i aprenen. Promoció de valors solidaris. Desenvolupament d'actituds pro-socials. Implicació en un marc inclusiu. Per al centre: Millora el clima, augmenta el rendiment i el desenvolupament acadèmic, cívic, ètic, personal i social. Per a la comunitat: Potència el treball en xarxa, la implicació en l'entorn. Millora el teixit associatiu. Capital social.

42 Fonaments pedagògics de l'ApS Metodologies actives d'aprenentatge a través de l'experiència Educació en valors Educació per a la ciutadania

43 Combina Continguts acadèmics: presents en el currículum de les diferents àrees. Valors com la responsabilitat, el compromís solidari, la planificació, l'esforç. Competències clau i també competències personal, interpersonals, de pensament crític, de realització de projectes, de ciutadania, professionals, etc.

44 El ApS no és VOLUNTARIAT El voluntariat no suposa necessàriament aprenentatges explícits i sistematitzats; però una sòlida pràctica de voluntariat podria ser un bon punt de partida per a projectes de AySS. Què no és l’ApS? El ApS no és TREBALL DE CAMP El treball de camp és un projecte habitualment centrat en l'aprenentatge de continguts curriculars específics, però amb un nivell baix de servei a la comunitat. No obstant açò, alguns treballs de camp també podrien ser un bon punt de partida per a projectes de ApS.

45 1. APRENENTATGE: Produeix aprenentatge de continguts curriculars ii d'altres valors solidaris. 2. SERVEI: la finalitat és realitzar un servei a la comunitat, que responga a necessitats reals de l'entorn pròxim o global No és asistencialista, sinó transformador. 3. INTENCIONALITAT: es programa i s'estructura perquè el servei siga de qualitat i permeta extraure tota la dimensió pedagògica. 4. PARTICIPACIÓ: participació activa i protagonisme de participants, superant propostes merament informatives. 5. REFLEXIÓ: per a superar actituds paternalistes i comprendre el molt que aprenen amb el servei que presten. 6. AVALUACIÓ: important incidir en la necessitat de tenir previst la manera d'avaluació, tant dels aprenentatges com del procés seguit i del projecte en el seu conjunt. És veritat que si algun d'aquests requisits faltara, el projecte de ApS no estaria complet, o no podria qualificar-se com a tal; la qual cosa, evidentment, no té perquè restar-li validesa com un altre tipus de metodologia. https://redayssnavarra.org/que-es-el-ayss/requisitos-basicos/ Requisits per a un projecte ApS Aprendre fent un servei a la comunitat Servei a la comunitat Aprenentatge Participació Intencionalita t Avaluació Reflexió Aprendre fent un servei a la comunitat Servei a la comunitat Aprenentatge Participació Intencionalita t Reflexió Aprendre fent un servei a la comunitat Servei a la comunitat Aprenentatge Participació Intencionalitat

46 Tant si ja realitzen alguna, com si estàs en fase a dissenyar-la, et pot resultar molt útil la Rúbrica per a l'autoavaluació i la millora dels projectes de ApS, del GREM de la Universitat de Barcelona i el Centre Promotor d’Aprenentatge Servei. Amb ella podràs analitzar detalladament els múltiples aspectes que inclou una bona pràctica de AySS i, a partir d'ací, realitzar una avaluació global. No es tracta, ni molt menys, d'establir qualificacions quantitatives que establisquen rànquings d'experiències, sinó, al contrari, que cada qui puga analitzar la seua, identificant els punts forts i febles, i puga optimitzar-la. La rúbrica té dues versions: ● La versió curta et pot servir per a arrancar i fer-te una idea.versió curta ● També t' enllacem la versió completa, per si vols aprofundir en ella.versió completa Avalua el teu projecte

47 necessitats servei sentit de servei aprenentatge participació treball en grupreflexió reconeixement avaluació partenariat consolidació

48 Modalitats: possibles àmbits de participació ApS Medi ambient Participació ciutadana Promoció de la salut Relació intergeneracional Solidaritat i cooperació pel desenvolupament Ajuda propera a les persones Conservació del patrimoni cultural

49 Com iniciar un projecte d'Aps?

50 Algun exemple

51 FLIPPED CLASSROOM SESSIÓ 4Metodologies i estratègies Clase invertida

52 El Flipped Classroom (FC) és un model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d'aprenentatge fora de l'aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l'experiència del docent, per a facilitar i potenciar altres processos d'adquisició i pràctica de coneixements dins de l'aula. Què és Flipped Classroom? https://m.youtube.com/watch?v=OYJ- PQ7b_0w&feature=youtu.be

53 Què és Flipped Classroom? El mètode Aula Invertida, conegut en anglès com Flipped Classroom (Pierce, 2013), consisteix en que «els estudiants miren la classe del docent a casa i fan la tasca a l'aula» (Rosenberg, 2013).

54 Origen del flipped classroom

55 ... té a veure més que res amb l'actitud que un adopta davant de l'ensenyament i, … amb com el docent es percep a si mateix en un ambient d'aprenentatge personalitzat. Els estudiants tenen més capacitat de treballar i aprendre per compte propi del que de vegades els reconeixem... és possible invertir l'ensenyament si s'adopta la mentalitat adequada i s'apliquen certes estratègies, fins i tot en les zones on l'accés a la tecnologia és escàs o nul. Què no és Flipped Classroom?

56 ● Permet als docents dedicar més temps a l'atenció a la diversitat. ● És una oportunitat perquè el professorat puga compartir informació i coneixement entre si, amb l'alumnat, les famílies i la comunitat. ● Proporciona a l'alumnat la possibilitat de tornar a accedir als millors continguts generats o facilitats pels seus professors/es. ● Crea un ambient d'aprenentatge col·laboratiu a l'aula. ● Involucra a les famílies des de l'inici del procés d'aprenentatge. Beneficis del Flipped Classroom com estratègia inclusiva

57 La tasca que el docent dóna a l’alumnat constitueix la part més important del currículum. A les zones de baixos recursos, la tasca pot constar de materials preparats pel docent mateix -com lectures o exercicis- o es pot fer directament en un llibre, un quadern… https://www.youtube.com/watch?tim e_continue=24&v=R16HT9oeg9I Com es posa en pràctica?

58 El treball que es fa a l'aula és el seguiment de la tasca. El docent dedica un temps a l’alumnat de forma personalitzada a reforçar el que s'ha après. A més, avalua les competències i els coneixements i la resta de la classe pot anar avançant amb la tasca. Com es posa en pràctica?

59 Si es porta a la pràctica adequadament, l'aula invertida pot reportar un alt grau de personalització : al aprofitar millor el temps que passa a classe amb el seu alumnat, el docent pot reflexionar sobre les àrees que es poden millorar. Si bé les noves tecnologies afavoreixen l'aplicació d'aquest mètode, no són indispensables. L'aula invertida és un pas ferm cap a un aprenentatge permanent i autònom, cap a una educació del segle XXI enfocada en el viatge i en el procés de l'aprenentatge. Avantatges

60 ● Naturalment, abans d’invertir la classe,... els docents han de preguntar- se si el grup d'edat al qual pertanyen els seus alumnes és l'adequat per a aquest tipus d'ensenyament. ● En segon lloc, han de tenir clar quines tècniques s' utilitzaran a classe, ja que ja no podran refugiar-se al llibre de text o limitar-se a exposar dades. ● Finalment, han d'establir certes pautes sobre la càrrega horària que s'assignaran a la feina fora de l'aula. L' aula invertida no ha d'interferir amb l'oci i les activitats extraescolars dels estudiants. A tenir en compte...

61 https://www.panopto.com/blog/7-unique-flipped-classroom-models-right/ Models de Flipped Classroom

62 Recursos

63 Aprenentatge personalitzat: http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002500/250057s.pdf Curs Tutoritzat INTEF: http://formacion.educalab.es/course/view.php?id=523 Video Jon Bergmann & Aaron Sams: https://www.youtube.com/watch?v=BfsLbGgUMDU&list=PL10g2YT_ln2jORaF5dv5jwVZyQqUhcPeY Projecte The Flipped Classroom: https://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/ Ferramentes TIC per a docents: https://www.educatorstechnology.com/ Per saber més

64 GAMIFICACIÓ SESSIÓ 4Metodologies i estratègies Aprenentatge Basat en el joc

65 Què és la gamificació? La Gamificació és una tècnica d'aprenentatge que trasllada la mecànica dels jocs a l'àmbit educatiu-professional per tal d'aconseguir millors resultats, ja siga per absorbir millor alguns coneixements, millorar alguna habilitat, o bé recompensar accions concretes, entre molts altres objectius.

66 Aquesta campanya, que va obtenir més de mig milió de visualitzacions a Youtube, va tenir lloc fa vuit anys i forma part de The Fun Theory, una sèrie d'experiments que va realitzar el grup Volkswagen amb la intenció de canviar els comportaments socials per fomentar hàbits saludables. El resultat: Un 66% més de les persones van preferir divertir-se fent música amb els seus peus mentre pujaven i baixaven en comptes de fer-ho per la "còmoda" escala mecànica del costat. La teoria de la diversió

67 ★ Oferir el mateix premi a tot l'alumnat sense contextualització. ★ Dissenyar un joc o programa d'ordinador. ★ Utilitzar elements més visuals per puntuar i posar notes. ★ Realitzar qualsevol joc dins de l'aula. ★ “Has” de ser un jugador / a nat per poder gamificar la teva classe. ★ Generació de massa competitivitat. ★ Utilització de tecnologia d'alta gamma. … i molt més No és gamificació

68 ★ Treball en equip ★ Motivació ★ Desenvolupament de l'autonomia i de les funcions executives del nostre alumnat. ★ Personalització de l'aprenentatge. ★ Desenvolupament de la resolució "creativa" de problemes de la vida diària. ★ Canvi del paper del professorat i entorns educatius inclusius.... i molt més En què consisteix la gamificació?

69 Elements de la gamificació

70 Procés per a gamificar Definir el format del joc Establir els objectius (crea, busca, adivina, escriu, escapa) Programar els continguts (metodologies, curriculars, transversals)

71 Punts bàsics: ● Reptes accesibles ● Activitats d’aprenentatge ● Disseny de fases orientades als objectius ● Moments de errada asumibles i segurs ● Millora en grup

72 A gamificar s’ apren gamificant… Canvas gamificació

73 ★ Brainscape Brainscape ★ Cerebriti Cerebriti ★ Minecraft Minecraft ★ PearDeck PearDeck ★ Kahoot! Kahoo ★ Edmondo Edmondo ★ Classcraft Classcraft ★ ClassDojo ClassDojo ★ Socrative Socrative ★ Quizlet Quizlet ★ Toovari Toovari ★ PlayBrighter PlayBrighter ★ Quizizz Quizizz ★ MonsterKit MonsterKit ★ Trivinet Trivinet ★ Arcademics Arcademics ★ Genially Genially ★ Plickers Plickers … i moltes més Ferramentes de gamificació

74 https://quizizz.com/join/ 800335

75 https://create.kahoot.it/k/0b5e4386-2efd-4f86-ae5e-65004954d383

76 ★ Tendencias educativas 2018. ODITE. Tendencias educativas 2018. ODITE. ★ Gamifica tu aula. Gamifica tu aula. ★ ¿Quieres gamificar en el aula? ¿Quieres gamificar en el aula? ★ Del pupitre a las estrellas Del pupitre a las estrellas ★ Pirámide de los elementos de la gamificación de Kevin Werbach Pirámide de los elementos de la gamificación de Kevin Werbach ★ MATH ROYALE MATH ROYALE ★ Charlas TED Charlas TED ★ https://www.agorabierta.com/gamificacion-y-juego/ https://www.agorabierta.com/gamificacion-y-juego/ Links d’interés

77 MOLTES GRÀCIES CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva SecretarIa Autonòmica d’Educació I Investigació c/Poeta Bodria, 4 46010 - València http://mestreacasa.gva.es/web/cefireinclusiva


Descargar ppt "SESSIÓ 3 - METODOLOGIES I ESTRATEGIES APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES - ABP APRENENTATGE SERVEI - ApS FLIPPED CLASSROOM GAMIFICACIÓ ● ABP ● ApS ● Flipped."

Presentaciones similares


Anuncios Google