La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Els nombres romans.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Els nombres romans."— Transcripción de la presentación:

1 Els nombres romans

2 Els alumnes de 3r han fet un treball d’aprofundiment de la numeració romana, contingut que han treballat a l’àrea de matemàtiques, però que també els ha servit per treballar el “projecte” del curs de forma transversal (l’origen romà de Barcelona). Es tractava de saber més sobre aquest tipus de numeració: qui i a on es va crear, quines regles segueix i quins símbols utilitza, per a què s’utilitza en l’actualitat, ...

3 ORÍGENS El sistema de numeració romana és un sistema de numeració que es desenvolupà a l’Antiga Roma i s’utilitzà a tot l’Imperi Romà. Té el mèrit de ser capaç d’expressar tots els nombres de l’1 al utilitzant només set lletres. Els romans no feien servir el zero i no el trobaven a faltar. Pels romans “zero” volia dir que no tenies res. I si no tens res, quina falta et fa un símbol? Per tant, no van considerar necessari comptar amb un símbol especial pel 0.

4 REGLES 1a. NORMA DE LA REPETICIÓ 2a. REGLA DE LA SUMA
Els antics romans utilitzaven set lletres majúscules per escriure els números: I=0, V=5, X=10, L=50, C=100, D=500 i M=1.000. Les regles que hem de seguir per escriure els nombres romans són les següents: 1a. NORMA DE LA REPETICIÓ Les lletres I, X, C i M es poden repetir dos o tres vegades. Quan van juntes es sumen els seus valors. Exemples: III = XX = 20 CCC = MM = 2.000 B) Les lletres V, L, D, no es poden repetir, per tant, seria incorrecte escriure: VV ≠ LL ≠ DD ≠ 1.000 2a. REGLA DE LA SUMA Si escrius una lletra a la dreta d’una altra, que sigui d’igual o menor valor que ella, es sumen els valors dels dos. Exemples: VI = = LX = = DCC = = 700

5 4a. REGLA DE LA MULTIPLICACIÓ
3a. REGLA DE LA RESTA A) Si escrius una lletra a l’esquerra d’una altra de més valor, es resten els seus valors. Exemples: IX = = 9 XL = = 40 CM = = 900 B) Les lletres I, X I C. La lletra I només es pot escriure davant de V, X. → IV = 4, IX = 9 La lletra X només es pot escriure davant de L, C. → XL = 40, XC = 90 La lletra C només es pot escriure davant de D, M. → CD = 400, CM = 900 4a. REGLA DE LA MULTIPLICACIÓ Una ratlla horitzontal col·locada a sobre d’una lletra o grup de lletres, multiplica el seu valor per V = 5 x = 5.000 L = =

6 USOS ACTUALS Els nombres romans continuen utilitzant-se en alguns contextos. El més destacable és per indicar ordre, per exemple en la successió de títols (els reis, el Papa i alguns títols nobiliaris), com per exemple Joan II o Benet XVI. Aquesta noció d’ordre és la que apareix per numerar els grans esdeveniment, com els Jocs Olímpics. Igualment s’associen amb el temps: antigament els rellotges es posaven les hores amb nombres romans; als països de l’Europa Central s’usen per marcar els mesos (agost és el mes VIII) i a la tradició històrica predominant (excepte els anglosaxons) s’usen per indicar el segle, com a segle XIII.

7 Altres usos on es poden trobar són:
Per indicar els volums d’un llibre o revista. En determinades escales d’intensitat (com l’Escala de Mercalli). Per numerar els satèl·lits d’un planeta. En les sèries de gravats per individualitzar cada peça, especialment en sèries complementàries a la principal.

8 COMPTEM FINS A 100 1 → I 11 → X 2 → II 12 → XI 3 → III 13 → XII 4 → IV
15 → XIV 6 → VI 16 → XV 7 → VII 17 → XVII 8 → VIII 18 → XVIII 9 → IX 19 → XIX 10 → X 20 → XX

9 21 → XXI 31 → XXXI 22 → XXII 32 → XXXII 23 → XXIII 33 → XXXIII 24 → XXIV 34 → XXXIV 25 → XXV 35 → XXXV 26 → XXVI 36 → XXXVI 27 → XXVII 37 → XXXVII 28 → XXVIII 38 → XXXVIII 29 → XXIX 39 → XXXIX 30 → XXX 40 → XL 41 → XLI 51 → LI 42 → XLII 52 → LII 43 → XLIII 53 → LIII 44 → XLIV 54 → LIV 45 → XLV 55 → LV 46 → XLVI 56 → LVI 47 → XLVII 57 → LVII 48 → XLVIII 58 → LVIII 49 → XLIX 59 → LIX 50 → L 60 → LX

10 61 → LXI 71 → LXXI 62 → LXII 72 → LXXII 63 → LXIII 73 → LXXIII 64 → LXIV 74 → LXXIV 65 → LXV 75 → LXXV 66 → LXVI 76 → LXXVI 67 → LXVII 77 → LXXVII 68 → LXVIII 78 → LXXVIII 69 → LXIX 79 → LXXIX 70 → LXX 80 → LXXX 81 → LXXXI 91 → XCI 82 → LXXXII 92 → XCII 83 → LXXXIII 93 → XCIII 84 → LXXXIV 94 → XCIV 85 → LXXXV 95 → XCV 86 → LXXXVI 96 → XCVI 87 → LXXXVII 97 → XCVII 88 → LXXXVIII 98 → XCVIII 89 → LXXXIX 99 → XCIX 90 → XC 100 → C

11 QÜESTIONARI. Practiquem amb els nombres romans
Quina edat tenim els alumnes de 3r? VII i VIII. Quants alumnes som a 3r? XIX. Quin any vam nèixer els alumnes de 3r? MMVIII. En quin segle estem? XXI. Quantes hores té un dia? XXIV. En quin any es va descobrir Amèrica? MCDXCII. Quantes potes acostuma a tenir una cadira? IV. A quina edat podrem conduir un cotxe? XVII.

12 DECOREM EL PASSADÍS Amb la tota la informació que van trobar els/les alumnes de 3r, van elaborar un petit treball amb cartolines per penjar al passadís de l’escola, per a que tots els companys dels altres cursos poguessin aprendre tant com nosaltres sobre els romans. Una gran experiència!!!


Descargar ppt "Els nombres romans."

Presentaciones similares


Anuncios Google