Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
SELEKTIBITATERAKO ESKEMAK
LITERATURA UNIBERTSALA
2
TESTAMENTU ZAHARRA hebreera-arameraz K.a. 1. milurtekoan
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. BIBLIA TESTAMENTU ZAHARRA hebreera-arameraz K.a. 1. milurtekoan TESTAMENTU BERRIA Grekoz K.o. 1. mendean
3
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. EPIKA HOMERIKOA HOMERO: Iliada eta Odisea Quiros eta Esmirna artean bizi K.a. VIII mendean Oso gutxi dakigu: - sortzailea - bateratzailea
4
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. ILIADA: Epika hutsa da: gerra giroa,heroien adorea,eta giza pasioen indarra Troia gerrako gertaera bat: 51 egun Parisek Elena bahitu eta berarekin eraman zuen Troiara Grekoek Troiaren aurkako espedizioa antolatzen dute. Agamenon da buruzagi nagusia
5
Telemako, Ulisesen semea, aitaren berrien bila doa
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. ODISEA Ulises heroia, Troiako gerratik itzuleran, galdurik dabil bere gizonekin. Telemako, Ulisesen semea, aitaren berrien bila doa Penelope emaztea beretu nahi duten ezkongaiz beterik aurkitzen dute jauregia
6
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. TRAGEDIA Personaia jasoak (erregeak,jainkoak, heroiak…), mitologiatik Amaiera tragikoa Patuaren biktimak Tonua eta estiloa, oso solemneak Hiru idazle: Eskilo, Sofocles eta Euripides
7
ENEIDA: Erromaren sorrera mitikoa Odisea eta Iliada dira eredu LIRIKA
1.- LITERATURA BIBLIKOAREN, GREZIARRAREN ETA LATINDARRAREN AURKEZPEN LABURRA. EPIKA HOMERIKOARI ETA GREZIAKO TRAGEDIARI ARRETA BEREZI ESKAINIZ. ERROMAKO LITERATURA KOMEDIA Greziatik hartu zituen baliabideak Plauto eta Terentzio VIRGILIO k.a. 70-k.o. 19 ENEIDA: Erromaren sorrera mitikoa Odisea eta Iliada dira eredu LIRIKA . Horazio eta Ovidio
8
2. - Errenazimentua eta klasizismoa: testuinguru orokorra
2.- Errenazimentua eta klasizismoa: testuinguru orokorra. Munduko aldaketa eta gizakiari buruzko ikuspegi berria. . ERRENAZIMENTUA XV. eta XVI. mendeak (Italian lehenago) Hiru gertaera: - Amerikaren aurkikuntza - Humanismoa -Inprenta Mundu klasikoa da eredu (Berpizkundea) Antropozentrismoa: gizakia da inportanteena Burgesia: klase berria HUMANISMOA
9
2. - ERRENAZIMENTUA ETA KLASIZISMOA: TESTUINGURU OROKORRA
2.- ERRENAZIMENTUA ETA KLASIZISMOA: TESTUINGURU OROKORRA. MUNDUKO ALDAKETA ETA GIZAKIARI BURUZKO IKUSPEGI BERRIA. KLASIZISMOA XVII. mendea Frantzian Arrazoimenaren mendea. Lanak sinesgarriak eta neurritsuak. Fantasia edo misterioa desagertu Literatura baliogarria, hezitzailea Fintasuna eta izaera aristrokratikoa. Artea aristokraziatik hasita Burgesiara
10
3. - MAITASUNAREN LIRIKA: TROBALARIEN OLERKIAK ETA DOLCE STIL NUOVO
3.- MAITASUNAREN LIRIKA: TROBALARIEN OLERKIAK ETA DOLCE STIL NUOVO. PETRARKAREN KANTUTEGIAK EKARRITAKO BERRIKUNTZA. PROBENTZAKO TROBADOREAK Frantzia, XII. Mendea Maitasun platonikoa DOLCE STIL NUOVO Italia, XIII. Mendea Donna angelicata PETRARCA XIV. Mendea. Italia Errenazimenduaren aitzindaria Kantutegia: Maitasuna ezindua (Laurari )
11
4. Prosazko narrazioa: Boccaccio.
XIV. Mendea: Mundu feudala bukatzear Burgesia eta humanismoa indartzen Dekameron: Burgesiako bizimodua Maitasun gortetiarra Errenazimenduko lana Iturri tradizionalak (Arabiatik, ahozko ipuinetatik…) Antolamendua berria: Izurri beltzetik ihes egiteko, 10 lagun (7 emakume eta 3 gizon), Florentziatik ihes eta ostatu batean geratu. 10 egunetan, adostutako gaia jarraituz, ipuin bana kontatzen dute.
12
5. - EUROPAKO ANTZERKI KLASIKOA
5.- EUROPAKO ANTZERKI KLASIKOA. INGLATERRAKO ISABELDAR ANTZERKIA (HAMLET) XVII. mendean. Inglaterran Antzerki herrikoia eta kultua batu Eraikin poligonaletan antzezten zen. Antzeszpena arratsaldeko lehen orduetan hasten zen eta iluntzera arte irauten zuen. Eszenografia oso urria. Gizonezkoek bakarrik osatzen zituzten antzerki konpainiak Hiru generotan idazten zuten: odolezko tragedia, endredozko komedia eta drama historikoa.
13
6.- ERROMANTIZISMOA: KONTZIENTZIA HISTORIKOA ETA ZIENTZIAREN ZENTZU BERRIA. POESIA ERROMANTIKOA.
XIX. mendea Idealaren guztizko estimazioa. Urrutimina (exotismoa) Erdi Aroa eta Ekialdea. Ametsa. Norbanako sortzailearen guztizko autonomia. Herri follklorea eta nazionalismoa. Artearen helburua edertasuna da. Originalak Gaztetasunaren aldeko joera. Benetako bizitza beste inon dago, ez hemen eta ez orain.
14
7. Edgar Allan Poe (KONTAKIZUNAK)
XIX. mendea Estatu Batuak Bere kontakizunak hiru motatakoak dira: Polizia-ipuinak, misterio bat konpontzeko(Rue Morgueko hilketak) Abenturazko ipuinak Beldurrezko ipuinak (Berenice)
15
XIX. MENDEKO BIGARREN ERDIA: NARRATIBA ERROMANTIKOTIK ERREALISMORA EUROPAN. XIX. MENDEKO EUROPAKO ELEBERRIGILE GARRANTZITSUENAK (MADAME BOVARY). XIX. mendeko bigarren erdia Metodo zientifikoaren imitazioa Sinesgarritasuna Objetibotasuna Xalotasuna Pertsonaia mota berriak: klase ertaina. Erregistro desberdinak Gizarte-egoeraren salaketa
16
9. Poetikaren modernitatea: Baudelaire-etik sinbolismora .
XIX. mendeko azken herena: (poesia) Parnasianismoa Baudelaire Sinbolismoa
17
. 10. Europako antzerkiaren berrikuntza.
XIX. mendearen bigarren erdian. Antzerki erromantikoaren erretorikaren aurrez aurre, literatura dramatiko errealista- naturalistak gai artistikotzat jotzen du errealitatea salaketa soziala bilatuz,.
18
11. XIX.mendeko pentsamoldearen krisia eta mende amaierako kultura
XX. mende arte iraun zuen balio ereduak baliorik gabe Zientzien aurrerapenekin errealitatearen eta egiaren irizpideen aldaketa
19
12. Eleberriak idazteko bide berri baten sendotzea
12. Eleberriak idazteko bide berri baten sendotzea. Narrazio teknikak berriak, existenzialismoa, errealismo forma berriak (METAMORFOSIA) XX. mendearen hasierarekin batera nobelagintzak errotik berritu zituen ordu arteko idazmoldeak. Bukatu dira eleberri errealistan pertsonaiei buruz eskaintzen zitzaizkigun xehetasun eta zehaztapen zerrenda luzeak, edo ilunak suertatzen ziren pasarteei buruzko azalpenak.
20
13. Europako abangoardiak. Surrealismoa
13. Europako abangoardiak. Surrealismoa. Poesia hutsaren bilaketa (KAVAFIS) Futurismo eta Kubismoa Espresionismoa Dadaismoa Surrealismoa André Breton Erabateko askatasuna Ametsa, irudimena eta eromena, baliabideak dira Idazketa automatikoa landu zuten, adimena eta borondatea saihesten
21
14. AEBko literatura handiaren gailurra. Belaunaldi galdua
XX. mendean, AEBetan Fedea galdu eta oraina bizitzeari ekin zion Gaiak: Gerraren zentzugabekeria eta ankerkeria salaketa hogeigarren hamarkadako poztasuna eta jazz garaiak ekonomiaren gainbehera Estatu Batuetako gizartea Dos Passos, Hemingway, Fitzgerald...
22
15. Hispanoamerikako literatura: poesia soziala eta errealismo magikoa (IPEDRO PÁRAMO)
Europako errealismo kontzeptua gainditu nahian sortzen den norabide berriari egiten diogu erreferentzia. Errealitatearen testigantza eta rrealitatea poetikoki interpretatzea Munduaren konplexutasuna eta horretarako, inguruan dugun errealitateaz gain, ametsez, mitoez edo fantasiez baliatzen dira. Naturak edo gertakari ezohikoek menderatzen duten mundu hau testuratzeko, kontamolde narratibo berritzaileenak eta gaztelania aberats eta landua erabiltzen dute. Gabriel García Márquez, Julio Cortázar, Jorge Luis Borges…
23
15. HISPANOAMERIKAKO LITERATURA: POESIA SOZIALA ETA ERREALISMO MAGIKOA
intimismoa baztertu eta gizakia zapaltzen duten injustiziak salaketa Beren lanetan, abangoardien ekarpenak eta kezka existentzialista eta sozialak uztartu zituzten, kalitate handiko poemak idatziz. Pablo Neruda César Vallejo
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.