La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La contractació pública dels Serveis Socials a Catalunya

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La contractació pública dels Serveis Socials a Catalunya"— Transcripción de la presentación:

1 La contractació pública dels Serveis Socials a Catalunya
Maig de 2017

2 Ordre del dia Índex La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya Origen de les noves iniciatives legislatives en matèria de contractació pública de serveis socials i d’atenció a les persones Mapa, contingut i estat de situació de les noves iniciatives legislatives en matèria de contractació pública de serveis socials i d’atenció a les persones Posicionament de La Confederació

3 La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya

4 20 socis directes 1200 entitats de base Què és La Confederació?
Ordre del dia Què és La Confederació? La Confederació és l’organització empresarial que des de l’any representa a les entitats no lucratives que presten serveis d’atenció a les persones al nostre país. 20 socis directes Serveis socials i d’atenció a les persones Federacions d’entitats Associacions empresarials sectorials Lleure educatiu i sociocultural, atenció domiciliària, educació infantil, intervenció social amb infants, joves, famílies i altres col·lectius en risc d’exclusió social, discapacitat física, discapacitat intel·lectual, salut mental, gent gran, atenció precoç... 1200 entitats de base Associacions Cooperatives d’iniciativa social Fundacions

5 Socis de La Confederació
Ordre del dia Socis de La Confederació

6 Què fa La Confederació? Ordre del dia
Contribuir al reconeixement del Tercer Sector Social com a sector generador d’activitat econòmica i ocupació Fomentar la regulació del marc de relacions laborals amb la signatura de 7 convenis col·lectius sectorials Reclamar un millor finançament del sistema de serveis socials Defensar un model de concertació i contractació pública que garanteixi la qualitat dels serveis i el màxim retorn social

7 Què fa La Confederació? Ordre del dia
Fomentar la formació contínua dels professionals del sector Impulsar la millora de la competitivitat empresarial del Tercer Sector Social en base a models de gestió propis de l’Economia Social Generar espais de reflexió, d’intercanvi de bones pràctiques, de millora contínua i de construcció col·lectiva de coneixement REPRESENTACIÓ INTERLOCUCIÓ INCIDÈNCIA POLÍTICA I SOCIAL

8 Com ens organitzem? Ordre del dia Assemblea general de socis
Junta Directiva (formada actualment per 11 entitats) Equip tècnic (format per 3 persones) Comissions sectorials Acció social Lleure educatiu i sociocultural Serveis d’atenció domiciliària Gent Gran Discapacitat Grups de treball transversals Models de col·laboració público-social Ocupació i gestió de persones al Tercer Sector Social

9 Origen de les noves iniciatives legislatives en matèria de contractació pública de serveis socials i d’atenció a les persones

10 Directiva Europea Ordre del dia
DIRECTIVA EUROPEA 2014/24/UE SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA Els serveis a les persones tenen una dimensió transfronterera limitada i contextos diferents segons els Estats membres Aquests serveis requereixen criteris de qualitat específics Els Estats membres han de tenir més marge de maniobra per escollir els proveïdors d’aquests serveis  En tot cas cal complir amb els principis de transparència i igualtat de tracte

11 Directiva Europea Ordre del dia
DIRECTIVA EUROPEA 2014/24/UE SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA (Considerando 114 ) “Determinadas categorías de servicios, en concreto los servicios que se conocen como servicios a las personas, como ciertos servicios sociales, sanitarios y educativos, siguen teniendo, por su propia naturaleza, una dimensión transfronteriza limitada. Dichos servicios se prestan en un contexto articular que varía mucho de un Estado miembro a otro, debido a las diferentes tradiciones culturales. Debe establecerse un régimen específico para los contratos públicos relativos a tales servicios, con un umbral más elevado que el que se aplica a otros servicios.”

12 Directiva Europea Ordre del dia
DIRECTIVA EUROPEA 2014/24/UE SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA (Considerando 114 ) “Teniendo en cuenta la importancia del contexto cultural y el carácter delicado de estos servicios, debe ofrecerse a los Estados miembros un amplio margen de maniobra para organizar la elección de los proveedores de los servicios del modo que consideren más oportuno. Las normas de la presente Directiva tienen en cuenta este imperativo al imponer solo la observancia de los principios fundamentales de transparencia e igualdad de trato y al asegurar que los poderes adjudicadores puedan aplicar, para la elección de los proveedores de servicios, criterios de calidad específicos”

13 Directiva Europea Ordre del dia
DIRECTIVA EUROPEA 2014/24/UE SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA La Directiva dedica un capítol específic a la contractació pública de serveis socials. (Art. 76) “Los Estados miembros establecerán normas nacionales para la adjudicación de los contratos sujetos a lo dispuesto en el presente capítulo, a fin de garantizar que los poderes adjudicadores respetan los principios de transparencia y de igualdad de trato de los operadores económicos. Los Estados miembros serán libres de determinar las normas de procedimiento aplicables, siempre que tales normas permitan a los poderes adjudicadores tener en cuenta la especificidad de los servicios en cuestión.”

14 Directiva Europea Ordre del dia
DIRECTIVA EUROPEA 2014/24/UE SOBRE CONTRACTACIÓ PÚBLICA (Art. 76) “Los Estados miembros velarán por que los poderes adjudicadores puedan tener en cuenta la necesidad de garantizar la calidad, la continuidad, la accesibilidad, la asequibilidad, la disponibilidad y la exhaustividad de los servicios, las necesidades específicas de las distintas categorías de usuarios, incluidos los grupos desfavorecidos y vulnerables, la implicación y la responsabilización de los usuarios y la innovación. Además, los Estados miembros podrán disponer que la elección del proveedor de servicios se haga sobre la base de la oferta económicamente más ventajosa, teniendo en cuenta criterios de calidad y de sostenibilidad en el caso de los servicios sociales”

15 Transposició de la Directiva
Ordre del dia Transposició de la Directiva Termini: abril 2016 Tenint en compte que l’Estat Espanyol no fa la transposició en el termini establert, es produeix un efecte directe d’aplicació de totes aquelles disposicions obligatòries que conté i possibilitat d’aplicació directa del què estableix. En matèria de Serveis Socials (competències transferides) a Espanya són diverses les comunitats autònomes que inicien regulacions específiques que aprofundeixen en el contingut de la Directiva. S’estableixen diferents marcs reguladors, contractuals i no contractuals, atenent al què estableixen les Directives i en base a la voluntat política de cada territori

16 Mapa, contingut i estat de situació de les noves iniciatives legislatives en matèria de contractació pública de serveis socials i d’atenció a les persones

17 Mapa de context Ordre del dia CATALUNYA
Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones ÀMBIT ESTATAL Proyecto de Ley de Contratos del Sector Público, por la que se transponen al ordenamiento jurídico español las Directivas del Parlamento Europeo y del Consejo, 2014/23/UE y 2014/24/UE, de 26 de febrero de 2014.

18 Catalunya: antecedents
Ordre del dia Catalunya: antecedents Transposició Directiva Europea Codi de Bones Pràctiques per a la contractació de serveis a les persones, signat el desembre de després d’un procés de treball impulsat per La Confederació l’any 2013. El codi és un acord signat per: Generalitat de Catalunya Tercer Sector Social Sindicats Patronals Col.legis professionals

19 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública Aprovat el mes de maig de 2016, inclou una disposició addicional que diu que els serveis socials regulats a la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, es podran gestionar mitjançant fórmules no contractuals com el concert social. (Disposició addicional 3ª) “(...) l'establiment dels concerts socials per a la provisió de serveis socials s'han d'atendre els principis d'atenció personalitzada i integral, arrelament de la persona a l'entorn d'atenció social, elecció de la persona i continuïtat en l'atenció i la qualitat. Per això, es podran establir com a requisits, clàusules, mesures de preferència o mesures de discriminació positiva, criteris socials, de qualitat, d'experiència i trajectòria acreditada, i els altres que es determinin reglamentàriament.”

20 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública El Decret 3/2016 limita la possibilitat d’establir concerts socials al serveis de la Cartera de Serveis Socials. Es fonamentarà en un sistema de convocatòria i sol.licitud “El concert social i la gestió delegada es fonamenten en un sistema de convocatòria i sol·licitud, i obliguen el titular de l'entitat privada proveïdora a prestar el servei en les condicions estipulades a la legislació aplicable i en el plec tècnic que forma part del concert o de la gestió delegada.”

21 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública Implicarà un procés previ d’acreditació “Per poder subscriure concerts i gestions delegades, les entitats hauran de comptar amb l'oportuna acreditació administrativa dels seus centres i serveis i figurar inscrites en el Registre d'entitats, serveis i establiments de serveis socials, així com complir els altres requisits específics que es determinin reglamentàriament.” No és exclusiu pel Tercer Sector Social “Per a l'establiment de concerts socials, es donarà prioritat, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i rendibilitat social, a les entitats sense ànim de lucre”.

22 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública Pendent de desplegament reglamentari “El Govern de la Generalitat de Catalunya desenvoluparà reglamentàriament el sistema de tramitació de sol·licituds, la vigència o la durada màxima, les causes d'extinció, les obligacions de les entitats que prestin el servei i de les administracions públiques que hagin atorgat el concert social o la gestió delegada, la submissió al dret administratiu, el nombre de places concertades o de gestió delegada i altres condicions a les quals s'hauran de sotmetre els concerts socials i les gestions delegades, que hauran de respectar els principis de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació”

23 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública A tenir en compte... (Disposició transitòria segona) “Atesos els principis d'atenció personalitzada i integral, arrelament de la persona a l'entorn d'atenció social, elecció de la persona i continuïtat en l'atenció i la qualitat, els concerts socials establiran fórmules que garanteixin la continuïtat en la prestació d'aquests serveis per part de les entitats que ja els prestaven a les persones usuàries. Mentre no s'aprovi la normativa de desplegament, per tal de garantir la continuïtat dels actuals contractes, convenis i autoritzacions per a la gestió dels serveis socials, els òrgans competents podran utilitzar fórmules com la pròrroga, l'ampliació de terminis o qualsevol altra fórmula que permeti la legislació vigent, sempre que es justifiqui en l'expedient”

24 Ordre del dia Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública En quin punt es troba? Estat de situació El Decret 3/2016 està plenament vigent Però la fórmula del concert social està pendent de desplegament reglamentari En tràmit parlamentari per passar el Decret 3/2016 a Llei: futura llei catalana de contractes. Actualment en fase de compareixences parlamentàries. S’ha sol·licitat la compareixença de La Confederació.

25 Ordre del dia Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones És la norma que regularà la fórmula contractual per la provisió de serveis a les persones. La Llei regula la contractació pública de serveis socials i serveis sanitaris. La Llei afecta – en principi - a aquells serveis socials i d’atenció a les persones no inclosos en la Cartera de Serveis Socials (àmbit penitenciari, inserció laboral, lleure educatiu, àmbit comunitari i cívic, etc.) El text actual no dóna preferència clara a les entitats del Tercer Sector i/o de l’Economia Social

26 Ordre del dia Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones En quin punt es troba? Estat de situació Finalitzat el termini de consulta pública (21/04/5017) Presentades al·legacions en temps i forma per part de La Confederació Pendent de revisió de les al·legacions rebudes (17) i control de serveis jurídics Aprovació del Govern del text Inici tràmit parlamentari

27 Ordre del dia Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones Principals al·legacions presentades Sistemàtica legislativa: necessitat d’unificar i donar coherència a la normativa sobre la provisió de serveis socials, ja sigui a través de fórmules contractuals com no contractuals. Caràcter preferent de les entitats d’economia social en la provisió d’aquesta tipologia de serveis Obligatorietat d’incorporar la selecció prèvia dels licitadors, en base a criteris de solvència vinculats a trajectòria, expertesa i tipologia d’entitat (caràcter preferent de les entitats d’economia social)

28 Ordre del dia Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones Elements clau de les al·legacions presentades Limitació de la variable preu al 30% màxim, com en els serveis sanitaris Reforçar el respecte per les condicions laborals dels professionals vinculats al servei (subrogació, convenis col·lectius...) Fer més inclusiva la definició d’entitats d’economia social Incloure la possibilitat de fer una reserva de contractes de serveis socials en favor de les entitats d’economia social (diferent a la reserva establerta en l’article 77 de la Directiva)

29 Ordre del dia Mapa resum
Provisió de serveis socials i d’atenció a les persones Fórmula no contractual Fórmula contractual Concert Social Decret 3/2016, de mesures urgents en matèria de contractació pública Avantprojecte de Llei de contractes de serveis a les persones Pendent desplegament reglamentari / en tràmit parlamentari En procés d’aprovació per part del Govern, previ al tràmit parlamentari

30 Ordre del dia Decret regulador d’Empresa Social a Catalunya
S’ha publicat la memòria prèvia de Decret Regulador de l’Empresa Social a Catalunya. “Vol promoure l’Empresa Social en l’economia catalana com a element que aprofundeix en la qualitat del treball, disminueix les desigualtats i genera ocupació de qualitat. També ha de permetre facilitar els espais de col·laboració publicoprivada entre les empreses de l’economia social i l’administració pública, ja sigui en contractes o altres tipus de relacions, en concordança amb altres iniciatives legislatives endegades a Catalunya.” Des de La Confederació entenem que el Decret ha de contribuir a reforçar, de forma més clara i contundent, el caràcter preferent de les entitats de l’Economia Social i sense afany de lucre en la regulació de les fórmules contractuals i no contractuals de serveis a les persones, tal com permeten les Directives europees de contractació pública.

31 Posicionament de La Confederació

32 Model de col·laboració públic-social
Ordre del dia Model de col·laboració públic-social El Tercer Sector Social és un aliat estratègic de les administracions públiques en la provisió de serveis socials i d’atenció a les persones, en base a objectius compartits: La millora de la qualitat de vida de la ciutadania, especialment la més vulnerable Garantir el màxim retorn social i l’eficiència dels recursos públics Volem avançar cap a un model específic per a la prestació de serveis a les persones que, atenent a la vulnerabilitat dels col·lectius als quals s’adrecen, permeti preservar-ne la qualitat, la sostenibilitat i la viabilitat

33 Valor d’aportació Ordre del dia
Sense ànim de lucre i reinversió de beneficis en la millora dels serveis i de la comunitat. Vocació de transformació social, potenciant un desenvolupament econòmic i social sostenible. Trajectòria i experiència en la prestació de serveis: organitzacions altament especialitzades i professionals qualificats. Corresponsabilitat amb la ciutadania i els drets socials: vocació de servei públic. Compromís amb una ocupació de qualitat.

34 Valor d’aportació Ordre del dia
Equitat en la redistribució de la riquesa Promoció d’un mercat laboral integrador Capacitat d’adaptació: innovació social i noves respostes a noves necessitats socials. Compromís amb l’acció comunitària, arrelament al territori i treball en xarxa No som un proveïdor més: defensem un model de col·laboració basat en el diàleg i la coresponsabilitat entre l’administració pública i la iniciativa social. Un model que, d’acord amb la legalitat, representi una aliança estratègica per assolir uns objectius compartits.

35


Descargar ppt "La contractació pública dels Serveis Socials a Catalunya"

Presentaciones similares


Anuncios Google