Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Programa metropolità d’educació ambiental
Compartim un futur (EMA-AMB)
2
DE QUÈ PARLAREM? Tipus d’accions Objectius del programa Participants
Qui fa les activitats Seguiment Ambientalització Descripció de les accions Participació 2008 Conclusions - futur
3
TIPUS D’ACCIONS Visites guiades a instal·lacions Activitats a l’aula
Tallers per actes – escolar i familiar Xerrades temàtiques per adults Tallers participatius per immigrants
4
OBJECTIUS COMPARTIM UN FUTUR
Fomentar la sostenibilitat en l’àmbit competencial de l’EMA-AMB: residus i aigua Comunicar: transparència informativa Capacitar per a la participació ciutadana en el medi ambient
5
PARTICIPANTS Edat escolar provinents,
educació formal (el sistema educatiu institucionalitzat) educació no formal (activitat educativa, organitzada i sistemàtica fora de l’àmbit oficial) educació informal (casals, esplais, fundacions del lleure...)
6
Adults – majors 18 anys-, Familiar
Públic general organitzat (associacions, fundacions...) Col·lectius específics (treballadors, immigrants...) Educació formal (universitari, cicle FGP...) i no formal (cursos de formació, gent gran...) Familiar Persones amb necessitats educatives especials i amb mobilitat reduïda Àmbit: 33 municipis EMA-AMB. 5% altres
7
QUI FA LES ACTIVITATS 5 educadors ambientals: 4 visites i 4 activitats a l’aula i 2 resta d’activitats 2 persones per informar del programa i gestionar les reserves – Montse/Núria Servei d’informació i reserves: dl. a dj. de 8 a 14h i de 15 a 17h i dv. de 9 a 15h. Llengües: català, castellà, anglès i francès Telf
8
Continuat, trimestral i anual
SEGUIMENT Dades de les entitats i dels participants Fulls d’avaluació del responsable/grup i adults Fulls d’avaluació de l’educador ambiental Altres: entrevistes personals amb usuaris, observacions in situ, reunions mensuals amb el coordinador i trimestrals amb tot l’equip d’educadors Continuat, trimestral i anual
9
Tipus de dades: Responsable del grup i adults: contingut, metodologia pedagògica, capacitat comunicativa, recursos educatius utilitzats, temporalització de l’activitat, propostes de millora Educador ambiental: grau de participació dels participants, grau de participació del responsable, grau de coneixement de la matèria ... Consultes/propostes dels tècnics municipals: necessitats del territori
10
AMBIENTALITZACIÓ EMAS i ISO A14.001
Criteris ambientals integrats - gabinet i feina de camp-: disseny de les activitats, execució, seguiment i gestió Minimitzar l’impacte ambiental - priorització dels mitjans electrònics, ambientalització de les instal·lacions...- Seguiment trimestral Compromís de compensació de les emissions relacionades amb els desplaçaments
11
DESCRIPCIÓ accions Visites guiades a instal·lacions
Activitats a l’aula Tallers per actes – escolar i familiar Xerrades temàtiques per adults Tallers participatius per immigrants
12
VISITES GUIADES Què? Conèixer les funcions i competències d’EMA- AMB
Apropar les instal·lacions al ciutadà: context, funcions principals, diagrama de fluxos i tipus de tractament Sensibilització ambiental: foment d’hàbits sostenibles Per a qui? Grups organitzats i grups d’individus
13
VISITES RESIDUS
14
VISITES DEIXALLERIES
15
VISITES AIGUA
16
Educador per grup (15 - 30 pers.). 1’30h Sala d’educació ambiental
Com? Educador per grup ( pers.). 1’30h Sala d’educació ambiental Circuit de visites Recursos educatius: mostres,dossiers educatius,fitxes descriptives, audiovisual, plànol Protocol d’actuació Quan? Dl. a dv. 10h, 11.30h i 16h i Ds. 10h i 11.30h Compatibilitat amb la funció explotadora Variants: temps, manteniment, obres i imprevistos
17
VISITES 2008 - PARTICIPACIÓ
Total visites: 458 Visites a les plantes tractament de residus Visites a les estacions depuradores Total visites: 238 Font: Dades ambientals metropolitanes 2008
19
ACTIVITATS A L’AULA Què i per a qui?
Coneix millor els residus!: tipus i % residus generats, camí de cada fracció i estratègies quotidianes de prevenció – a partir 6 anys Coneix millor l’aigua!: tipus d’aigua (potable, depurada, dessalada i regenerada), procés de tractament, foment de l’ús responsable de l’aigua – a partir 6 anys Consum responsable: anàlisi del cicle de vida de productes d’ús quotidià, compra i consum responsable – a partir 12 anys Realitat dels escolars: casa, escola, oci
20
Dinàmica - Coneix millor els residus!
Com? Educador per grup ( 25 – 30 pers.) 1h.: 40’ teoria (pwp) + 20’ dinàmica powerpoint i material de suport Quan? Dl. a dv h i ds h i h Dinàmica - Coneix millor els residus! 3 espais amb cartells a l’aula ( 3R) i desplaçar-se Concurs: residu – contenidor - instal·lació – producte final - instal·lació i acció (3R) Joc de rol: municipi imaginari
21
Anàlisi cicle vida de productes utilitzats pels alumnes:
Dinàmica - Coneix millor l’aigua! mots encreuats, sopa de lletres, joc vertader - fals observació de dissolucions i reproducció filtració joc d’ús-despesa-estalvi i factura de l’aigua Consum responsable Anàlisi cicle vida de productes utilitzats pels alumnes: producció – consum – gestió residu. Alternatives als criteris habituals de compra
22
EL CAMÍ DELS RESIDUS MATÈRIA ORGÀNICA PAPER I CARTRÓ ENVASOS VIDRE FRACCIÓ RESTA RESIDUS ESPECIALS
23
TALLERS PER ACTES Què i per a qui? On, quan i com?
Hàbits de consum - us, tipus de productes, cicle de vida dels productes quotidians i criteris compra Consum responsable – escolar – 1h ( joc de l’oca...) Consum responsable: estratègia de prevenció – familiar- 30’ On, quan i com? Campanyes de sensibilització, setmana de..., dia de... Dl. a dv h, ds h i h i , dg h. 30’ - 1h. Material lleuger. Repetible al llarg de l’acte
24
Organitzacions i empreses
XERRADES - ADULTS Organitzacions i empreses La generació de residus a una institució: prevenció i selecció Consum responsable, compres i contractació a l’empresa Públic general La gestió dels residus: el cicle de vida dels residus El tractament de residus: tipus i instal·lacions De les restes de menjar i jardineria en podem fer adob Consum responsable
25
Com? Educador per grup ( pers.) 1h: 40’ teoria + 20’ dinàmica Powerpoint i material de suport Adaptable - necessitats i expectatives particulars Grups - nivell similar coneixement de la matèria On? Local del sol·licitant Quan? Dl. a dv h i Ds h i h.
27
TALLERS PARTICIPATIUS
Què i per a qui? Què hi pots fer tu?: prevenció i recollida selectiva, col·lectius immigrants Com? Educador per grup – 30 pers.- 1h. Dinàmica grup Powerpoint, material de mostra Adaptable - necessitats i expectatives particulars Grups - nivell similar coneixement de la matèria i capacitat de comprensió
28
PARTICIPACIÓ COMPARTIM UN FUTUR - 2008
Visita guiada: municipi de procedència Total participants: Total visites: 696 Font: Dades ambientals metropolitanes 2008
29
ACTIVITATS RESERVADES
Municipi Barcelona 164 Badalona 18 Cornellà de Llobregat L‘ Hospitalet de Llobregat 17 Sta. Coloma de Gramenet 16 Sant Feliu de Llobregat 15 Esplugues de Llobregat 12 Castellbisbal 11 Cerdanyola del Vallès 10 Sant Cugat del Vallès 6 Sant Vicenç dels Horts 4 Sant Boi de Llobregat Viladecans Sant Andreu de la Barca Gavà 2 Altres 63 Total 368 ACTIVITATS RESERVADES Activitat Visita Residus 170 Visita Aigua 155 Act. aula: Residus 12 Act. aula: Aigua 15 Act. aula: Consum responsable 10 Xerrada temàtica - adults 6 Total 368 29 set. 2009
30
COMPARTIM UN FUTUR,09-10 VISITES GUIADES Instal·lacions de tractament de residus i d’aigua Set. - Jul. ACTIVITATS A L’AULA Residus Oct. - Jul. Aigua Consum responsable TALLERS PER ACTES Consum responsable: estratègia de prevenció Nov.- Jul. XERRADES ADULTS La generació de residus a la vostra institució/organització: prevenció i selecció Consum responsable, compres i contractació La gestió dels residus: el cicle de la vida dels residus El tractament dels residus: tipus i instal·lacions De les restes del menjar i jardineria podem fer adob TALLERS PARTIC. PER IMMIGRANTS Què pots fer tu? Prevenció i recollida selectiva Tel //
31
CONCLUSIONS – futur Sugerències municipals i experiència d’EMA-AMB
Inversió en Educació Ambiental 2010 - Execució del programa: euros - Equipar instal·lacions i recursos educatius: euros Compartim un futur: continuar fomentant la sostenibilitat en l’àmbit dels residus i de l’aigua, comunicant i capacitant per a la participació ciutadana en el medi ambient
32
GRÀCIES Teresa López telf. 93 223 51 51 i tlopezg@amb.cat
Presentaciones similares
© 2024 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.