Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
L’AVALUACIÓ DELS APRENENTATGES
COMPETENCIALS Montcada, novembre de 2012
2
CONTINGUTS Per avaluar són imprescindibles els criteris i indicadors d’avaluació. Instruments d’avaluació de les Cb Com han de ser les activitats per avaluar les Cb? (Exemple d’una prova escrita: la respiració). Construim una seqüència avaluativa Com reflectim l’assoliment de les Cb en els informes d’avaluació?
3
Com podem incorporar l’avaluació de les Cb a les diferents àrees
Com podem incorporar l’avaluació de les Cb a les diferents àrees? - Quins indicadors ens permetran avaluar les subcompetències que es treballen en una activitat? (analitzem algun exemple dels que hem pensat)
4
Competència: COMUNICATIVA LINGÜÍSTICA Subcompetència: Comunicar i expressar idees i emocions orament
1. Manté una postura adequada i mira al públic 2. Manté un to de veu adequat i ho acompanya amb el gest 3. Introdueix o presenta el tema 4. Exposa ordenadament les idees (frases curtes i estructurades) 5. Justifica les idees (usa paraules pròpies i posa exemples) 6. Acaba amb una conclusió o síntesi 7. Manifesta la seva opinió 8. Usa adequadament el vocabulari específic 9. Exposa un nombre suficient d’idees treballades 10. Comprèn les preguntes i respon adequadament amb les seves paraules
5
Elaborem els indicadors d’una subcompetencia
Els indicadors establiran els passos a seguir per ensenyar als alumnes a desenvolupar una subcompetència. L´elaboració dels indicadors ens ha de servir per dissenyar les activitats d´ensenyament-aprenentatge que contribuiran a desenvolupar la subcompetència des de qualsevol àrea. També ens facilitarà l´avaluació. Els indicadors es formularan mitjançant verbs d´acció (3ª persona del singular). Es valorarà la conveniència de seqüenciar els indicadors (cicle inicial, cicle mitjà, cicle superior de primària) Un bon indicador d’avaluació ha de fer possible respondre: l’alumne és capaç de… ? Si o no? Fins a quin punt?
6
Cicle inicial Cicle mitjà Cicle superior
1. Manté una postura adequada i mira al públic 2. Manté un to de veu adequat i ho acompanya amb el gest 3. Introdueix o presenta el tema 4. Exposa ordenadament les idees (frases curtes i estructurades) 5. Justifica les idees (usa paraules pròpies i posa exemples) 6. Acaba amb una conclusió o síntesi 7. Manifesta la seva opinió 8. Usa adequadament el vocabulari específic 9. Exposa un nombre suficient d’idees treballades 10. Comprèn les preguntes i respon adequadament amb les seves paraules
8
L’avaluació:criteris, indicadors i instruments
Els criteris d´avaluació concreten el que es pretén avaluar i, per tant, han de ser coherents amb els objectius didàctics i han de tenir com a referent l’aprenentatge de continguts i el desenvolupament de les competències bàsiques. Els criteris d’avaluació es concreten a partir d’indicadors observables i mesurables per tal de determinar el grau d’assoliment dels aprenentatges competencials. Els instruments i tècniques d’avaluació són les eines a partir de les quals obtindrem la informació. Les proves escrites en són un exemple. S’han de diversificar perquè també són diversos els estils d’aprenentatge dels alumnes. Han d’incorporar instruments i tècniques d’autoregulació
9
Les proves o controls escrits són instruments vàlids des d’una perspectiva de l’avaluació competencial?
10
Instruments que ens ajuden a avaluar per competències
Formulari KPSI (Knowledge and Prior Study Inventory, Young i Tamir, 1977) DATA AUTOAVALUACIÓ: _________ HO SÉ I HO SABRIA EXPLICAR HO SÉ EM SONA NO EN SÉ RES 1. Descriure les diferents fases del cicle de l'aigua 2. Quins són els diferents estats de l'aigua 3. Perquè l’aigua és un recurs renovable 4. Què és una depuradora? 5. Quines mesures són adequades per fer un bon ús de l'aigua a la llar? És un qüestionari d'autoavaluació de l'alumnat que permet de forma ràpida i fàcil efectuar una avaluació inicial. A través d'aquest instrument s'obté informació sobre la percepció que l'alumnat té del seu grau de coneixement assolit en relació als continguts que es proposen per treballar.
11
Autoavaluació infantil i cicle inicial
12
Rúbrica per avaluar el treball cooperatiu
INICI 1 punt EN PROCÉS 2 punts ASSOLIT 3 punts EXCEL·LENT 4 punts PUNT Acompliment De la tasca EN GRUP Ens falten moltes coses Per fer, el treball ens ha quedat mitges. No ens ha donat temps de completar el treball en el temps previst. Hem fet el treball en el temps previst, però volíem haver millorat algunes coses. Hem fet el treball ben fet i Participació col·laboració DEL GRUP Els companys no es respecten gaire, es discuteixen o no participen Els companys a vegades no es respecten, s’enfaden o discuteixen, però posen interès en participar. Els companys acostumen a mostrar-se respecte i fan la feina amb interès, tot i que a vegades hi ha alguna discussió Els companys es mostren respecte i fan les seves tasques amb interès. Posada en comú Costa que tothom participi en el treball, s’està pendent d’altres coses. Es participa en el treball, tot i que només s’escolten les idees dels més amics. tot i que a vegades les idees s’escolten més o menys segons de qui siguin. Es participa activament en el treball, posant en comú les idees de tothom. Autonomia en El treball Es demana amb molta freqüència l’opinió del mestre sense haver discutit abans els problemes en el grup Els problemes es discuteixen en el grup, però a vegades prefereixen conèixer primer l’opinió del mestre. discuteixen primer en el grup, però també demanen després l’opinió del mestre. grup. Només es demana ajut quan el grup ho considera necessari. Responsabilita INDIVIDUAL No faig la feina que em toca A vegades faig la feina que em toca, però m’ho han de recordar Faig la feina que em toca, a vegades em despisto Sempre faig la que feina que em toca. Col·laboració Sovint em distrec i deixo que els companys decideixin. A vegades no escolto el que diuen els companys, o només faig cas als que són Procuro escoltar amb atenció el que diuen els meus companys i aportar les meves idees. Sempre escolto amb atenció els que diuen els meus companys, i ajudo a prendre decisions
13
Graella d’observació sobre la participació en una conversa
GENS POC BAST MOLT Exposa de forma clara el seu punt de vista? Justifica el seu punt de vista amb raons suficients i adequades? Respecta els punts de vista diferents o contraris al seu? Aixeca la mà per demanar el torn de paraula? Es capaç d’arribar a acords amb els altres? Respon adequadament a les objeccions que li plantegen? Capta l’atenció i interès del públic amb la mirada, el to de veu, els gestos...
14
Activitats d’avaluació: principi de cost - benefici
Mínim cost pel professorat Màxim benefici per l’alumnat
15
Què es pretén avaluar en cada pregunta?
Prova d’avaluació (individual, escrita) 1. Escriu el nom dels elements de l’aparell respiratori 2. Relaciona les columnes: > respiració > inspiració i expiració > aparell respiratori > l’oxigen passa de l’aire a la sang i el diòxid de carboni de la sang a l’aire > moviments > obtenció d’oxigen per viure i eliminació del respiratoris diòxid de carboni > intercanvi de gasos > vies respiratòries i pulmons 3. Descriu les funcions d’inspiració i expiració 4. Per què respirem més vegades per minut quan correm que quan estem asseguts? Explica-ho. 5. Si t’has refredat però no has tingut febre i els pares t’han dit que podies anar a l’escola, quines precaucions creus que has d’ adoptar per no encomanar-ho als altres? (interpretació)
16
A) QUÈ ES PRETÉN AVALUAR?
Criteri 1 Criteri 2 B) COM ES COMPROVARÀ SI S’HA ACONSEGUIT? Indicador a) Indicador b) Indicador c) Indicador d) Indicador e) C) QUINES COMPETÈNCIES BÀSIQUES PERMET AVALUAR?
17
QUÈ ES PRETÉN AVALUAR? Criteri 1 Saber quins són els elements de l’aparell respiratori i conèixer la funció respiratòria. Criteri 2 Aplicar els coneixements apresos sobre la respiració a la interpretació de situacions quotidianes i amb problemes relacionats amb la salut. COM ES COMPROVARÀ SI S’HA ACONSEGUIT? Criteri 1 Indicador a) Identifiquen els noms de les diferents parts de l’aparell respiratori? Indicador b) Saben definir conceptes relacionats amb la funció respiratòria? Indicador c) Identifiquen les dues fases de la funció respiratòria? Criteri 2 Indicador d) Relacionen la freqüència respiratòria amb les activitats que habitualment realitza una persona? Indicador e) Interpreten una problema relacionat amb una malaltia a partir del que han après sobre la respiració?
18
SEQÜÈNCIA DEL PROCÉS AVALUATIU: EXEMPLE: Drets i deures de la ciutadania (E. Primària)
COMPETÈNCIES OBJECTIU CRITERIS INDICADORS ACTIVITATS INSTRUMENTS BÀSIQUES D’APRENENTATGE D’AVALUACIÓ D’AVALUACIO D’AVALUACIÓ Exposició escrita d´una queixa sobre una situació o conflicte escolar adreçada a la bústia de la tutoria. Formular una queixa amb correcció lingüística, claredat i coherència Competència Saber exposar una queixa ben fonamentada sobre una situació o conflicte social de la vida quotidiana Competència Acceptació o rebuig de les queixes de la bústia a partir dels criteris de validesa establerts Formular una queixa de forma constructiva i fonamentada a partir de drets i deures dels ciutadans Competència
19
SEQÜÈNCIA DEL PROCÉS AVALUATIU: EXEMPLE: Drets i deures de la ciutadania (E. Primària)
COMPETÈNCIES OBJECTIU CRITERIS INDICADORS ACTIVITATS INSTRUMENTS BÀSIQUES D’APRENENTATGE D’AVALUACIÓ D’AVALUACIO D’AVALUACIÓ a) està redactada amb correcció ortogràfica i morfosintàctica? b) s’explicita amb claredat el motiu i les raons que la justifiquen? Exposició escrita d´una queixa sobre una situació o conflicte escolar adreçada a la bústia de la tutoria. - Rúbrica de l’alumne amb els criteris per a presentar i acceptar una queixa -Escrit de queixa Formular una queixa amb correcció lingüística, claredat i coherència Competència comunicativa lingüística Saber exposar una queixa ben fonamentada sobre una situació o conflicte social de la vida quotidiana Competència social i ciutadana Activitats ensenyament/aprenentatge Acceptació o rebuig de les queixes de la bústia a partir dels criteris de validesa establerts Graella del professor d’observació per valorar els criteris emprats per validar les queixes de la bústia Formular una queixa de forma constructiva i fonamentada a partir de drets i deures dels ciutadans c) es fonamenta en les normes de convivència? d) proposa solucions o alternatives? Competència d’autonomia i iniciativa personal
20
L’avaluació de les Cb en el projecte curricular del centre
AIXÍ DONCS... L’avaluació de les competències bàsiques s’ha d’integrar en el procés d’avaluació de les àrees. Per fer-ho operatiu, és important establir criteris indicadors d´avaluació de les Cb comuns per totes les àrees coherents amb la definició d´objectius, continguts i activitats de les programacions.
21
Practiquem-ho… A partir d’una experiència real identifiquem:
Activitats d’avaluació Criteris i indicadors d’avaluació Instruments d’avaluació Cb que s´avaluen
22
C. Aprendre a ap. C. Comun. ling. C. Comun. ling. C. Aprendre a ap
C. Interac.món físic C. Interac.món físic C. Interac.món físic C. Aprendre a ap C. Social i ciutad C. Autonom i inic
23
L’avaluació sumativa a final de curs/etapa
24
Com elaborar els nostres informes?
El centre ha de concretar les subcompetències que vol avaluar en cadascuna de les àrees. S’estableixen els indicadors per avaluar les activitats de les àrees. Es dissenyen les activitats i els instruments d’avaluació. Es valora el resultat d’acord amb el grau d’assoliment: gens-poc-bast-molt A-B-C-D Ins-Suf-Bé-Not-Exc ….
25
l’avaluació té sentit en aquests contextos.
Si les Cb s’aprenen a través de la resolució de situacions i problemes... l’avaluació té sentit en aquests contextos.
26
Per aprofundir-hi... Rosell, Mercè. (1996). Avaluar, més que posar notes. Ed. Claret. Canals, R. (2009) “La evaluación competencial en el currículo de la educación primària”. Manual para Educación Primaria. Orientaciones y recursos 6-12 años. Marzo Ed. Wolters Kluwer España. Casellas, E.; Jorba, J.; Quinquer, D.; Prat, A. (2000). Avaluar per millorar la comunicació i facilitar l’aprenentatge. ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona. Sanmartí, N. (2007) “Evaluar para aprender”. Barcelona, Graó. Clave n. 10 Sanmartí, N. (2010) “Avaluar per aprendre”. Sanmartí, N. (2003) “Plantejar bones preguntes” a Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència. Barcelona. Ed. 62 Zabala, A. i Arnau, L. (2007). “Como aprender y enseñar competencias”. Ed. Graó.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.