La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Describe your city or town

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Describe your city or town"— Transcripción de la presentación:

1 Describe your city or town
Español 2 Unidad 4.2 p. 295

2 City streets La acera – El buzon – El(la) conductor(a) –
El estacionamiento – La parada – El peaton – El puente – El semaforo – El vecindario -

3 Places of business La heladería – La juguetería – El quiosco –
La taquilla – La tintorería – Lavandería – Pastelería –

4 Other words and phrases
La ganga – Ni – Obtener – Olvidar – La rebaja – Regresar – Revisar –

5 Preguntar y dar direcciones
Español 2 Unidad 4.2 p. 295

6 How to get there Bajar por – El cruce – Desde allí – La distancia –
Girar – to Hacia – Hasta – Parar – Seguir (ei, i) – to Subir por – to

7 directions El este – El norte – El oeste – El sur -

8 specifics Abajo – Alrededor (de) – Arriba – Debajo de – Delante de –
Encima de – Frente a – Junto a – Sobre -

9 Cambio de raíz del subjuntivo: -Ar & -er
Español 2, unidad 4.2, p. 282

10 repaso ¿qué sabemos sobre verbos con un cambio de raíz?

11 repaso ¿qué sabemos sobre el subjuntivo?

12 Cambio de raíz en subjuntivo: -ar&-er
-ar and –er verbs ________________________________________________ _______________________________________________________________ Present tense stem changes ______________________________________ Pensar: present tense Pensar: subjunctive Yo pienso Yo piense Tú piensas Tú pienses Él piensa Él piense Nosotros pensamos Nosotros pensemos Ellos piensan Ellos piensen

13 Cambio de raíz en subjuntivo: -ar&-er
-ar and –er verbs will undergo the EXACT same stem change in the subjunctive as they do in the present tense Present tense stem changes are exactly the same in the subjunctive entender: present tense entender: subjunctive Yo entiendo Tú endtiendes Él entiende Nosotros entendemos Ellos entienden

14 Cambio de raíz en subjuntivo: -ar&-er
-ar and –er verbs will undergo the EXACT same stem change in the subjunctive as they do in the present tense Present tense stem changes are exactly the same in the subjunctive Querer: present tense Querer: subjunctive Yo quiero Tú quieres Él quiere Nosotros queremos Ellos quieren

15 Cambio de raíz en subjuntivo: -ar&-er
-ar and –er verbs will undergo the EXACT same stem change in the subjunctive as they do in the present tense Present tense stem changes are exactly the same in the subjunctive jugar: present tense jugar: subjunctive Yo juego Yo juegue Tú juegas Él juega Nosotros jugamos Ellos juegan

16 Cambio de raíz en subjuntivo: -ar&-er
-ar and –er verbs will undergo the EXACT same stem change in the subjunctive as they do in the present tense Present tense stem changes are exactly the same in the subjunctive resolver: present tense resolver: subjunctive Yo resuelvo Tú resuelves Él resuelve Nosotros resolvemos Ellos resuelven

17 comparaciones Cassandra quiere ir a la playa Cassandra wants to go to the beach Es bueno que Cassandra ____________ir a la playa It’s good that Cassandra wants to go to the beach Eduardo puede hablar espanol Eduardo can speak Spanish Es importante que Eduardo ____________hablar espanol It’s important that Eduardo can speak Spanish Yo me acuesto tarde I wake up late Es malo que me _________________________tarde It’s bad that I wake up late Tomas y Dominic recuerdan como hacer el subjuntivo Tomas and Dominic remember how to make the subjunctive Sugiero que Tomas y Dominic ______________como hacer el subjuntivo I suggest that Tomas and Dominic remember how to make the subjunctive

18 Cambio de raíz en el subjuntivo: -ir
Español 2, unidad 4.2, p. 284

19 repaso ¿qué sabemos sobre verbos con un cambio de raíz?

20 repaso ¿qué sabemos sobre el subjuntivo?

21 Cambio de raiz en subjuntivo: e i
-ir verbs with an ____________change will undergo ___________________ _______________________________________________________________ -ir ei Present tense stem changes are ________________________in the subjunctive. What is the difference? _____________________ Verbs like pedir: Competir Conseguir Despedirse Repetir Seguir Servir vestirse Pedir: present tense Pedir: subjunctive Yo pido Tú pides Él pide Nosotros pedemos Ellos piden

22 Cambio de raiz en subjuntivo: e i
-ir verbs with an e  i change will undergo a similar same stem change in the subjunctive as they do in the present tense -ir ei Present tense stem changes are nearly the same in the subjunctive. What changed???____________________________ Verbs like seguir: Competir Conseguir Despedirse Repetir Seguir Servir vestirse seguir: present tense seguir: subjunctive Yo sigo Tú sigues Él sigue Nosotros seguimos Ellos siguen

23 Cambio de raiz en subjuntivo: e ie
-ir verbs with an e  ie change will undergo a similar same stem change in the subjunctive as they do in the present tense -ir eie present tense stem changes are nearly the same in the subjunctive. What changed???____________________________ Verbs like divertirse: Preferir Requerir sugerir divertirse: present tense divertirse: subjunctive Yo me divierto Tú te diviertes Él se divierte Nosotros nos divertimos Ellos se divierten

24 Cambio de raiz en subjuntivo: e ie,i
-ir verbs with an e  ie change will undergo a similar same stem change in the subjunctive as they do in the present tense -ir eie present tense stem changes are nearly the same in the subjunctive. What changed???____________________________ Verbs like sugerir: Divertirse Preferir Requerir sugerir sugerir: present tense sugerir: subjunctive Yo sugiero Tú sugieres Él sugiere Nosotros sugerimos Ellos sugieren

25 Cambio de raiz en subjuntivo: oue,u
-ir verbs with an o ue change will undergo a similar same stem change in the subjunctive as they do in the present tense -ir oue present tense stem changes are nearly the same in the subjunctive. What changed???____________________________ Verbs like dormir: morir dormir: present tense dormir: subjunctive Yo duermo Tú duermes Él duerme Nosotros dormimos Ellos duermen

26 comparaciones Graciela prefiere leer Graciela prefers to read
Es bueno que Graciela __________leer it’s good that Graciela prefers to read Sugerimos una película nueva We suggest a new movie Es interesante que ______________una película nueva it’s interesting that we suggest a new movie Rebecca duerme en clase Es malo que Rebecca __________________en clase Nosotros dormimos en la clase Es malo que nosotros ____________________en la clase

27 El subjuntivo y los infinitivos
Español 2, unidad 4.2, p. 268

28 repaso ¿qué recordamos sobre el subjuntivo?

29 repaso ¿qué recordamos sobre infinitivos?

30 El subjuntivo vs infinitivo
(yo) Quiero que Riano dibuje algo. I want that Ryan draws something What do you notice about the sentence above? How many subjects are there? What happened to the second verb? (dibujar) (yo) Quiero dibujar algo. I want to draw something When the subject of the 1st verb (yo – quiero) is the same subject of the 2nd verb, (“yo” is who wants to draw), _______________________________________________________

31 El subjuntivo vs infinitivo
Mi mama quiere que yo cocine la cena. My mom wants that I cook dinner What do you notice about the sentence above? How many subjects are there? What happened to the second verb? (cocinar) Mi mama quiere cocinar la cena. My mom wants to cook dinner When the subject of the 1st verb (yo – quiero) is the same subject of the 2nd verb, (“yo” is who wants to draw), the verb remains as an INFINITIVE

32 El subjuntivo vs infinitivo
Nosotros preferimos que tú estudies al escritorio. We prefer that you study at the desk What do you notice about the sentence above? How many subjects are there? What happened to the second verb? (estudiar) Nosotros preferimos estudiar al escritorio. We prefer to study at the desk

33 El subjuntivo vs infinitivo
Ellas prefieren beber té con leche. They prefer to drink tea with milk What do you notice about the sentence above? How many subjects are there? What happened to the second verb? (beber) Ellas prefieren que nosotros bebamos té con leche. The prefer that we drink tea with milk

34 El infinitivo para el general
Whenever the statement refers to a general group of people or an unknown group of people, the infinitive will come after a subjunctive expression: Es bueno estudiar para muchas días. It’s good to study for many days Es importante lavar los dientes. It’s important to brush your teeth Es una lástima perder los llaves. It’s a shame to lose your keys. Es mejor pedir limonada. It’s better to ask for lemonade Who is the subject of these statements? Can it be applied to a general group of people?


Descargar ppt "Describe your city or town"

Presentaciones similares


Anuncios Google