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Modernización de la Gestión de Información Aeronáutica (AIM)

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Presentación del tema: "Modernización de la Gestión de Información Aeronáutica (AIM)"— Transcripción de la presentación:

1 Modernización de la Gestión de Información Aeronáutica (AIM)
Para DATWG Brett Brunk Arquitectura y Planificación System Operations – Groupo AIM Mayo 2009

2 Temas Visión para la Gestión de Información Aeronáutica
Arquitectura para Modernizar AIM Rendimiento, negocio, información y tecnología Actividades Actuales Despliegue inicial del Sistema NOTAM Federal SUA Consolidación de sitios web Intercambio de información AIXM 5

3 Temas Visión de la Gestión de Información Aeronáutica
Arquitectura para Modernizar AIM Rendimiento, negocio, información y tecnología Actividades Actuales Despliegue inicial del Sistema NOTAM Federal SUA Consolidación of sitios web Intercambio de información AIXM 5

4 De AIS a AIM AIM como medio central de ATM
AIS Tradicional AIS es un conjunto de productos de papel y de procesos manuales Gestión de Información Aeronáutica Intercambio de información aeronáutica de sistema a sistema Interoperabilidad mundial Conjuntos de datos integrados Vistas multiples de una sola entrada Servicio al Cliente (Civil y Militar) Planificación de vuelo y reunión de información Automatización de ATC Gestión deTráffico Los NOTAM

5 Visión Global de ATM Proveer “un ambiente holístic, cooperativo y colaborativo para tomar decisiones, donde los intereses y expectaciones divergentes de todos los miembros de la communidad ATM están balanceados para obtener equidad y acceso.” “La gestión de información provee información acreditada, de calidad asegurada and a tiempo para apoyar las operaciones de ATM.” Del Doc 9854 Global ATM Operational Concept (1.9.1) OACI To define AIM we need to go back to fundamentals and determine how AIM supports current and future ATM business activities. To formulate the linkage between AIM and ATM we went back to ICAO Doc 9854 “Global Air Traffic Management Operational Concept.” According to the Global ATM Operation Concept, the goal of ATM is to provide “a holistic, cooperative and collaborative decision-making environment where the diverging expectations and interests of all members of the ATM community are balanced to achieve equity and access.” Furthermore Doc 9854 goes on to describe AIM by noting “Information management provides accredited, quality-assured and timely information used to support ATM operations.” Del Doc 9854 Global ATM Operational Concept (2.15) OACI

6 Qué nos dice el Concepto de Operaciones de ATM Global?
La nececidad de cambiar a una gestiόn de tráfico aéreo global sin costura Sistema de ATM con harmonización internacional e interoperabilidad global ATM incluye siete capazidades Gestionar el espacio aéreo Equilibrar demanda y capacidad Operaciones aeronáuticas Sincronizar el tráfico Gestionar los conflictos Operaciones del usuario del espacio aéreo Gestionar la entrega de servicios de ATM AIM/Servicios de Información Proveer los servicios de información necesarios para apoyar las siete capazidades de ATM The ICAO Global ATM Operational Concept tells us that in the future we need to evolve to a seamless global air traffic management concept. Such a system requires international harmonization and global interoperability. The ATM concept includes seven capabilities: Manage airspace Demand and capacity balancing Aeronautical operations Traffic synchronization Conflict management Airspace user operations ATM service delivery management It further defines the AIM/Information Service capability as providing the information services needed to support the seven ATM capabilities listed above.

7 Papel de AIM en el apoyo de ATM
Haciendo posible las operaciones de vuelo Brindar una imagen operativa común de la situación aeronáutica Observar la calidad Controlar la calidad Proveer compartimiento de información Integrar los datos (históricos, planificativos y operacionales) Proveer apoyo para las decisiones de información Imagen Operativa Comun Aeronáutica The role of AIM according to Doc 9854 is to provide a Common Operating Picture of the Aeronautical Information situation to support flight operations. The document notes that information management needs to consider 5 activities: Monitor quality Control quality Provide information sharing Integrate data (historical, planned and operational) Provide decision informational support These core AIM services need to be applied across the seven ATM capabilities discussed on the previous slide.

8 Como debería AIM apoyar estas capazidades de ATM?
Qué falta hoy en AIM? Capazidades Globales de ATM Gestionar espacio aéreo Demanda y balance de capacidad Operaciones de aerodromos Sincronización de tráfico Gestión de conflictos Operaciones de usuarios en el espacio aéreo Gestión del reparto de servicios de ATM Como debería AIM apoyar estas capazidades de ATM? ICAO Doc 9854 describes seven capabilities for the future ATM environment. How should AIM support these ATM capabilities? What is the linkage between AIM and these seven features? We use Enterprise Architecture concepts to help identify the linkages and new AIM requirements required to support Global ATM.

9 Apoyando todas las fases de vuelo

10 Temas Visión de la Gestión de Información Aeronáutica
Arquitectura para Modernizar AIM Rendimiento, negocio, información y tecnología Actividades Actuales Despliegue inicial del Sistema NOTAM Federal SUA Consolidación de sitios web Intercambio de información AIXM 5

11 Concepto para Modernizar AIM
Unificar los sevicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Full Flight Plan On-Demand NAS Flight data management 4D Trajectory Airspace Status Situational Awareness Enabling NextGen Capabilities Rendimiento System Operations Terminal En Route Aircraft Global ATM Operations System Forecast Planning Performance NAS ATM Support Services Servicios de negocio Imagen Común Operativa de Información Aeronáutica Airport Evaluation Airspace Design Geodectics Surface Evaluation Charting Core Aeronautical Information Services If the information is in paper it isn’t good enough. If only one group can get it it isn’t good enough. Our customers shouldn’t have to spend effort to adapt it. Collect Evaluate Distribute Información Data Management Normas & Tecnologías SWIM, DataComm, FTI * Requirement to be validated and/or reallocated

12 Concepto para Modernizar AIM
Unificar los servicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Full Flight Plan On-Demand NAS Flight data management 4D Trajectory Airspace Status Situational Awareness Enabling NextGen Capabilities Rendimiento System Operations Terminal En Route Aircraft Global ATM Operations System Forecast Planning Performance NAS ATM Support Services Servicios de negocio Imagen Común Operativa de Información Aeronáutica Airport Evaluation Airspace Design Geodectics Surface Evaluation Charting Core Aeronautical Information Services If the information is in paper it isn’t good enough. If only one group can get it it isn’t good enough. Our customers shouldn’t have to spend effort to adapt it. Collect Evaluate Distribute Información Data Management Normas y Tecnologías SWIM, DataComm, FTI * Requirement to be validated and/or reallocated

13 Comunidad de Clientes Diversos
Originadores Clientes Operador de Aeropuerto Servicio Forestal Desarrolladores de Procedimientos Operadores de Aeropuertos Militares Control de Tráfico Aéreo (ATC) Despachadores Pilotos Aviación General Jets de Empresa Militares Despachador Militar Control de Tráfico Aéreo (ATC)

14 Politica accionada por productos Los retos que enfrenta AIM
Restricciones de Vuelos (Reglas de circulaciόn , SOP, LOA) NOTAM Nacional (FDC) (IAPs, NAVAID,TFR) Productos de Datos Meteorológicos NOTAM NOTAM Regional (Domestico) (SID, STAR, Airport) Actividad Especial (SAA) en el Espacio Aéreo Notices about temporary changes occur through a bewildering array of temporary notices that pilots, airlines and states need to keep track of. This slide just lists some of the products that a pilot may need to consult to understand the dynamic nature of the airspace system: National (FDC) NOTAMs for temporary flight restrictions, restricted airspace, NAVAID and procedure NOTAMs Regional (Domestic) NOTAMS for SIDS, STARS and Airports Local NOTAMs for local airport conditions Military Airspace Activation (SUA) And Airport Field Conditions or FICONS These products follow different policy and often are operating in separate systems. Pilots and other users are challenged to ensure they collect and evaluate all of these products. Condiciones en el Aeropuerto (FICONS)

15 Usuarios de los NOTAM – Lecciones Aprendidas*
Estudios del Usuario Despachadores Pilotos Oportuno. Calidad constante Un sólo lugar Asuntos de Utilización Q-Codigos que Confunden Problemas cognoscitivos con texto libre Problemas cognoscitivos con UPPERCASE (mayuscula) y ABBRV *Kelley Krokos, Ph.D., American Institutes of Research Florian Jentsch, Ph.D., University of Central Florida (UCF)

16 Programar entregas estratégicas
Unificar los sevicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Mejorar la Seguridad Distribución precisa de información aeronáutica Captura y distribución de información aeronáutica digital Mejorar la Eficacia Captura y entrega digital Gestión de información especifica Dirección Internacional “Digital AIM” Conforme a OACI Apoyando NextGen Una sola fuente autorizada Infraestructura para planificación de vuelo 4D, Mejorar el reconocimiento del entorno, … NOTAM Avisos Espacio Aéreo Uso Especial Condiciones en el Aeropuerto SNOWTAMS Restricciones de Circulación Flight Plan goals supported: Improve safety Greater capacity International leadership

17 Beneficios Esperados Reducción de incidentes donde los NOTAM son factores contribuyentes Reducir costos de la recogida y distribucion de datos Aproximadamente $2M annuales para las aerolíneas principales en EE.UU Reducir costos de operacion y mantenimiento de sistemas Aproximadamente $4M anuales para el gobierno de EE.UU Información aeronautica concreta, precisa y completa benecia las operaciones de vuelo Mejorar el reconocimiento del entorno para controladores y pilotos An initial benefits anaysis identified 4 key beneifts of NOTAM modernization. We expect a decrease in accidents where NOTAMS were a contributing factor. Based on historical accident data this is expected to save the US about $2M US dollars annually. Costs of data collection and interpretation should go down for US airlines with dispatcher staff. Saving is estimated at abour $2M annual. Third, we expect a decrease in our annual system operating costs of about $4M annually. Finally, we qualitatively expect that improvements in NOTAM quality and timeliness will increase the efficiency of flight and ATC operations. Pilots and controllers can use the better information to plan and execute flights more efficiency. The cost savings attributed to this benefit remaind to be determined. So we expect risk adjusted benefits to exceed $8M US dollars annually.

18 Concepto para Modernizar AIM
Unificar sevicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Full Flight Plan On-Demand NAS Flight data management 4D Trajectory Airspace Status Situational Awareness Rendimiento Enabling NextGen Capabilities System Operations Terminal En Route Aircraft Global ATM Operations Servicios de negocio System Forecast Planning Performance NAS ATM Support Services Imagen Común Operativa de Información Aeronáutica Airport Evaluation Airspace Design Geodectics Surface Evaluation Charting Core Aeronautical Information Services If the information is in paper it isn’t good enough. If only one group can get it it isn’t good enough. Our customers shouldn’t have to spend effort to adapt it. Collect Evaluate Distribute Información Data Management Normas y Tecnologías SWIM, DataComm, FTI * Requirement to be validated and/or reallocated

19 Ejemplo de los retos legados de AIS Proceso actual de entrada de datos de NOTAM
Entrada de texto Fax Entrada digital Teléfono Interface de sistema Aeropuerto Militares Servicio Forestal Securidad Servicios Procedimientos NOTAM Base de datos Publicar Convalidación Manual La distribución de los NOTAM es igualmente complicada hoy!

20 Nuevo Concepto de Operaciones
DATALINK Web AIM Pagina Web Servicio (AIXM) Formatos Legados Servicio Web (AIXM) Originador Sistema para Modernizar AIM Fuentes Responsables Captura Digital (AIXM via plantillas) Validar y Publicar por una fuente con Autoridad de FAA Información integrada temporal y permanente Legible por computadora Distribución electrónica a clientes Now working on a concept of Operations for digital entry of NOTAM information using 5 airports in the U.S. as models.

21 Captura y Entrega Digital
Entrada Lenguaje Sensillo Effect of going digital Bandwidth increases Changes to operational concepts The United States Digital NOTAM System includes: Form based entry to validate candidate NOTAMs as they are typed in. Because NOTAM entry is form-based, it is almost impossible to make an error. The digital NOTAM information is encoded and transmitted as AIXM. We can write programs to convert the AIXM digital NOTAM into formats readable by human such as a plain language format or a chart of the affected runway. AIXM XML Graficos

22 Mapa de Capazidad Imagen Común Operativa de AIM (COP)
2008 2010 2012 2014+ AIM Modernization “Capital Investment Program” Initial Segment 1 Final Segment 2 Final Digital NOTAM Concept Development EUROCONTROL xNOTAM trials Imagen Común Operativa de AIM (COP) Federal NOTAM System (FNS 1) FNS 2 TFRs Center NOTAMs Tower Lights ICAO digital Field Conditions FDCs Advanced Dynamic Airspace Management (ADAM 1) ADAM 2 SUA ALTRV (CARF) Create Airspace digital TFR ATCAA NextGen Common Status and Structure Data (CSSD) LOA/SOP Digital flow constraints AIS-Modernization (AIS-M) briefing flight planning submission

23 Plan Estratégico Técnica - Sistemas Futuros - Conformidad SWIM - Apoyo Legado Política - Conformidad con OACI - Captura y entrega digital Modernización de AIM Alcances - Educación - Análisis de factores humanos - Grupo de trabajo para interesados Seguridad - Reducir impactos de interesados - Transiciones de Sistemas

24 Lunes – 28 Enero UTC On 28 January 2008, our notice too effect. Besides redefining all legacy L NOTAMs to D NOTAMs, the system expects the text part of the NOTAM to begin with specific keywords to reduce possible confusion and identify the aeronautical attribute that is being updated. Looking forward, you can see how this begins to preposition this information towards the use of Q-Codes in ICAO Compliant NOTAMs.

25 NAV CANADA – FAA Harmonización de NOTAM OACI
Charles Montgomery NAV CANADA Director, AIS & Flight Operations Barry Davis, FAA Manager, Aeronautical Information Management Management Confidential 25

26 Grupo de Trabajo FAA-NAV CANADA Objetivos……
Trabajar juntos para lograr los NOTAM OACI sin costura entre los dos estados Facilitar una dirección de modernización de los NOTAM existentes a los NOTAM de formato OACI Facilitar la transición a los NOTAM digitales Usar la tecnología AIXM (versión 5 o posterior) 26

27 Harmonización de un Sistema Común
Entrada directa por autoridad NOTAM NOTAM formato OACI para los dos estados Serie Común usada por los dos estados Automatizacián para revisión de calidad abierta Continuación de apoyo para sistema legado Transición de actividades requeridas

28 NOTAM OACI Serie/1 Serie A – Aerodromo/Zona Movimiento o Aterrizaje
Serie B – Instalaciones ATC y Servicios Serie C – Espacio Aéreo de Uso Especial Serie D – Obstrucción Serie E – NOTAM de Espacio Aéreo Serie F – Traducciones de Idioma 2° (e.g. Francés) Serie G – NOTAM GNSS (GPS, WAAS, LAAS) Serie H – Corrección de Cartas

29 NOTAM OACI Serie/2 Serie J – Anuncios and Avisos Especiales
Serie L – NOTAM Distribución Limitada Serie M – Militares Serie N – NOTAM Radioyuda Serie O – Otra información Aeronáutica Serie P – Procedimiento Serie V – Procedimientos Militares Serie W – Correcciones Base de Datos SerieY – NOTAM Test Serie Z – NOTAM Ruta Aérea

30 Concepto para Modernizar AIM
Unificar los sevicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Full Flight Plan On-Demand NAS Flight data management 4D Trajectory Airspace Status Situational Awareness Enabling NextGen Capabilities Rendimiento System Operations Terminal En Route Aircraft Global ATM Operations System Forecast Planning Performance NAS ATM Support Services Servicios de Negocio Imagen Común Operativa de Información Aeronáutica Airport Evaluation Airspace Design Geodectics Surface Evaluation Charting Core Aeronautical Information Services If the information is in paper it isn’t good enough. If only one group can get it it isn’t good enough. Our customers shouldn’t have to spend effort to adapt it. Collect Evaluate Distribute Información Data Management Normas y Tecnologías SWIM, DataComm, FTI * Requirement to be validated and/or reallocated

31 Información Digital Aeronáutica
NOTAM Digital The solution is Digital NOTAM. We need to use AIXM to encode NOTAM information in a standard format that can be read and interpreted by computer. This will enable NOTAM information to be integrated into static aeronautical databases and allow for filtering and prioritization.

32 Modelo del Intercambio de Información Aeronáutica Posibilitando la modernización de AIM
Modelo de datos completos (Airport AC 150/ B) Conforme con OGC GML 3.2 Datos estáticos y dinámicos Definiciones y significados comunes Elimina texto formato libre Brinda modelo conceptual que se aplica globalmente y un formato para el intercambio de información aeronáutica. Modela la temporalidad Accomoda normas y recomendaciones de OACI: Annexos 4 y 15 Acomoda requisitos de la industria: ARINC 424/EUROCAE ED-99/RTCA DO-272 Others… This aeronautical information model isn’t just an abstract concept to be discussed in these few slides; It is a reality as part of AIXM 5. AIXM is the Aeronautical Information Exchange model – a comprehensive aeronautical information content model originally developed by EUROCONTROL in the 1990’s that has been considerably expanded and modernized through the collaboration of the FAA, NGA (National Geospatial Intelligence Agency), EUROCONTROL and others. With AIXM 5 we have taken the aeronautical information content model and implemented it as an international data standard. AIXM is designed to contain all the data necessary to support international air navigation with provisions to support data exchange and automated aeronautical products. We have considered the semantic requirements of geometry and temporality and adopted the ISO series of geo-spatial information standards, including the use of Geography Mark-up Language (GML). We have developed a comprehensive feature identification model and a temporality model (allowing support for encoding temporary or short-lived information.) AIXM 5 includes a comprehensive and extensible message / Aeronautical Information Transaction model. AIXM 5 incorporates ICAO, industry, military and AIS regulator/provider requirements (e.g., ICAO requirements for obstacles, terminal procedures, and airport mapping databases), to create a comprehensive aeronautical data model positioned to support current and future aeronautical products and data needs. With AIXM 5 we have a concrete way to provide computer-readable aeronautical information and deliver traditional and future products. For more information on AIXM 5 and implementation of the Semantic AI see the AIXM 5 Design Document and other materials at The Global AIS Congress, held in August 2006, recognized the global nature of the AIXM and supported the ongoing work to define a means of providing for the further evolution of the model in a managed and supported (technically and financially) way…. [It] agreed that salient to change was the adoption by ICAO of a common aeronautical information model in accordance with the recommendation 1/8/b of the 11th Air Navigation Conference as it was an essential component of change. Moreover, the Global AIS Congress recognized that the AIXM was the only candidate and recommended that V5.0 (the GML based version) should be adopted by ICAO as the global standard. (From Usa XML y GML Es modular y extensible Mas información:

33 Sitio Web Please visit the AIXM web site ( Documentos de Diseño Detalles del Modelo Foro AIXM 5 NOTAM Digital

34 Concepto para Modernizar AIM
Unificar los sevicios de información aeronáutica necesarios para las operaciones de vuelo Full Flight Plan On-Demand NAS Flight data management 4D Trajectory Airspace Status Situational Awareness Enabling NextGen Capabilities Rendimiento System Operations Terminal En Route Aircraft Global ATM Operations System Forecast Planning Performance NAS ATM Support Services Servicios de Negocio Imagen Común Operativa de Información Aeronáutica Airport Evaluation Airspace Design Geodectics Surface Evaluation Charting Core Aeronautical Information Services If the information is in paper it isn’t good enough. If only one group can get it it isn’t good enough. Our customers shouldn’t have to spend effort to adapt it. Collect Evaluate Distribute Información Data Management Normas y Tecnologías SWIM, DataComm, FTI * Requirement to be validated and/or reallocated

35 Sistema Federal NOTAM Arquitectura SWIM Usuarios NOTAM/CARF
Originación NOTAM/CARF Colección NOTAM/CARF Procesamiento NOTAM/CARF Distribución Instalaciones FAA User User CARF/NOTAM Usuarios DOD entry query FNS Aeropuertos Sistemas Externos Sistemas Externos System to System System to System Service Bus

36 Arquitectura del Sistema
Conforme con Consorcio Geoespacial GML, WFS, WMS AIXM Servicios de Web SWIM SOAP, XML Extensible and Modular

37 Temas Visión para la Gestión de Información Aeronáutica
Arquitectura para la Modernización de AIM Rendimiento, negocio, información and tecnología Actividades Actuales Despliegue inicial del sistema federal NOTAM SUA Consolidación de sitios web Intercambio de información AIXM 5

38 Sistema Federal NOTAM Demostraciones Operativas 2009
2008 2010 2012 2014+ Sistema Federal NOTAM (FNS 1) Entrada Digital AIXM Especificaciones de Acontecimiento SNOW, Pistas y Obstaculos Conceptos de sitios web Sumario NOTAM de Aeropuerto Interrogaciones de NOTAM Convalidación de Conceptos Tecnología, Políca, Seguridad y Alcances Estudios de campo Demostraciones limitadas de despliegue Operadores de Torres y Aeropuertos Interfaz de Sistema y Web Entrada del NOTAM Digital Sistema NOTAM de USA Base de datos historicos Interrogación de NOTAM y Sumario de NOTAM Usuarios Legados Consumidor Digital

39 Entrada Directa del NOTAM en el Aeropuerto de Denver
Analisis de Seguridad no identificó riesgos significativos asociados con la entrada directa en el Aeropuerto de Denver Coordinación de los NOTAM con las instalaciones locales de ATC Entrenamiento y comformidad con la politica y circulares consultivos

40 Captura Digital NOTAM (Demo) notamdemo.aim.nas.faa.gov
Here is the first look at our digital NOTAM entry template. Our example here is Chicago, on the left side are the various possibilities relating to the airport. If we click runways, which right now is the only area we are working on in our Concept of Operations. The event summary shows you several active NOTAMs and their numbers, along with what your working on now (in construction). The event editor is the work area that you are using to construct your NOTAM. Ignore the discrepancy of numbers in the editor, work in progress. What you do see is the layout and how the NOTAM is taking shape on the right hand side of this event editor and some of the buttons that will be used to complete any NOTAM.

41 Sumario del Campo (Demo) notams.aim.faa.gov
This is a new concept. We started with the SNOWTAM concept where there is a single message that showed the status of the airport and its runways. While implementing a SNOWTAM is part of our overall plan for being ICAO-compliant, what can we do with our existing tools. The concept requires breaking the problem into two, display and entry. Leveraging the keywords, we can produce a web page that mimics the data consolidation of a field condition report. A single page that shows all of the NOTAMs (information) organized by runway. In the example above 13L is highlighted in red because there is a NOTAM that contains “CLSD” (Closed). If there were a NOTAM that contained a SNOW condition it might be highlighted in pink or yellow (basically, not white). In a SNOWTAM, snow information is captured as a single message. If we think of creating a Runway SNOWTAM instead of a Field [condition] SNOWTAM, we can use our existing automation to transmit the information and the power of the keywords to organize and sort the information using a display like the one above. A runway SNOWTAM might look something like : “08/084 JFK RWY 13L SNOW XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX”

42 Entrada de NOTAM Sistema a Sistema
Entrada “Luces Apagadas” Ejemplo de Entrada Aeropuerto “Luces Apagadas” Captura NOTAM (42% de todos los NOTAMs, 75% de D NOTAMs) Captura de Radioayuda Captura de Procedimientos Captura de Aeropuertos Captura Interfaz Sistema Electrónico para aeropuertos grandes (servicios web conformes con SWIM) Captura Web como apoyo y otros aeropuertos This demonstration shows an example of an external user (a tower-lights monitoring company) being able to request a NOTAM directly from their existing systems. I have heard estimates that the US puts out 2 million NOTAMs a year. Assuming that would mean that we have 800K lights out NOTAMs annually. Combined, there are probably less than a dozen companies that produce 99% of these NOTAM requests. Today, these are FAXs and phone calls. Large airports have automation system they use to monitor their operations. A system that seems to come up a lot is PASSUR. We are working with PASSUR to provide the capability to allow the airport authority to do direct submission and tracking of airport NOTAMs. In the long run this is how we plan on leveraging our deployments. Once we have worked out the details with Airports division and PASSUR, we can let third-party companies like PASSUR bring the airport operations on-line. For airports that have limited local automation, we maintain our fall-back web entry solution.

43 TFR y SUA fusión de sitio web
Una sóla parada Asuntos de Conciencia Situacional Explorar conceptos para la representación espacial-temporal de información aeronáutica SUA.FAA.GOV TFR.FAA.GOV

44 Intercambio de Información SUA
Mejorar la programación Difusión de Información Arquitectura Alineada al Servicio SWIM NASR SAMS ERAM Service Oriented Architecture (SOA) DOD Una sola fuente autorizada Eliminar entradas manuales Conforme con AIXM Constante con la Modernización de AIM y el Sistema Federal NOTAM!

45 Register at www.aixm.aero
Reunión AIXM/WXXM Información AIXM 5 Resultados del banco de pruebas OGC Demostración de AIXM en la cabina de pilotos Ponentes David Lewtas, ICAO Vicki Cox, FAA VP (NextGen) Ken Reid (Eurocontrol) Many others! Vendedores May 12-14, 2009 Washington DC Register at

46 Coordinación DOD La Propuesta de Valor Para su consideración
Normas establecidas para el acceso de datos aeronáuticos Acceso a los datos digitales Mejoramientos oportunos y de calidad Para su consideración Transición de productos análogos a digitales Operaciones de red (SWIM) Seguridad y Acceso Transición a sistemas militares Acknowledgements: DOD NOTAM office NGA US AF AMC

47 Conclusión y Preguntas
AIM se trata de: Captura digital y entrega de información aeronáutica Acceso de información oportuna y de alta calidad para todos los clientes Información necesaria para apoyar a ATM futuro Modernización de AIM Enfoque en el cliente Sistema diseñado para interoperabilidad Iniciativas claves a corto plazo Pruebas del Sistema Federal NOTAM – Denver SUA Reunión AIXM – Mayo 12-14

48 Gracias Información sobre la modernización de AIM Contactos
Nfdc.faa.gov/aimnews Notams.aim.faa.gov Notamdemo.aim.nas.faa.gov Contactos Brett Brunk Arquitectura y Planificación AIM Barry C Davis Director de AIM I would like to thank you for your time and attention. For more information about United States NOTAM modernization and outreach, please visit our web site. My contact information and Barry Davis’s contact information are attached. Finally I would ike to acknowledge the work of Kelley Krokos of the American Institutes for Research. Her work on dispatcher and pilot perspectives provides valuable insights that we can use to guide our modernization effort. Kelley’s research is funded by the FAA Human Factors Research Group.

49 Beneficios al cliente Brindar nuevas capazidades digitales mientras que se mantiene apoyo a lo legado Sistema Federal NOTAM Formato Tradicional (Legado) RWY 4/22 CLSD EXC TAXI Mas rápido Terminos Normalizados Approx. 2015 ICAO QMRLC… A) B) C) D) E) F) Algo de Filtro Siguiendo SARPS OACI Digital (AIXM) <RUNWAY>…</RUNWAY> Gráfico Fusión de Datos Filtro Avanzado Legible por Computadora Beneficio Fecha Final


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