Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
AP SPANISH LITERATURE and culture
TOOLS FOR IMPLEMENTING THE NEW CURRICULUM FRAMEWORK Esther Galo/ Katiusca Cirino
2
INTRODUCTION Getting to know each other Agenda Overview
3
Esther Galo Westbury High School Esther Galo Westbury High School
4
Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD
5
LA UNIVERSIDAD DE SALAMANCA
6
PLAZA MAYOR DE SALAMANCA
7
LA CATEDRAL DE SALAMANCA
8
EL ACUEDUCTO DE SEGOVIA
9
LA MURALLA DE AVILA
10
agenda Introduction Course Objectives *List of authors
*Curriculum Framework *Course Themes *List of authors *Teaching the course *Sample Syllabus and Course Planning Exam Format Strategies and Activities Poetry and Literary Devices Resources Closure
11
WORKSHOP OBJECTIVES Curriculum Framework Course Themes List of Authors
Teaching by chronological order or by themes Activities and Resources
12
Curriculum framework pgs. 5-6
Works: Penisular Spanish, Latin America and US Hispanic Literature 3 modes of communication: interpersonal, interpretative and presentational) + 5 C’s: communication, cultures, connections, comparisons and communities Understand, retell literary pieces + relate to literary, historical, sociocultural and geopolitical contexts in Spanish. Critical reading, analytical writing and research skills
13
Instructional design pgs. 6-20
Set Goals (learning objectives) Describe Acceptable Performance (Achievement level descriptions) Design Thematic instruction (Readings, themes, essential questions) Assess progress toward goals
14
THEMES Pair Thinking List 6 themes
15
Themes pgs. 25-31 Las sociedades en contacto La creación literaria
La construcción del género La dualidad del ser El tiempo y el espacio Las relaciones interpersonales
16
LAS SOCIEDADES EN CONTACTO
Organizing concepts El Imperialismo LAS SOCIEDADES EN CONTACTO
17
Organizing concepts LAS SOCIEDADES EN CONTACTO El Imperialismo
El nacionalismo y el regionalismo Las divisiones socioeconómicas La diversidad La asimiliación y la marginación LAS SOCIEDADES EN CONTACTO
18
Las sociedades en contacto
What literary works?
19
Sample Groupings of Required Readings
Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt”
20
Sample Groupings of Required Readings
Anónimo, Lazarillo de Tormes; Dragún, El hombre que se convirtió en perro (Las divisiones socioeconómicas) Cortés, “Segunda carta de relación”; León- Portilla, Visión de los vencidos; Martí, “Nuestra América”; Darío, “A Roosevelt” (El imperialismo)
21
Essential Questions ¿De qué manera las perspectivas de una cultura afectan la representación de eventos históricos? ¿Cómo los miembros de una minoría cultural se resisten (o se asimilan) a las costumbres y las perspectivas de la mayoría dominante? ¿Cómo se representan en obras literarias de distintos períodos y diversas culturas las relaciones entre grupos socioculturales (clases sociales, grupos étnicos, etc.)?
22
DO YOU KNOW……? How many literary works are included in the reading list?
23
DO YOU KNOW……? 36 literary works
24
LIST OF AUTHORS pgs The new works and chapter additions are in boldface. Isabel Allende, “Dos palabras” Anónimo, “Romance de la pérdida de Alhama” Anónimo, Lazarillo de Tormes (Prólogo; Tratados 1, 2, 3, 7) Gustavo Adolfo Bécquer, Rima LIII (“Volverán las oscuras golondrinas”) Jorge Luis Borges, “Borges y yo” Jorge Luis Borges, “El Sur” Julia de Burgos, “A Julia de Burgos” Miguel de Cervantes, Don Quijote (Primera parte, capítulos 1–5, 8 y 9; Segunda parte, capítulo 74) Julio Cortázar, “La noche boca arriba” Hernán Cortés, “Segunda carta de relación” (selecciones)
25
Sor Juana Inés de la Cruz, “Hombres necios que acusáis”
Rubén Darío, “A Roosevelt” Don Juan Manuel, Conde Lucanor, Exemplo XXXV (“De lo que aconteció a un mozo que casó con una mujer muy fuerte y muy brava”) Osvaldo Dragún, El hombre que se convirtió en perro Carlos Fuentes, “Chac Mool” Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba Federico García Lorca, “Prendimiento de Antoñito el Camborio en el camino de Sevilla” Gabriel García Márquez, “El ahogado más hermoso del mundo”
26
Gabriel García Márquez, “La siesta del martes”
Garcilaso de la Vega, Soneto XXIII (“En tanto que de rosa y azucena”) Luis de Góngora, Soneto CLXVI (“Mientras por competir con tu cabello”) Nicolás Guillén, “Balada de los dos abuelos” José María Heredia, “En una tempestad” Miguel León-Portilla, Visión de los vencidos (dos secciones: “Los presagios, según los informantes de Sahagún” y “Se ha perdido el pueblo mexica”) Antonio Machado, “He andado muchos caminos” José Martí, “Nuestra América” Rosa Montero, “Como la vida misma” Nancy Morejón, “Mujer negra”
27
Pablo Neruda, “Walking around”
Emilia Pardo Bazán, “Las medias rojas” Francisco de Quevedo, Salmo XVII (“Miré los muros de la patria mía”) Horacio Quiroga, “El hijo” Tomás Rivera, … y no se lo tragó la tierra (dos capítulos: “…y no se lo tragó la tierra” y “La noche buena”) Juan Rulfo, “No oyes ladrar los perros” Alfonsina Storni, “Peso ancestral” Tirso de Molina, El burlador de Sevilla y convidado de piedra Sabine Ulibarrí, “Mi caballo mago” Miguel de Unamuno, San Manuel Bueno, mártir
28
TEACHING THE COURSE Chronologically Cronología de autores y obras or
By themes
29
SYLLABUS /COURSE PLANNING AND PACING GUIDES
Sample Syllabus 2
30
DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam?
How long does the exam last? Do you know the 2014 exam date?
31
DO YOU KNOW……? How many sections are on the exam? 2 Sections
How long does the exam last? 180 minutes Do you know the 2014 exam date? Friday, May 16th 2014.
32
Section I: Multiple Choice Section II: Free Response
EXAM FORMAT pg. 40 Section Number of Questions Percent of Final Score Time Section I: Multiple Choice 50% Approx. 80 minutes Part A Interpretive Listening 15 questions 10% Approx. 20 minutes Part B Reading Analysis 50 questions 40% Approx. 60 minutes Section II: Free Response Approx. 100 minutes Short Answers: Text Explanation 1 prompt 7.5% Suggested time: 15 minutes Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text 17.5% Suggested time: 35 minutes Essay: Text Comparison
33
IV. STRATEGIES AND ACTIVITIES
34
SECTION I: A. Interpretative Listening
Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema El Tono (Evidencia) Recurso Literario: Resumen
35
SECTION I: A. Interpretative Listening
Attacking the 5 senses Respuestas: El Tema: Sociedades en Contacto El Tono: Recurso Literario: Resumen:
36
CARABELAS RICARDO ARJONA
Carabelas cargadas de malos presagios emisarios de la trampa y la colonización tocan tierra provocando un gran naufragio cargados de demonios y una nueva religión pisaron tierra de guanahani bienvenida la desolación Esos sueños de estafa y de saqueo ese gusto por el oro y esas ansias de poder es el cáncer que aun enferma al heredero es la historia de una tierra condenada a padecer Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios. Pero el negro y el indio y el español se mezclaron para darle un gusto a dios.
37
Continuation Practice: Sample Questions (Pag. 41)
38
SECTION I: B. READING COMPREHENSION
Pre-reading activities Prior knowledge: Video, power points, conferences, interviews and hook questions Historical and literary period Essential Questions Prediction
39
Continuation Post-reading activities Poster Info Obras
Ficha informativa Ej. Ficha con respuestas Quijote Proyectos Figuras Retóricas Figuras Retóricas Respuesta One pager
40
SECTION II: Free response pgs. 63-71
Short Answers: Text Explanation Short Answers: Text and Art Comparison Essay: Analysis of Single Text Fórmula para ensayo analítico Frases útiles ensayo Essay: Text Comparison Scoring Guidelines (pgs. 72-7)
41
Poetry Rules and Literacy Devices
Useful links: Genres and Rules of Poetry Separating Syllables and Spanish Pronunciation Guide Spanish Versification- Rhyme with Answers Music-video 2 samples: Warm-up: Listen and choose answer. Downloading tool:
42
Resources AP Spanish Literature and Culture Course Overview: rse/ap-spanish-literature-and-culture Course and Exam Description: blic/courses/teachers_corner/3499.html Teacher Resources: blic/courses/teachers_corner/3499.html 2013 Exam Sample: /public/exam/exam_information/4554. html
43
Continuation Wayside-Azulejo: ogin/index.php Pearson-Reflexiones: cator=PSZu6r&PMDbSiteId=2781&PMDbSo lutionId=6724&PMDbSubSolutionId=&PMD bCategoryId=813&PMDbSubCategoryId=24 848&PMDbSubjectAreaId=&PMDbProgramI d=88521 HRW-Abriendo Puertas: rw.com/tabnav/controller.jsp?isbn=
44
Other useful resources
Profesora Brim: Profesor Cameron Stephen: One Pager Activity %20Reading%20Program/One-pager.pdf Spain-details for Masters in Salamanca internacional/consejerias/e.e.u.u./cursosverano/sal2012.pdf?docum entId=0901e72b80ed344c More info (Spain's Embassy - website) programas/convocatorias-eeuu/cursos-verano.html#FAQ
45
Let’s exchange ideas and network
Esther Galo Westbury High School School’s website: Katiusca Cirino Hastings High School Alief ISD
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.