El Campanero Translate to Spanish using “ser” 1.I am blonde. 2.My family is large! 3.Mrs. Villamil is from Colombia. 4.The movie is at 6:15 p.m. Culture Question –¿Cúal es la capital de Costa Rica? lunes, 1 de febrero 2016
El Campanero Translate to Spanish using “ser” 1.Yo soy 2.¡Mi familia es grande! 3.La señora Villamil es de Colombia. 4.La película es a las seis y quince de la noche. Culture Question –¿Cúal es la capital de Costa Rica? lunes, 1 de febrero 2016
Agenda Agenda –El Campanero/Culture Question –Organize journal/Hand back papers –Apuntes: Palabras Interrogativas lunes, 1 de febrero 2016
Page 44/45 Verbos 1.to drinkbeber 2.to buycomprar 3.to restdescansar 4.to be (location, feelings)estar 5.to goir 6.to finishterminar 7.to take, to eat or drinktomar 8.to visitvisitar lunes, 1 de febrero 2016
Pages 44/45 Otras Palabras (Other Words) 1.during durante 2.truthla verdad 3.I want toquiero + infinitive (to want = querer) 4.you want to quieres + infinitive 5.to eat lunchtomar el almuerzo 6. right?¿verdad? 7.togetherjuntos 8. playla obra de teatro lunes, 1 de febrero 2016
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Las palabras interrogativas ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? We are already familiar with several words used for asking information questions:
Todas las palabras interrogativas… ● ¿Qué? ● ¿Quién? / ¿Quiénes? ● ¿Cuál? / ¿Cuáles? ● ¿Cómo? ● ¿Cuándo? ● ¿Cuánto? (a / os / as) ● ¿Dónde? ● ¿Por qué?
Pero, ¿qué significan? ¿Qué? ¿Quién? / ¿Quiénes? ¿Cuál? / ¿Cuáles? ¿Cómo? ¿Cuándo? ¿Cuánto? (a / os / as) ¿Dónde? ¿Por qué? What? Who? Which (one / ones)? How? When? How much / many? Where? Why?
Por Ejemplo… ¿Cuál es tu mochila? * Which (one) is your backpack? ¿Cuáles son tus libros? * Which (ones) are your books? * Cuál / Cuáles are used to choose from among a group
Por Ejemplo… ¿Quién es de Argentina? * Who is from Argentina? ¿Quiénes son ellos? * Who are they? * Quién / Quiénes get singular / plural answers
¿Cuánta tarea hay en la clase de español? How much homework is there in Spanish class? ¿Cuántos estudiantes hay en la clase? How many students are in the class? Por Ejemplo…
¿Por qué estudias hoy? Why are you studying today? Estudio porque tengo un examen. I am studying because I have a test. Por Ejemplo…
¿Cuándo es el concierto de rock? When is the rock concert? ¿Qué es esto? What is this? ¿Dónde están mis libros? Where are my books? Por Ejemplo…
¿Qué? ¿Quién? ¿Quiénes? ¿Cuál? ¿Cuáles? ¿Cómo? ¿Cuándo? ¿Cuánto? ¿Dónde? ¿Por qué?
Tengo una pregunta… Carlos está en la biblioteca. s v There are several ways to ask a question in Spanish, besides using question-asking words. One way is to simply place the subject after the verb, and change the inflection of your voice: ¿Está Carlos en la biblioteca? v s
Hay una fiesta en el colegio mañana. Sometimes the written question marks and the rising tone of the speaker’s voice alone may indicate the difference between a statement and a question: Tengo otra pregunta… ¿Hay una fiesta en el colegio mañana?
Hay una fiesta en el colegio hoy, ¿verdad? There is a party at school today, right? Sometimes you can add a tag word such as ¿no? or ¿verdad? to the end of a sentence, much as you might add right?, don’t you?, etc., in English: Pedro está enfermo, ¿no? Pedro is sick, isn’t he? …Y tengo otra pregunta…
¿Cuándo es el concierto de rock? v s When forming information questions with any of the interrogative words (¿cómo?, ¿cuál?, etc.), the verb precedes the subject, just as in English: El concierto de rock es el lunes. s v …Y una pregunta más…
¿A qué hora es la fiesta? La fiesta es a las nueve de la noche. The interrogative words may be used alone or in combination with various prepositions: …Y aún una pregunta más… ¿De dónde es él? El es de Chile.
When answering questions, pay attention to the verb form. The verb form in the answer will be based on the question. Preguntas y respuestas… If the question is asked of you, the answer is in the I form. If the question asks about him, then the answer is also about him, etc. EVERY sentence (answer) must have a subject and a verb.
AnswerQuestion yo tú / Ud. tú yo él / ella Ud. yo nosotros Uds. / nosotros vosotros nosotros ellos / ellas Uds. nosotros
¿Estudias mucho en la escuela? ¿A qué hora tienes el almuerzo hoy? ¿Hay mucha tarea en la clase de inglés? ¿Ellos hablan mucho en clase? ¿Necesitamos los libros para la clase de español? ¿Camino a la escuela? Y la respuesta es… ¿Vosotros bailáis mucho? ¿Ud. busca un cuaderno? ¿Uds. llevan los libros a la clase? ¿Estás en la clase de historia?
Terminamos…
El Campanero –Write the correct indefinite article for each noun: –_____ hamburguesa –_____ pasteles –_____ té –_____ aguas frescas Culture Question –¿Cómo se llama la comida nacional de El Salvador? martes, 2 de febrero 2016
El Campanero –Write the correct indefinite article for each noun: – una hamburguesa – unos pasteles – un té – unas aguas frescas Culture Question –¿Cómo se llama la comida nacional de El Salvador? (Pupusas) martes, 2 de febrero 2016
Agenda El Campanero/Culture Question WS Palabras interrogativas song and practice WS Práctica Palabras interrogativas martes, 2 de febrero 2016
El Campanero –Translate to Spanish using IR. –I go to school. –At 9:00 a.m. I go to math. –At 11:00 a.m. you go to Spanish. –We go to the park. Culture Question –¿Qué dinero usan en Guatemala? miercoles, 3 de febrero 2016
El Campanero –Translate to Spanish using IR –Voy a la escuela. –A las nueve de la mañana voy a matemáticas. –A las once de la mañana vas a español. –Vamos al parque. Culture Question –¿Qué dinero usan en Guatemala? miercoles, 3 de febrero 2016
El Campanero –Translate to Spanish using adjective rules: –The green sweater –A pink dress –The black backpack –A long skirt Culture Question –¿Quién dió el nombre al país de Honduras? jueves, 4 de febrero 2016
El Campanero –Translate to Spanish using adjective rules: –The green sweater—el sueter verde –A pink dress—un vestido rosa –The black backpack—la mochila negra –A long ruler—una falda larga Culture Question –¿Quién dió el nombre al país de Honduras? (Cristobal Colón) jueves, 4 de febrero 2016
Review or Test
El Campanero –Translate into Español: –The hamburger with cheese –The soup of potato –The salad of fruit –Chicken with vegetables Culture Question –¿Qué dinero usan en Costa Rica? viernes, 5 de febrero 2016
El Campanero –Translate into Español: –The hamburger with cheese –La hamburguesa con queso. –The soup of potato –La sopa de papas. –The salad of fruit –La ensalada de fruta. –Chicken with vegtables –Pollo con verduras. Culture Question –¿Qué dinero usan en Costa Rica? viernes, 5 de febrero 2016
Actividad: Make a six box chart to practice la comida, ir and expressions with tener. You must include: Tener que (go to a place) Tener que (eat something) Tener (a class and the time) Tener que (do an activity) Go to (a place you love) Go to (a place you love with your friends) viernes, 5 de febrero 2016