FORMULATION AND PROCESS FLOW FOR THE ELABORATION OF TOMATO JAM (Lycopersicon sculentum). César José Menéndez-López 1 and Fernando Pérez Muñoz 2 1 Agro-industrial.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
© 2010 Michigan State University and DQS-UL MSS, original at CC-BY-SA Especificaciones FSKN 7.
Advertisements

Teacher Directions Save the States of Matter PowerPoint to the student shared drive. Mark the file as read-only. Right-click on the saved file  go to.
Conservación de alimentos por concentración de azúcar
Elaboración de puré de frutas
Línea Multipropósito para el Procesamiento de Fruta
CONSERVACIÓN DE FRUTAS Y HORTALIZAS
Introducción a la Ingenieria Agroindustrial II
Productos fermentados de frutas y hortalizas (Elaboración de whisky)
© 2010 Michigan State University and DQS-UL MSS, original at CC-BY-SA Trazabilidad FSKN 14.
Control en cascada.
Lorena Yacomelo Juan Miranda
Lorena Yacomelo Juan Miranda
“Frutas” La fruta es el conjunto de frutos comestibles que se obtienen de plantas cultivadas o silvestres, pero a diferencia de los otros alimentos vegetales.
Concentrados de Azúcar
Writing A Lab Report.
4 th Grade Science-1st Six Weeks Unit 1, Lesson 3 CScope Vocabulary Words
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Liliana Gaviria Salinas
Código SQF 1000 y 2000 Lynette E. Orellana, PhD Catedrática Asociada Programa de Ciencia y Tecnología de Alimentos Departamento de Cultivos y Ciencias.
Repaso para examen del capitulo 7
Daniela Alvarez Roldan
Practice distinguishing between the preterite and imperfect tenses.
Tecnologías químicas Lácteos
La Lima.
Teacher Directions Students use the websites on slide 3 to gather facts about solids, liquids, and gases. Students use the websites on slide 3 to gather.
Spanish 4/4 Honors. Háganlo ahora Form the past participle (ado, ido). Remember, there are irregular past participles too. 1. Hablar 2. Tener 3. Escribir.
La Hora... Telling Time in Spanish. ¿Que hora es? The verb ser is used to express the time of day. Use es when referring to "one o'clock" and use son.
Telling Time.
Cota Karen Mendiola Abril Prado Karla
Agriculture and US-Mexico Border Region Secretaría de Agricultura, Ganadería, Desarrollo Rural, Pesca y Alimentación XVI Border Legislative Conference,
Futuro de las Redes Sociales Tapachula, Chiapas Septiembre 2011 Dr. Ubaldo Quevedo University of Wisconsin-Parkside.
FACULTAD DE INGENIERÍA DEPARTAMENTO DE INDUSTRIA UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA METROPOLITANA ESCUELA DE INDUSTRIA EVALUACIÓN TÉCNICA PARA LICITACIÓN EN SONDAJES.
Nichos de Mercado en los EEUU para Productores de Quesos Especiales y Artesanales presentado por Paul A. Savello, Ph.D. Ministerio de Ganadería, Agricultura.
Complete this PowerPoint to study the Food Unit. The directions are in the notes section of each slide. Follow the examples. Grading Each slide complete=
Rachael Cox Ohde, Iowa State University Alex Pacheco Bustos y Raúl Botero Botero, Universidad EARTH Lettuce Production Cultivo de Lechuga Fresh Vegetables.
COMER FRUTAS Y SUS DERIVADOS
El once de febrero You will have 6 minutes to practice your presentational speaking with a partner While students are performing, you will complete the.
Revisión: 14 de febrero de 2011 Visión y Misión  Visión El FIF se convertirá en el: Vehículo líder en capacitación de aspectos regulatorios tecnológicos,
II Unidad: Procesamiento de Frutas
Capítulo 4A: La comida Objetivos I can conjugate a regular –ar, -er, -ir verb into the preterite I can use the preterite tense to talk about a one time.
Universidad de Puerto Rico Recinto Universitario de Mayagüez Facultad de Ciencias Agrícolas Leche y sus productos INPE 4008 Introducción El Mango, Magnifera.
MERMELADAS Alumnos: Medina Pérez Amellaly Salazar Luis Miguel
SALINAS TRUJILLO, ANDRÉS S.; ANDÓN SÁNCHEZ, NATASHA DEPARTAMENTO DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA DE ALIMENTOS ANÁLISIS SENSORIAL 27 DE OCTUBRE DE 2011 Evaluación.
Imperfect Tense -AR Verbs. Notes  In Spanish there are two simple past tenses: the preterite and the imperfect.  The preterite is used to state an action.
Time in Spanish Nivel 1. Telling time inSpanish  Time is not TOO different in Spanish.  It is formatted the way time used to be told in English.  It.
Water Conservation: water conservation is very important to the world, not only because we waste it when we don’t need it, but because were wasting water.
 2 chicken breast  4 full carrots  1 can of diced pineapples  4 table spoons of butter  2 cups of ketchup  1 ½ cups of brown sugar  4 cups of.
La hora. The traditional way to tell time in Spanish is by dividing the clock in half. The right side uses “y” to add minutes to the hour. Once the minute.
Universidad de Puerto Rico Recinto Universitario de Mayagüez Colegio de Ciencias Agrícolas Departamento de Horticultura HORT – 4037 DISCO Corporation Mayagüez,
Lunes el 6 de enero To be able to use the simple future tense To come up with New Year’s Resolutions Própositos para el año nuevo.
PRECIO DE VENTA MERCADO POTENCIAL Y PRODUCTO NUEVO DESCRIPCIÓN DEL PRODUCTO INTRODUCCIÓN SEGURIDAD Y LARGO DE VIDA CONTENIDO NUTRICIONAL ANÁLISIS DE RIESGO.
Formulación de Bizcocho de Ron en la Cocina Experimental del Programa de Ciencia y Tecnología de Alimentos del RUM García Berrios, Roxana M; Vélez Sepúlveda,
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
Repaso del Capitulo 6 LOS MANDATOS AFIRMATIVOS (COMMANDS)
Mercadotecnia Turística
La Comida La piramide nutricional.
Vocational school of tourism and food and flavour industry “Sv. Sv. Kiril i Metodii”- Momchilgrad, Bulgaria LIFELONG LEARNING PROGRAMME Sector “Leonardo.
Family Meals Easy, Tasty, and Healthy Tricia Kinnell Arizona Nutrition Network Yuma County Public Health Services District.
© Crown copyright 2010, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
Alenica Technologies Puerto Rico De la Constitución Ave. #530 San Juan, PR Tel: (787) Costa Rica El Coyol Alajuela Tel (506) Rep.
Jugos y pulpas Resolución Número 3929 de 2013
Telling time in Spanish ¿Qué hora es?. Talk about hours instead of o’clocks It is two o’clock It is 5 o’clock It is seven o’clock Son las dos horas Son.
BIOCHARCOAL FROM PECAN SHELLS ELABORACIÓN DE BIOCARBÓN A PARTIR DE RESIDUOS DE PECANA KLAUS BEDERSKI L. Topara Organic Farms & Fruit Tree Nursery P.O.
ON YOUR DESK Documento Today’s notes Homework. ¡Hola! Conjugate the following verbs: 1. Yo / comer 2. Él / bailar 3. Nosotros / vivir 4. Ellos / abrir.
La hora. A. The verb ser is used to tell time 1. With the exception of es for 1o’clock, the plural son is used. ejemplo: ¿Qué hora es? -Es la una/ Son.
Bi frutas.
The time.  ¿Qué hora es? What time is it?  Es la.../Son las… It is…o’clock To say at what time something happens use:  ¿A qué hora es…? At what time.
Presentado por : LUZ AIDI ALVAREZ HOYOS Cod : MARTA ISABEL LOPEZ CARMONA COD ANDRÉS QUINTERO ORTIZ COD CEAD PALMIRA.
Que hora es? What time is it?.
Transcripción de la presentación:

FORMULATION AND PROCESS FLOW FOR THE ELABORATION OF TOMATO JAM (Lycopersicon sculentum). César José Menéndez-López 1 and Fernando Pérez Muñoz 2 1 Agro-industrial Engineering, Zamorano University, Tegucigalpa, Honduras. C.A. 2 Food Science and Technology Program, University of Puerto Rico, Mayagüez, PR Abstract In Puerto Rico’s market, fruits preserved or conserved with sugar represent a promising market in spite of the consumption variability reported in literature. Research and development of new products in this area enable the optimization of processes and maximization of raw materials for a company. The objective of this investigation was to develop a formulation and process flow for the elaboration of a tomato jam (Lycopersicon sculentum) using hydroponically grown tomatoes not suitable for fresh market. USDA’s standards of identity for grading preserved fruits (jams) were used as basis for the formulation. Following a trial-and-error approach, four discovery runs (lab scale) and one of validation run (pilot scale) were performed. Pectin concentrations of 0.98, 0.86 and 0.56 of the total formulation were evaluated through the development process. The need to adjust pH (4.28) of tomato puree (4 to 5% soluble solids), and the amount of sugar to add were also considered. Cooking time proved to be of vital importance in the elaboration process. It was evaluated under slow (38 minutes) and fast baking (18 minutes) until reaching 67% of soluble solids. After each trial, the color, aroma and appearance of the end product were evaluated visually. It was determined to use 44% of sugar in the total formulation, to obtain a product with less sugar and more tomato puree, with cooking time to 67% of soluble solids of 38 to 42 minutes. Also, the desirable jam consistency could be obtained by adjusting the puree pH from 4.28 to about 3.2 using citric acid at the rate of 1.4% of the puree weight. This enabled pectin activation (0.56% in the total formulation). Vaciado de la pulpa en la marmita y adición de ácido cítrico. Botes Acido cítrico Benzoato de sodio, pectina y 10% del azúcar total. Restante 90% del azúcar total Pulpa de tomate (pH: 4.26, °Brix: 4-6). Conclusión Se logró establecer un flujo de proceso para la extracción del puré de tomate usando tomates hidropónicos no aptos para mercado fresco. Se logró establecer la formulación y el flujo de proceso para la elaboración de mermelada. Se determinó que usar 44% de azúcar en la formulación total resulta en un producto con menos azúcar y con más puré de tomate en su formulación. El tiempo promedio de procesamiento fue de 38 a 42 minutos. Este tiempo permite la elaboración mas rápida que logra la mejor calidad. El producto final el tiene 67% de los sólidos solubles. Cumpliendo de esta forma con el estándar de identidad de la USDA que requiere que el producto de mejor calidad contenga no menos de 65% de sólidos solubles. La consistencia adecuada en la mermelada se logró obtener agregando 0.56% de pectina en la formulación total para la mermelada de tomate. Bibliografía International Jelly and Preserve Association, Facts Abaut Jam, Jelly and Preserves. Benson Institute Preparación y protección de alimentos. Aguilar, Elaboración de una formulación y un flujo de proceso para mermelada de mango utilizando Stevia rebaudiana B. como edulcorante. Tesis Lic. Ing. Agi. Honduras, Zamorano. 29 p. PROCOMER, Conociendo el Mercado Puerto Rico. 0Rico_Alimentos_final.pdf 0Rico_Alimentos_final.pdf USDA, United States Standards for Grades of Fruit Preserves (Jams). United States Departament of Agriculture. 16p. Introducción La mermelada es el producto de la concentración de los sólidos de una fruta por medio de calor y con pequeños fragmentos de la misma suspendidos para dar como resultado un producto viscoso, dulce y de larga duración (Aguilar, 2003). El fruto de tomate (Lycopersicon sculentum) presenta un alto contenido de agua y valor de vitamina A y C. Sus características de sabor y color que en pocos años lo han llevado a ser un componente fundamental en ensaladas o platos típicos, y varios productos industriales como deshidratados, enlatados, jugos, ketchup, mermeladas, pastas, salsas e incluso en bebidas alcohólicas (Cheng, 2005). El uso del puré de tomate (Lycopersicon sculentum) para la elaboración de mermeladas no es un producto común en el mercado de las jaleas y mermeladas debido que el consumidor está más acostumbrado a que el tomate solamente es usado en comidas o ensaladas tradicionales y no en mermeladas o jaleas. Calentamiento a 90-94º C (razón de 4-5 °C/min) Enfriamiento y Etiquetado Concentración a 65 °Brix. Adición de la azúcar (90%). Adición de otros ingredientes, mezclados con azúcar (10%). Esterilización comercial. Envasado Empaque y Almacenamineto