“Environmental education and science popularization: fundamental means for public awareness, participation and self management in marine and coastal protection.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Education Leaders Briefing Personalizing Learning at Scale Mr. Juan Jose de Mora Minister of Education Veracruz State, Mexico.
Advertisements

Programa de las Naciones Unidas por el Ambiente PNUMA.
Learning Achievement in Creativity and Design Subjects according to Professional Profiles (2006) European Transfer Credit System (ECTS) Methodology in.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Invertir en el futuro de los jóvenes a través del sector cultural y creativo. Investing in the future of the young people across the cultural and creative.
Parent Leadership in Education & Youth Education Tekies Centro Sor Juana in Las Milpas South Pharr, Texas.
Authority or Power Autoridad o Poder
Copyright © 2001 by Search Institute, or The 40 Developmental Assets Los 40 Elementos Fundamentales del Desarrollo.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco 1 WP 1.5 Description of work (month.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
Action Plan Template Intel ISEF 2009 Educator Academy May 2009
Direct Object Pronouns (DOPs)
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
BIENVENIDOS AL WORKSHOP DE ACSDA SOBRE LOS PRINCIPIOS DE INFRAESTRUCTURAS FINANCIERAS DE MERCADO WELCOME TO ACSDAS FINANCIAL MARKET INFRASTRUCTURES PRINCIPLES.
Newport-Mesa Adult Education Program Expected Schoolwide Learning Results (ESLRs)
Interrogative words = question words
Scientific Inquiry. La asociación nacional de maestros de ciencias (NSTA) apoyo la idea de que la adquisición de científica debe ser un componente básico.
The Plurals of Adjectives
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Verbs like GUSTAR First here are our indirect object pronouns in Spanish, which we use with these type of verbs: me(me)nos (us) te(you) le (him/her/you.
¿Quién es este hombre muy importante? ¿Por qué cada niño en cada escuela de Cuba le conoce?
Description Digital school is an educational movement that use technology to learn and transform the educational practice to promote the students integral.
Salud internacional o salud global? Actos III y IV Algunas reflexiones para el debate Programa de Lideres en Salud Internacional Charles Godue 20 de mayo.
Implementing DDI in the National Institute of Statistics and Geography of Mexico Eric Rodriguez.
Ibero-American Network of National Engineering and Hydraulic Research Institutes Roundtable Polioptro Martínez-Austria Mexican Institute of Water Technology.
Iberoamerican National Institutes Network of Engineering and Hydraulic Research Roundtable Manuel Echeverria CEDEX Spain Millenium Development Goals on.
PRESENTACIÓN REUNIÓN PREPARATORIA IX REUNIÓN DE MINISTROS DE JUSTICIA O DE MINISTROS O PROCURADORES GENERALES DE LAS AMÉRICAS, REMJA. PRESENTATION WORKING.
Grupo de Repositorios Institucionales y Visibilidad de la Ciencia Institutional Repositories and Science Visibility Group Red Alfa/Biblioteca Babel 3ª
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e innovación Colciencias República de Colombia VII Ordinary Meeting of the COMCYT Working Group Technological.
PRODUCCION DE SABER Y GERENCIA DEL CONOCIMIENTO Profesor Dr. Orlando Albornoz Universidad de Guadalajara Villa Primavera, Jalisco, México 12 y 13 de julio.
CAPACITADOR: Oscar Marino ALUMNA: Elisabet Marcone E- PORTFOLIO.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo Youth and political participation Attitudes towards voting and the protest.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
Eduardo Mendoza. Francisco Marroquín Medical School offers a maximum of three months of elective rotations to international medical students. Students.
Cayo Coco 18 de mayo de 2011 CENTRO DE INVESTIGACIONES DE ECOSISTEMAS COSTEROS MINISTERIO DE CIENCIA, TECNOLOGÍA Y MEDIO AMBIENTE XX ANIVERSARIO.
Budapest, WE ARE MOTHERS Because we want to be. Because nobody can love our kids more than what we do
Constitution Defender Region 1 Constitution Guide Constitution Navigator 1 C-BORGs (Constitution-Bill of Rights) Graduate Supporters Future Voters Constitution.
ISLA (Immersion for Spanish Language Acquisition) is a 501 (c)(3) nonprofit organization that provides a safe and nurturing environment for native Spanish.
Page 228 Realidades 1 The Verb TENER The verb TENER, which means “to have” follows the pattern of other -er verbs.
BUSINESS MODEL INNOVATIONS FACILITATED DISCUSSIONS Prepared for: Tecnológico de Monterrey October 17, 2012 © 2012 ATC, All Rights Reserved
Dual Language Program at Monroe Programa de Lenguaje Dual en Monroe October 2013.
Día 51 AR Verb Conjugation Other Verbs
Saber v. Conocer Español 2. Conjugating the verbs Both conocer and saber are conjugated like regular –er verbs. Both conocer and saber are conjugated.
ExpoForo 2008 "Políticas Públicas em la era digital" Camillo Speroni VP & GM Novell Latin America
Libro p Vocabulario y gramática en contexto.
Welcome to our PYP presentation Welcome to our PYP presentation Learning process during the unit. Learning process during the unit. Students present their.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Iglesia Colombiana Metodista
LAC MIC++ Program Working with Middle-Income Countries: New Approaches. World Bank Latin American and Caribbean Institute for Economic and Social Planning.
Interrogativos Capitulo 4A.
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
El Verbo “IR” Unidad 2 Etapa 2. Los Objetivos What does “Ir” Mean? How is it different from “-ir”? What are the two reasons to use “IR”?
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Be going to L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo Enero.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Future time expressions L.E.L.I. Paulina Trujillo.
“La comprensión interdisciplinaria es la capacidad de integrar conocimientos y formas de pensar de dos o más disciplinas para crear una nueva perspectiva.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
W ork & W itness Today. Ministerios Voluntarios/ Volunteer Ministries Mission Corps (NIVS) / Proyecto Abraham Work & Witness/ Trabajo y Testimonio Youthserve/
Patricia Muñoz Palma Director Scientific Information Program National Commission for Scientific and Technological Research CHILE Access to Research Data.
BUENOS DÍAS Saquen los apuntes, por favor. COMPARACIONES Más rápido que… Menos importante que… Tan bonita como… Mejor que, peor que, menor que, mayor.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
10/ How to set up the PSNC educational program Cómo establecer el programa educacional de EPNC By Por Dave Batty PSNC #10.
Repaso (parte 2) Español 2. Como escribir una pregunta…  Adónde (to where)  Cómo (how)  Cuál/Cuáles (which ones)  Cuándo (when)  Cuánto (how much)
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Contaduría Tema: Too, too much, too many, enough L.E.L.I. Paulina.
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
1 Doctorate in Natural Sciences for Development Euro-Latin American, Inter-University, On-Line Post- Graduate Program in management and conservation of.
INNOVACION Y DISEÑO EL CASO FINLANDIA
Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
Transcripción de la presentación:

“Environmental education and science popularization: fundamental means for public awareness, participation and self management in marine and coastal protection and sustainable development” Guillermo García Montero National Oceanographic Committee Republic of Cuba International Conference : 50 Years of Education and Awareness Raising for Shaping the Future of the Oceans and Coasts Sharing lessons learned and proposing long-term projections

Reasons… What and Why?… The principles… The basics… How?... The results... What?... The lessons... To whom and where? The projections... When?... Main elements:

Main Geographic Characteristics

Main Cuban Ecosystems

Main Environmental Issues

 Center of Marine Research (University of Havana)  Center of Fisheries Research (Ministry of Fisheries)  Institute of Oceanology (Ministry of Science)  Center for Management of Bays and Coastal Zones  Center for Coastal Ecosystems Research  GEOCUBA Marine Studies (Enterprises Group)  National Aquarium of Cuba ...and others University’s Laboratories

1959: The beginnings...

Historical Development…

A FUNDAMENTAL CONCEPT: Capacity building has to include people’s environmental education and public awareness, as a main issue of development and sustainability of human, institutional and organizational resources.

Basic principles applied for capacity development in environmental education and public awareness. PRINCIPLE 2 / Clear goals PRINCIPLE 1 / In-line with national priority PRINCIPLE 3 / Resources capacity PRINCIPLE 4 / Leadership PRINCIPLE 5 / Implementation and coordination PRINCIPLE 6 / Contributions

The “Circles of Interest”...

Direct participants in Environmental Education and Public Awareness Activities International Year of the Ocean

How have we developed our Let’s know the Sea Program?  University for All, TV course “The Sea and its Resources”,  Scientific journeys with Children, youths and third age people,  Serial publication “Let’s know the Sea”,  Video Serial “A voyage to the world of the sea”,  Third Age Workshops,  Debates and reflections meetings,  Workshops and conferences in general,  Popular library, other books, propaganda, etc.  University for All, TV course “The Sea and its Resources”,  Scientific journeys with Children, youths and third age people,  Serial publication “Let’s know the Sea”,  Video Serial “A voyage to the world of the sea”,  Third Age Workshops,  Debates and reflections meetings,  Workshops and conferences in general,  Popular library, other books, propaganda, etc. Which tools have we developed to reach our people?

Jornadas Científicas Infantiles (Estadísticas)

Others Printed materials!!!

Educators Scientists Communicators Decision makers and political leaders. Scientific and Educational Sectors Universities GO’s and NGO’s Science Institutions Local Organizations Industries and Service enterprises Aquaria and Science Museums Local Leaders Ordinary people

Sector Educacional Niños de las escuelas primarias y secundarias Jóvenes de las escuelas de nivel medio superior Adultos del nivel universitario Niños y Jóvenes con necesidades educativas especiales El hombre común, los líderes y tomadores de decisión Líderes de las comunidades y tomadores de decisiones Líderes nacionales y tomadores de decisiones Comunidades Costeras Del hombre común a los profesionales Educadores

Una definición rápida … Para los propósitos de esta presentación es suficiente entender la “creación de capacidades” en ciencias y servicios marino-costeros como: Proceso para mejorar la habilidad de los individuos, las comunidades y sus organizaciones, para usar las ciencias y sus servicios, con el fin de identificar y resolver los problemas del medio marino y costero. Para los propósitos de esta presentación es suficiente entender la “creación de capacidades” en ciencias y servicios marino-costeros como: Proceso para mejorar la habilidad de los individuos, las comunidades y sus organizaciones, para usar las ciencias y sus servicios, con el fin de identificar y resolver los problemas del medio marino y costero.

Bases para la Sostenibilidad  Elementos necesarios para alcanzar “la sostenibilidad”, entre ellos: Eliminación de la pobreza, Paz duradera, Gobernabilidad y seguridad, Acceso universal a la educación, Acceso universal a la salud pública.  Factores menos visibles pero quizás más estratégicos para lograr el desarrollo sostenible... entre ellos: la creación de capacidades y la concientización social.  Elementos necesarios para alcanzar “la sostenibilidad”, entre ellos: Eliminación de la pobreza, Paz duradera, Gobernabilidad y seguridad, Acceso universal a la educación, Acceso universal a la salud pública.  Factores menos visibles pero quizás más estratégicos para lograr el desarrollo sostenible... entre ellos: la creación de capacidades y la concientización social.

Regularidades que emergen de la experiencia  Formulación de los objetivos de programas influyen claramente en la solución de las incertidumbres y problemas nacionales más urgentes. Para ello: Los programas están en armonía y correspondencia con las prioridades nacionales comunes. Los intereses sectoriales y/o locales se subordinan a las prioridades nacionales. Se definen las prioridades que habrán de ejecutarse en correspondencia con los recursos disponibles, a fin de evitar el fracaso, la frustración y la pérdida de recursos.